Francize Profitabile

Evoluția pieței francizelor în 2017 și 2018

01.10.2018

Afacerile în sistem de franciză și potențialul de dezvoltare în România.Asociația Română de Franciză a realizat, pentru anul 2018, o statistică demografică pe grupe de vârstă a candidaților pentru rețelele de franciză și a concluzionat că, dintre cei care aleg să cumpere și să opereze o franciză, 43,53% aparțin grupei de vârstă cuprinsă între 25-34 ani, 24,57% fac parte din grupa 35-44 ani, 15,73% din grupa de vârstă 18-24 ani, 11,21% din grupa cuprinsă între 45-54 ani și numai 4,96% dintre cei cu vârste cuprinse între 55-64 ani.

În ceea ce privește repartiția în funcție de sex, bărbații au reprezentat un procent de 57,49%, iar femeile 42,51%. Dacă ne referim la domeniile care au prezentat cel mai mare interes pentru zona de franciză, pe primul loc se situează HoReCa, pe locul secund retailul, locul 3 fiind ocupat de francizele din sectorul de beauty și locul 4 de francizele din domeniul serviciilor.

Deși cu potențial enorm, România este încă în faza incipientă în ceea ce privește francizele, 35% dintre conceptele existente pe piață fiind românești, restul provenind din țări precum SUA, Franța și Italia

Pe piața de francize din România există mai multe de 400 de francize, cele mai căutate fiind cele din retail, urmate îndeaproape de HoReCa și servicii. “Piaţa francizelor este una dinamică, încă la început, lumea abia îşi descoperă apetitul” – Paul Voicu, managing partner, francize.ro.

Dintre cele mai extinse rețele locale de franciză putem enumera cafenelele 5 to go și restaurantele SaladBox, fiecare numărând câteva zeci de unități.

Aspecte de care este bine să țineți cont la cumpărarea unei francize

Costuri și taxe

  1. Taxa de franciză
  2. Investiția totală
  3. Taxele de participare

Toate costurile trebuie luate în considerare pentru că investiția nu se rezumă doar la aspectele financiare, ci și la timp. Cu o investiție minimă de 10.000 euro se poate începe o franciză în domeniul gastronomic, de retail sau de consultanță. Cu peste 100.000 euro poți deschide o franciză de cafenea de genul Gloria Jean’s sau Coffeeshop, iar cu peste 500.000 euro poți lua în calcul branduri din categoria premium.

 Dimensiunea și creșterea estimată

  1. Unități deschise și funcționale
  2. Rata de creștere

Este recomandat să se ia în considerare toate aspectele legate de rata de creștere și evoluția estimată, pentru a putea face un plan corect în ceea ce privește investițiile necesare, alocarea de personal, necesitatea găsirii unui spațiu mai mare sau a altor spații noi.

 Susținerea

  1. Perioadele de instruire
  2. Suportul de marketing
  3. Suport pentru operațiuni
  4. Franciza de infrastructură
  5. Variante de finanțare
  6. Eventuale litigii

 Puterea mărcii

  1. Prezența în Social media
  2. Dimensiunea sistemului
  3. Anii în afaceri

Contactarea reprezentantului francizei și a altor persoane care au preluat francize este de dorit pentru a putea afla mai multe detalii despre businessul spre care v-ați îndreptat atenția, pentru a cunoaște posibile aspecte care nu sunt menționate pe site sau pur și simplu pentru a afla informații directe de la cei care cunosc condițiile de colaborare și gradul de implicare al furnizorului.

 Puterea și stabilitatea financiară

  1. Declarațiile financiare auditate de francizor

 Avantaje si dezavantaje ale afacerilor în sistem de franciză

Ca orice afacere, francizele prezintă avantaje, dar și dezavantaje de care trebuie să se țină cont în momentul în care se dorește cumpărarea unei francize. Avantajele cele mai importante sunt reprezentate de asistența tehnică și managerială puse la dispoziția francizatului, serviciile de training și faptul că francizorul asigură promovarea necesară pentru creșterea vânzărilor francizatului. Francizorul pune la dispoziția francizatului numele, imaginea și brandul companiei, dar și conceptul de business verificat, testat și capabil să fie pus în aplicare.

Francizele prezintă avantaje, dar și dezavantaje de care trebuie să se țină cont în momentul în care se dorește cumpărarea unei francize

Dezavantajele care trebuie avute în vedere sunt reprezentate în primul rând de costurile relativ ridicate de intrare în rețeaua de francize și de taxele periodice care trebuie achitate  către francizor, faptul că autonomia francizatului este relativ limitată – francizatul, prin contract, are obligația de a respecta anumite condiții legate de producție, distribuție sau prestări de servicii, gama de produse și servicii care este prestabilită, limitarea existentă în ceea ce privește dreptul de a vinde afacerea etc. Când vine vorba despre afacerile în sistem de franciză, putem spune că acestea vin la pachet cu un control redus al afacerii.

David Karp, fondator Tumblr, este de părere că ”Antreprenorul este un om care are o viziune pe care o transformă în realitate”, dar diferența între antreprenor și francizat este aceea că antreprenorul are dreptul și posibilitatea de a-și pune viziunea și planurile proprii în aplicare, pe când francizatul  trebuie să urmărească îndeaproape indicațiile francizorului și să respecte anumite reguli, dinainte stabilite.

”Antreprenorul este un om care are o viziune pe care o transformă în realitate” – David Karp, fondator Tumblr

Cele mai rentabile francize din România în 2017

În 2017, cele mai rentabile francize au fost reprezentate de 5asec, brand internațional care oferă servicii de îngrijire și curățătorie de textile, care numără 17 unități proprii și 7 unități francizate. Taxa de intrare în franciză este cuprinsă între 50.001-100.000 de euro, cu kit de deschidere de 16.000 euro. Originară din Franța, 5asec a fost francizată începând cu anul 2010.

Alte francize profitabile au fost reprezentate de OroToro, care deține ca punct forte o măcelarie proprie ce beneficiază de ultimele tehnologii în domeniu, rețete proprii în materie de preparare și gătire, o calitate superioară a cărnii de vită și prețuri competitive.

Alte francize profitabile în 2017 au fost reprezentate de TucanoCaffe, lanțul de cafenele, Calif/Condimental de Calif – franciză românească, fondată în 2010, The Coffee Shop, care reunește conceptul de cafenea cu cel de magazine, Meli Melo – afacere românească înființată în 1998, în prezent unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine de accesorii din România – și Imprinto, rețea de magazine care oferă servicii în domeniul printării și personalizării obiectelor promoționale.

Piața francizelor în 2018

Evoluția afacerilor operate în sistem de franciză este încurajatoare și în 2018, trendul înregistrat fiind preponderent ascendent, după cum este cazul lanțului de cafenele Coffee 2 Go, care plănuiește deschiderea a 5 noi locații noi în București, Brăila și Galați până la finele anului, dintre care 3 vor fi operate în sistem de franciză și 2 în regim propriu. Pentru fiecare dintre locațiile nou înființate, investiția va fi cuprinsă între 10.000 – 15.000 euro. Dacă în 2017, cifra de afaceri a depășit 1 milion de euro, cu 60% în creștere față de 2016, în 2018, cu un efectiv de 30 de locații, dintre care aproximativ 50% operate în sistem de franciză, se estimează o cifră de afaceri de circa 1,3 milioane de euro.

Fornetti România, cel mai extins lanț de patiserii de pe plan local, având în prezent circa 800 unități la nivel local, a înregistrat pentru S1/2018 o cifră de afaceri de 88,4 milioane lei (aproximativ 20 milioane de euro), în creștere cu 7% față de perioada similară din 2017.

Fornetti România, cel mai extins lanț de patiserii de pe plan local, având în prezent circa 800 unități la nivel local, a înregistrat pentru S1/2018 o cifră de afaceri de 88,4 milioane lei

Pizza Hut Delivery, brand intrat pe piața din România din 2007, cu o cifră de afaceri în 2017 de 618 milioane de lei, cu 20% mai mult față de anul precedent, va deschide o nouă locație în Brașov cu o investiție de 280.000 euro, cea de-a patra unitate deschisă în 2018.

În 2018, Meli Melo a inaugurat primul magazin în sistem de franciză la Târgu Jiu, ajungând la un total de 57 de magazine în cele mai mari orașe din țară și la o cifră de afaceri ce ă depășit 12 milioane de euro în 2017.

Noutăți în ceea ce privește extinderea sunt semnalate și de Taco Bell, brand american de mâncare mexicană, cu 3 unități deschise în București până acum, care va deschide prima unitate în afara Bucureștiului până la sfârșitului anului. Pep & Pepper, care deține 7 unități pe piața locală (5 în București, o locație în Cluj și încă una în Constanța) se va extinde cu 2 noi locații operate în sistem de franciză în Galați și Sibiu. Grupul Denis din Suceava, care deține brandurile Denis Shoes și Anna Cori, va deschide primul magazin operat în sistem de franciză la Chișinău, urmând să deschidă apoi și în Sofia, Bulgaria. Investiția necesară pentru deschiderea unei francize Anna Cori este de 27.000 euro, iar cifra de afaceri estimată pentru 2018 este de 22,5 milioane euro.

Grupul Denis din Suceava, care deține brandurile Denis Shoes și Anna Cori, va deschide primul magazin operat în sistem de franciză la Chișinău

Entrepreneur.com a realizat, la sfârșitul anului 2017, o clasificare a tendințelor din domeniul francizelor pentru 2018. Acestea au inclus mâncarea asiatică, serviciile de înfrumusețare, serviciile destinate educării copiilor, activitățile de recreere, activitățile de fitness, deserturile înghețate, serviciile medicale, de control a dăunătorilor, cele destinate animalelor de companie, precum și serviciile de recrutare.

Întrucât majoritatea afacerilor operate în sistem de franciză sunt internaționale, oportunitățile și obstacolele specifice fiecărei francize trebuie adaptate pieței căreia se adresează și particularităților regionale/teritoriale. Indiferent către ce franciză te orientezi, este bine să ții cont de experiența profesională și de interesele tale, de nevoia specifică a consumatorului pe care o vei satisface, de bugetul disponibil, precum și de experiența altor francizați cu modelul de afacere respectiv. Având în vedere că investiția pe care o vei face nu este numai de bani, ci și de timp și de energie, este bine să realizezi o cercetare atentă a domeniului și o strategie de afacere bine pusă la punct.

 

 

Citiți și despre:

  • Care sunt cele mai rentabile francize din RomâniaCare sunt cele mai rentabile francize din România O afacere de la zero sau una cu succes deja garantat? Tinerii, dar și cei care au deja o carieră în companiile mari prezente în țara noastră încep să-și îndrepte din ce în ce mai mult atenția spre […]
  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Pizza Hut deschide un restaurant în CraiovaPizza Hut deschide un restaurant în Craiova Pizza Hut Craiova. Lanțul de restaurante a anunțat extinderea pe plan naţional prin deschiderea unei unități în Craiova. Astfel, Craiova devine un punct principal în desfăşurarea activităţii lanţului de […]
  • KFC și Pizza Hut continuă extinderea în țarăKFC și Pizza Hut continuă extinderea în țară Pe 27 martie, lanțurile de restaurante KFC și Pizza Hut se extind cu două noi unități, deschise în cadrul Coresi Shopping Resort din Brașov. Astfel, noul mall va găzdui primul restaurant Pizza Hut din Brașov […]
  • Coresi Shopping Resort se deschide pe 27 martieCoresi Shopping Resort se deschide pe 27 martie Coresi Shopping Resort dă startul la shopping pe data de 27 martie, peste 40% dintre brandurile prezente în centrul comercial au anunțat deja promoții. De asemenea, reprezentanţii mall-ului au anunţat că […]