#Dreptullabanking – Comunitatea bancară continuă campania de conștientizare cu privire la fraudele din mediul online. Astfel, se recomandă o vigilență sporită din partea clienților, atunci când se efectuează plăți online. În situația unei fraude, conform normelor europene, băncile nu pot recupera banii pentru clienți dacă tranzacțiile sunt realizate cu autentificarea strictă a acestora.
Prin urmare, tranzacțiile în care sunt completate toate elementele de siguranță ale cardului și sunt autorizate de către clienți, prin canalele convenite anterior cu emitentul, nu sunt considerate frauduloase.
„Pentru tranzacțiile efectuate cu autentificarea strictă a clienților, reglementate conform noii Directive Europene privind Serviciile de Plăți – PSD2, transpusă în legislația română în Legea 209 /2019, coroborat cu prevederile regăsite în reglementările organizațiilor de carduri, băncile nu pot iniția dispute pe motiv de fraudă, iar șansele să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule”, declară Gabriela Folcuț, Director Executiv ARB
#Dreptullabanking. Recomandările comunității bancare pentru securitatea contului
Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca toți utilizatorii de carduri să fie vigilenți și să respecte următoarele recomandări:
- să considere datele bancare confidențiale și să nu le furnizeze;
- să nu ofere niciodată datele cardului dacă deține produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicații.
„În cazul în care trebuie să primiți bani, puteți trimite doar codul IBAN. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primiți bani, iar trimiterea codului primit înseamnă autorizarea unei plăți”, conform ARB.
#Dreptullabanking. Recomandările cu privire la securitatea plăților
- În cazul în care clientul dorește să achiziționeze produse de pe site-urile de vânzare, trebuie întâi să se asigure că site-ul este cel corect.
- În cazul în care se achiziționează un produs de pe un site extern/ intern și ulterior, se primesc mesaje în care sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, luați legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora.
„În cazul achiziționării unui produs de pe un site extern, comerciantul menționează încă de la început valoarea acestuia și eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, trebuie să rețineți că astfel de solicitări vin din partea atacatorilor”, menționează Gabriela Folcuț, Director Executiv ARB.
Cum procedăm dacă am furnizat datele de card?
- cum se procedează dacă persoana în cauză a furnizat totuși datele de card și primește o solicitare pentru autorizarea unei tranzacții? În acest caz, este indicat să se verifice cu atenție detaliile afișate și să se renunțe la efectuarea acesteia
- Dacă a fost efectuată totuși o astfel de tranzacție, trebuie blocat imediat cardul din aplicația de Internet Banking sau sunat banca emitentă. Se apelează numărul de telefon de pe spatele cardului pentru blocarea de urgență a cardului. Se recomandă să anunțați întotdeauna banca dacă primiți mesaje suspecte. Păstrați întreaga corespondență purtată cu autorul fraudei și depuneți o sesizare la Poliția Română.
Citește și Afaceri de 32 milioane de euro pentru METAMINDS