Slide

Stiri: Economie

Cum pot companiile să atragă personal pregătit şi motivat?

04.05.2015

Doar 10% dintre angajați definesc succesul în carieră în termeni de performanță de vârf și productivitate, se arată într-un studiu multinațional lansat de Right Management, expert global în carieră, parte a ManpowerGroup.

Astfel, date fiind dificultățile repetate pe care angajatorii le întâmpină în identificarea și atragerea de personal pregătit și motivat, care să îi susțină în atingerea obiectivelor de afaceri, rezultatele studiului indică o nepotrivire persistentă între aspirațiile angajaților și cerințele de performanță ale angajatorilor.

„Angajații de vârf, așa-numiții high performers, au un impact considerabil asupra rezultatelor de afaceri. Deficitul de talente se manifestă peste tot în lume, îndeosebi pentru seturile de abilități cele mai cerute, iar noua realitate obligă departamentele de resurse umane să regândească felul în care își dezvoltă și motivează angajații. Pentru a atrage și păstra talentele, dezvoltarea angajaților trebuie să devină o prioritate pentru organizații, care trebuie să-și mobilizeze liderii și să ofere angajaților îndrumarea necesară pentru a-și lărgi sfera de experiență, cunoștințele și competențele”, a afirmat Mara Swan, vicepreședinte executiv al ManpowerGroup și liderul global al Right Management.

Echilibrul corect între viață și muncă ocupă primul loc între aspirațiile de carieră. Studiul Global Career Aspiration Survey arată că la nivel global numai 3% dintre angajați aspiră în primul rând la obținerea unei poziții înalte și vizibile, în timp ce 17% plasează dorința de a fi cei mai buni în activitate pe primul loc. Față de aceștia, numărul celor ce aspiră întâî și întâi la echilibru între viață și muncă este mai mult decât dublu la nivel global (45%), iar în cazul europenilor mai mult decât triplu (55%). Cei mai puțini înclinați să aspire prioritar la excelență în activitate sunt generația Y, millenials (14%), spre deosebire de generația X (17%) sau așa-numiții baby boomers (22%).

Fericirea sau mulțumirea la locul de muncă sunt mai importante decât salariul sau performanța. 26% dintre respondenții studiului definesc succesul la locul de muncă prin prisma plăcerii sau fericirii, fiind urmați de cei ce echivalează succesul cu salariul (19%), calitatea muncii (18%), respectul și recunoașterea (15%) și performanța de vârf (10%). Performanța este mai puțin definitorie pentru sucess în cazul europenilor (8%), decât al nord-americanilor (12%) sau asiaticilor (14%). Din punct de vedere al generațiilor, importanța acordată performanței este relativ egală: 10% din generația Y, 11% din generația X și 8% dintre Baby boomers definind succesul ca performanță de vârf.

Liderii trebuie să dea dovadă de respect, în condiţiile în care 53% dintre respondenții studiului spun că principala lor așteptare de la lideri este respectul pentru cunoștințele și experiența angajatului. Alte așteptări includ încredere reciprocă (51%), transparență (37%), învățare și dezvoltare (32%) și o relație între egali, indiferent de titulatura postului sau poziționarea ierarhică (30%). În Europa, principala aștepare de la lideri este încrederea reciprocă.

Încrederea reciprocă este esențială și în relațiile între colegi. 59% dintre angajați își doresc din partea colegilor încredere, această așteptare fiind urmată de respect pentru cunoștințe (48%), o relație de la egal la egal (46%) și transparență (41%). Dorința de încredere reciprocă este mai pronunțată în rândul europenilor (67%), în timp ce în America de Nord prioritatea este respectul pentru cunoștințe (54%). Generația Baby Boomer este mai orientată spre încredere decât generațiile X și Y (65% versus 61%, respectiv 51%).

Angajații vor renunța la locul de muncă actual dacă li se oferă un echilibru mai bun între viață și muncă sau o remunerație mai mare. 35% dintre cei chestionați indică echilibrul viață/muncă și alti 35% remunerația crescută ca principalii factori care i-ar determina să schimbe locul de muncă, în timp ce alți 25% ar fi interesați de o cultură organizațională diferită sau de responsabilități și sarcini mai interesante. În Asia, 54% dintre angajați și-ar schimba locul de muncă pentru a obține echilibrul viață/muncă, în timp ce în America de Nord și Europa, procentul este de 41%, respectiv 24%.

„Oamenii sunt mulțumiți și implicați la locul de muncă atunci când ceva îi inspiră. Când angajații au parte de dezvoltare în sensul aspirațiilor lor de carieră, prin dialog constant cu managerii lor, potențialul de motivație crește, iar angajații sunt mai pregătiți să își asume noi provocări,” a subliniat Mara Swan.