Companiile care caută să atragă investitori ar trebui să facă publice şi informaţiile referitoare la performanţele de natură non-financiară ale firmei, în condiţiile în care, la nivel mondial, 89% dintre investitorii afirmă că aceste informaţii au jucat un rol esenţial în procesul decizional cel puţin o dată în ultimul an, potrivit studiului „Tomorrow’s investment rules”, realizat de EY.
Raportul arată că 70% dintre respondenţii din pieţele emergente utilizează frecvent sau ocazional informaţiile de natură non-financiară, în timp ce procentul pentru pieţele dezvoltate este de 49%.
„Două treimi dintre aceşti investitori utilizează deja o metodă prin care evaluează informaţiile de natură non-financiară şi, dintre aceştia, doar jumătate au un sistem structurat de evaluare sau un proces implementat”, explică realizatorii studiului.
În plus, pentru a determina impactul acestor factori asupra creării de valoare şi a profilului de risc al companiei, mulţi dintre investitori se bazează pe judecata personală în evaluarea datelor disponibile.
Principalele surse privind informaţiilor de natură non-financiară ale investitorilor sunt rapoartele anuale, rapoartele integrate şi site-urile companiilor, mai degrabă decât datele colectate de la terţe părţi.
„Acest aspect subliniază, o dată în plus, că a devenit crucial pentru organizaţii să ia în considerare modul în care prezintă informaţiile de natură non-financiară către diferite părţi interesate şi de aspecte financiare”, au mai spus specialiştii EY.
O problemă ridicată de investitori privind aceste informaţii este reprezentantă de faptul că nu se pot găsi modalităţi eficiente de a compara performanţa companiilor, chiar şi pentru firmele din acelaşi domeniu. Astfel, investitorii recomandă o abordare mai structurată, prin utilizarea unui model integrat.
„ Cu siguranţă ne aşteptam ca unele dintre informaţiile de natură non-financiară pe care investitorii instituţionali le iau în considerare să fie strâns legate de performanţa financiară a companiilor (precum impactul reglementărilor asupra unei companii şi capacitatea acesteia de a minimiza riscurile). Totuşi, era greu de anticipat de exemplu faptul că al patrulea factor în ordinea importanţei pentru investitorii instituţionali îl reprezintă demonstrarea responsabilităţii sociale corporative. Acest factor a fost considerat esenţial de către 69,7% dintre respondenţi”, a afirmat Anamaria Cora, partener şi lider al departamentului de audit financiar, EY România.