Încrederea în timp de criză

07.07.2020

Criza cauzată de recenta pandemie de coronavirus  a adus multe premiere în mai toate domeniile de activitate. Companii de producție s-au reinventat în producători de măști și dezinfectanți, magazinele online și-au crescut exploziv vânzările pentru aceste produse care nu prezentau înainte mare interes, industria HORECA a fost nevoită să pivoteze spre livrarea la domiciliu, turismul s-a oprit, etc. Ca un efect pozitiv, companii din multe industrii s-au reinventat și și-au accelerat programele de digitalizare și de prezență în mediul online.

Criza s-a resimțit și în domeniul managementului financiar. Nevoia de informație de calitate recuperează încrederea în timpul unor perioade de criză caracterizate de incertitudini.

Florentina Șușnea, Managing Partner în cadrul PKF Finconta, identifică trei provocări principale cu care se confruntă companiile.

  1. Riscul lipsei de lichiditate

În timp de criză, lipsa lichidităților duce la încetarea activității.  Companiile care au o rezervă de bani prin care să iși asigure derularea activității curente în următoarele 6-12 luni au o șansă mai bună la revenirea din criză. Dincolo de acest element, puterea de adaptare a echipei la efectele crizei economice generate de COVID-19 și modalitatea prin care și-a făcut simțită prezența în viața economică a clienților în această perioadă sporesc sau nu șansele de menținere sau revenire economică ale companiei.

Pe de altă parte, probabilitatea ca anumite incertitudini materiale să pună în pericol desfășurarea activității economice ale unei companii este foarte mare în această perioadă și atunci elaborarea documentelor financiare se face plecând de la ipoteza riscului de lichiditate. Dacă o companie își elaborează documentele financiare în baza acestei ipoteze ar trebui să fie transparentă în legătură cu poziția financiară reală.

  1. Evaluarea deprecierii

În raportările lor periodice, companiile includ și deprecierea activelor non-financiare. În cazul multor companii, suspendarea activității prin oprirea utilajelor, importurilor sau exporturilor, transportului pot reprezenta indicatori de depreciere. Atunci când evaluează deprecierea unui activ companiile trebuie să determine cantitatea recuperabilă în bani a activului respectiv, beneficiile și numerarul pe care îl va genera în viitor și anumite așteptări de variație în fluxul de numerar.

Prognoza cu  privire la evoluția fluxului de numerar se corelează cu estimările managementului în legătură cu condițiile economice ce acoperă perioada de viață estimată a activului. În condițiile actuale este o provocare mare să faci prognoza bugetului relevantă pentru fluxul de numerar pentru că nu știi dacă această prognoză va fi validată de performanță.

  1. Modificarea contractelor

Ca urmare a operațiunilor perturbate, a costurilor operaționale mai mari sau a veniturilor pierdute, provocările asupra fluxului de numerar devin tot mai mari. Ca să obțină finanțare suplimentară, companiile pot recurge la modificarea condițiilor de plată din contractele comerciale, la factoring, la finanțare bancară sau la finanțare inter-company.

În cazurile care modifică clauzele contractelor comerciale, companiile vor trebui să ia în considerare dacă orice modificare a condițiilor contractuale existente reprezintă o modificare substanțială sau, eventual, o încetare a contractului.

Pe de altă parte, există consecințe și pentru creditori. Spre exemplu, băncilor și companiilor de asigurări li se cere să ajute debitorii oferind scutire de la anumite obligații. Acestea vor fi considerare modificări ale contractului și vor face necesară re-evaluarea portofoliului de credite și a pierderilor preconizate. În mod similar, companiile imobiliare vor trebui să ia în considerare consecințele, dacă vor acorda scutire locatarilor la plata chiriilor.

Așadar, oricât de neplăcută ar fi această perioadă, pregătirea raportării financiare se face în continuare, chiar dacă în unele sectoare activitatea s-a redus. Transparența este necesară. Menținerea și recuperarea încrederii este vitală. Descoperirea la timp a efectului potențial negativ asupra poziției financiare a companiei și activarea măsurilor pentru prevenirea riscurilor sunt foarte importante pentru recâștigarea încrederii tuturor părților interesate în companie.

 

Citiți și despre:

  • Sierra Quadrant a dezvoltat o platformă de licitații onlineSierra Quadrant a dezvoltat o platformă de licitații online Sierra Quadrant a dezvoltat o platformă de licitații online. În premieră în România, a fost dezvoltată o platformă de licitații online pentru firmele aflate în dificultate. Aceasta a fost creată de Sierra […]
  • Optimismul angajatorilor s-a temperatOptimismul angajatorilor s-a temperat În următoarele trei luni, activitatea de angajare va continua într-un ritm pozitiv, dar moderat , potrivit ediţiei din trimestrul III/2015 a Studiului Manpower privind Perspectivele de Angajare de Forță de […]
  • Principalele probleme cu care investitorii se confruntă în RomâniaPrincipalele probleme cu care investitorii se confruntă în România Investițiile efectuate în România în ultimii trei ani au înregistrat un volum corespunzător, doar 12% din firme raportând constrângeri din punctul de vedere al finanțării. Cu toate acestea, perspectivele […]
  • Economia României a crescut cu 4,8%, în 2016Economia României a crescut cu 4,8%, în 2016 Economia României a crescut cu 4,8% în anul 2016, comparativ cu anul 2015, după un avans de 4,7% pe seria brută (4,8% pe serie ajustată sezonier) în ultimele trei luni din 2016 față de perioada […]
  • Activele fondurilor private de pensii, în creştereActivele fondurilor private de pensii, în creştere Fondurile de pensii private obligatorii aveau active în valoare de 41,04 miliarde de lei, la 31 ianuarie 2018, în creştere cu 27,57% faţă de nivelul de la 31 ianuarie 2017, potrivit datelor Autorităţii de […]