Consumatorii români au început să creadă că veniturile lor se vor îmbunătăți

25.02.2015

Pe parcursul ultimului trimestru din 2014, starea de spirit a consumatorilor din Europa s-a îmbunătățit, indicatorii pentru așteptările privind starea economiei și veniturile, precum și pentru dorința de cumpărare, avansând în majoritatea țărilor Uniunii Europene (UE), potrivit sondajului GfK Climatul de consum Europa.

De asemenea, climatul de consum pentru UE 28 a crescut și el cu 1,3 puncte în ultimul trimestru, încheind anul la 5,5 puncte.

În ultimul an economia românească a înregistrat o creștere puternică. A durat însă destul de mult timp ca români să aibă încredere în acest salt. Prin urmare, în prima jumătate a anului 2014, așteptările economice au fluctuat între -17 puncte și -10 puncte, însă an a doua jumătate a anului, încrederea într-o creștere susținută s-a consolidat treptat. În decembrie, suspiciunile au părut să dispară și indicatorul a sărit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte.

Așteptările privind veniturile au crescut

Consumatorii din România au început să creadă mult mai repede că propriile lor perspective privind veniturile se vor îmbunătăți. Așteptările privind veniturile au crescut de la -8.9 puncte în decembrie 2013, la -0,7 puncte în iunie. Pe parcursul celei de a doua jumătăți a anului, indicatorul și-a consolidat poziția în mod semnificativ, situându-se cu mult peste zero. În decembrie, indicatorul se situa la 15,7 puncte, urcând deci la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008.

Aceasta nu a influențat încă în mod semnificativ dorința de cumpărare. Indicatorul a rămas sub zero pe tot parcursul anului trecut. Cea mai coborâtă valoare, -14 puncte, a fost înregistrată în iunie, indicatorul atingând valoarea maximă, -3,8 puncte, în decembrie.

„Cu toate că dezvoltarea economică este extrem de pozitivă și șomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, aceștia au foarte puțini bani rămași pentru cumpărături majore”, spun reprezentanţii GfK.

Din punctul de vedere a dezvoltării economice a țărilor Uniunii Europene și a stării de spirit a consumatorilor în 2014, anul poate fi împărțit în două părți. Astfel, în prima jumătate a anului, economiile tuturor țărilor europene au evaluat practic în mod pozitiv. Consumatorii deveneau în mod clar tot mai încrezători că criza financiară și economică va deveni în sfârșit, în următoarele luni, ceva de domeniul trecutului. Între aprilie și iunie, indicatorii pentru așteptările privind starea economiei și veniturile, precum și pentru dorința de cumpărare au atins valori record aproape peste tot. Indicele climatului de consum pentru UE 28 se situa la 9,1 puncte în iunie, cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008.

În Europa, nesiguranța a început să crească, în perioada verii și a toamnei

Însă, în perioada verii și a toamnei, nesiguranța a început să crească, nu numai în rândul consumatorilor, ci și la nivel de economie. Acest lucru se datorează unui număr de motive diferite.

Conflictul din Ucraina a atins apogeul. Declarațiile preşedintelui rus, Vladimir Putin, au cauzat nesiguranță în majoritatea țărilor est-europene.

Totodată, în Orientul Mijlociu, conflictul continuu dintre Israel și Palestina, și avansul grupului militant Statul Islamic au captat atenția lumii.

În plus, epidemia de Ebola a atras atenția globală în Africa de vest. Pe măsură ce primii pacienți erau transportați cu avionul în Europa și SUA pentru tratament, au crescut temerile că virusul se va răspândi. În ceea ce privește situația economică, condițiile-cadru s-au deteriorat și ele.

Creşterea PIB a fost mult mai lentă decât se anticipase

În multe țări, creșterea produsului intern brut (PIB) a fost mult mai lentă decât se anticipase. Unele țări au înregistrat chiar o scădere. Situația a fost afectată și de o rată a inflației extrem de scăzută. Țările sud-europene, cum ar fi Spania, în special, au luptat împotriva deflației. A existat de asemenea riscul unei evoluții negative a prețurilor la nivel de UE.

Rata inflației pentru UE 28 a fost de -0,1 procente în decembrie, în timp ce rata din zona euro a fost și mai mică, respectiv de -0,2 procente. Acest lucru s-a datorat în primul rând prăbușirii prețurilor la energie.

„Toate aceste evenimente contribuie la o creștere clară a anxietății în rândul consumatorilor europeni. Valorile indicatorului au scăzut peste tot spre sfârșitul verii și în toamnă, în unele cazuri destul de accentuat. Cu toate acestea, în trimestrul al patrulea, un nou sentiment de optimism s-a făcut simțit din nou în majoritatea țărilor. Deși mulți indicatori rămân sub zero, aceștia înregistrează o tendință ascendentă practic în toate țările”, conform studiului citat.

Totuşi, continuă să existe riscuri care ar putea limita dezvoltarea economică pozitivă în lunile care urmează. Această situație este reflectată și în indicele climatului de consum GfK pentru UE 28. În contextul stării de spirit optimiste din toate țările UE, indicele a urcat la 9,1 puncte în iunie, atingând cea mai ridicată valoare din aprilie 2008. În septembrie, acesta a scăzut la 4,2 puncte. Până la sfârșitul anului, indicatorul își revenise ușor, ajungând la 5,5 puncte în decembrie.

Citiți și despre: