Consumul de lapte va creşte cu 36% în următorii zece ani, la nivel global, înregistrându-se o diferenţă tot mai mare între pieţele dezvoltate şi cele emergente, conform raportului Tetra Pak – Indexul Lactatelor 2014. De asemenea, creşterea cererii la nivel mondial necesită echilibrarea atentă a cererii şi ofertei, iar atât producătorii de pe pieţele de lactate mature cât şi cei din pieţele emergente trebuie să stabilească un echilibru atent între cerere şi ofertă, pentru a-şi asigura un succes sustenabil în afaceri.
Avansul consumului va fi datorat în mare parte de creşterea populaţiei, prosperităţii şi urbanizării în Africa, Asia şi America Latină. Cu toate acestea, cererea şi oferta de lapte se află într-un dezechilibru la nivel mondial – cererea din ce în ce mai mare din pieţele emergente nu va putea fi susţinută din producţia internă, în vreme ce pieţele dezvoltate ce produc un surplus de lapte se confruntă cu provocări privind concurenţa pentru exporturi şi un consum intern în scădere.
„Creşterea semnificativă preconizată a cererii la nivel mondial reprezintă o mare oportunitate pentru companiile de lactate din pieţele dezvoltate de a exporta lapte praf sau produse lactate lichide UHT pe pieţele în creştere. Cu toate acestea, pentru a asigura succesul pe termen lung, aceşti producători trebuie să găsească un echilibru între „câştigurile rapide” obținute din exporturi şi necesitatea de a continua să crească pe pieţele interne”, a spus Dennis Jönsson, preşedinte şi CEO al Grupului Tetra Pak.
Acesta a adăugat că firmele trebuie să facă faţă provocării de a garanta o aprovizionare sustenabilă cu lapte de bună calitate pe pieţele de import ţinând pasul cu cererea în creştere. Pieţe precum China şi Arabia Saudită realizează acest lucru prin mai multe metode. Este vorba de creşterea investiţiilor în fermele de lapte de la nivel intern, stabilirea de parteneriate cu producătorii străini consacrați şi diversificarea ofertei cu produse cu valoare adăugată.
Raportul oferă o perspectivă nouă companiilor producătoare de lactate din România, care se vor confrunta în curând cu eliminarea cotei de lapte și creșterea concurenței la nivel european.
“Având în vedere noul context european, respectiv eliminarea cotei de lapte, una dintre opțiunile pe care Albalact le are în vedere este explorarea unor piețe noi. Studii precum Tetra Pak – Indexul Lactatelor ne oferă informații valoroase despre tendințele industriei laptelui la nivel global și perspective de creștere pentru procesatori pentru anumite tipuri de produse și în anumite țări și regiuni. Avem un potențial de creștere, așadar analizăm și alte oportunități de a ne extinde operațiunile în viitor”, a afirmat Irina Măndoiu, director comercial Albalact.