Numerele trecute

Februarie 2020

Scopul oricărei afaceri, indiferent de domeniul în care respectivul business își desfășoară activitatea, este profitul. Nu e o noutate pentru nimeni acest lucru și este cât se poate de normal, pentru că doar în acest fel o economie poate crește și poate deveni cu adevărat sustenabilă. Desigur că pe lângă profit există foarte multe alte obiective și strategii, unele care se schimbă de la an la an, altele care rămân aceleași încă din momentul lansării unui business.

În ultimii ani însă, există o nouă tendință: afacerile sociale. Altfel spus, lansarea unui business și scopul acestuia sunt strict legate de modul în care afacerea schimbă ori susține dezvoltarea societății în care trăim cu toții. Analiștii explică faptul că în cele mai multe cazuri există două particularități care diferențiază o afacere normală față de una socială. Primul factor ar fi impactul asupra oamenilor: ajută respectivul business la dezvoltarea unei comunități sustenabile? Al doilea indiciu este legat de planetă și de contribuțiile către un mediu înconjurător mai sănătos.

Trendul afacerilor sustenabile este unul ce se dezvoltă constant și crește natural, mai ales în vestul Europei, iar rezultatele sunt cu adevărat miraculoase pentru toți cei implicați. În timp ce marile corporații internaționale dezvoltă programe speciale, lungi și costisitoare, prin care își educă angajații cu privire la obiectivele companiei și misiunea acesteia, în cadrul afacerilor sociale totul este diferit. În cele mai multe dintre cazuri, cei care lucrează în cadrul acestor companii nu doar că înțeleg scopul afacerii, ci sunt și într-o perfectă armonie cu mijloacele la care apelează fondatorii pentru a ajunge la respectiva cauză.

Ceea ce este cu adevărat minunat la afacerile sociale este faptul că focusul nu trebuie împărțit în acțiuni dedicate profitului sau dedicate misiunii de bază. Ambele se întrepătrund natural într-un ecosistem ce se dezvoltă și crește susținut.

 

Ianuarie 2020

Dacă veți întreba orice specialist în marketing despre acel lucru pe care nu îl va putea omite în niciuna dintre campaniile pe care le va pregăti și livra în 2020, toți vor spune un singur lucru: managementul datelor utilizatorilor și, implicit, analiza acestora.

Pe de altă parte, dacă ne uităm la orice industrie activă, realizăm faptul că apar din ce în ce mai multe interconectări cu piețe conexe, așadar orice informație despre consumatori este un real pas pentru a-l transforma într-un client fidel, care ajută la creșterea companiei pentru care lucrezi sau pe care o conduci. Adoptarea tehnologiilor care cresc nivelul de cunoaștere a comportamentului consumatorilor este vitală pentru viitorul unui business, iar parteneriatele de afaceri ajută la o explorare mult mai minuțioasă a modului în care piața se dezvoltă. Toate acestea, desigur, respectând regulile legilor în vigoare.

Ne îndreptăm spre o perioadă în care clienții realizează faptul că datele analizate cu privire la comportamentul și preferințele acestora sunt doar atât: date. Toate informațiile adunate sunt unele ce nu au legătură cu ei ca indivizi, ci cu modalitatea în care piața funcționează și felul în care alegerile sunt realizate atunci când sunt achiziționate produse sau servicii. Ni se deschide așadar o nouă oportunitate de a înțelege lumea în care cu toții trăim. În ciuda faptului că nu sunt puțini cei care vor spune că toate acestea înseamnă că alegerile clienților sunt unele „direcționate” de marii jucători de pe piață, realitatea este însă că utilizatorul este cel care deține acum controlul, cel care dă tonul noilor soluții pe care businessurile vor trebui să le ofere, în timp real, pentru a-și păstra nivelul vânzărilor și, așadar, nivelul profitului.

 

Jurnalul de Afaceri decembrie 2019

Decembrie 2019

Se apropie Sărbătorile de iarnă și, odată cu acestea, în toate companiile se pregătesc surprize pentru angajați: de la prime și diferite bonusuri, la cadouri și petreceri tematice.

Anul trecut, Sodexo, una dintre cele mai mari companii care emite tichete cadou în țara noastră, explica faptul că în 2018 s-au emis cu 32% mai multe tichete cadou, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Asta demonstrează încă o dată faptul că preferințele angajatorilor se îndreaptă spre oferirea de tichete cadou, comparativ cu o primă sau un bonus în bani, iar acest lucru nu este de mirare având în vedere faptul că acestea nu sunt impozitabile. Din analizele Sodexo, jumătate din companiile ce oferă tichete cadou își desfășoară activitatea în domenii precum servicii, distribuție sau sectorul industrial, acestea acoperind așadar o paletă largă din domeniul de afaceri românesc.

Unul dintre cele mai așteptate momente ale anului pentru toți cei care sunt angajați este cu siguranță petrecerea de dinainte de Crăciun, iar asta nu doar pentru distracția în sine, ci mai ales pentru faptul că este un moment perfect în care salariații se apropie mai mult unii de ceilalți, dezvoltând ulterior o colaborare mai benefică în timpul orelor de program. Tocmai de aceea, pe lista priorităților organizatorilor de astfel de evenimente este dezvoltarea activităților comune, activități ce vor dezvolta echipele și care pun accent pe efortul comun și nu cel individual.

Finalul anului vine de multe ori și cu sesiuni dedicate, timp în care companiile analizează performanța atât a business-ului, cât și cea individuală, a angajaților. Așadar, ultima lună din fiecare an începe pentru mulți dintre noi cu noi termene limită și activități complexe, însă toate acestea sunt la baza unei dezvoltări normale a carierei sau a business-ului, în funcție de poziția pe care o avem pe harta afacerilor românești.

 

Noiembrie 2019

Cum evoluează o companie? Cum se dezvoltă și cum se asigură managementul unui business că totul este pregătit pentru viitor? Desigur că există o mulțime de răspunsuri valide, însă dacă ar fi să căutăm un singur cuvânt care să adune toate soluțiile într-un singur loc, acela ar fi cu siguranță schimbare!

Pare simplu, însă natura umană este una rezistentă la schimbare, indiferent de amploarea acesteia. Oamenilor le este frică de necunoscut, așadar atunci când primesc vești care le modifică viața de zi cu zi vor privi toate aceste schimbări cu un grad ridicat de reticență. Soluția? Companiile care vor să evolueze cu adevărat și care doresc schimbări curajoase trebuie să investească într-un departament care să se ocupe de managementul schimbării, o echipă care va ști să se asigure că angajații sau cei impactați de schimbări vor primi noutățile dacă nu cu brațele deschise, atunci măcar cu liniștea faptului că sunt pregătiți pentru viitor.

Un „Change Manager” se va asigura că toate sursele de disconfort cu privire la schimbare vor fi nu doar descoperite și analizate, ci și explicate pe înțelesul acelora care sunt implicați. Există nenumărate modalități prin care fricile oamenilor dispar, de la o comunicare transparentă, până la explicarea nevoii de schimbare și implementare a unor noi procese sau activități ce le vor oferi stabilitatea informațională de care aceștia au nevoie.

Una dintre cele mai de succes modalități prin care se asigură pregătirea celor care trec prin schimbări majore este chiar implicarea acestora în proiectul respectiv. Pare ieșit din comun, însă frica de schimbare vine de cele mai multe ori de la teama de necunoscut, iar acest lucru este mitigat rapid prin implicarea directă a celor afectați de noutăți.

Schimbarea este inevitabilă pentru a rămâne în topul domeniului de activitate și acest lucru vine cu nenumărate întrebări și temeri, însă toate acestea fac parte din drumul pe care o companie trebuie să îl facă pentru a ajunge la succes.

 

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2019

OCTOMBRIE 2019

Se discută în ultimii ani despre multe inițiative care transformă din ce în ce mai mult spațiul de lucru al angajaților români și nu numai.

Companiile au realizat faptul că bugetele dedicate birourilor clasice sunt mult prea ridicate atunci când suma de bani este comparată cu beneficiile directe și vizibile. Soluția? Programe speciale, prin care angajații învață că într-o era în care conexiunea la internet este constantă, nu este necesară prezența fizică permanentă într-un birou.

Pe de o parte, a lucra la distanță este deja o inițiativă care a devenit o normalitate în cadrul multor companii. Costurile mult mai reduse și, mai presus de asta, dezvoltarea abilităților angajaților de a-și finaliza activitățile necesare de oriunde s-ar afla (lucrând practic în echipe fără granițe fizice) sunt doar două dintre beneficiile acestui stil de lucru. Cu toate acestea însă, comunicarea directă, față în față, a salariaților este o constantă ce trebuie luată în considerare, mai ales având în vedere faptul că beneficiile sunt demonstrate de specialiștii din domeniu.

Astfel, pe buzele tuturor celor interesați de spațiul de lucru este acum „Activity Based Working”. Ce înseamnă mai exact acest nou concept? Pe scurt, transformarea spațiilor de birouri de la un loc fix destinat fiecărui salariat, la locații speciale deschise, alese de fiecare, în funcție de specificul activității dintr-un anumit moment al zilei.

Mai precis, spațiile sunt realizate astfel încât să existe zone destinate oricărui tip de activitate: de la ședințe, la workshop-uri, discuții private sau de echipă, zone special pentru a susține creativitatea sau momentele de relaxare. Cu alte cuvinte, cei care au adoptat acest nou concept nu oferă un birou dedicat fiecărui angajat. Acest lucru se traduce printr-o libertate ridicată în alegera spațiului necesar finalizării sarcinilor de serviciu, dar și printr-o colaborare strânsă cu ceilalți colegi și prin creșterea creativității angajaților. Desigur, o concluzie firească este și scăderea costurilor de întreținere pentru clădirile de birouri.

Cum arată așadar biroul viitorului? Nimeni nu poate răspunde cu încredere la această întrebare, însă dacă este un cuvânt pe care îl folosesc toți analiștii din domeniu, acesta este „flexibilitate”.

 

Jurnalul de Afaceri Septembrie 2019

SEPTEMBRIE 2019

Sistemul educațional privat din România începe să prindă din ce în ce mai mult contur. Primele ce și-au deschis porțile copiilor au fost grădinițele, urmând facultățile private, iar în ultimii ani din ce în ce mai multe unități de învățământ gimnazial și liceal s-au lansat în țara noastră. Preconcepțiile despre educația privată sunt multe. De la nesiguranța unei calități ridicate, la faptul că părinții pot solicita orice întrucât plătesc taxa de școlarizare – acestea sunt doar câteva dintre gândurile pe care le au unii adulți atunci când se discută despre educația privată. Cu toate acestea însă, cei care au testat oferta actuală din țara noastră se declară fericiți cu opțiunile alese, iar școlile private, indiferent de tipul acestora, încep să se dezvolte din ce în ce mai mult.

Numărul școlilor private din România s-a dublat în ultimii zeci de ani, arată statisticile oficiale INS. În anul 2017 existau peste 700 de școli funcționale particulare. Asta în timp ce, la finalul aceluiași an, numărul unităților de învățământ publice a scăzut cu mai bine de 20%, la aproximativ 6.300.

Cele mai multe unități noi sunt grădinițele, creșele, dar și școlile postliceale. În condițiile în care pe piața forței de muncă este din ce în ce mai complicat să găsești muncitori specializați, acest lucru nu este de mirare. Un bun exemplu este numărul de școli private de maiștri: avem peste 124 de unități private deschise în România, comparativ cu sub 30 de școli specializate ce sunt deținute de stat.

Sistemul privat de învățământ are un alt beneficiu pe care mulți părinți și școlari îl descoperă odată ce au încercat cursurile particulare: în ciuda faptului că programa este aliniată cu cea din sistemul public, elevii au libertatea de a alege cursurile opționale, care le personalizează experiența învățării. Luând în calcul rata de abandon școlar (unul din cinci tineri cu vârste între 18 și 24 ani a părăsit timpuriu sistemul educațional în anul 2017) informațiile de mai sus pot face diferența dintre o școală de succes și una la care elevii renunță până la finalizarea cursurilor.

AUGUST 2019

Aeroportul Internațional Henri Coandă, sau așa cum îl cunosc mulți Aeroportul Otopeni, din București, este cea mai mare poartă de ieșire din țară. Zeci de milioane de oameni trec prin porțile aeroportului an de an, iar dimensiunea acestuia devine din ce în ce mai neîncăpătoare comparativ cu adevăratele nevoi.

Nu sunt mulți cei care știu că istoria aeroportului începe în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Între anii 1940 și 1944, pe terenul pe care se află acum aeroportul a funcționat o bază militară pentru Germania. Apoi, cu infrastructura existentă, zona a fost utilizată de aviația militară română. Aurel Vlaicu era aeroportul care opera atunci zboruri comerciale, iar creșterea traficului aerian a dus la construirea unui nou aeroport, ceea ce acum cunoaștem drept Aeroprtul Otopeni.

Se discută de ani de zile despre extinderea aeroportului, iar Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti are în prezent un plan serios care stă la baza acestor lucrări. Recent, oficialii au explicat faptul că se vor va instala şase porţi de control automat al paşapoartelor. Este vorba despre numitele Automatic Border Control (ABC), care permit pasagerilor ce dețin paşapoarte biometrice să treacă de contro fără să mai stea faţă în faţă cu un poliţist de frontieră. De asemenea, se discută despre comasarea zonelor de control de frontieră, pentru evitarea situaţiilor în care oamenii se înghesuie la un număr foarte mic de ghişee.

Cele mai importante planuri sunt însă cele referitoare la extinderea dimensiunii Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti.

Conform studiului de fezabilitate, este vorba despre un teren în suprafață totală de 5.804.865 mp. Valoarea totală a investițiilor ce fac parte din „Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă-București” este 4,752 miliarde lei, echivalentul a 1,022 miliarde euro.

 

IULIE 2019

Ne desfășurăm cu toții activitatea în medii mai mult sau mai puțin tehnologizate. Dacă acum zeci de ani o zi de lucru se putea desfășura fără niciun fel de dificultate offline, acum nu ne putem imagina orele de la birou fără acces la Internet, un laptop sau un desktop, telefonul mobil și câte și mai câte device-uri sau programe care nu doar că ne fac viața mai ușoară, dar fără de care nu ne putem desfășura munca pentru care suntem plătiți la finalul lunii.

Toate aceste beneficii vin desigur cu un preț, de cele mai multe ori acesta fiind în strânsă legătură cu securitatea datelor. Poate la nivel personal mulți dintre noi nu realizăm importanța unei conexiuni sigure la Internet, însă la nivelul unei companii acest lucru este esențial. Specialiștii în securitate recomandă ca în jur de 5% din bugetul unei companii ar trebui orientat către zonele de investiții pentru securizarea datelor și sistemelor. Motivul? Toate business-urile, indiferent de mărimea lor, pot deveni rapid ținta unor atacuri cibernetice, iar riscurile la care se expun sunt atât de ridicate încât pot destabiliza serios poziția companiei, indiferent de domeniul în care aceasta își desfășoară activitatea.

Phising, Wipers sau ransomware sunt doar câteva dintre tipurile de atacuri cibernetice la care suntem cu toții expuși, indiferent de sistemele de securitate pe care le utilizăm. Specialiștii din domeniu recunosc fapul că nu există nicio situație în care o companie poate să fie protejată în proporție de 100%, atâta timp cât angajații sunt conectați la Internet și folosesc programe online. Zi de zi apar noi tipuri de atacuri și zi de zi sistemele de protecție, însă este foarte important ca sectorul securității să fie prioritizat în timpul discuțiilor referitoare la viitoarele investiții.

 

IUNIE 2019

Care este diferența dintre un pachet salarial mediocru și unul bun? Beneficiile care vin peste salariul negociat între angajat și angajator. Dacă întrebarea era ridicată angajaților români acum câțiva ani, cei mai mulți dintre aceștia răspundeau simplu și rapid „nivelul salariului”, acum însă lucrurile s-au schimbat drastic și acest lucru nici nu este de mirare, întrucât lucrăm cu toții într-un mediu energizant, unde cei care câștigă au un singur lucru în comun: deschiderea către schimbare.

Un exemplu excelent este dat de programele de training și de dezvoltare personală din ce în ce mai prezente în companiile medii și mari din țara noastră. Specialiștii din domeniu susțin că cele mai cerute programe sunt cele de comunicare și de leadership, iar cum România se află într-o etapă definită de educare și dezvoltare, plafonarea angajaților este încă departe. Analiștii din domeniu explică faptul că piața de training a crescut constant în ultimii ani, nivelul fiind de 30% pentru companiile specializate în acest domeniu.

Oamenii simt nevoie de dezvoltare a educației, iar cererile de traininguri specializare sunt într-o constantă creștere la nivel local, cu precădere cele specializate în soft skills, precum deontologie, etică, lucrul în echipă, încrederea de sine, time management sau flexibilitate. Dincolo de investiții, proiecte ambițioase sau veniturile lunare, cele mai importante resurse ale unei companii sunt oamenii care o formează, iar creșterea acestora vine cu evoluția companiei din care fac parte. Cu alte cuvinte, a-ți crește profesional salariații este o investiție sigură în progresul businessului pe care îl conduci.

 

Mai 2019

Educația este punctul de plecare pentru o dezvoltare sustenabilă a unei societăți sănătoase și, cu toate acestea, din păcate în țara noastră investițiile în acest sector sunt mai mult decât limitate. Suntem de acord cu toții că cei mici sunt viitorul nostru și acest simplu gând ar trebui să ne ajute să prioritizăm mai mult acțiunile în care credem, iar una dintre acestea ar trebui să fie educația financiară.

Potrivit celor mai recente studii din domeniu, educația financiară din România este pe ultimul loc, dacă ne comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, cu aproape 40% dintre adulți ce nu sunt bancarizați, adică ce nu dețin un cont activ în nicio bancă și își manageruiesc sumele de bani în totalitate cash. O simplă comparație cu țări precum Germania sau Austria, unde procentul celor ce nu sunt bancarizați este de sub 1%, demonstrează cu adevărat gravitatea situației din țara noastră.

Soluția este simplă: o educație corectă, prin care ne asigurăm că generațiile ce acum se dezvoltă înțeleg modul de funcționare a unei societăți de succes. Din fericire, există organizații, precum JA România, care au început să introducă în școlile gimnaziale și în licee programe speciale dedicate. De asemenea, din ce în ce mai multe bănci susțin inițiative de tipul CSR, prin care oferă acces la informații tinerilor români și le explică de la concepte simple la cele mai complexe, care să îi ajute pentru un viitor mai bun în această direcție.

Înțelegerea instrumentelor financiare ajută nu doar la menținerea unui echilibru economic personal, ci și la o mult mai bună planificare a viitorului nostru și, nu în ultimul rând, la înțelegerea situației financiare a țării și a lumii, astfel încât putem lua decizii corecte și informate.

 

total: 79 | afișate acum: 1 - 10