Şi în acest an, piaţa spaţiilor comerciale va continua să crească, urmând ca în 2017 să fie livraţi în jur de 180.000 mp de spaţii de retail, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Colliers International. Cea mai mare parte a acestui stoc este reprezentată de proiectele de tip strip mall, care vor fi livrate în oraşele secundare şi terţiare, un exemplu în acest sens fiind Prima Shops Oradea, ce va fi inaugurat pe 6 aprilie.
„În următorii cinci ani, ne aşteptăm ca numărul strip mallurilor livrate anual să depăşească numărul centrelor comerciale de tip mall. Spre exemplu, anul acesta vor fi livrate cel puţin şase strip malluri în oraşe precum Bistriţa Năsăud, Dorohoi, Mioveni, Oradea, Paşcani şi Târgovişte. Primul proiect de acest fel care îşi va deschide porţile, pe 6 aprilie, este Prima Shops Oradea, dezvoltat de Oasis Retail & Development Consulting, şi pentru a cărui închiriere Colliers a fost desemnat agent exclusiv”, a declarat Daniela Popescu, Associate Director în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
În prima fază de dezvoltare a acestui centrul comercial vor fi prezenţi chiriaşi precum CCC, Takko, Pepco, Deichmann, Noriel, Flanco şi Intersport. Până la finalul anului, când va fi inaugurată şi a doua fază, se vor alătura o serie de alte concepte de fashion, per total, cele două faze ale mall-ului cumulând o suprafaţă de 10.000 mp.
Studiu mai arată că la nivel naţional, stocul de spaţii de retail va creşte cu aproximativ 180.000 mp. Reprezentanţii Colliers International estimează că acest stoc va fi relativ uşor absorbit, având în vedere creşterea consumului privat (vânzări cu amănuntul) din ultima perioadă.
La nivel european, estimările indică o creştere a consumului privat de 2,2% pentru anul în curs, ceea ce aduce veşti bune pentru retaileri, arată raportul global EMEA Retail Market Snapshot.
„Creşterea consumului privat are un dublu efect şi pentru piaţa spaţiilor comerciale din România. Pe de o parte, vânzările înregistrate de majoritatea jucătorilor au crescut cu 20-30% în ultimul an, iar pe de altă parte, funcţionează ca un catalizator pentru piaţă. Astfel, retailerii deja prezenţi vor să se extindă în continuare şi dezvoltă noi concepte pentru a deveni cât mai flexibili şi a acoperi atât oraşe şi centre comerciale mari, cât şi oraşe şi scheme comerciale de dimensiuni mai mici”, explică Daniela Popescu.
De asemenea, rezultatele pozitive din ultimul an au reuşit să atragă atenţia retailerilor din regiune şi, în acest context, nume mari din domeniu reprezintă un interes de dezvoltare în România.
„Deşi piaţa locală beneficiază de o ofertă semnificativă atunci când vine vorba de branduri, nevoia de diversificare este tot mai mare şi ne aşteptăm ca acest trend să continue pe măsură ce creşte ponderea comerţului online în consumul total”, a încheiat Daniela Popescu.