Economia României va creşte cu 2,3% în acest an, urmând ca în 2015 avansul să fie 3,6%, potrivit unui raport EY. Principalul motor al creşterii va fi reprezentat de cererea internă, în condiţiile creşterilor salariile şi a nivelului foarte mic al inflaţiei.
„În România, cererea internă este de aşteptat să devină principalul motor de creştere în acest an. Creşterile salariale şi nivelul foarte scăzut al inflaţiei vor întări puterea de cumpărare a consumatorilor, în vreme ce creşterea continuă a exporturilor – după vârful de anul trecut – ar trebui să încurajeze companiile să îşi mărească investiţiile după nivelurile slabe înregistrate din 2012 până în prezent. În acest context, pentru România, EY Eurozone Forecast estimează o creştere de 2,3% a PIB-ului în 2014, urmată de o creştere de 3,6% în 2015,” a afirmat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România şi Moldova.
În acelaşi timp, EY Eurozone Forecast arată că zona euro va rămâne vulnerabilă în pofida semnelor pozitive privind şomajul şi investiţiile. Astfel, se estimează o creştere de 0,9% a PIB-ului în 2014, evitându-se stagnarea. Perspectivele de creştere sunt însă diferite. În timp ce Spania şi Germania își consolidează economiile, Italia şi Franţa rămân în urmă.
În 2015, economia zonei euro va avansa cu 1,5%, urmând ca în 2016, creşterea să fie de 1,7%.
„După doi ani de scăderi, se înregistrează o binevenită revenire, însă ritmul de creştere se va situa mult sub ritmul mediu de dinainte de criză de 2,3% pe an, înregistrat în perioada 1997 – 2007”, au afirmat reprezentanţii EY.
Şomajul şi-a întrerupt creşterea
În plus, şomajul din zona euro şi-a întrerupt creşterea, iar deşi este aşteptată o scădere ușoară a ratei şomajului, de la nivelul actual de 11,4% la 10,9% până la sfârşitul lui 2016, o astfel de evoluţie va contribui la creșterea încrederii consumatorilor.
Totodată, revenirea moderată a venitului real disponibil, care este estimat să crească cu 1% în 2015 şi cu 1,4% în 2016, ar putea genera creșterea cheltuielilor de consum.
„Semne încurajatoare vin și ca rezultat al însănătoşirii constante a sectorului financiar, prognoza EY punctând o relaxare a condiţiilor de creditare și o creștere a sprijinului acordat companiilor, ca urmare a programului operaţional de refinanţare pe termen lung elaborat de Banca Central Europeană. În acest context, la care se adaugă consolidarea modestă a activităţii economice şi slăbirea monedei Euro, deflaţia ar putea fi evitată. Cu toate acestea, zona euro va trece printr-o perioadă prelungită de scădere a inflaţiei, date fiind continua disponibilitate a forţei de muncă şi a presiunii de reducere a gradului de îndatorare în rândul companiilor, gospodăriilor și în sectorul public”, potrivit raportului EY.
Noul motor al redresării
Primele semne ale redresării zonei euro au fost impulsionate de îmbunătățirea activității comerciale, dar un rol import îl va juca cererea internă. Astfel, recenta depreciere a monedei euro va avea un impact pozitiv asupra exportatorilor, în special asupra celor din economiile mai puţin competitive. Exporturile sunt estimate să crească cu circa 3% în 2014, atingând un avans de 4,1% în 2015 şi de 4,3% în 2016.
„Îmbunătăţirea mediului comercial, cât şi îmbunătăţirea accesului la finanţare vor permite firmelor să îşi crească nivelul de cheltuieli cu investiţiile. Conform EEF, creşterea cheltuielilor de capital va atinge creşteri semnificative, de 2,4% în 2015 şi 2,8% în 2016, faţă de 1,3% în 2014. Prin urmare, e de așteptat ca, în 2014, contribuţia investiţiilor la creşterea economică să fie mai mare, după ce a fost puternic negativă în 2013, urmând să se mențină constantă în 2015 şi 2016”, se mai arată în raportul citat.
Totuşi, revenirea investiţiilor va înregistra un ritm mai scăzut decât în alte perioade post-recesiune, principalele cauze fiind nivelurile ridicate ale datoriilor companiilor, creșterea costurilor reale ale împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi fragmentarea financiară încă mare.
Consumul, pe trend ascendent
De asemenea, şi consumul va înregistra un trend ascendent şi va deveni un motor important de creştere în următorii doi ani, cu un ritm aproape dublu faţă de acest an.
Astfel, consumatorii încep să îşi recapete încrederea, iar scăderea ratei şomajului va fi un factor pozitiv pentru stimularea consumului.
„Creşterea veniturilor şi şomajul în scădere ar putea determina consumatorii să renunţe la economisire în favoarea consumului. Un impact pozitiv asupra cheltuielilor efectuate de gospodării l-ar putea avea și îmbunătățirea condițiilor din zona creditelor de consum, așteptată ca răspuns la implementarea programului operaţional al Băncii Centrale Europene de refinanţare pe termen lung, conform unui sondaj realizat de BCE în iunie”, au explicat specialiştii EY.
În aceste condiţii, se estimează ca se va înregistra o creştere a consumului de 1,4% în 2015 şi de 1,5% în 2016, comparativ cu nivelul de doar 0,8% în acest an.