Logistica

Fan Courier

FAN COURIER, dezvoltare economică prin digitalizare

01.11.2021

Deschizătoare a primului număr Jurnalul de Afaceri, 100 de luni mai târziu, compania își păstrează focusul pe consolidarea componentei digitale și a infrastructurii specifice. În primul număr al revistei Jurnalul de Afaceri, lansat în august 2013, FAN COURIER, liderul  pieței locale de curierat, ne oferea în exclusivitate un interviu în care ne vorbea despre planurile companiei, despre investiţii şi despre modul în care evoluează piaţa de curierat din România. Acum, când Jurnalul de Afaceri aniversează 100 de ediții, dl. Adrian Mihai, CEO FAN COURIER, ne vorbeşte despre modul în care mediul de business din România s-a schimbat şi despre cât de importantă este digitalizarea pentru dezvoltarea mediului de afaceri şi, implicit, a economiei naţionale.

În aceeași notă, Jurnalul de Afaceri a fost în permanență, prin însăși modul de prezentare, format și abordare, un adept al promovării mediului digital și al investițiilor în digitalizare, prezentând cititorilor, cu fiecare oportunitate oferită, măsurile luate de companii în acest sens și direcțiile urmărite. Mai mult, tratând fiecare parteneriat inițiat cu încredere, respect și profesionalism și punând întotdeauna în prim plan satisfacția clientului, eforturile întreprinse de-a lungul anilor sunt recunoscute astăzi prin colaborări repetate și interviuri exclusive.

Prin abordarea unor societăți care la momentul respectiv nu își creaseră departamente specializate, Jurnalul de Afaceri s-a dovedit a fi un deschizător de drumuri, ajutând companiile să înțeleagă importanța comunicării și să investească în această direcție.

Acest proces de comunicare în mediul online, pe care Jurnalul de Afaceri l-a intuit în continuă dezvoltare, pe lângă multiplele beneficii de natură economică, facilitează, de asemenea, comunicarea între partenerii de afaceri, crescând gradul de satisfacție a clientului și îmbunătățind relațiile client-furnizor.

Prin urmare, opt ani mai târziu, FAN COURIER crede cu tărie că dezvoltarea economică nu se mai poate face fără digitalizare, iar companiile de curierat sunt la baza dezvoltării comerțului electronic și al digitalizării în ansamblu.

Investiții pentru consolidarea componentei digitale

Conform FAN COURIER, studiile de specialitate vorbesc despre o creștere cu 50% a comerțului electronic pe fondul pandemiei. În România, care era codașa Europei la acest capitol, cu siguranță creșterea a fost mai mare, iar trecerea multor afaceri în online continuă și în acest an.

Aşadar, la nivelul companiei FAN COURIER s-au bugetat investiții pentru consolidarea componentei digitale și a infrastructurii specifice.

Deși FAN Courier a început procesul digitalizării înainte de pandemie, anul 2020 a arătat foarte clar că dacă nu accelerezi procesele de digitalizare, riști să pierzi piața și business-ul

„Anul 2020 a fost cel în care am învățat cel mai bine importanța digitalizării și cum aceasta generează creștere economică. La noi, trecerea nu a fost foarte abruptă, pentru că lucrăm de câțiva ani cu instrumente digitale, care permit clientului să facă mai multe acțiuni online: de la comandarea curierului, la întocmirea AWB-ului sau urmărirea traseului coletului. Totodată, clientul are posibilitatea să trimită și să ridice coletul și în afara programului nostru, prin reţeaua PayPoint sau de la lockere”, ne-a declarat Dl. Adrian Mihai, CEO FAN COURIER .

Ceea ce s-a schimbat semnificativ în 2020 au fost plățile online. Dacă înainte plățile se făceau preponderent ramburs, anul trecut, teama de infectare a convins multă lume să aibă capete încredere în plățile online, astfel că acest segment a cunoscut o creștere explozivă.

Inovația prin investiție

Pentru viitor, FAN COURIER are un parteneriat de lungă durată cu Total Technologies și Honeywell în ceea ce priveşte inovaţia, investiţie prin care compania va putea oferi clienţilor cele mai noi servicii digitale.

FAN Courier a introdus deja în lanţul logistic peste 5.000 de terminale mobile de la compania globală de tehnologie Honeywell către şoferii de livrare şi operatorii de depozite din întreaga ţară, ca parte a unui proiect de modernizare a operaţiunilor sale

De asemenea, pentru dinamizarea digitalizării companiei, FAN COURIER a decis folosirea software-ulului Honeywell Operational Intelligence Professional, o platformă software cloud, care permite gestiunea noilor dispozitive de la distanţă, ajută la reducerea timpului de nefuncţionare și oferă clienţilor servicii fiabile.

În ultimii 10 ani, compania a crescut nivelul investițiilor de 14 ori, iar media a fost situată între 15 și 20 de milioane de euro anual. Excepție fac ultimii trei ani, 2018 fiind anul cu cele mai mari investiții din istoria companiei la vremea aceea, respectiv 27,5 milioane de euro – cu peste 50% față de ceea ce se bugetase inițial.

„Pentru FAN Courier investițiile au fost un pilon important de creștere și putem spune că, de la înființare, volumul cumulat al investițiilor depășește cifra de afaceri realizată într-unul dintre cei mai buni ani. În cei 23 de ani de activitate, am învățat pe propria piele cât de importante sunt investițiile și mai ales cât de important este să îți respecți singur planurile” – Adrian Mihai, CEO FAN COURIER.

Liderul pieței locale de curierat de 15 ani

FAN COURIER este liderul pieței locale de curierat de 15 ani și a reușit să își păstreze și consolideze această poziție, respectându-și promisiunea făcută de la începuturi: „Oriunde, cu plăcere”.

„Nu știm dacă există o rețetă a succesului universal valabilă, credem însă că importantă este «călătoria» în care îi invităm alături de noi pe clienți oferindu-le transparență, predictibilitate, respect, soluții, într-un cuvânt, ÎNCREDERE! Pentru noi, fiecare client înseamnă un partener cu care ne dorim să dezvoltăm  o relație de încredere, un parteneriat corect și de durată, indiferent că vorbim de un contract de câteva zeci de lei sau sute de mii de lei”, continuă Dl. Mihai.

Compania dă dovadă de transparenţă în tot ceea ce face, îşi asumă greşelile şi le remediază.

„Ne asumăm de multe ori că putem pierde bani, dar ne păstrăm partenerii. Ne asigurăm permanent că pregătim terenul pentru dezvoltare, iar această dezvoltare este una sănătoasă și, de asemenea, durabilă”, mai spune CEO-ul FAN COURIER.

Direcții multiple de dezvoltare

Dezvoltarea companiei FAN COURIER a însemnat direcții multiple: investițiile s-au bazat pe creșterea cererii și a nevoii, pentru care compania a extins echipa, a dezvoltat infrastructura și flota, a deschis agenții, a încheiat parteneriate, a construit și extins capacități de depozitare.

„Toate aceste direcții sunt, în esență, părți ale unui mecanism economic. Flota auto este, alături de oameni, unul dintre cele mai importante active pe care le avem și folosim zilnic”, afirmă CEO-ul FAN COURIER.

Din acest motiv, investiția în flotă a fost una constantă, anuală și a vizat pe de o parte mentenanța vehiculelor, iar pe de alta extinderea parcului. Compania deţine 55.000 de clienți, persoane fizice și juridice pe care îi deservește cu ajutorul unei echipe de 7.300 de persoane și a unei flote de peste 4.400 de autovehicule. Altfel spus, investițiile anuale realizate în perioada 2013 -2021 a permis companiei să îşi tripleze flota și să crească de cinci ori personalul. Anual, echipa FAN COURIER crește în medie cu 5%.

Compania livreză zilnic în jur de 250.000 de expediții, iar în perioadele aglomerate, precum Black Friday sau sărbători, ajunge și la 310.000 de expediții pe zi

Afaceri de 1 miliard de lei

În anul 2020,  un an care ne-a luat pe toți prin surprindere, pe fondul pandemiei, FAN COURIER a înregistrat, pentru prima dată, o cifră de afaceri de un miliard de lei, în creștere cu 27% față de anul anterior. Pe lângă investițiile în logistică și capacități de sortare, precum și în tehnologii noi, compania investește constant şi în flotă, care este tot mai mare și variată, iar în ultimii ani a apărut și preocuparea pentru reducerea poluării.

Aşadar, în ultimii ani, FAN COURIER a înregistrat o creștere medie a cifrei de afaceri de peste 15% pe an, iar anul trecut a fost unul excepțional, deoarece explozia e-commerce-ului pe fondul pandemiei a dus la un avans al afacerilor de 27%.

O mare parte din investițiile FAN COURIER se îndreaptă către oameni, în noi angajări și traininguri de dezvoltare profesională, ceea ce reprezintă, până la urmă, cea mai importantă investiție

„Pentru că ne place predictibilitatea și ne dorim să oferim și clienților noștri aceeași predictibilitate și vedem că piața românească de curierat are mult loc de creștere în continuare, aproape anual luăm în calcul o creștere organică de 10-15% a veniturilor. Este o alegere prudentă, care ne caracterizează însă și pe care o menținem, chiar dacă la finalul anului descoperim că am crescut mai mult decât ne-am propus. Considerăm însă avansul peste nivelul estimat la începutul anului un rezultat nu doar al creșterii pieței ci și al eforturilor echipei noastre, care se maturizează și sudează de la un an la altul”, mai afirmă CEO-ul FAN COURIER.

2020, un an plin de provocări

Cel mai provocator an a fost, însă, de departe, 2020, anul care ne-a pus la încercare din toate punctele de vedere.

„Peste o creștere rapidă și masivă a cererii, căreia trebuia să-i facem față, s-a suprapus grija pentru sănătatea angajaților noștri, ceea ce era o noutate pentru noi”, detaliază reprezentantul companiei.

Astfel, în acest context, compania a gândit şi creat strategii de la o zi la alta, adaptatându-și rapid metodele de lucru.

„După ce seara, autoritățile anunțau noi reguli și noi restricții generate de pandemie, noi trebuia să găsim până dimineața soluții ca să ne păstrăm activitatea, respectând cu strictețe aceste reguli. Suntem o companie care lucrează cu clienții, cu mii de angajați în linia întâi, așadar preocuparea pentru sănătatea lor, dar și căutarea constantă de soluții pentru gestionarea unui flux de livrări care se dubla de la o zi la alta au fost cele mai mari provocări pe care le-am avut până acum”, ne explică CEO-ul FAN COURIER.

 Pentru viitor, compania are în plan să finalizeze proiectele de anvergură pe care le-a demarat și să păstreze, ca și până acum, un ritm constant al investițiilor. Proiectele viitoare constau în investiții masive în tehnologizare și digitalizare, în flotă, precum și în mai multe spații de depozitare și sortare la nivel național.

Dezvoltarea pieței de curierat din România

Dezvoltarea pieței de curierat din România este o provocare constantă și continuă pentru întreaga piață și pentru FAN COURIER.

„La început pentru că era o piață complet necunoscută, oamenii abia înțelegeau cu ce ne ocupăm, iar noi învățam din mers. Ulterior, după ce am devenit lider de piață, provocarea constantă a fost să ne menținem aici și să îmbunătățim de la an la an serviciile noastre și experiențele pe care clienții le au cu compania noastră. O provocare extrem de importantă a fost inovația și introducerea de servicii anticipând evoluția pieței. Niciodată nu știi când e momentul potrivit, poți doar să anticipezi și să îți asumi inclusiv riscul că nu va da rezultatul scontat din prima”, conform lui Andrian Mihai.

Industria de curierat și logistică este una extrem de competitivă, este un sector economic dominat aproape în exclusivitate de inițiativa privată, un domeniu unde cuvintele de ordine sunt controlul costurilor, satisfacția clienților, dezvoltare și inovare.

„Chiar dacă spunem că piața românească mai are loc de creștere, acest potențial se referă la numărul clienților care încă nu folosesc aceste servicii. Nivelul de dezvoltare al companiilor din această industrie, segmentarea pieței, atât de curierat cât și de logistică, investițiile pe care le facem, sunt comparabile cu  cele realizate de companii din alte piețe dezvoltate. Este adevărat că încă nu vedem drone care livrează colete dar, în opinia noastră, această soluție depinde foarte mult de mediul în care ne desfășurăm activitatea”, precizează Adrian Mihai.

În statele dezvoltate ale Europei, un operator din piața de curierat lucrează cu aceleași instrumente ca și FAN COURIER. România are o productivitate mai mică, însă nu din cauza curierului sau a companiei, ci din cauza infrastructurii precare cu care companiile sunt nevoite să lucreze.

Produse şi servicii noi

Perioada 2013-2021 a fost o perioadă efervescentă pentru FAN COURIER din perspectiva lansării și testării de noi servicii. Compania a introdus numeroase serviciile, printre care cele extrem de importante sunt: introducerea plății cu cardul, introducerea livrărilor la punct fix care ajută clienții să își ridice sau depună coletele la lockere atunci când vor sau pot, parteneriate cu PayPoint sau OMV Petrom care, de asemenea, permit clienților să trimită sau sa ridice colete și în afara orelor de program ale curierilor și folosirea de mijloace de transport ecologice în zonele pietonale ale marilor orașe.

Toate produsele și serviciile lansate de FAN COURIER au drept scop creșterea gradului de satisfacție al clienților.

FAN COURIER este prima companie din România care s-a alăturat anul acesta inițiativei The Climate Pledge pentru accelerarea eforturilor de a reduce emisiile poluante

Distincţiile şi premiile obţinute de FAN COURIER

Distincțiile obținute constant în ultimii ani de compania FAN Courier reprezintă o recunoaștere a performanței de afaceri, a implicării în dezvoltarea economică a României, a responsabilității în fața comunității și a implicării acționarilor fondatori în educarea viitoarei generații de antreprenori.

Constant, FAN COURIER se numără printre companiile incluse în Topul celor mai puternici jucători din economie, realizat de diferite organizații și publicații de business recunoscute în România. În 2017 și 2019, FAN Courier a câștigat primul loc în Top 15 Superbrands România, fiind pentru a doua oară în istoria de peste 10 ani a premiilor când un brand românesc ocupă locul fruntaș în clasament și pentru prima oară când o companie câștigă titlul de două ori.

Sfaturi pentru antreprenori şi companii

CEO-ul FAN Courier le oferă antreprenorilor şi companiilor din România, în contextul actual creat de pandemie, o serie de sfaturi:

  • Să fie deschiși și să privescă situația de criză ca pe o oportunitate, nu ca pe o fatalitate sau cataclism;

  • Să analizeze ce au făcut bine în business până acum și să folosească aceste lecții, adaptându-le la noul context;

  • Să își respecte planurile chiar dacă uneori vor fi nevoiți să dubleze numărul de pași de făcut pentru a le finaliza. Să aibă răbdare, altfel spus.

  • Să rămână transparenți și autentici;

  • Să nu uite de controlul costurilor;

  • Să aibă încredere în echipa pe care au construit-o și să nu ezite să strângă relația cu oamenii cu care lucrează.

Lider al pieței locale de curierat de 15 ani, FAN COURIER aduce o contribuție importantă la dezvoltarea economie românești și este un model de urmat, prin inovație, investiții, perseverență și calitatea serviciilor. Ca de fiecare dată, echipa Jurnalului de Afaceri este recunoscătoare pentru șansa de a prezenta business-uri de succes, precum FAN COURIER, și de a oferi cititorilor surse de informare și inspirație!