Obiectivele stabilite se pot atinge, cu ajutorul managementului riscurilor. Atunci când cineva aduce în discuție cuvântul “risc” într-o ședință de afaceri sau la o negociere, participanții vor ridica mereu din sprâncene și vor avea anumite semne de întrebare cu privire la profitabilitatea subiectului aflat în discuție. Adevărul este însă faptul că riscul se află la orice pas atunci când demarezi un proiect punctual în cadrul unei companii mari și mai ales atunci când cineva renunță la tot pentru a-și urma visul, acela de a lansa o afacere profitabilă.
Ce este așadar riscul în mediul de business? O variabilă prezentă constant în orice decizie. Riscul poate afecta succesul unui business, dar, dacă este stăpânit, atunci poate veni chiar în ajutorul antreprenorilor. Frica de eșec și necesitatea diminuării riscurilor aduc o stare de alertă continuă și oferă un nivel de siguranță unui plan bun.
În ceea ce privește o definiție exactă a riscului, analiștii nu au una agreată de comun acord, dar Institutul pentru Managementul Riscului definește riscul ca “șansa unor consecințe negative sau expunere la neprevăzut”.
Cum identifici riscurile iminente?
Există două categorii de riscuri: cele de mici dimensiuni, de care se ferește oricine din mediul de business, dar care nu afectează foarte grav afacerea și nici rezultatele acesteia, și riscurile majore, ce stau la capătul opus al clasamentului și care vor afecta grav un business. Oricât de mult ne-am dori să putem elimina riscurile majore ele vor exista întotdeauna. Succesul nu vine însă din încercarea de a le elimina complet, ci și planul de diminuare a acestora.
Cei care identifică primii riscurile sunt managerii de proiect. Asta chiar în momentul în care se realizează planul de proiect, care cuprinde pașii pentru fiecare sarcină în parte și milestone-urile obligatorii pentru fiecare etapă. Odată ce există o listă cu riscurile unui proiect, managerii de proiect sunt obligați să anunțe beneficiarii care sunt acestea și, foarte important, cât de mare este nivelul de risc și cum ar putea afecta finalizarea proiectului în condițiile stabilite inițial. Toate aceste detalii vor conduce la un plan de risc management, plan care, odată respectat, va reuși să diminueze multe probleme, dacă nu chiar să le elimine complet.
Plan de management al riscului
Un plan de management al riscului conține, în mod obligatoriu, gradul de probabilitate sau nivelul riscului, importanța impactului, analiza și descrierea fiecărui risc și, nu în ultimul rând, planul de răspuns și de acțiune.
Pentru a elimina riscurile primul pas este identificarea corectă a acestora. Acest pas include de la descrierea completă, la tehnici clare care apără punctele vulnerabile ale unei afaceri sau ale unui proiect.
Următorul pas este de fapt evaluarea, atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, întrucât cele două dimensiuni pot fi foarte diferite, iar efectele se vor dovedi a fi pe măsura acestora. Odată ce toate riscurile sunt analizate și ierarhizate corespunzător, toate planurile de acțiuni se vor îndrepta spre evitarea sau acceptarea riscurilor, urmate de transfer sau de respingere, în funcție de deciziile luate punctual.
Nu în ultimul rând, este necesar un plan de acțiune, cu răspunsuri clare pentru fiecare situație de risc în parte. La toate acestea se adaugă monitorizarea riscului. Acest pas este cu atât mai important cu cât oricine își dorește ca situațiile de risc să nu existe, iar monitorizarea acțiunilor conduce, de cele mai multe ori, la eliminarea problemelor.
Registrul cu strategii
Cei mai mulți manageri de proiect sau antreprenori care au trecut prin situații de risc, indiferent de rezultatul acestora, uită cât de important este un registru al strategiilor. Acesta are scopul de a prelua situațiile riscante și a oferi o strategie pentru fiecare în parte. Mai mult decât atât, sunt realizate structuri și procese clare pe care cei din echipă trebuie să le respecte întocmai pentru a diminua efectele negative. Tot în registrul cu strategii este necesar un plan al responsabililor, care să conțină de asemenea și toate costurile aferente acțiunilor.
Cauza, riscul, efectul, acțiunile realizate, persoanele responsabile și concluziile sunt extrem de importante în astfel de situații, succesul unui proiect este direct proporțional cu toți acești pași.
Din greșeli se învață
Oricine știe faptul că o greșeală, mai ales una care are loc în afaceri, vine cu informații utile care pot fi utilizate în viitor pentru a evita astfel de situații. Greșeala capitală a multora are loc chiar la finalul unui proiect, când toate riscurile sunt eliminate.
Despre ce este vorba? Indiferent de mărimea companiei, cei responsabili de un anumit proiect trebuie să se documenteze, odată cu finalizarea sarcinilor, măsurile luate pentru a se asigura că echipa proiectului finalizează toate sarcinile impuse, la termenul stabilit. Această documentare nu va fi utilă doar celor implicați în respectivul proiect, ci și altor colegi din alte departamente, care se pot asigura astfel că nu vor repeta greșelile ce au avut loc sau vor rezolva potențialele situații de risc asemănătoare.
Chiar dacă, la prima vedere, un astfel de document poate să pară unul ce nu este absolut necesar, pe termen mediu și lung experiența directă a managerilor de proiect se va dovedi a fi extrem de utilă pentru buna dezvoltare a companiei și a proiectelor aferente.
Rezultate
Cum se pot elimina așadar situațiile de risc dintr-o companie? Nu există niciun răspuns general valabil, iar adevărul este dat de faptul că riscul e sinonimul flexibilității și al rentabilității.
Desigur că vor exista mereu situații neprevăzute la orice pas. Tot ceea ce pot face responsabilii dintr-o echipă este să se asigure că au luat toate măsurile necesare pentru a elimina din riscurile majore, care pot stopa un proiect. Dacă etapele proiectului respectiv nu sunt afectate iremediabil de situațiile de risc, atunci și rezultatele vor fi la înălțimea așteptărilor.