La fel ca și în anul 2017, domeniul rezidențial privat este, în prima parte a anului curent, fruntașul pieței construcțiilor cu cele mai multe proiecte active. Conform acceleratorului de vânzări – Prospec, din 5.341 de proiecte publicate în perioada Ianuarie – aprilie 2018, 23% sunt din domeniul rezidențial, urmate îndeaproape de domeniul construcțiilor sociale și comunitate și de lucrările de infrastructură.
„Echipa de cercetare IBC Focus monitorizează și analizează atent piața construcțiilor din țara noastră pentru a putea oferi date și cifre reale și pentru a putea anticipa nevoile și direcțiile acestei industrii. Rezultatele indică în mod clar faptul că domeniul rezidențial privat își păstrează și în 2018 prima poziție în materie de număr de șantiere active, dar semnale puternice vin în acest an și dinspre domeniul lucrărilor de infrastructură. Potrivit analizei noastre, în perioada Ianuarie – Aprilie au fost publicate peste 850 de proiecte de infrastructură ce includ realizarea de drumuri, sosele, autostrăzi, pasaje, parcuri industriale etc. Totuși, aici merită menționat însă că aproximativ 85% din lucrările în infrastructură se află în stadiul de intenție sau proiectare, ceea ce se traduce în foarte puține șantiere demarate, iar situația generată de lipsa proiectelor de infrastructură afectează enorm piața construcțiilor din România per total. Alocările pentru șantierele nedemarate se situează la aproximativ 25% din necesar”, a spus Victor Ignat, Manager Cercetare IBC Focus.
Semne de maturizare din piața românescă
Conform analizei IBC Focus, 47% din totalul construcțiilor monitorizate sunt construcții noi, 19% reparații, 17% în renovare, 11% modernizare și 7% construcții în extindere. Și avem astfel un echilibru între lucrări noi – lucrări de renovare per total (47% – 53%). Astfel de echilibre se înregistrează în general în piețele cu tendință de maturizare, în care nu predomină lucrările noi, ci încep să fie realizate investiții și în clădirile deja existente.
În ceea ce privesc județele cele mai active, București-Ilfov însumează 12% din totalul proiectelor, urmate de Cluj (7%), Bihor și Constanța cu câte 5 puncte procentuale fiecare. De asemenea, ce este interesant de menționat este și faptul că, din totalul de 5.241 de proiecte, 33% din acestea au avut cel puțin un brand specificat în caietele de sarcini.