Servicii private de sanatate

Guvernul a aprobat normele metodologice privind Dosarul Electronic de Sănătate

21.01.2015

Executivul a aprobat în ședința de astăzi, prin Hotărâre de Guvern, normele metodologice privind modalitatea de utilizare și completare a Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).

Dosarul Electronic de Sănătate conține o serie de informații medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, cu care pacientul a intrat în contact.

DES preia datele și informațiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce privește istoricul medical al pacientului, realizând o colecție de date medicale, necesară luării celor mai bune şi rapide decizii medicale, la care au acces în primul rând proprietarii acestor date, asigurații.

Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este un serviciu public furnizat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru toți pacienții.

Sistemul privind dosarul electronic de sănătate este parte integrantă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, care se utilizează obligatoriu de furnizorii de servicii medicale aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pentru toate serviciile medicale acordate pacienților.

Inițializarea dosarului electronic de sănătate se realizează de către orice medic care deține o semnătură electronică calificată, înregistrată în SIUI. La inițializarea unui DES, se va încărca din SIUI istoricul medical al pacientului începând cu anul  2010,  anul din care există SIUI centralizat.

„Trebuie precizat că informațiile stocate în DES respecta cadrul legal în vigoare privind protecția și securitatea  datelor cu caracter personal. Accesul pacienților la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienților de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate”, se arată într-un comunicat de presă al Guvernului.

Medicii au acces la datele și informațiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate. Pacientul poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces și la ce nivel.

Datele, informațiile și procedurile operaționale necesare utilizării și funcționării dosarului electronic de sănătate se vor aproba prin ordin al ministrului sănătății și al președintelui CNAS, cu avizul ministerelor și instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern adoptată astăzi.

Citiți și despre: