Industria auto din Romania

Industria auto din România: Ce măsuri ar trebui să ia Guvernul pentru a depăşi criza creată de coronavirus?

28.04.2020

Industria auto din România se numără printre cele mai afectate sectoare economice de criza creată de pandemia de coronavirus, afirmă Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România. S-a ajuns în această situaţie în contextul în care producția de maşini a fost sistată de către cei doi mari producători din ţară, imediat ce s-a instituit starea de urgență.

De asemenea, producătorii de componente auto, aflați în relații comerciale atât cu cei doi mari producători auto, cât și cu alte companii din afara țării, au redus și chiar au închis activitatea temporar.

Industria auto din România. Ce măsuri sunt necesare?

Ce măsuri sunt necesare pentru redresarea acestui sector, având în vedere importanța sa în economia națională?

Automobile Dacia și Ford România sunt cei doi mari producători auto locali. Acest două companii au anunțat închiderea fabricilor în a doua jumătate a lunii martie. Decizia, cu siguranță, se va reflecta în cifrele din lunile ce vor urma.

Industria auto din România. Evoluţie

Producția locală de autoturisme prinsese viteză în luna februarie 2020. Se înregistra o creștere anuală de aproape 8%, față de aceeași lună a anului trecut. Majorarea venea după un avans de aproximativ 3% pe parcursul anului 2019.

„Lunile viitoare, însă, cu siguranță vor diminua și poate chiar vor anula avantajul din primele două luni ale anului. În plus, având în vedere și închiderea fabricilor auto în cea mai mare parte a țărilor europene, este cert că vom vedea scăderi semnificative și la nivelul producătorilor de componente auto”, explică Elena Geageac.

Industria auto din România. Estimările ACEA

Asociația Europeană a Producătorilor Auto (ACEA) estimează că, până în prezent, la nivel european, măsurile luate în contextul pandemiei afectează aproximativ 1,14 milioane de angajați din domeniu. În plus, producția a pierdut peste două milioane de autovehicule.

Pentru ţara noastră estimarea ACEA arată că sunt afectate cel puțin 20.000 de locuri de muncă. Producția nerealizată se apropie de 69.000 de mașini.

Repornirea industriei auto

„Repornirea industriei auto trebuie să preocupe în mod special autoritățile, având în vedere că acest sector livrează 37% din exporturile românești și concentra, înainte de criza COVID-19, peste 185.000 de salariați. Companiile din domeniu au anunțat deja reluarea activității, chiar și parțial. Dacia și Ford au prezentat un calendar privind revenirea la normalitate, Continental România deschide gradual fabricile. Însă pierderile acumulate vor cântări greu în situațiile lor financiare”, mai spune Elena Geageac.

Conform acesteia, măsurile luate până acum de autorități pentru limitarea efectelor pandemiei par a fi fost benefice și pentru industria auto. Este vorba, în special, de măsura referitoare la susținerea șomajului tehnic de la bugetul de stat. Totuşi, va fi nevoie de suport suplimentar pentru a permite recuperarea pierderilor.

„Măsurile necesare nu sunt neapărat impuse de pandemie, ci reprezintă, mai degrabă, solicitări mai vechi ale producătorilor din domeniu și amânate permanent de autorități”, conform sursei citate.

Industria auto din România. Dezvoltarea infrastructurii

Printre cele mai importante măsuri este cea legată de dezvoltarea infrastructurii de transport. Din cauza situației precare în care se află drumurile naționale, producătorii auto pierd timp, bani și contracte importante. Totodată, România pierde investiții consistente în domeniu în favoarea țărilor vecine.

„Aceste aspecte erau valabile și înainte de apariția COVID-19. Acum, cu atât mai mult, companiile din industrie vor avea nevoie de o infrastructură potrivită pentru a se redresa, a câștiga proiecte noi, a reangaja oamenii și chiar a spori numărul de angajați (putând lua în calcul și românii care se întorc în țară din economiile afectate) și, nu în ultimul rând, pentru a putea relua plățile de taxe și impozite la stat. Există exemple consacrate de urmat în această privință, cum ar fi cel al Germaniei, care, după război și criza care i-a urmat, a investit puternic în infrastructură și în industrie tocmai pentru a-și crea avantaj economic”, conform Elenei Geageac.

Industria auto din România. Măsuri specifice

Pe lângă demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului.

Printre acestea se pot regăsi:

  • măsuri de genul facilităților fiscale acordate în sectorul construcțiilor
  • îmbunătățirea considerabilă a facilităţilor existente privind cercetarea-dezvoltarea.

Astfel de pachete de măsuri sunt cu atât mai necesare cu cât țările din regiune acordă o atenție deosebită acestui sector prin stimulente fiscale. La acestea se adaugă și alte ajutoare de stat (spre exemplu, Ungaria).

„Pachetele de măsuri adresate industriei auto trebuie să țină cont, dincolo de importanța industriei pentru economie, de faptul că forța de muncă din domeniu este una deja experimentată, atât la nivel mediu, cât și de top management.

Totodată, autoritățile trebuie să înceapă să gândească în perspectivă, să anticipeze trendurile din domeniu. Spre exemplu, să vină cu pachete de stimulare în contextul în care tendința de consum este deja direcționată către mașini electrice, iar producătorii, inclusiv cei de componente, ar putea fi din ce în ce mai interesați să își schimbe sau să își îmbunătățească liniile de producție pentru a fabrica elemente necesare mașinilor electrice.

Astfel de pachete de stimulare (fiscale, granturi, ajutoare de stat etc.) s-ar putea orienta, cu precădere, tot spre zona cercetării-dezvoltării, cu atât mai mult cu cât trecerea la producția de mașini electrice (și de componente auto necesare acesteia) poate fi privită ca o activitate inovatoare”, afirmă Elena Geageac.

Citeşte şi Amenzi ANCOM 2020. Ce companii au fost sancţionate în primele trei luni ale anului?

 

 

 

 

Citiți și despre: