Slide

Editia APRILIE

Cum realizezi un plan de afaceri eficient?

Cum realizezi un plan de afaceri eficient?

01.04.2015

Pașii necesari care garantează succesul unui business. Antreprenorii la început de drum, dar și cei care au deja experiență relevantă în business știu că pentru a asigura un start eficient la orice afacere este nevoie de un plan bine pus la punct. Acesta va asigura nu doar o balanță corectă a cheltuielilor, ci și menținerea unui parcurs corect și respectarea valorilor și a pilonilor esențiali în orice business.

Înainte de redactarea unui plan de afaceri, cei implicați trebuie să știe că o idee bună nu este suficientă pentru a avea succes. Este nevoie de o nișă ce poate fi exploatată, de resurse umane pregătite să se implice și să înțeleagă strategia de business și, nu în ultimul rând, de o finanțare, care să asigure bunul mers al afacerii până când aceasta va înregistra profit.

De ce este nevoie de un plan?

Drumul de la o idee bună la succes este presărat de cele mai multe ori cu greutăți și cu schimbări de direcție. Este normal și recomandat ca antreprenorii să afle ce își dorește piața și să modifice serviciile sau soluțiile oferite în funcție de acestea, dar schimbarea 100% a direcției va conduce la o situație necontrolabilă și la o modificare a afacerii ca întreg. Acesta este primul moment în care un plan de afaceri se dovedește a fi necesar. Direcțiile expuse în document îi ajută pe cei implicați să-și reamintească momentul de start, ideile care au condus la deschiderea businessului în primă fază.

Planul de afaceri este cel mai important lucru pe care îl vor dori investitorii sau un posibil creditor, atunci când este necesară o finanțare suplimentară, așadar el trebuie să fie nu doar succint, ci să și capteze interesul cititorilor atât de mult încât să înțeleagă de ce este nevoie ca afacerea să fie susținută și să se dezvolte potrivit. Foarte important este ca planul să fie un rezumat la ideile și strategiile de viitor pe care le-ați dezvoltat deja sau pe care doriți a le implementa pentru business.

Secțiuni

Planul de afaceri trebuie structurat pe secțiuni. Explicația pentru acest lucru este simplă: există posibilitatea ca cineva să-și dorească a citi doar un anumit lucru sau să căutați chiar voi mai târziu detalii despre un anume sector, iar secțiunile ajută la o mai bună structurare a informațiilor importante. În plus, vă asigurați astfel că nu veți uita niciun detaliu ce merită menționat.

Prima secțiune este introducerea. Aici veți include conceptul afacerii, de aceea, chiar dacă e la început, vă sfătuim să scrieți introducerea la final, când aveți deja o idee clară despre care sunt lucrurile ce trebuie menționate și care sunt acele detalii cheie pe care oricine trebuie să le rețină.

Introducerea este urmată de descrierea firmei. Nu vă lăsați păcăliți de faptul că o descriere lungă atrage atenția. Acest lucru nu va conduce decât la pierderea în detalii și cum un eventual investitor nu va avea nici timpul și nici atenția necesare să parcurgă un text foarte lung, recomandat este să menționați în descriere doar acele lucruri care diferențiază clar businessul vostru față de orice există în prezent pe piață. Pe scurt, ar trebui să răspundeți concis la întrebarea: de ce ideea unei astfel de afaceri va schimba segmentul de activitate în bine?

În această descriere nu uitați de detaliile echipei de conducere. Este foarte important să puneți pe hârtie experiența celor implicați și să constatați clar care sunt domeniile în care fiecare poate ajuta la o dezvoltare pe viitor.

După ce ați descris businessul, este timpul să intrați în detaliile privitoare la soluțiile pe care le oferiți. La acest capitol vă sfătuim să încercați să oferiți toate datele de care cineva are nevoie pentru a înțelege importanța serviciilor și a produselor oferite. Gândiți-vă că cineva care nu activează în domeniu trebuie să înțeleagă clar beneficiile lucrurilor oferite, așa că încercați să mențineți o balanță între informațiile foarte tehnice și cele care explică beneficiile pe termen mediu și lung. Acest lucru este și mai important dacă aveți de gând să prezentați acest plan de afaceri către posibili investitori care nu activează în domeniu.

Odată ce ați finalizat punctele de mai sus este timpul să oferiți o analiză clară a pieței. Stabiliți care sunt competitorii direcți, dar și afacerile care vă pot ajuta pe viitor la o dezvoltare, eventuale parteneriate sau chiar achiziții de companii ce își desfășoară activitatea în domenii adiacente.

Tot la acest capitol este important să stabiliți cum anume vedeți în viitor promovarea afacerii în rândul clienților. O poziționare corectă de la bun început este esențială, întrucât imaginea pe care și-au format-o deja consumatorii nu va mai putea fi modificată rapid, în plin proces de dezvoltare.

În cazul în care afacerea este direcționată pe digital sau dacă online-ul este o parte importantă, tot aici este necesar să menționați cum aveți de gând să folosiți deschiderea pe care o oferă tehnologia din zilele noastre în buna desfășurare a etapelor dezvoltării.

Spre final, un capitol distinct va fi dedicat părții financiare. Care sunt investițiile inițiale? În cât timp aveți de gând să le amortizați? Care este perioada inițială și când anume ați concluzionat că afacerea va deveni profitabilă? Toate acestea sunt întrebări cheie, iar răspunsurile vin ca urmare a unei analize clare a prețurilor stabilite pentru soluțiile oferite de companie.

Dacă se dorește o finanțare externă, de la un investitor, un fond de investiții sau o altă companie, atunci acest capitol va avea o secțiune destinată, prin care veți detalia cum anume investiția va ajuta la buna dezvoltare pe viitor. Investitorii vor să afle exact ce li se solicită, așadar cu cât mai multe detalii cu atât mai eficientă va fi solicitarea.

Greșeli de evitat

Orice antreprenor crede în afacerea pe care o dezvoltă, dar este greșit ca un plan de afaceri să conțină studii întregi despre sectorul în care investiți. Nimeni nu va avea răbdarea necesară să parcurgă o cantitate foarte mare de informații, păstrați lucrurile esențiale și, eventual, dacă studiile respective sunt foarte importante pentru voi, anexați-le la plan, nu le includeți în totalitate.

Mulți oameni de afaceri spun că nu au timp sau experiență să realizeze chiar ei planul de afaceri, așa că apelează la analiști care fac acest lucru. Nu este greșit să solicitați ajutorul, dar este eronat să vă încredințați viitorul companiei în mâinile unor persoane care nu sunt implicate direct în business. Antreprenorii sunt cei care pot explica cel mai eficient care sunt nevoile care stau la baza unei noi afaceri și care sunt problemele actuale pe care businessul le soluționează.

La final, nu uitați că principalele puncte ce vor fi citite vor fi introducerea și analiza pieței, pentru a fi clare cine, ce și cui oferă, așadar axați-vă să oferiți toate datele esențiale în aceste capitole.