Consumatorii români rămân pesimişti, deşi economia ţării a crescut

03.02.2016

Cu toate că economia României a crescut considerabil anul trecut, perspectivele economice ale consumatorilor au scăzut în decembrie 2015 la valoarea de 10,6 puncte. La finele lui 2014, indicatorul se situa la 17,7 puncte, arată rezultatele studiului GfK Climatul de consum în Europa.

Perspectivele economice în scădere au avut o influență negativă asupra așteptărilor consumatorilor privind veniturile. Indicatorul a scăzut față de trimestrul anterior cu 6,4 puncte, ajungând la 14,9 puncte și atingând astfel din nou valoarea anului anterior.

„Veniturile românilor ajung în continuare doar în oarecare măsură pentru acoperirea necesităților zilnice. Astfel, înclinația spre consum nu s-a modificat cu mult nici în trimestrul al patrulea. Aceasta a scăzut în decembrie cu alte 1,2 puncte, ajungând la valoarea de -7,6 puncte”, conform studiului.

La nivel european, situaţia este diferită

La nivel european, criza refugiaților, atentatele de la Paris, însă mai cu seamă indicatorii economici tot mai buni în aproape toate țările europene, precum și costurile de energie reduse au fost factorii care au influențat discuțiile consumatorilor și cele din mass-media în trimestrul al patrulea. În acelaşi timp, climatul de consum pentru Uniunea Europeană a crescut din septembrie până în decembrie 2015 cu 1,9 puncte la valoarea de 12,2 puncte.

În cele mai multe țări europene, atitudinea consumatorilor a oscilat în trimestrul al patrulea al anului trecut. În primă fază, subiectul dominant a fost fluxul neîntrerupt al refugiaților din zonele de criză din Orientul Apropiat și Africa de Nord.

„Cum pot fi împărțiți refugiații în mod echitabil în Europa? Cum pot fi integrați cât mai bine în societate? Este posibilă, de fapt, integrarea unui număr atât de mare de refugiați? Aceste întrebări au influențat, în primă fază, viziunea consumatorilor din câteva țări cu privire la evoluția socială și economică a următoarelor luni. Acest subiect a influențat însă doar țările prin care trecea fluxul de imigranți. În Germania, Austria, Danemarca și Suedia, țări de destinație deosebit de râvnite în rândul refugiaților, discuția privind posibilitatea integrării eficiente în societate a atâtor refugiați a devenit una tot mai critică”, se arată în studiul citat.

Doar spre finalul lui 2015 au început să câștige importanță indicatorii economici pozitivi din întreaga Europă. Astfel, puterea economică a crescut în aproape toate țările monitorizate.

Datorită prețurilor reduse ale țițeiului și energiei, precum și a inflației aproape inexistente, consumatorii rămân cu mai mulți bani în portofele pe care îi pot cheltui pe alte lucruri. De asemenea, anul trecut a scăzut considerabil și numărul șomerilor în aproape toate țările.
Acest lucru înseamnă că sunt mai mulți cei care reușesc să-și ducă un trai decent și mai puțini cei care se tem de pierderea locului de muncă. Aceste dezvoltări pozitive s-au oglindit și în perspectivele europenilor cu privire la o creștere economică și a veniturilor.

 

 

Citiți și despre: