IMM-urile din România nu au o productivitatea prea ridicată în condiţiile în care valoarea adăugată adusă de întreprinderile mici şi mijlocii din ţara noastră este sub media Uniunii Europene, potrivit EY România.
Mihaela Matei, coordonator proiectului „Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului românesc”, EY România, a explicat că dacă ne uităm la indicatorii referitori la întreprinderile mici şi mijlocii în România, deşi acestea angajează aproape la fel de multe persoane ca media statele din UE, valoarea adăugată adusă în economie este sub media Uniunii.
În plus, cu toate că cifra de afaceri a acestor firme a reprezentat, în anul 2012, 58% din valoarea totală a veniturilor firmelor din România, profitul reprezintă doar 32%. Acest lucru indică o profitabilitate scăzută a IMM-urilor locale. O explicaţie ar putea fi reprezentată de rata mare a firmelor care au ca obiect de activitate comerţul (42% dintre IMM-uri din România).
„Trebuie să ne concentrăm pe indicatorii de eficienţă”
“Privind aceşti indicatori, devine evident faptul că nu e suficient să ne concentrăm pe cifre ca numărul de firme create în fiecare an, distribuţia pe gen şi vârstă, densităţi la nivel naţional, pe regiuni geografice sau la nivel rural versus urban, ci trebuie să începem să ne concentrăm şi pe indicatori de eficienţă şi competitivitate în susţinerea acordată IMM-urilor. Iar aceşti indicatori se vor îmbunătăţi atunci când gradul de educaţie antreprenorială va creşte şi atunci când nu se va mai discuta atât de mult despre IMM-uri, ci mai ales despre motorul lor, antreprenorii”, a declarat Mihaela Matei.
Prin urmare, pentru a deveni competitive, firmele mici şi mijlocii trebuie să ştie modul în care îşi pot alege angajaţii potriviţi, ce indicatori financiari să urmărească, precum şi de ce este nevoie de un business plan sau de construirea unui brand.
Lipsa educaţiei antreprenoriale
Profitabilitatea scăzută este recunoscută chiar de antreprenori. Potrivit Barometrului antreprenoriatului românesc 2013, realizat de EY, aceştia consideră că al doilea cel mai important obstacol în dezvoltarea unei afaceri în România este reprezentat de lipsa educaţiei antreprenoriale.
“Din această nevoie de a sublinia că nu firmele şi cifrele lor de afaceri sunt cele care trebuie să fie recunoscute în primul rând, ci antreprenorii şi angajaţii acestora, EY România a hotărât să se afilieze la programul Entrepreneur Of The Year, cea mai mare competiţie la nivel mondial care se adresează antreprenorilor”, a mai spus Mihaela Matei.
Cu ajutorul acestui program, EY intenţionează să promoveze antreprenorii de succes, care au demonstrat viziune de business, care au construit afacerea depăşind eşecurile inevitabile şi învăţând din acestea, antreprenori cu valori solide, care au câştigat respectul angajaţilor şi al comunităţii.