Piața FMGC, evoluție favorabilă în 2019

01.01.2020

Evoluția pieței FMGC. Alimentele și băuturile încă sunt cele mai vândute produse din categoria bunurilor de larg consum. Deși puterea de cumpărare a românilor a crescut în ultimii ani, România se află, la nivel european, pe ultimele locuri. În acest context, este firesc ca piața bunurilor de larg consum (piața FMGC) să aibă o evoluție proporțională. Așadar, deși acest segment înregistrează creșteri de la an la an, România este departe de evoluția din țările dezvoltate din Europa.

Evoluția pieței FMGC. Puterea de cumpărare a românilor: 5.881 euro în 2019

În 2019, puterea de cumpărare a europenilor a fost de 14.739 de euro de persoană. În același timp, românii au cheltuit, în medie, doar 5.881 de euro.

Țara noastră se situează, în acest context, pe locul 31 în topul european al țărilor cu cea mai mare putere de cumpărare, nivelul fiind cu 60% sub media înregistrată în Europa.

România se află pe locul 31 în Europa, în ceea ce privește puterea de cumpărare

Pe plan local, Capital conduce clasamentul. Aici, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor este de 10.452 de euro. La polul opus se află județul Vaslui, cu o putere de cumpărare de 3.706 de euro.

La nivel european, Liechtenstein, Elveția și Luxemburg au cea mai mare putere de cumpărare medie. Pe de altă parte, Moldova, Kosovo și Ucraina se află la capătul topului.

Evoluția pieței FMGC. Topul țărilor cu cea mai mare putere de cumpărare în 2019

  1. Liechtenstein – 67,550 de euro

  2. Elveția – 42,067 de euro

  3. Luxemburg – 35,096 de euro

  4. Islanda – 32,988 de euro

  5. Norvegia – 29,842 de euro

Evoluția pieței FMGC. Creștere de 12%

Per total, piaţa bunurilor de larg consum va avea la finalul lui 2019 o creștere de peste 12%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță Frames.

Bunurile de consum cu mișcare rapidă (în engleză Fast Moving Consumer Goods – FMCG) sunt bunurile cel mai des cumpărate care au o durată redusă de stocare. Piața FMCG include produsele de larg consum de la mâncare, băuturile răcoritoare și produsele de îngrijire, igienică sau cosmetică.

Creșterea este stimulată de avansul cererii în urma majorării salariilor și pensiilor. La acestea se adaugă și scumpirile înregistrate în anul 2019.

În plus, vânzările de Crăciun au impulsionat semnificativ rezultatele din întreg comerțul românesc. Creșteri s-au raportat în multe sectoare, de la cel alimentar la cel al bunurilor de folosință îndelungată.

Evoluția pieței FMGC. În 2018, piața FMCG a crescut cu 8%

Evoluția pieței FMGC. Sectorul alimentar, cea mai mare creștere

Sectorul alimentar s-a aflat, în 2019, în prim-plan. Acesta a avut o creștere, per ansamblu, a cifrei de afaceri de peste 13%.

În perioada Crăciunului și a Anului Nou, produsele alimentare și băuturile raportează vârful de vânzări.

Românii cheltuie pe produsele alimentare aproape 28% din totalul cheltuielilor lor, țara noastră aflându-se pe primul loc în această privință.

Românii cheltuie pe produsele alimentare aproape 28% din totalul cheltuielilor lor de consum

Într-un clasament realizat de Eurostat, România este urmată de Lituania (20,9%) şi Estonia (19,6%). Media europeană este de 12,1%.

Evoluția pieței FMGC. Veniturile românilor

În 2019, românii au avut, în medie, venituri totale de  4764 lei pe gospodărie şi 1838 lei pe persoană, iar cheltuielile, estimate la 4049 lei lunar pe gospodărie (1562 lei pe persoană), au reprezentat 85,0%, conform datelor Institutului Național de Statistică.

Așadar, românii au cheltuit, în 2019, peste 30% din venituri pe produse alimentare și băuturi nealcoolice, 14% pe cheltuileile dedicate locuinței (apă, electricitate, gaze etc.) peste 8 procente pe alcool și țigări, 8% pe îmbrăcăminte și încălțăminte, 7,5% pe transport, 6% pe mobilier și amenajarea locuinței, puțin peste 5% pentru sănătate, aproape 5% pe servicii de comunicații (tv, internet, telefonie), 3% pe produse culturale și numai 2% pe hoteluri, restaurante și baruri.

Românii au cheltuit, în 2019, peste 30% din venituri pe produse alimentare și băuturi nealcoolice. Clasamentul este completat de:

  • cheltuileile dedicate locuinței

  • alcool și țigări

  • îmbrăcăminte și încălțăminte

  • transport

  • mobilier și amenajarea locuinței

  • sănătate

  • servicii de comunicații

  • produse culturale

  • hoteluri, restaurante și baruri.

Evoluția pieței FMGC. Produse din zona îngrijirii personale și a locuinței

Din punct de vedere al consumului, dincolo de alimentele proaspete și cele ambalate, care au generat majoritatea vânzărilor, 2019 a adus o creștere a apetitului consumatorilor pentru produse din zona îngrijirii personale și a locuinței (detergenți, produse universale etc.).

Alături de produsele din zona bunurilor de larg consum, și cheltuielile din segmentul de IT & C (telefoane, laptopuri, tablete etc.) au crescut semnificativ, relevante fiind, în acest domeniu, reducerile de Black Friday și din perioada sărbătorilor de iarnă.

Evoluția pieței FMGC. Cum va evolua piața FMGC în 2020?

Conform analiștilor din cadrul Frames, 2020 va fi un an plin de provocări pentru piața bunurilor de larg consum. Așadar, inflația, deprecierea leului și restrângerea creditării se vor afla în prim-plan. Aceste probleme vor influența evoluția consumului și vor tempera apetitul românilor pentru cumpărături.

Evoluția pieței FMGC. 2020 va fi un an plin de provocări pentru piața FMGC

Companiile din sectorul FMGC vor încerca să stimuleze consumul prin dezvoltarea unor game de produse cu prețuri variate, axându-se pe calitate, pe promoții și pe campanii de marketing mai agresive.

Totuși, evoluția pieței produselor de larg consum va fi influențată de dinamica pe care veniturile românilor o va avea. Așadar, posibilele creșteri salariale și ale pensiilor vor aduce un avans al pieței FMGC. Însă, dacă veniturile românilor vor stagna, nici piața bunurilor de larg consum nu va avea o evoluție pozitivă.

Citește și Lăptăria cu Caimac, produse 100% românești, integrale și naturale

 

 

 

Citiți și despre:

  • Harmopan, tradiţie în morărit şi panificaţieHarmopan, tradiţie în morărit şi panificaţie Compania este liderul de piaţă din regiunea Harghitei, produsele sale ajungând zilnic la peste 600 de clienţi-parteneri. Numele Harmopan s-a împletit de-a lungul anilor cu tot ceea ce înseamnă tradiţie, fiind […]
  • Braiconf, cel mai mare producător de cămăși din RomâniaBraiconf, cel mai mare producător de cămăși din România Preferințele românilor sunt conectate la tendințele globale. Deseori se întâmplă să ne îmbrăcăm "bine", iar haina de calitate pe care o purtăm să ne influenţeze starea mentală. Simţim mai multă siguranţă, […]
  • Minus 22, cel mai mare furnizor regional de peșteMinus 22, cel mai mare furnizor regional de pește Compania are un portofoliu de 140 de produse, care acoperă categoriile principale de produse congelate. Majoritatea oamenilor consideră peștele proaspăt mai sănătos decât cel congelat. Calitatea peștelui […]
  • Gordon Prod – lider de piață cu brânza topită și crema de unt la sulGordon Prod – lider de piață cu brânza topită și crema de unt la sul Compania investește în dezvoltarea susținută a portofoliului de produse. Compania Gordon Prod a luat ființă în anul 1993. Cu un capital 100% românesc, societatea a început activitatea un an mai târziu, cu […]
  • Cumpăna, apă pentru toată familiaCumpăna, apă pentru toată familia Protejăm o sursă importantă de viață prin consumul responsabil al apei. După aer, apa este cel mai important element pentru viaţă. Hidratarea corectă ne ajută să avem un organism sănătos, menţine o digestie […]