Cum rezolvi conflictele dintre angajați

01.03.2015

Pașii necesari pentru a elimina neînțelegerile din cadrul companiei. Pentru a avea o echipă unită, este foarte important ca toată lumea să comunice eficient și să nu existe conflicte în companie. Din păcate însă, lucrurile nu sunt mereu astfel și în realitate. Neînțelegerile pot reduce nivelul productivității și vor dezvolta, invariabil, un mediu ostil de lucru, tocmai de aceea este foarte important ca acestea să fie oprite sau limitate, încă din faze incipiente, cu mult înainte ca ele să escaladeze.

Un prim pas pe care ar trebui să-l facă orice specialist în resurse umane și nu numai este legat de încurajarea angajaților să încerce să-și rezolve singuri conflictele. Acest lucru înseamnă, pe scurt, ca angajații să comunice între ei înainte ca un conflict să se dezvolte până într-un moment în care aceștia nu mai pot colabora în cadrul unui proiect comun. Cea mai bună soluție este ca persoanele în cauză să comunice direct cu cei implicați în respectiva sarcină și să încerce să ajungă la un punct comun. În cazul în care conflictele sunt unele de natură personală, atunci puteți stabili ca acestea să nu fie discutate decât în afara mediului de lucru și să se încerce ca metodele de colaborare de la locul de muncă să nu se schimbe. În condițiile în care neînțelegerile sunt unele profesionale și nu reușiți să ajungeți la un compromis, atunci singura soluție este să apelați la cineva obiectiv din cadrul companiei, care poate să vă ofere o viziune mai clară despre următorii pași pe care ar trebui să îi faceți pentru a asigura finalizarea proiectului la standardele așteptate.

Pentru a rezolva un conflict, primul pas este identificarea cauzei care a condus la respectivele neînțelegeri. Chiar dacă, la o primă vedere, acest lucru poate să pară banal, în fapt, de cele mai multe ori discuțiile în contradictoriu de pe parcurs au condus la uitarea cauzei și la o amplificare a problemelor conexe până când cei doi nu se mai înțeleg.

Importanța unui mediator

După ce cauza a fost descoperită, este recomandat ca cei implicați în respectivul conflict să participe la o ședință în cadrul companiei, prin care să își poată exprima liber, dar civilizat, părerile despre ceea ce consideră ei că ar trebui îmbunătățit și de ce nu au fost de acord cu ceilalți. Poate suna banal, dar o astfel de persoană este absolut necesară, pentru a juca rolul unui mediator și a oferi timp pentru fiecare participant, în timp ce el va rămâne neutru și va oferi soluții de compromis pentru toate părțile incluse. De foarte multe ori, un mediator bun poate ajuta la rezolvarea conflictului chiar din stadii incipiente.

Rolul unui mediator este foarte esențial, întrucât el este cel care poate găsi soluții simple, urmărind politica societății în care lucrează și asigurându-se în același timp că proiectele la care lucrează cei implicați se vor finaliza la standardele implementate inițial, cu rezultate ridicate. În plus, tot mediatorul este cel care notează datele importante și care ia legatura cu cei implicați pentru a se asigura că motivele care au cauzat conflictul nu vor reveni în actualitate în viitor.

Limbajul folosit

Atunci când persoanele sunt tensionate, orice cuvânt ales greșit poate să pară unul care învinovățește o parte și o susține pe alta. Tocmai de aceea, folosirea unui limbaj corect este foarte importantă. În plus, susținerea oricărei părți poate pune în pericol integritatea managerului care se implică sau a mediatorului ales.

Încercați să ascultați ambele părți ale poveștii și, foarte important, prima discuție cu fiecare persoană implicată în conflict ar trebui să fie una privată. Asta pentru că odată ce toți cei implicați se întâlnesc în aceeași cameră, există riscul ca un conflict să se dezvolte și să nu fie diminuat, așa cum se spera inițial. Discuția în privat elimină riscuri ca mesajele transmise prin comunicarea nonverbală, precum mimică sau gesturi, de la ceilalți implicați în neînțelegeri. După ce ați discutat cu fiecare persoană în parte, este momentul ca toți să se întâlnească și să-și expună punctele de vedere public. Aveți grijă ca discuția să nu fie monopolizată, iar participanții să nu fie întrerupți sistematic de alții. Oferiți-le tuturor momente în care să se poată exprima liber și încercați mereu să descoperiți adevărul din spatele discuțiilor.

Rezolvarea unui conflict într-o companie nu înseamnă că cineva are dreptate și altcineva greșește, așa cum nu înseamnă nici că cineva renunță și altcineva câștigă. Există soluții de mijloc, dacă toți își vor uni ideile și vor accepta mici compromisuri pentru a accepta situația și a o transforma în ceva pozitiv.

Nu în ultimul rând, explicați-le tuturor cât de valoroși sunt pentru companie și pentru colectivul de lucru, cum s-au implicat în proiecte de valoare pentru colectiv. O laudă sinceră este necesară în momente tensionate, iar unele persoane au nevoie să audă de la superiori sau de la alți colegi faptul că munca lor contează și eforturile lor nu rămân indiferente. Nu de puține ori conflictele din cadrul companiilor au ca punct de pornire sentimentul unui angajat că munca lui nu este recunoscută și apreciată într-un mod corect.