Slide

Finante

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier

Principalele schimbări aduse de Legea francizelor 2019

01.11.2019

Legea francizelor a fost promulgată. Noua Lege a Francizelor a fost promulgată în luna octombrie a anului curent. Actul normativ aduce o serie de schimbări majore pentru toate părțile implicate în acest domeniu. Printre principalele modificări menționăm modul în care sunt definiți cei care au decis să își dezvolte un business în sistem de franciză, condițiile impuse, relațiile contractuale dintre francizor și francizat, precum și înființarea unui Registru Național al Francizelor.

Legea nr. 179/2019 pentru modificarea și completarea OG nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei și pentru modificarea art. 7 pct. 15 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal a intrat în vigoare începând cu data de 14 octombrie. Proiectul de lege a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 829 din 11 octombrie 2019.

Legea Francizelor a fost trimisă spre promulgare la președintele țării pe 21 septembrie 2019.

Noua Lege a Francizelor 2019 a intrat în vigoare pe 14 octombrie

Legea francizelor 2019. Cum este definită franciza în noua lege?

Conform noii legislații, franciza reprezintă un sistem de comercializare a produselor și al serviciilor sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continuă între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar. Mai exact, în cadrul acestui sistem, o persoană, denumită francizor, acordă altei persoane, denumită francizat, dreptul și impune obligația de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului.

Acordarea acestui drept autorizează și obligă francizatul, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte, să folosească mărcile de produse și de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuală sau industrială protejate, know-how-ul, precum și drepturile de autor. La acestea se adaugă și însemne ale comercianților.

Francizatul beneficiază constant de asistență comercială și tehnică din partea francizorului. Toate acestea se acordă pe durata contractului de franciză încheiat.

Francizatul beneficiază constant de asistență comercială și tehnică din partea francizorului

Legea francizelor 2019. Francizorul

Francizorul este cel care deține drepturile asupra unei mărci înregistrate sau a oricărui alt drept de proprietate intelectuală sau industrială. Drepturile sale trebuie să fie exercitate pe o durată cel puțin egală cu durata contractului de franciză.

De asemenea, francizorul oferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Acesta trebuie, în plus, să asigure francizatului o pregătire inițială pentru deschiderea afacerii.

Tot el este cel care promovează brandul, realizează cercetări și inovații și folosește personalul pentru a asigura dezvoltarea și viabilitatea produsului.

Francizorul are obligația de a promova marca pe care o deține

Legea francizelor 2019. Unitatea-pilot

Legea Francizelor mai introduce și conceptul de unitate-pilot.

Unitatea-pilot este echivalentul unui prototip. Aceasta are scopul de a asigura cea mai facilă cale de aplicare în practică a rețetei de succes a francizorului, de a testa sistemul de franciză și infrastructura acestuia. În plus, unitatea-pilot servește  proiectării programului de franciză și elaborării manualelor de instruire și a operațiunilor zilnice.

Francizorul este obligat să demonstreze aplicarea concretă a cunoștințelor pe care le deține, în cadrul unității-pilot.

Obiectivele principale ale unității-pilot sunt reprezentate de testarea și definitivarea formulei de afaceri

Legea francizelor 2019. Francizatul

Potrivit legislației, francizatul este un profesionist, persoană fizică sau juridică. Acesta trebuie să fie ales de francizor, care aderă la principiul omogenității rețelei de franciză, așa cum este ea definită de către francizori.

Rețeaua de franciză

Rețeaua de franciză include un ansamblu de raporturi contractuale între un francizor și mai mulți francizați, în scopul promovării unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum și pentru dezvoltarea producției și distribuției unui produs sau serviciu. Francizatul este susținut de către francizor, prin aportul continuu de asistență comercială și/sau tehnică, în cadrul și pe durata contractului de franciză încheiat între părți.

Francizorul este obligat să furnizeze viitorului francizat informații care îi permit acestuia să participe, în deplină cunoștință de cauză, la derularea contractului de franciză.

Așadar, francizorul trebuie să ofere potențialului francizat un document care să cuprindă mai multe informații, precum istoricul și experiența francizorului, amănunte privind identitatea managementului francizei, istoricul de litigii al francizorului și al conducerii, suma inițială pe care trebuie să o investească francizatul, obligațiile reciproce ale părților, copii ale rezultatului financiar al francizorului din ultimul an, precum și deținerea informațiilor cu privire la unitatea-pilot.

O altă modificare are în vedere perioada pentru care este folosită franciza. Așadar, până la debutul rețelei sale de franciză, francizorul va opera eficient un concept de afaceri, pentru o perioadă de cel puțin un an, în minimum o unitate-pilot.

Ce este Registrul Național de Franciză?

Noua Lege a Francizelor mai prevede și înființarea unui Registru Național de Franciză. Crearea acestuia revine în sarcina Asociației Române de Franciză. Termenul limită pentru a înființa acest registru este 14 decembrie 2019.

Noua Lege a Francizelor mai prevede și înființarea unui Registru Național de Franciză

În Registrul Național de Franciză se înregistrează, la cerere, informațiile furnizate de către francizori. Francizorii se pot, așadar, înregistra în mod gratuit în Registrul Național de Franciză.

Citește și Francize ieftine. Idei de afaceri profitabile pentru 2019 și 2020