Metroul bucureştean – retrospectivă şi perspectivă

01.02.2015

Peste 5 miliarde de călători au ales Metrorex de-a lungul a 35 de ani de existență. În fiecare zi, sute de mii de români folosesc metroul pentru a ajunge în diferite zone ale Bucureștiului. Ceea ce poate nu știu însă toți cei care nu își pot imagina viața de zi cu zi fără serviciile Metrorex este că istoria metroului din București începe în anul 1977, când a fost înfiinţată “Întreprinderea de Exploatare a Metroului” transformată, în anul 1991, în “Regia de Exploatare a Metroului Bucureşti”. Prin reorganizare, în conformitate cu H.G. nr. 482/1999, regia a devenit Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex S.A., fiind sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii și având ca obiect de activitate transportul de persoane cu metroul pe reţeaua de căi ferate subterane şi supraterane, în condiţii optime de siguranţă şi confort.

Metrorex este o societate comercială pe acţiuni, ce are capital integral de stat, iar exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile infrastructurii şi instalaţiilor tehnologice se execută de către personalul angajat al companiei. Activitatea de întreţinere şi reparaţii material rulant a fost externalizată pentru o perioadă de 15 ani, din iulie 2004, către  firma specializată S.C. ALSTOM Transport S.A..

Fonduri europene

Construită, echipată şi dată în folosinţă etapizat pe tronsoane începând cu anul 1979, reţeaua de metrou măsoară acum 69,20 kilometri cale dublă, structurată pe patru magistrale, 51 staţii şi patru depouri. La 1 iulie 2011, au fost puse în funcţiune două noi capacităţi de transport pe magistrala 4 de metrou, tronson 1 Mai – Parc Bazilescu, pe o lungime de 2,3 kilometri cale dublă şi două staţii noi Jiului şi Parc Bazilescu.

Sistemul de transport cu metroul este monitorizat şi coordonat permanent de un dispecerat central, care subordonează alte șase dispecerate de ramură. “Metroul a intrat de mult în conştiinţa bucureştenilor. Pentru foarte mulţi dintre noi, absenţa metroului ar fi de neimaginat. Este unul dintre operatorii de bază ai reţelei de transport public din Bucureşti, care de-a lungul istoriei sale de 35 de ani a transportat peste 5 miliarde de călători. Ne mândrim cu faptul că Bucureştiul a fost printre primele 60 de oraşe ale lumii care au introdus transportul subteran. Dezvoltarea infrastructurii de metrou este o politică esenţială pentru evitarea supraaglomerării traficului, a accidentelor, zgomotului, poluării şi a consumului de energie, iar implicarea intensă a autorităţilor pentru optimizarea acestui tip de transport public şi a promovării acestuia se concretizează prin sprijinul acordat constant în realizarea noilor linii de metrou. Pentru prima dată în istoria societăţii, Metrorex a fost inclusă în rândul beneficiarilor Programului Operaţional Sectorial – <Transport> şi a obţinut finanţare din fonduri europene nerambursabile pentru proiectele de investiţii. Avem aprobate, până acum, peste 400 de milioane de euro, iar obiectivul pe care ni l-am propus este ca până la finele anului 2015 să obţinem de la Comunitatea Europeană încă 1,3 miliarde de euro”, ne-a declarat Aurel Radu, director general S.C. Metrorex S.A..

Ne-am propus ca până la finele anului 2015 să obţinem de la Comunitatea Europeană încă 1,3 miliarde de euro – Aurel Radu, director general Metrorex

Evenimente culturale, sociale și educative

Metroul bucureștean nu deservește doar ca mijloc de transport, stațiile devin de multe ori scenele proiectelor sociale, culturale şi educative, care adaugă valoare și transformă stațiile de metrou în adevărate galerii de artă sau spații culturale. În medie, an de an, se organizează 70 de astfel de proiecte.

Cel mai recent eveniment a fost Aniversarea de 35 de ani a metroului. Manifestările prilejuite de această sărbatoare a tuturor lucrătorilor de la metrou au început cu proiectul “Staţionati pe dreapta”, realizat în parteneriat cu ONG-ul Interact București. Seria evenimentelor a continuat cu “Vizită pe șantierul Magistralei 5 de metrou din Drumul Taberei, în cadrul Simpozionului Național de Căi Ferate”, a urmat evenimentul omagial “Brâncovenii”, ce s-a desfăşurat în staţia de metrou cu acelaşi nume, apoi publicul s-a bucurat de cinci zile de operă şi balet în patru staţii de metrou, organizate în cadrul Festivalului de Muzică Clasică la Metrou 2014.

Proiectele nu se opresc aici. Un alt exemplu este Cartea Metroul Românesc şi Metrourile Terrei, ediția a doua, aparţinând scriitorului Ilie Tănăsache, care a avut lansarea în staţia de metrou Piaţa Unirii 1, în prezenţa unor distinşi invitaţi. Galeria din Galerie este un alt proiect, de data aceasta dezvoltat în parteneriat cu Asociația Bucureștiul meu drag, care a rezultat în găzduirea expoziţiei cu şi despre Metroul Românesc la 35 de ani. Manifestările dedicate aniversării metroului au culminat cu Ziua Porților Deschise la Dispeceratul Central Metrorex, inima metroului, eveniment aşteptat în fiecare an cu nerăbdare atât de călătorii mari și mici, cât și de membrii familiilor angajaților metroului. “În ziua de 19 noiembrie 2014, bucureștenii au aflat de ce responsabilitatea pentru viața a mii de oameni în fiecare minut poate integra operatorul de trafic în categoria celor mai dificile profesii din lume. A fost multă lume, presă, s-au acordat interviuri, salariaţii de la metrou şi-au adus în vizită copii care au pus multe întrebări interesante”, ne-a explicat Valentin Bădău, șeful Dispeceratului Central Metrorex.

În plus, cu ocazia aniversării, 103 angajați care au împlinit 35 de ani de activitate la metrou au fost recompensaţi cu Diploma de merit – 35 de ani de metrou şi cu Placheta – 35 de ani de metrou.

Concerte unice de muzică clasică 

Încurajaţi de succesul de care s-au bucurat primele două ediții, împreună cu Asociația “Arta nu mușcă” Metrorex a organizat a treia ediţie a Festivalului de Muzică clasică la metrou, la mijlocul lunii noiembrie. “A fost o săptămână plină de bucurie, atât pentru tinerii artişti ce au concertat, cât şi pentru călătorii cu metroul, foarte încântaţi de acest important eveniment organizat de Metrorex. De menţionat unicitatea manifestării: faptul că metroul bucureştean este în acest moment primul şi singurul metrou din Europa în care s-a organizat vreodată un astfel de eveniment: concomitent, în patru staţii de metrou, timp de cinci seri, concerte  – operă, balet, pictură, salsa dansată pe muzică clasică, tango argentinian. Satisfacţia călătorilor a fost însă pe măsura efortului. Au curs ropote de aplauze, s-au legat noi prietenii, călătorii au uitat pentru câteva momente de grijile cotidiene, ascultând voci minunate, voci de soprane, tenori şi baritoni, am avut invitat un bariton din China. Baletul, salsa, tangoul au avut un succes imens şi de multe ori publicul a dansat şi a cântat împreună cu artiştii”, ne-a povestit Evelyne Croitoru, șeful serviciului Comunicare Metrorex.

Cu o audiență numeroasă, s-au înregistrat chiar vârfuri de 350 de călători care au devenit spectatori în stațiile de metrou. „Toţi călătorii au apreciat la superlativ iniţiativa şi au mulţumit pentru spectacole! De asemenea, de menţionat este faptul că pe tot parcursul lunii noiembrie, clienţii noştri au beneficiat dimineaţa, în drum spre serviciu, de o oră de muzică clasică transmisă prin plasmele din staţiile de metrou. După festival, în staţia Piaţa Unirii 1, am realizat o expoziţie de fotografii conţinând cele mai interesante instantanee.  Promitem să oferim în ediţia din 2015 noi şi frumoase surprize!”, a adăugat Evelyne Croitoru.

Magistrala 5

Anul 2013 a fost cel în care s-a început execuţia tunelelor cu echipamente specializate TBM – Tunelling Boring Machine, pentru realizarea Magistralei 5 de metrou. Noua magistrală va oferi o cale de transport de mare capacitate, rapidă şi directă între zona de vest a Bucureştiului – cartierul Drumul Taberei – centrul oraşului şi zona de est – cartierul Pantelimon.

Va fi soluţia principală pentru creşterea gradului de mobilitate, dar şi a ponderii transportului public ecologic şi prietenos cu mediul în detrimentul transportului auto privat. La finele anului 2013, s-a executat primul tunel dintre staţiile Orizont şi Favorit, în lungime de 341 metri, înaintarea fiind efectuată cu o medie aritmetică de 16,23 metri pe zi, dar şi cu o viteză record de execuţie de 39 metri într-o singură zi. “În prezent, cele patru magistrale existente asigură transportul zilnic a peste 600.000 de călători, aproape în toate zonele oraşului. Metroul bucureştean îşi menţine cota de piaţă deţinută, numărul călătorilor transportaţi cu metroul reprezentând aproximativ 20% din numărul total al celor ce utilizează mijloacele de transport în comun, în timp ce lungimea reţelei de metrou reprezintă circa 4% din totalul reţelei de transport public a Municipiului Bucureşti. În ierarhia ţărilor europene, metroul românesc se plasează în prima jumătate, cu o certă tendinţă de urcare în clasament”, ne-a declarat Gabriel Mocanu, directorul Infrastructură și IT din cadrul Metrorex.

Cu peste 4.200 de salariaţi, Metrorex transformă zi de zi proiectele în fapte concrete, astfel că până la sfârşitul anului 2017 Bucureștiul va avea una dintre cele mai moderne reţele de metrou din Europa.

Lucrările la Magistrala 5 se desfăşoară conform graficului stabilit, iar structura staţiilor este finalizată în proporţie de 90% – Cătălin Homor, director de Investiţii Metrorex

Dezvoltarea magistralelor este o prioritate pentru Metrorex, iar, în acest moment, stadiul proiectelor se apropie de obiectivul stabilit. Oficialii Metrorex dau ca exemplu Magistrala 4, unde, la sfârşitul anului trecut, a fost definitivată extinderea cu două staţii de metrou: Laminorului şi Străuleşti, dar şi construirea unui depou şi a unui terminal multimodal. “Lucrările la Magistrala 5 se desfăşoară conform graficului stabilit, iar structura staţiilor este finalizată în proporţie de 90%, cu excepţia staţiilor Râul Doamnei, Parc Drumul Taberei şi Eroilor, care sunt realizate într-un procent mai mic. Totodată, la staţia Eroilor se realizează lucrări pregătitoare pentru execuţia structurii şi devierilor de reţele edilitare, iar până în prezent a fost executată aproximativ 66% din structura de tunel. Având în vedere stadiul lucrărilor în desfăşurare la Magistrala 5, termenul de finalizare este estimat pentru sfârşitul anului 2016.  În ceea ce priveşte Magistrala 5, menţionăm, de asemenea, că în cursul acestui an se preconizează, totodată, lansarea licitaţiei de execuţie pentru Tronsonul Iancului – Pantelimon, iar, pentru Magistrala 4, Tronson Gara de Nord – Gara Progresu, a fost deja demarată procedura de achiziţie a serviciilor de proiectare pentru întocmirea documentaţiilor tehnice”, ne-a declarat Cătălin Homor, director de Investiţii Metrorex.

Modernizări și retehnologizări

Potrivit strategiei de dezvoltare şi modernizare a transportului cu metroul în Bucureşti pe termen mediu, au fost întreprinse mai multe acţiuni privind extinderea reţelei de metrou şi au continuat lucrările de modernizare şi retehnologizare a instalaţiilor fixe de infrastructură. Astfel, s-a finalizat proiectul Facilităţi pentru persoanele cu handicap lifturi și platforme prin montarea de lifturi şi platforme înclinate în staţiile date în exploatare înainte de anul 2008.

În prezent în metrou funcţionează 95 lifturi, din care 40 cu acţionare electrică şi 53 cu acţionare hidraulică, şi alte trei platforme înclinate. În cadrul aceluiaşi proiect, s-a finalizat şi dotarea fiecărui lift cu sistem de telefonie şi cameră video. S-a finalizat, de asemenea, extensia instalaţiilor de control acces şi taxare automată prin montarea şi integrarea unor porţi de acces pentru persoanele care folosesc căruciorul mobil. În cursul anului s-a finalizat recepţionarea celor 16 seturi de echipamente ATC îmbarcate, la fabrica BOMBARDIER Transportation RCS – Italia din Roma, toate în cadrul activităţii “recepţia cantitativă şi calitativă a echipamentelor ATC îmbarcate la fabricant”.

De asemenea, pentru anul 2018 este estimat termenul de punerea în funcțiune a secțiunii Piața Iancului (Traian) – Pantelimon, iar în 2020 secțiunea Eroilor – Universitate – Piața Iancului (Traian). De asemenea, la secțiunea Parc Bazilescu – Lac Străulești, stadiul lucrărilor în execuție se află la 30%, iar termenul de punere în funcțiune este cel de-al doilea semestru al anului 2016.

Trenuri noi

O altă noutate pentru călători este punerea în circulație a noi trenuri. Este vorba despre

16 trenuri CAF pe Magistrala 2, iar, din anul 2016 se vor adăuga alte opt trenuri CAF. “Am dorit astfel să-i asigurăm pe călătorii noștri că viziunea Metrorex este aceea de promovare a unui sistem de transport durabil în Bucureşti, care să fie în măsură să preia traficul actual şi pe cel previzibil pe direcţiile majore ale cererii de transport. Acest sistem va facilita circulaţia sigură, rapidă şi confortabilă, cu un nivel de servicii la standarde internaţionale. Se va realiza astfel creşterea eficienţei transportului, atât din punct de vedere al vitezelor comerciale prin economia de timp asigurată prin utilizarea noilor trenuri, cât şi prin economia de energie realizată”, explică Gabriel Sburlan, director Exploatare Metrorex.

Noile trenuri sunt dotate cu un sistem de transmitere WiFi pentru eventuale defecte şi informaţii pentru mentenanţa trenurilor, frână pe disc montat pe osie, în loc de frâna cu sabot pe suprafaţa de rulare a roţii, montarea elementelor anti-încălecătoare şi de deformare la impact pe capătul vagonului conducător, pentru preluarea eforturilor în caz de tamponare frontală, fără afectarea caroseriei trenului până la viteze relative de 25 km/h. În plus, acestea au faruri cu becuri Xenon cu durată mai mare de funcţionare, în loc de becuri Halogen,  interfaţa Om-Maşină pentru mecanicul trenului îmbunătăţită, realizată cu monitor de tip Touch-Screen, scaun mecanic cu tetieră, sistemul ATC îmbarcat (controlul automat al trenului) montat compact în dulapul din cabina de conducere și folie anti-grafitti pentru protejarea geamurilor la exterior.

Metrorex este, așadar, într-un proces continuu de modernizare şi dezvoltare, de adaptare la solicitările pieţei, venind permanent în întâmpinarea tendinţelor de schimbare ale acesteia.

Statistici

În prezent, Metrorex deține 38 trenuri de tip IVA (226 vagoane), 44 trenuri noi de tip BM (264 vagoane noi), 8 LDH–uri, patru drezine vagoane motor, 11 vagoane de transport materiale, din care două vagoane de intervenţie operativă. Conform strategiei de reorganizare, restructurare şi retehnologizare a societăţii elaborată în anul 2002, o componentă a acestei strategii a fost şi externalizarea unor servicii şi activităţi.

În anul 2014 au fost transportaţi în total 173.500.000 de călători, iar media zilnică a călătorilor Metrorex în luna octombrie 2014 a fost de 661.519 călători.

Pe parcursul anului trecut, peste 170 de milioane de oameni au călătorit cu metroul

Se constată o majorare a numărului de persoane care preferă călătoria cu metroul, iar oficialii Metrorex sunt de părere că viitorul va aduce un trend pozitiv privind oamenii care vor alege acest mijloc de transport în comun. “În cursul anului 2014, cifra de afaceri netă a Metrorex a înregistrat o creștere de aproximativ 7,8%, ca urmare a creşterii veniturilor societăţii. Această creștere s-a înregistrat în urma subvenţiei pentru transportul de călători cu metroul alocată Metrorex în anul 2014 la nivelul fundamentat. De asemenea, veniturile totale au crescut în anul 2014 faţă de anul 2013 cu aproximativ 8%”, ne-a declarat Marin Aldea, director Strategie, Planificare, Resurse Metrorex.

Citiți și despre:

  • Wim Bosman – servicii logistice completeWim Bosman – servicii logistice complete Planurile companiei presupun creșterea capacităților de depozitare cu 25%, până la 20.000 de metri pătrați. Înființată în anul 1992, Wim Bosman este o companie mixtă româno–olandeză. La început, compania s-a […]
  • Softronic – inovație pe căile ferate din RomâniaSoftronic – inovație pe căile ferate din România Compania este singurul producător de locomotive și trenuri electrice din Europa de sud-est. Înființată la Craiova în anul 1999, compania Softronic continuă tradiția orașului privind construcția de locomotive […]
  • ARILOG – evoluția sectorului logistic din RomâniaARILOG – evoluția sectorului logistic din România Care sunt soluțiile la problemele pe care le confruntă sectorul de logistică? Logistica gestionează fluxul de mărfuri între punctul de origine și cel de destinație. Tocmai acest domeniu larg de activitate […]
  • Viitorul salinelor din RomâniaViitorul salinelor din România Societatea Națională a Sării investește în exploatarea eficientă a patrimoniului existent în scop turistic. România este o țară cu tradiție privind exploatarea sării. În prezent, această activitate este […]
  • România, printre primii producători de sare la nivel european, susține SalromRomânia, printre primii producători de sare la nivel european, susține Salrom Societatea Naţională a Sării S.A. – Salrom - continuă modernizarea şi amenajarea “palatelor de sare”. România este unul dintre cei mai vechi și importanți producători de sare din lume. Exploatarea sării este […]