Cambridge Analytica şi Facebook au fost acuzate că au colectat şi utilizat într-un mod fraudulos datele a 50 de milioane de persoane. Scandalul Facebook – Cambridge Analytica a adus în dezbatere un subiect extrem de delicat: Ce informaţii deţin reţelele de socializare despre noi şi cum pot fi acestea folosite?
Cele două companii au fost acuzate la începutul lunii aprilie că au colectat şi utilizat într-un mod fraudulos datele a 50 de milioane de utilizatori.
Este din ce în ce mai evident că orice informaţie publicată în mediul online este urmărită şi stocată în scopuri comerciale, utilizatorii fiind invadaţi de reclame din toate direcţiile. Problema nu este publicitatea sau că informaţiile noastre sunt utilizate în scopuri de marketing, ci faptul că datele pe care le publicăm pe reţelele de socializare pot ajunge în posesia unor specialişti în comunicare şi propagandă, iar acestea pot fi folosite de politicieni pentru a ne câştiga votul sau pentru a ne convinge să nu votăm cu alţi candidaţi.
Fie că vorbim de teste de personalitate, de jocuri amuzante sau de orice alt fel de chestionare, toate acestea colectează date personale despre cei care le efectuează – muzica preferată, locurile în care vrem să ajungem sau unde ne-am plimbat, mâncarea preferată şi până la preferinţe politice. În plus, aceste informaţii colectate de reţelele de socializare sunt, se pare, mult mai importante decât par la prima vedere şi pot fi utilizare în moduri în care nici nu ne imaginăm.
Cum a folosit Cambridge Analytica datele colectate de Facebook?
Firma de consultanţă politică Cambridge Analytica, care a lucrat pentru campania electorală a lui Donald Trump şi în campania pro-Brexit, a obţinut, fără permisiunea utilizatorilor, datele personale a 87 de milioane de utilizatori ai reţelei de socializare pe care le-a folosit apoi pentru reclame politice orientate.
Compania Cambridge Analytica a fost acuzată că a folosit în mod ilegal datele a 50 de milioane de utilizatori ai Facebook
Printre aceste informaţii personale se aflau şi datele a peste 112.000 de utilizatori Facebook din ţara noastră, iar la nivel european s-au utilizat datele a 2,7 de milioane de persoane care folosesc Facebook. Mai exact, compania a folosit datele colectate pentru a construi un program software care ar fi anticipat şi influenţat preferinţele electorale.
Firma de consultanţă politică a folosit date obţinute în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate. Datele au fost colectate printr-o aplicaţie numită „Thisisyourdigitallife”, aplicaţie care realiza teste de personalitate.
Ce informaţii deține Facebook despre utilizatori?
În urma scandalului Cambridge Analytica, Facebook a anunțat că va modifica setările pentru gestionarea datelor personale.
În urma scandalului Cambridge Analytica, reţeaua socială a hotărât să facă unele schimbări. Utilizatorii Facebook din întreaga lume au fost rugaţi să revizuiască informaţiile importante despre modul în care platforma foloseşte datele.
În noua politică de confidenţialitate, Facebook precizează că sunt colectate diverse lucruri de la utilizatorii săi:
„Colectăm conținutul și alte informații pe care le oferim când utilizezi serviciile noastre, inclusiv atunci când îți creezi un cont, când creezi sau distribui conținut și când trimiți mesaje sau comunici cu alte persoane. Printre acestea se pot număra informații din conținutul sau despre conținutul pe care îl furnizezi, cum ar fi locația unei fotografii sau data la care a fost creat un fișier. De asemenea, colectăm informații despre modul în care utilizezi serviciile noastre, cum ar fi tipurile de conținut pe care le vizualizezi sau cu care interacționezi sau frecvența și durata activităților tale”, precizează reţeaua de socializare.
De asemenea, Facebook colectează şi conținutul furnizat de alte persoane, inclusiv informații despre tine, cum ar fi atunci când distribuie o fotografie cu tine, îți trimit un mesaj sau încarcă, sincronizează ori importă informațiile tale de contact.
Sunt stocate și informațiile despre persoanele și grupurile cu care te-ai conectat și despre modul în care interacționezi cu ele, cum ar fi informații despre persoanele cu care comunici cel mai des sau despre grupurile în care obișnuiești să distribui conținut.
Pe lângă cele enumerate, sunt colectate si alte tipuri de informaţii, precum informații de pe sau despre computerele, telefoanele sau celelalte dispozitive pe care este instalat sau de pe care se accesează serviciile Facebook, în funcție de permisiunile acordate; informații despre site-uri web și aplicații de la terți care folosesc serviciile Facebook; informații despre utilizator și despre activitățile lui pe Facebook și în afara sa, de la parteneri terți; informații de la companiile care sunt deținute sau administrate de Facebook.
Unde ajung aceste informaţii?
Conform Facebook, aceste informaţii sunt transmise către companii terțe care folosesc serviciile reţelei de publicitate sau produse asociate. „Acest lucru întreține funcționarea companiilor noastre și ne dă posibilitatea să oferim servicii gratuite persoanelor din întreaga lume”, potrivit sursei citate.
Profitul reţelei de socializare Facebook a avansat cu 63% în primele trei luni din 2018, în timp ce numărul de utilizatori a ajuns la 2,2 miliarde de oameni
Profitul reţelei de socializare Facebook a crescut la 5 miliarde de dolari în primul trimestru al anului curent, în creştere cu 63%, în ciuda scandalului Cambridge Analytica.
Facebook a anunţat și o creștere a numărului de utilizatori la 2,2 miliarde de oameni, avans de 13% față de aceeași perioadă a 2017. În SUA și Canada numărul a urcat cu un milion, până la 185 de milioane. Veniturile reţelei de socializare au crescut și ele cu 49% iar compania a încheiat primele trei luni din 2018 cu 27.742 de angajați, în urcare cu 48%.