Întreprinderile mici din Europa văd în activitatea de export o modalitate bună de creștere a veniturilor, potrivit unui studiu comandat de UPS. O excepţie este reprezentată de Marea Britanie, condiţiile în care încrederea în exporturi s-a redus în mod semnificativ în lunile care au urmat referendumului din iunie anul trecut– „Brexit”.
„Un factor care a afectat rezultatele studiului din 2016 este referendumul din iunie din Marea Britanie, în urma căruia cetățenii britanici au votat pentru părăsirea UE. În Marea Britanie, răspunsurile au fost colectate înainte și după vot. Rezultatele au arătat o pierdere semnificativă a încrederii IMM-urilor britanice în exporturi până în al treilea trimestru. Înainte de vot, 36% din IMM-urile din Marea Britanie au prognozat o creștere a exporturilor, procentul scăzând la 20% după vot”, au explicat reprezentaţii UPS.
Pe de altă parte, numărul companiilor care se așteaptă la o creștere a exporturilor a avansat de la 26% în al doilea trimestru, la 33% în al treilea trimestru. Creșterea exporturilor în toate piețele chestionate a modificat poziția Marii Britanii. Astfel, dacă înainte U.K. era cea mai puternică piață de export după Germania, în prezent ocupă locul al șaselea.
„În sectorul IMM, exportatorii raportează o creștere mai mare a veniturilor și sunt mai încrezători cu privire la performanțele viitoare”, a declarat Nando Cesarone, președinte UPS Europe. „Studiul din 2016 relevă că mai mult de jumătate dintre directorii de companii mici care și-au trimis produsele la export au înregistrat o creștere a veniturilor pe parcursul ultimilor trei ani. Doar 31% dintre proprietarii de afaceri mici care nu au realizat exporturi au spus că au înregistrat creșteri.”
Studiul mai arată că proporția firmelor mici şi mijlocii care au realizat exporturi a crescut în general, chiar brusc în unele cazuri. Acestea raportează previziuni pozitive, majoritatea companiilor din toate piețele estimând ca exporturile să fie stabile sau în creștere.
În plus, pentru prima dată, companiile non-exportatoare au fost întrebate despre disponibilitatea pentru activitățile de export și prioritățile de afaceri în viitor. Aceste rezultate au fost combinate pentru a crea o scală ponderată – Export Readiness Index (Indicele gradului de pregătire pentru export). Este o descriere succintă a gradului de pregătire a IMM-urilor europene pentru tranziția către export.
„Potrivit Index-ului, principalele trei probleme pe care companiile trebuie să le rezolve înainte de a începe activitatea de export sunt cele legate de valorificarea avantajelor e-commerce, menținerea dezvoltării în piețe necunoscute și obținerea de informații din piață. IMM-urile din Franța, Marea Britanie și Spania au obținut cel mai mare punctaj, fiind cel mai pregătite pentru export. Suntem aici pentru a ajuta companiile să navigheze cu încredere printre complexitățile comerțului transfrontalier”, a adăugat Cesarone. „Clienții noștri au acces la experți în brokeraj dedicați care facilitează activitatea de export”, se mai arată în studiu.