Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) își exprimă dezacordul total față de decizia PMB de a înființa un dispecerat comun pentru taximetrie, gestionat de primărie. Aceasta ar fi o formă de naționalizare a afacerilor private care funcționează legal. Circa cei peste 1200 de angajați ai celor 37 de dispecerate private ar deveni șomeri, iar transportul ilegal ar funcționa în continuare.
În urma anunțului făcut de primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, referitor la constituirea unui dispecerat comun al tuturor firmelor de taximetrie, COTAR explică că această acțiune ar aduce prejudicii majore companiilor private de taxi: Este doar o formă de naționalizare a afacerilor private, care va genera haos pe piața în care activăm și va scoate în șomaj circa 1200 de angajați ai dispeceratelor.
„Cum să faci un dispecerat și să mă obligi să mă duc acolo? Naționalizează afacerile noastre. Din raportul de specialitate care ne-a fost prezentat nu reiese așa ceva. Nu se poate face un dispecerat prin care să ne impui să fim acolo în mod obligatoriu. Nu înțelegem ce înseamnă „obligatoriu, dar nu exclusiv”, pentru că odată înființat acest dispecerat, noi vom fi nevoiți să ne desființăm dispeceratele și să dăm afară oamenii. Pe de altă parte, dacă ne obligă să ne înscriem în dispeceratul comun, ne distruge afacerile. Ne sună deja colegii din țară, să ne întrebe ce se întâmplă, pentru că ora exactă se dă la București, iar acum toți se așteaptă la o naționalizare. E ca și cum primăria ar da o hotărâre de consiliu prin care toți cetățenii să fie obligați să cumpere pâine numai de la distribuitorul PMB. Este concurență neloială și se încalcă mai multe legi, printre care și Legea taximetriei 38/2003. Credem că doamna Primar General Gabriela Firea a fost dezinformată de „cineva” care dorește să ne ia nouă afacerile sau să ne distrugă, după 27 de ani.”, explică Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Decizia PMB a fost luată într-un timp foarte scurt și pare a fi definitivă, chiar dacă dezbaterile nu s-au încheiat. Declarațiile venite de la conducerea PMB ne arată că hotărârea ar putea fi adoptată fără a se respecta Legea dialogului social, fără a ține cont de principiile transparenței în adoptarea actelor normative. Mai mult, ceea ce conține expunerea de motive, de zece rânduri, a doamnei primar care a fost dezinformată de direcția de specialitate, nu se reflectă în declarațiile făcute pentru presă de doamna Primar General Gabriela Firea.
Companiile de taximetrie din Capitală au cerut sprijinul PMB pentru a se rezolva problema concurenței neloiale pe care o fac firmele neautorizate precum UBER. În loc să se găsească o soluție de eliminare a acestor operatori neautorizați și a concurenței neloiale, PMB a venit cu o propunere care ar falimenta companiile private care funcționează corect. În acest moment, companiile private de taxi au propriile aplicații pe care le plătesc și nu primesc subvenții de niciun fel, deci nu sunt abonate la banii din bugetul primăriei.
În schimb, crearea unui dispecerat al PMB ar presupune un efort financiar suplimentar din banii bucureștenilor, care nici nu este justificat, nici nu este legal, pentru că astfel ar desființa dispeceratele private, care funcționează legal, autorizate de PMB.
Un dispecerat al Primăriei Capitalei ar veni și în contradicție cu legislația care reglementează această activitate, iar PMB ar trebui să-și dea singură autorizație și eventuale amenzi. În acest moment sunt 37 de dispecerate care funcționează legal, cu aproximativ peste 1200 de angajați, în București. Conform COTAR, pe lângă faptul că acești oameni vor intra în șomaj, afectând și familiile acestora, decizia nu rezolvă nici problema platformelor care funcționează ilegal, pentru că acestea nu vor fi afectate de decizia PMB.