Slide

Retail

Inaugurări de centre comerciale în 2018

01.05.2018

La finele anului, România ar putea ajunge la peste 100 de centre comerciale. România ar putea avea la finele anului 2018 peste 100 de centre comerciale, dacă inaugurările anunţate pentru anul curent nu vor fi întârziate. Datele Consiliului Internațional al Centrelor Comerciale arată că, în prezent, ţara noastră deţine 95 de centre comerciale, iar planurile anunţate de dezvoltatorii din sectorul retailului indică faptul că la sfârşitul anului vom avea nu mai puţin de 100 de mall-uri în România.

Aceste date sunt destul de optimiste, ţinând cont de faptul că în 2017 s-au închis mai multe centre comerciale decât au fost deschise. Astfel, anul trecut, livrările de spații comerciale s-au prăbușit, în timp ce în București stocul de centre comerciale a scăzut.

În Europa există peste 8.000 de centre comerciale, outlet-uri și parcuri de retail, cu o suprafață închiriabilă de peste 200 de milioane de metri pătraţi

2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani

Analiştii Activ Property Services afirmă într-un studiu că 2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani pentru România din punct de vedere al deschiderilor de mall-uri, piața întorcându-se la volumul înregistrat în urmă cu 15 ani, în 2003, anul care marchează momentul real al dezvoltării pieței centrelor comerciale din ţară. „Anul trecut a marcat o premieră: este primul an în care închiderile de centre comerciale au depășit volumul deschiderilor, marcând o situație bizară, în contradicție cu evoluția spectaculoasă a vânzărilor și potențialul încă neacoperit al pieței,” a declarat Florian Gheorghe, managerul departamentului de Research al Activ Property Services.

Primul mall din ţara noastră, București Mall, a fost deschis în septembrie 1999

Astfel, anul trecut, livrările de mall-uri au ajuns la 66.700 metri pătrați, cu aproape 70% mai putin decât în 2016, când s-au dat spre folosință 212.780 metri pătrați. În 2017 au fost deschise doar două centre comerciale noi, Shopping City Râmnicu Vâlcea și Platinia Cluj-Napoca, și s-au finalizat două extinderi, la Shopping City Galați și AFI Palace Cotroceni.

Centre comerciale închise:

  1. Oradea Shopping City (30.000 mp)

  2. Real Suceava (18.890 mp)

  3. Real Contanţa (14.970 mp)

  4. Vitantis Bucureşti (17.960 mp)

 

Mall-uri care urmează să fie deschise în 2018:

  1. Shopping City Târgu-Mureş (50.000 mp)

  1. Shopping City Satu Mare (28.700 mp)

  2. Baia Mare Value Center (22.500 mp)

  3. Mioveni Comercial Center (8.800 mp)

  4. Bistriţa Retail Park (15.000 mp)

  5. Roman Value Center (15.000 mp)

  6. Vaslui Strip Mall (2.800 mp)

  7. Focşani Value Center (6.400 mp)

  8. Slobozia Value Center (10.200 mp)

 

Niciun mall nou în Bucureşti

În 2017, în București, s-au livrat 6.800 de metri pătrați de spaţii de retail, reprezentând extinderea AFI Palace Cotroceni, extindere ce a fost însă contrabalansată de închiderea centrului comercial Vitantis. Stocul extinderilor din Capitală a totalizat, la finele anului, 1.029.000 metri pătrați de mall-uri și un număr de 30 de centre comerciale.

Situaţia este mai optimistă pentru anul în curs şi pentru 2019. Astfel, pentru 2018 se va livra pe piaţă un stoc nou de 154.100 de metri pătrați, fiind incluse două proiecte noi și cinci extinderi. Analiştii spun că şansele ca proiectele să fie finalizate la termen sunt prea optimiste, în condiţiile în care demararea lucrărilor a fost întârziată.

 

Extinderi programate pentru 2018:

  1. Iulius Mall Timişoara

  2. Shopping City Sibiu

  3. Electroputere Parc Craiova

  4. Auchan Drumul Taberei Bucureşti

 

Mall-uri care urmează să fie deschise în 2019:

  1. Afi Palace Braşov (45.000 mp)

  1. Festival Mall Sibiu (42.000 mp)

 

Conform datelor Colliers International, în 2018 se estimează că vor fi finalizate opt proiecte de retail noi şi se vor extinde trei centre existente, care cumulează o suprafaţă totală de 175.000 de metri pătraţi.

Mall-urile încep să apară şi în oraşe mai mici

Toate mall-urile a căror inaugurare este programată pentru anul în curs se construiesc în afara Capitalei, majoritatea în oraşe mici, precum Mioveni, Slobozia sau Focşani.

Pe de altă parte, potrivit rapoartelor companiei Cushman & Wakefield Echinox, livrările de spaţii comerciale vor accelera spre nivelul de 200.000 de metri pătraţi, proiecte noi şi extensii fiind programate în oraşele din ţară.

Oraşele din România în care sunt programate noi spaţii de retail în decursul anului  sunt Timişoara, Craiova, Bistriţa, Sibiu, Buzău, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia, Roman şi Focşani. Totuşi, analiştii din piaţa de retail spun că livrarea unora dintre aceste proiecte este condiţionată de obţinerea autorizaţiilor de construire în timp util.

În următorii ani, este planificată extinderea proiectelor Colosseum Retail Park şi Promenada Mall din Bucureşti, precum şi dezvoltarea unor parcuri de retail în Baloteşti (DN 1 Value Center) şi pe bulevardul Theodor Pallady, pe platforma Policolor, tot din capitală

Unde se află cele mai multe mall-uri

La nivelul Capitalei, cea mai mare densitate de spaţii comerciale se află în Sectorul 1, cu un nivel de circa 967 mp/1.000 de locuitori, pe locurile următoare aflându-se sectoarele 6 (842 mp/1.000 de locuitori) şi 3 (704 mp/1.000 de locuitori).

În plus, cu toate că rata medie de neocupare a centrelor comerciale din Capitală s-a redus de la 4% la 3%, stocul de retail modern va rămâne stabil, punând însă presiune pe nivelul chiriilor din centrele comerciale dominante, al căror grad de ocupare se apropie de 100%.

La nivelul provinciei, oraşele cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale rămân Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori) şi Oradea (926 mp/1.000 de locuitori). În schimb, în oraşele primare, cu o populaţie de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variază între 380 mp/1.000 de locuitori în Craiova şi 694 mp/1.000 de locuitori în Timişoara.