Compania furnizează și servicii de transport de animale, atât intern, cât și internațional. Gagea este un nume cu tradiție în branşa fermierilor, oieritul fiind activitatea de bază în urmă cu decenii în zona Sibiului, acolo unde păstoritul se transmitea din generaţie în generaţie. Această îndeletnicire se păstrează şi astăzi, transformată fiind într-o afacere de succes care se ocupă de creşterea animalelor şi transportul lor, un domeniu de nișă cu provocări, dar și satisfacții pe măsură.
Compania Gagea a apărut în 2008, obiectul de activitate fiind reprezentat iniţial doar de transportul oilor vii, pentru ca la un an distanţă să fie deschisă şi o fermă de oi şi vaci, la 75 km de Timişoara, între localităţile Jamu Mare şi Clopodia. Aici sunt crescute oile proprii, însă cele mai multe capete comercializate sunt cumpărate de la ciobani şi de la alte ferme, mai mici sau mai mari.
„Vindem circa 130.000 de ovine anual, din care mai puţin de 10% fac parte din producţia proprie şi mai mult din achiziţii directe. Pe un ciclu (n.r.: 4-5 săptămâni) rulăm circa 15.000 de capete“, explică Mihaela Gagea, Administrator și Director General Gagea SRL.
În anul 2008, combinând cu succes tradiția cu tehnologia modernă, au fost puse bazele afacerii de familie Gagea, în prezent un brand reprezentativ pe această nișă
Până să ajungă la clienţi, animalele sunt selectate şi împărţite în mai multe categorii, în funcţie de câteva criterii (greutate, vârstă, rasă) şi nu părăsesc ferma mai devreme de 30 de zile – cele care corespund cerinţelor clienţilor – şi 50-60 de zile pentru restul. Din 2015, compania colaborează cu mai multe abatoare, astfel că 30% din animale sunt comercializate sub formă de carcasă.
Principalele transporturi de carcase se îndreaptă către Italia și Grecia
România reprezintă în momentul de față una din principalele furnizoare de ovine din Europa, cu un număr de circa 10 milioane de capete. Poziția geografică extrem de favorabilă, împreună cu accesul la Marea Neagră, au constituit avantaje importante pentru dezvoltarea unei afaceri internaționale de succes. Întrucât compania nu deține flotă de frig, s-a orientat mai mult către colaborarea cu terți, planificând cu atenție fiecare transport și asigurându-se de respectarea acelorași principii de business care i-au adus renume.
Carcasele reprezintă circa 50% din cifra de afaceri, cele mai multe transporturi fiind efectuate către Italia și Grecia, acolo unde Gagea colaborează cu mai multe supermarketuri.
„Avem transporturi săptămânale, colaborăm cu terţi, pentru că nu avem flotă de frig, circa 1.400 – 1.800 de carcase pe transport. Pe viitor ne gândim serios să ne deschidem abatorul propriu, fiind în discuţii serioase pe această temă, cu cifre concrete“, detaliază Directorul General.
Gagea transportă circa 1.400 – 1.800 de carcase de ovine în fiecare săptămână
La Jamu Mare, compania creşte şi bovine, în jur de 150, numărul acestora fiind mult diminuat în ultimii ani, de când au fost confirmate mai multe focare de boala limbii albastre (n.r.: cauzată de un virus transmis prin înţepătura unor specii de insecte hematofage) în judeţul Botoşani la bovine, lucrându-se cu stocuri numai pe bază de comenzi, pentru a reduce din riscuri.
„Bovine vindem foarte mult în Grecia, dar lucrăm doar pe contracte, comenzi clare, nu facem stocuri dinainte. La ovine achiziționăm şi fără comandă, pentru că cerința pentru ovine, în special tineret ovin, este mult mai mare iar prețul este unul accesibil pentru orice piață de desfacere“, spune Dna. Gagea.
Transportul de animale vii, un serviciu complementar
Activitatea principală, transportul de animale vii este în prezent un serviciu complementar oferit de Gagea, care are trei ansambluri cu care transportă atât animalele din ferma proprie, cât şi pentru terţi, însă într-o proporţie de circa 30% din totalul curselor. Contractele sunt plătite tur-retur, fiind valabile, în majoritatea cazurilor, pe un an de zile, însă preţul este negociat săptămânal, fiind influenţat de mai mulţi factori, cum ar fi zona sau grija fermierului de animalele sale.
„La ovine preţurile se schimbă lunar și sunt stabilite în funcție de sursa de proveniență – direct de la ciobani, care nu beneficiază de aceleași tratament și îngrijiri precum cele din fermă, sau cele provenite din fermă. Cea mai favorabilă perioadă rămâne cea de Paște“, explică Directorul General.
Principalele pieţe pe care activează compania timişoreană sunt Italia si Grecia, mai puţin Franţa, Spania, Polonia, Croaţia, zona Balcanilor, Bulgaria şi Israelul, însă există şi transporturi în România
Activitatea principală a companiei este îngrășarea, tratarea veterinară și vânzarea (exportul) de animale: oi și bovine, precum și sacrificarea acestora la cerere în abatoare autorizate. Obiectul secundar de activitate este furnizarea de transport intern și internațional de animale vii cu remorci proprii. Unul dintre cei mai cunoscuți clienţi români este compania Smithfield, pentru care Gagea transportă porcine.
În România există nu mai mult de 40 de transportatori
Conform reprezentanților companiei, piaţa de ovine este una privilegiată, iar dacă ştii să faci afaceri nu ai cum să dai greş! Cu toate acestea, rămâne în continuare un domeniu privat, în România activând numai circa 40 de asemenea transportatori, care au şi ferme. „Este o piaţă atipică, cu particularităţile ei. Noi ne ştim între noi în toată Europa, nu numai în România. Se merge din generaţie în generaţie. Eu, spre exemplu, anumite chestii le-am luat de la tatăl meu, unele le-am deprins pe parcurs, iar altele le-am studiat“, afirmă Mihaela Gagea.
Anul trecut, ferma Gagea a avut o cifră de afaceri de 7,3 milioane de euro, iar pentru finalul de an se estimează un plus de peste 20% şi o cifră totală de circa 9 milioane de euro.
Profitul va creşte odată cu rulajul, estimările fiind către un procent de 15%. Din punct de vedere al costurilor, furajele ocupă primul loc, în funcţie de efectivele de animale compania rulând lunar circa 100.000 de euro pe hrana acestora. „Lucrăm cu doi producători, fabrici mari de furaje, pentru că nu dorim să investim în acest segment, fiind unul destul de complicat“, mărturiseşte Mihaela Gagea.
Cele mai mari probleme întâmpinate sunt în privinţa legislaţiei, mai precis a Regulamentului 561, cel care reglementează timpii de condus şi de odihnă şi frânează destul de mult activitatea transportatorilor de animale vii.
„Sunt controale, în general pentru timpul de condus“, explică Mihaela Gagea, care este şi preşedintele Asociaţiei Transportatorilor şi Exportatorilor de Animale Vii din România. În continuare se fac demersuri pentru a reglementa corespunzător această problemă existentă la nivel european în ceea ce privește programul de pauză și condus din domeniu.
Transportul intern și internațional de animale
Pe lângă reproducerea, îngrășarea și comercializarea animalelor, compania furnizează și servicii de transport de animale, atât intern cât și internațional. Compania deține o flotă de vehicule de diferite capacități (mai puțin de 3,5 tone și peste 12). Gagea își propune să ofere servicii de calitate, oferind un raport calitate/preț optim și servicii prestate în siguranță.
Parcul auto al Gagea este format din două ansambluri, 2 autotractoare Scania cu semiremorci Pezzaioli. Toate vehiculele companiei au fost achiziţionate însă noi, dar spre finalul anului Gagea plănuiește achiziționarea unui autocamion. „Primăvara transportăm circa 700 de ovine pe cursă, la o medie de 18 kg/cap de animal. În vară numărul scade la 600, iar în toamnă-iarnă, până la 600 de capete“, mai spune Mihaela Gagea.
Misiunea principală a Gagea
Fie că ne referim la obiectivul principal sau secundar de activitate, un singur aspect rămâne constant în ceea ce privește compania Gagea și anume misiunea de a asigura produse și servicii de calitate, atât pentru clienții și colaboratorii de pe plan intern, cât și internațional.
Succesul este dovedit de cifra de afaceri, aflată în creștere în fiecare an, ferma Gagea înregistrând în 2018 o cifră de afaceri de 7,3 milioane de euro. Pentru finalul de an, se estimează un plus de peste 20% şi o cifră totală de circa 9 milioane de euro.