Slide

Stiri: Companii

Evolutia afacerilor in 2019

Evoluția afacerilor în 2019. Principalele provocări și oportunități

24.10.2019

Evoluția afacerilor în 2019. Managerii sunt de părere că scăderea taxării muncii reprezintă principala măsură care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri. Aceasta este principala concluzie a noii ediții a studiului „Evoluția afacerilor în 2019” lansat de Valoria și realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro. Analiza prezintă datele comparative din primul și al doilea semestru, oferind o perspectivă unică a modului în care companiile au previzionat evoluția afacerilor în 2019.

Evoluția afacerilor în 2019. Măsuri

Așadar, în opinia directorilor generali ai companiilor din România, măsurile care care ar îmbunătăți mediul de afaceri din România sunt:

  • scăderea taxării muncii (84%)
  • controlul și limitarea evaziunii fiscale (72%)
  • dezvoltarea infrastructurii (61%)

Studiul Evoluția afacerilor în 2019 arată care este feedback-ul companiilor la măsurile economice și condițiile de piață din ultimul an. Factorii și contextul în care funcționeză companiile le afectează capacitatea de a-și obține și utiliza resursele ca să genereze valoare. Percepția riscurilor, climatul economic, obiectivele propuse, riscul de industrie și riscul de companie ghidează deciziile cu privire la investiții, angajați și salarii. Rezultatele cercetării arată că “România companiilor “ este puțin încrezătoare în “România statisticilor oficiale” și ne oferă perspectiva realității “din teren”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Evoluția afacerilor în 2019. Perspectiva de creștere

Comparativ cu ediția de la începutul anului 2019, perspectiva de creștere a companiilor în semestrul doi este mai temperată. Se observă o scădere de 8pp (puncte procentuale) a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri mai mari cu 5%-10%. Această reducere este contrabalansată parțial de o creștere de 5pp a celor care prognozează o creștere a cifrei de afaceri cu 10%-20%.

În plus, crește cu 6pp procentul companiilor care se așteaptă la menținerea cifrei de afaceri în 2019.

La nivel de industrii, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri de 20%-30% este estimată de 19% dintre firmele de alimentație și agricultură.

Evoluția afacerilor în 2019. Profitul

Estimările privind evoluția profitului din semestrul al doilea al anului 2019 sunt ceva mai pesimiste pe palierul de creștere 5%-10%. Însă, acestea sunt optimiste pe palierele superioare.

Cu toate că 32% dintre companii (față de 26% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească între 10% și peste 30% în acest an, se observă creșteri pe unele paliere de evoluție negativă. Se menține aproximativ același procent (9% față de 8%) al companiior care spun că profitul lor nu va crește.

La nivel de industrii, cea mai mare creștere a profitului, de 10%-20%, o estimează 32% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate.

”Comparativ cu rezultatele cercetării din prima jumătate a anului, cele din cea de-a doua jumătate relevă ajustări la cifra de afaceri și profitul ce pot fi realizate în anul 2019 față de estimările de la începutul anului. Chiar dacă într-o ușoară ameliorare, criza de încredere persistă și antrenează comportamente economice din ce în ce mai precaute, spune Dumitru Ion, CEO Kompass România și Doingbusiness.ro, co-autor al cercetării.

Evoluția afacerilor în 2019. Evoluția investițiilor

Comparativ cu semestrul I, când 23% dintre companii spuneau că nu vor crește investițiile în anul 2019, în semestrul al doilea 21% sunt de aceeași părere. Observăm, de asemenea, că 43% dintre firme vor să își crească investițiile cu 1%-10% față de 36% anterior. Doar 14% dintre companii spun că vor crește investițiile cu 20%-30% și peste 30% în semestrul doi, comparativ cu 11% în semestrul unu al anului.

La nivel de industrii, cea mai importantă majorare a investițiilor o preconizează 23% dintre firmele din Agricultură și Alimentație. Acestea spun că vor crește investițiile cu 10%-20% în acest an.

Evoluția numărului de angajați

Conform studiului, 29% dintre companiile românești nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați în semestrul doi față de 26% în semestrul unu. În același timp în ambele semestre, 41% dintre companii au spus că se așteaptă ca personalul lor să crească în acest an între 1%-10%.

Pe palierele superioare, de la 20% la peste 30%, 11% dintre companii au previzionat ca numărul lor de angajați să crească în semestrul al doilea, față de 5% în semestrul întâi.

Dintre industriile analizate cea care estimează cele mai mari creșteri este industria de Agricultură și Alimentație. 24% dintre firme estimează creșteri de 5%-10% ale numărului de angajați în acest an.

Evoluția afacerilor în 2019. Creșteri salariale

În contextul în care la începutul anului 2019, 22% dintre companii nu estimau creșteri salariale, în semestrul al doilea procentul scade la 18%.

De asemenea, scade cu 2pp procentul companiilor care vor crește salariile cu 5%-10% în 2019. Însă, crește procentul companiilor care așteaptă o creștere de 10-20%, de la 12% la 17%.

”Creșterea salariilor din sectorul public nu este la fel de susținută în sectorul privat, iar încrederea că anul acesta va fi unul favorabil, deși la cote scăzute, arată o marginală creștere în semestrul al doilea comparativ cu primul. După ce vom parcurge un sfârșit de an dominat de miza electorală, urmează să vedem rezultatele din 2020, spune Diana Dumitrașcu, Executive Director Doingbusiness.ro, co-autor al cercetării.

Top 5 provocări și oportunități

Cele mai importante provocări pentru companii sunt:

  • atragerea și retenția forței de muncă (62%)
  • creșterea concurenței (55%)
  • gestionarea extinderii afacerii (34%)
  • creșterea costurilor (28%)
  • colectarea facturilor (26%).

Pentru companiile românești, cele mai importante oportunități sunt:

  • creșterea cererii (43%)
  • noi produse și linii de business (41%)
  • retehnologizare și digitalizare (34%)
  • dezvoltarea pe piețe externe (28%)
  • accesarea fondurilor europene (28%)

Citește și Atu Tech: Afaceri în creștere