Polonia și Ungaria sunt următoarele destinații pentru birourile companiei. Fondată în 1994, International Business Transport oferă soluții integrate de logistică și transporturi, atât rutiere, cât și aeriene, maritime, feroviare, la care se adaugă serviciile de comisionare în vamă și cele de logistică.
Chiar în anul lansării, compania a semnat primul contract important, care a rămas de altfel în istoria societății drept un moment fundamental. Este vorba despre colaborarea cu Procter & Gamble, care presupunea la acea vreme transportul și distribuția anuală a circa 2.700 de vagoane încărcate cu detergenți, ce veneau din Turcia. Întregul lanț logistic a fost organizat de International Business Transport, de la transportul auto de la fabrica din Sefakoy la stația de încărcare de la Halkali, până la transportul pe cale ferată până în București și descărcarea în regim cross-docking, urmată de reexpedierea în țară la depozitele distribuitorilor.
Acesta nu este singurul moment de referință în istoria companiei. Un alt proiect ce merită menționat este organizarea unui flux logistic de aprovizionare cu motoare și cutii de viteză a fabricii de automobile din Assake, Uzbekistan, aparținând GMDAT South Korea, General Motors Korea, de la fabrica Daewoo din Craiova. “Transporturile le-am organizat pe cale ferată, containerizat. Comandam containerele, în stare goală, la Kiev și organizam trenuri complete pentru a le aduce la Craiova. După încărcare, expediam trenuri complete spre Uzbekistan. Era o problemă foarte complicată de planificare, sincronizare și, nu în ultimul rând, de urmărire a transporturilor și de informare. A fost un proiect complex, derulat cu parteneri puternici, în care IBT, spre cinstea lui, ca să zic așa, era <the principal>. Un partener <cheie> era INTERRAIL AG, azi un <colos> care organizează trenuri complete din Europa de Vest în China”, ne-a declarat Marian Martin, CEO-ul International Business Transport S.A..
Conducerea companiei își amintește faptul că se ajunsese la o durată de tranzit de cel mult 30 de zile, calculată cu atenție din momentul în care clientul a realizat comanda. “Ar fi multe proiecte de amintit, pentru clienți importanți, firme multinaționale, proiecte începute cu ani în urmă pe care le derulăm și azi. Privind retrospectiv, este greu să spui că un proiect a fost sau este mai important decât altul. IBT, fiind o firmă orientată pe proiecte, consideră ca orice proiect derulat este important”, adaugă conducerea IBT.
Parte din Maman Group
De departe însă, începutul anului 2013 va rămâne în istoria companiei drept una dintre cele mai valoroase perioade. Prima zi a anului a marcat achiziționarea de către Grupul Maman din Israel a 65% din pachetul de acțiuni.
IBT avea nevoie de un capital puternic de investiții pentru o dezvoltare sustenabilă, iar această tranzacție a fost baza unei strategii integrate. „Pentru clarificare menționez faptul că IBT nu avea probleme financiare, la momentul achiziției. Aveam capital de lucru propriu și un credit overdraft care se derula fără probleme dar, în ceea ce privește potențialul investițional, acesta era inexistent. Fiind o firmă <light-asset>, IBT nu putea să prezinte garanții materiale colaterale pentru obținerea unor credite de investiții substanțiale. Bineînțeles că, odată cu preluarea de către Grupul Maman, această problemă a fost rezolvată pe cale naturală, IBT fiind deschisă oportunităților de investiții și dezvoltare”, declară CEO-ul IBT, care a adăugat faptul că încă două investiții importante sunt planificate pentru viitorul apropiat.
Odată cu preluarea pachetului majoritar de acțiuni de către Maman nu au fost efectuate modificări în structura de management sau în cea a personalului, însă grupul a numit un director financiar și, dat fiind faptul că Maman este cotată la Bursa din Tel-Aviv, compania din România este audiată acum periodic de una dintre cele mai prestigioase firme de audit. La toate aceste schimbări s-au adăugat și clienți importanți, companii ce au capital israelian ce operează în țara noastră.
Direcțiile pieței
Conducerea IBT este de părere că ultimii ani au reprezentat pe plan local o schimbare puternică în ceea ce privește interesul major al companiilor care aleg servicii de transport și logistică. “Un furnizor de servicii este acum ales numai pe baza prețului, standardele de calitate a serviciilor oferite fiind aceleași. Mă refer aici la calitatea oferită de către furnizorii care contează, și care nu sunt puțini, clienții având numeroase opțiuni din care pot alege. Acest lucru a condus la o scădere constantă a prețurilor și, implicit, a marjelor, dacă ne referim la casele de expediții și furnizorii de logistică. Practic, în fiecare an trebuie să-ți recâștigi afacerile prin licitație, precum este în cazul transporturilor. Mai nou, observ că și licitațiile de logistică se repetă acum la doi ani, față de trei sau chiar cinci ani, cât era intervalul cu ceva timp în urmă”, a declarat Marian Martin. CEO-ul companiei a adăugat faptul că în ciuda acestor condiții, soluțiile integrate pe care le oferă IBT au reușit nu doar să mențină relațiile cu clienții, ci și să dezvolte alte proiecte de interes. “În ultimii doi ani, un segment important l-au reprezentat serviciile de transport oferite către clienții care exportă în Rusia, Ucraina, Kazakhstan, Uzbekistan și țările din regiunea Caucaz. Aceste transporturi reprezintă o nișă pe care IBT operează, dar situația creată de criza Ruso-Ucraineană nu a ajutat prea mult în ultimul an. Bineînțeles, oferim servicii de transport și către Europa de vest, iar Turcia este, de asemena, o relație importantă pentru noi”, a adăugat CEO-ul.
Activitatea companiei se împarte între transporturile externe, cât și cele interne. Pentru acestea există soluții IT, dezvoltare în interiorul societății, care garantează securitatea transporturilor, dar și precizia acestora. Clienții pot urmări așadar, în timp real, care este stadiul livrărilor în orice moment.
Complementar, IBT oferă și servicii de comisionare vamală, ca serviciu integrat pentru clienții săi, iar în 2014 compania a obținut statutul de Agent Economic Autorizat, ceea ce înseamnă un plus de siguranță pentru clienți, date fiind standardele de calitate de top.
De asemenea, societatea oferă soluții „total supply chain”: achiziționează marfă, materii sau materiale pentru clienți și efectuează transporturile, operațiunile de vamă și depozitare până în momentul livrării. “Gestionăm în prezent circa 15.000 metri pătrați de spații de depozitare pentru clienții noștri. În cazul în care apar proiecte noi, avem capacitatea financiară, experiența și mobilitatea necesare pentru a pune rapid în mișcare un depozit logistic, ceea ce oferă clienților noștri flexibilitate în deservirea oricăror cerințe într-un timp scurt. În comparație cu alte firme multinaționale, IBT beneficiază de un proces decizional rapid, orientat pe satisfacerea cerințelor clienților”, ne-a explicat CEO-ul IBT.
Investiții în IT
Compania deține un sistem IT puternic, așadar nu este de mirare faptul că ultimele investiții au vizat acest sector. La acestea se adaugă și achiziția a două mijloace de transport cu temperatură controlată.
Cu un departament propriu de IT&C, IBT deține aplicații tipice, dezvoltând în același timp soluții customizate pe cerințele clienților. Cel mai recent sistem dezvoltat este unul ce se înscrie în clasa WMS, orientat pe gestionarea și manipularea de obiecte mici, care se distribuie la consumatorul final. “Totuși, pentru sisteme tip WMS necesare unor aplicații de anvergură, care necesită implementarea unor interfețe cu ERP de tip SAP, odată cu intrarea în grupul Maman am adoptat <Made4Net®>, aceasta fiind soluția WMS adoptată de către Grup. În Grupul Maman există o firmă orientată pe oferirea de servicii de <loss prevention>. Firma se numește KLP Maman și este implicată în proiecte de acest gen în diferite țări, precum SUA, Turcia, Ucraina sau Rusia, dar oferă servicii de <loss prevention> și pentru depozitele/antrepozitele deținute de Maman pe aeroportul Ben Gurion din Tel Aviv. Având așadar suportul Grupului, putem aborda sisteme complexe, de anvergură”, este de părere Marian Martin, CEO-ul IBT.
Cuvântul cheie: dezvoltarea
Anul trecut, media transporturilor lunare s-a ridicat la peste 2.000, iar 2014 a adus o cifră de afaceri de aproximativ 53 milioane de lei.
Pentru anul curent, oficialii companiei se așteaptă la o cifră de afaceri de 56 milioane de lei, cu posibilitate de creștere, în funcție de proiectele în desfășurare. “Dezvoltarea este cuvântul cheie pentru planurile de viitor ale companiei. Analizăm serios opțiunea de a deschide birouri proprii în Polonia și Ungaria. Grupul Maman este deja prezent în Cehia. Creativitatea în oferirea de soluții care să satisfacă cerințele clienților noștri ne va caracteriza, precum a fost și până acum. Astfel, vom continua să cercetăm, în mod regulat, noi metodologii de lucru, logistică și evoluții tehnologice, în scopul de a îmbunătăți și consolida serviciile pe care le oferim clienților”, ne-a declarat Marian Martin, CEO-ul IBT.