Numerele trecute

Noiembrie 2019

Cum evoluează o companie? Cum se dezvoltă și cum se asigură managementul unui business că totul este pregătit pentru viitor? Desigur că există o mulțime de răspunsuri valide, însă dacă ar fi să căutăm un singur cuvânt care să adune toate soluțiile într-un singur loc, acela ar fi cu siguranță schimbare!

Pare simplu, însă natura umană este una rezistentă la schimbare, indiferent de amploarea acesteia. Oamenilor le este frică de necunoscut, așadar atunci când primesc vești care le modifică viața de zi cu zi vor privi toate aceste schimbări cu un grad ridicat de reticență. Soluția? Companiile care vor să evolueze cu adevărat și care doresc schimbări curajoase trebuie să investească într-un departament care să se ocupe de managementul schimbării, o echipă care va ști să se asigure că angajații sau cei impactați de schimbări vor primi noutățile dacă nu cu brațele deschise, atunci măcar cu liniștea faptului că sunt pregătiți pentru viitor.

Un „Change Manager” se va asigura că toate sursele de disconfort cu privire la schimbare vor fi nu doar descoperite și analizate, ci și explicate pe înțelesul acelora care sunt implicați. Există nenumărate modalități prin care fricile oamenilor dispar, de la o comunicare transparentă, până la explicarea nevoii de schimbare și implementare a unor noi procese sau activități ce le vor oferi stabilitatea informațională de care aceștia au nevoie.

Una dintre cele mai de succes modalități prin care se asigură pregătirea celor care trec prin schimbări majore este chiar implicarea acestora în proiectul respectiv. Pare ieșit din comun, însă frica de schimbare vine de cele mai multe ori de la teama de necunoscut, iar acest lucru este mitigat rapid prin implicarea directă a celor afectați de noutăți.

Schimbarea este inevitabilă pentru a rămâne în topul domeniului de activitate și acest lucru vine cu nenumărate întrebări și temeri, însă toate acestea fac parte din drumul pe care o companie trebuie să îl facă pentru a ajunge la succes.

 

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2019

OCTOMBRIE 2019

Se discută în ultimii ani despre multe inițiative care transformă din ce în ce mai mult spațiul de lucru al angajaților români și nu numai.

Companiile au realizat faptul că bugetele dedicate birourilor clasice sunt mult prea ridicate atunci când suma de bani este comparată cu beneficiile directe și vizibile. Soluția? Programe speciale, prin care angajații învață că într-o era în care conexiunea la internet este constantă, nu este necesară prezența fizică permanentă într-un birou.

Pe de o parte, a lucra la distanță este deja o inițiativă care a devenit o normalitate în cadrul multor companii. Costurile mult mai reduse și, mai presus de asta, dezvoltarea abilităților angajaților de a-și finaliza activitățile necesare de oriunde s-ar afla (lucrând practic în echipe fără granițe fizice) sunt doar două dintre beneficiile acestui stil de lucru. Cu toate acestea însă, comunicarea directă, față în față, a salariaților este o constantă ce trebuie luată în considerare, mai ales având în vedere faptul că beneficiile sunt demonstrate de specialiștii din domeniu.

Astfel, pe buzele tuturor celor interesați de spațiul de lucru este acum „Activity Based Working”. Ce înseamnă mai exact acest nou concept? Pe scurt, transformarea spațiilor de birouri de la un loc fix destinat fiecărui salariat, la locații speciale deschise, alese de fiecare, în funcție de specificul activității dintr-un anumit moment al zilei.

Mai precis, spațiile sunt realizate astfel încât să existe zone destinate oricărui tip de activitate: de la ședințe, la workshop-uri, discuții private sau de echipă, zone special pentru a susține creativitatea sau momentele de relaxare. Cu alte cuvinte, cei care au adoptat acest nou concept nu oferă un birou dedicat fiecărui angajat. Acest lucru se traduce printr-o libertate ridicată în alegera spațiului necesar finalizării sarcinilor de serviciu, dar și printr-o colaborare strânsă cu ceilalți colegi și prin creșterea creativității angajaților. Desigur, o concluzie firească este și scăderea costurilor de întreținere pentru clădirile de birouri.

Cum arată așadar biroul viitorului? Nimeni nu poate răspunde cu încredere la această întrebare, însă dacă este un cuvânt pe care îl folosesc toți analiștii din domeniu, acesta este „flexibilitate”.

 

Jurnalul de Afaceri Septembrie 2019

SEPTEMBRIE 2019

Sistemul educațional privat din România începe să prindă din ce în ce mai mult contur. Primele ce și-au deschis porțile copiilor au fost grădinițele, urmând facultățile private, iar în ultimii ani din ce în ce mai multe unități de învățământ gimnazial și liceal s-au lansat în țara noastră. Preconcepțiile despre educația privată sunt multe. De la nesiguranța unei calități ridicate, la faptul că părinții pot solicita orice întrucât plătesc taxa de școlarizare – acestea sunt doar câteva dintre gândurile pe care le au unii adulți atunci când se discută despre educația privată. Cu toate acestea însă, cei care au testat oferta actuală din țara noastră se declară fericiți cu opțiunile alese, iar școlile private, indiferent de tipul acestora, încep să se dezvolte din ce în ce mai mult.

Numărul școlilor private din România s-a dublat în ultimii zeci de ani, arată statisticile oficiale INS. În anul 2017 existau peste 700 de școli funcționale particulare. Asta în timp ce, la finalul aceluiași an, numărul unităților de învățământ publice a scăzut cu mai bine de 20%, la aproximativ 6.300.

Cele mai multe unități noi sunt grădinițele, creșele, dar și școlile postliceale. În condițiile în care pe piața forței de muncă este din ce în ce mai complicat să găsești muncitori specializați, acest lucru nu este de mirare. Un bun exemplu este numărul de școli private de maiștri: avem peste 124 de unități private deschise în România, comparativ cu sub 30 de școli specializate ce sunt deținute de stat.

Sistemul privat de învățământ are un alt beneficiu pe care mulți părinți și școlari îl descoperă odată ce au încercat cursurile particulare: în ciuda faptului că programa este aliniată cu cea din sistemul public, elevii au libertatea de a alege cursurile opționale, care le personalizează experiența învățării. Luând în calcul rata de abandon școlar (unul din cinci tineri cu vârste între 18 și 24 ani a părăsit timpuriu sistemul educațional în anul 2017) informațiile de mai sus pot face diferența dintre o școală de succes și una la care elevii renunță până la finalizarea cursurilor.

AUGUST 2019

Aeroportul Internațional Henri Coandă, sau așa cum îl cunosc mulți Aeroportul Otopeni, din București, este cea mai mare poartă de ieșire din țară. Zeci de milioane de oameni trec prin porțile aeroportului an de an, iar dimensiunea acestuia devine din ce în ce mai neîncăpătoare comparativ cu adevăratele nevoi.

Nu sunt mulți cei care știu că istoria aeroportului începe în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Între anii 1940 și 1944, pe terenul pe care se află acum aeroportul a funcționat o bază militară pentru Germania. Apoi, cu infrastructura existentă, zona a fost utilizată de aviația militară română. Aurel Vlaicu era aeroportul care opera atunci zboruri comerciale, iar creșterea traficului aerian a dus la construirea unui nou aeroport, ceea ce acum cunoaștem drept Aeroprtul Otopeni.

Se discută de ani de zile despre extinderea aeroportului, iar Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti are în prezent un plan serios care stă la baza acestor lucrări. Recent, oficialii au explicat faptul că se vor va instala şase porţi de control automat al paşapoartelor. Este vorba despre numitele Automatic Border Control (ABC), care permit pasagerilor ce dețin paşapoarte biometrice să treacă de contro fără să mai stea faţă în faţă cu un poliţist de frontieră. De asemenea, se discută despre comasarea zonelor de control de frontieră, pentru evitarea situaţiilor în care oamenii se înghesuie la un număr foarte mic de ghişee.

Cele mai importante planuri sunt însă cele referitoare la extinderea dimensiunii Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti.

Conform studiului de fezabilitate, este vorba despre un teren în suprafață totală de 5.804.865 mp. Valoarea totală a investițiilor ce fac parte din „Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă-București” este 4,752 miliarde lei, echivalentul a 1,022 miliarde euro.

 

IULIE 2019

Ne desfășurăm cu toții activitatea în medii mai mult sau mai puțin tehnologizate. Dacă acum zeci de ani o zi de lucru se putea desfășura fără niciun fel de dificultate offline, acum nu ne putem imagina orele de la birou fără acces la Internet, un laptop sau un desktop, telefonul mobil și câte și mai câte device-uri sau programe care nu doar că ne fac viața mai ușoară, dar fără de care nu ne putem desfășura munca pentru care suntem plătiți la finalul lunii.

Toate aceste beneficii vin desigur cu un preț, de cele mai multe ori acesta fiind în strânsă legătură cu securitatea datelor. Poate la nivel personal mulți dintre noi nu realizăm importanța unei conexiuni sigure la Internet, însă la nivelul unei companii acest lucru este esențial. Specialiștii în securitate recomandă ca în jur de 5% din bugetul unei companii ar trebui orientat către zonele de investiții pentru securizarea datelor și sistemelor. Motivul? Toate business-urile, indiferent de mărimea lor, pot deveni rapid ținta unor atacuri cibernetice, iar riscurile la care se expun sunt atât de ridicate încât pot destabiliza serios poziția companiei, indiferent de domeniul în care aceasta își desfășoară activitatea.

Phising, Wipers sau ransomware sunt doar câteva dintre tipurile de atacuri cibernetice la care suntem cu toții expuși, indiferent de sistemele de securitate pe care le utilizăm. Specialiștii din domeniu recunosc fapul că nu există nicio situație în care o companie poate să fie protejată în proporție de 100%, atâta timp cât angajații sunt conectați la Internet și folosesc programe online. Zi de zi apar noi tipuri de atacuri și zi de zi sistemele de protecție, însă este foarte important ca sectorul securității să fie prioritizat în timpul discuțiilor referitoare la viitoarele investiții.

 

IUNIE 2019

Care este diferența dintre un pachet salarial mediocru și unul bun? Beneficiile care vin peste salariul negociat între angajat și angajator. Dacă întrebarea era ridicată angajaților români acum câțiva ani, cei mai mulți dintre aceștia răspundeau simplu și rapid „nivelul salariului”, acum însă lucrurile s-au schimbat drastic și acest lucru nici nu este de mirare, întrucât lucrăm cu toții într-un mediu energizant, unde cei care câștigă au un singur lucru în comun: deschiderea către schimbare.

Un exemplu excelent este dat de programele de training și de dezvoltare personală din ce în ce mai prezente în companiile medii și mari din țara noastră. Specialiștii din domeniu susțin că cele mai cerute programe sunt cele de comunicare și de leadership, iar cum România se află într-o etapă definită de educare și dezvoltare, plafonarea angajaților este încă departe. Analiștii din domeniu explică faptul că piața de training a crescut constant în ultimii ani, nivelul fiind de 30% pentru companiile specializate în acest domeniu.

Oamenii simt nevoie de dezvoltare a educației, iar cererile de traininguri specializare sunt într-o constantă creștere la nivel local, cu precădere cele specializate în soft skills, precum deontologie, etică, lucrul în echipă, încrederea de sine, time management sau flexibilitate. Dincolo de investiții, proiecte ambițioase sau veniturile lunare, cele mai importante resurse ale unei companii sunt oamenii care o formează, iar creșterea acestora vine cu evoluția companiei din care fac parte. Cu alte cuvinte, a-ți crește profesional salariații este o investiție sigură în progresul businessului pe care îl conduci.

 

Mai 2019

Educația este punctul de plecare pentru o dezvoltare sustenabilă a unei societăți sănătoase și, cu toate acestea, din păcate în țara noastră investițiile în acest sector sunt mai mult decât limitate. Suntem de acord cu toții că cei mici sunt viitorul nostru și acest simplu gând ar trebui să ne ajute să prioritizăm mai mult acțiunile în care credem, iar una dintre acestea ar trebui să fie educația financiară.

Potrivit celor mai recente studii din domeniu, educația financiară din România este pe ultimul loc, dacă ne comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, cu aproape 40% dintre adulți ce nu sunt bancarizați, adică ce nu dețin un cont activ în nicio bancă și își manageruiesc sumele de bani în totalitate cash. O simplă comparație cu țări precum Germania sau Austria, unde procentul celor ce nu sunt bancarizați este de sub 1%, demonstrează cu adevărat gravitatea situației din țara noastră.

Soluția este simplă: o educație corectă, prin care ne asigurăm că generațiile ce acum se dezvoltă înțeleg modul de funcționare a unei societăți de succes. Din fericire, există organizații, precum JA România, care au început să introducă în școlile gimnaziale și în licee programe speciale dedicate. De asemenea, din ce în ce mai multe bănci susțin inițiative de tipul CSR, prin care oferă acces la informații tinerilor români și le explică de la concepte simple la cele mai complexe, care să îi ajute pentru un viitor mai bun în această direcție.

Înțelegerea instrumentelor financiare ajută nu doar la menținerea unui echilibru economic personal, ci și la o mult mai bună planificare a viitorului nostru și, nu în ultimul rând, la înțelegerea situației financiare a țării și a lumii, astfel încât putem lua decizii corecte și informate.

 

Aprilie 2019

Într-o piață incredibil de activă, în care tehnologia este pe primul loc, sectorul bancar este într-o continuă schimbare. Nici nu este de mirare că inovațiile au șanse vizibile de dezvoltare și de absorbție imediată.

Un exemplu recent este dat de serviciile Revolut. Lansată acum patru ani și recent intrat în România, alternativa bancară are acum sute de mii de clienți români. Cum funcționează? Revolut este un fintech, un start-up financiar care oferă un alt tip de servicii bancare. Mai precis, odată ce îți deschizi un cont folosind o aplicație de mobil, poți deja efectua orice tranzacție îți dorești, iar la câteva zile vei primi acasă uncard pre-paid contactless VISA sau MasterCard pe care îl poți utiliza ca orice alt card bancar. Inedit este că transferurile domestice sau internaționale sunt gratuite și ai acces la schimbarea banilor în monede diferite, folosind doar aplicația, la un curs de schimb real. Asta înseamnă fără taxe și comisioane conexe.

O altă inovație din domeniu vine tot din Marea Britanie, locul în care s-a născut de alftel și Revolut. NatWest este un program pilot prin care se testează noi carduri de debit care pot fi folosite prin autentificare biometrică. Simplu spus: cardurile au un senzor de amprentă, care permite plata contactless, fără utilizarea unui PIN, fără semnătură pe chitanţă sau limite de plată. Toate acestea cu un nivel foarte ridicat de securitate. Este imposibil ca amprenta să fie copiată, nu? Iar plățile contactless ce sunt realizate pot fi finalizate doar cu prezența amprentei pe zona dedicată cititorului.

Care este viitorul sistemului bancar? Nu putem spune cu certitudine decât că abia așteptăm să vedem noile inovații din domeniu!

 

Martie 2019

În timp ce toată Europa vorbește despre o stabilizare a economiei și chiar despre dezvoltarea unor sectoare importante, țara noastră a înregistrat, în prima lună a anului, o rată anuală a inflaţiei de 3,2%. Este cea mai mare dacă o comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, ba chiar de două ori mai mare decât media UE, ce se ridică la doar 1,5%. Statisticile sunt oferite de Eurostat, același raport aratând și faptul că după România, cele mai mari rate anuale ale inflaţiei s-au înregistrat în țări precum Letonia (2,9%), Ungaria şi Estonia (câte 2,8%), urmate îndeaproape de Slovacia şi Bulgaria (câte 2,2%).

Desigur că există și state care sunt adevărate modele, printre care se numără Grecia (cu o rată a inflației de doar 0,5%), Croaţia şi Portugalia (câte 0,6%), Polonia (0,7%) şi Irlanda (0,8%).

Datele nu fac altceva decât să ridice și mai multe semne de întrebare asupra sectoarelor economice care nu sunt stabile încă. Asta mai ales pe fondul faptului că în cadrul UE rata anuală a inflaţiei a fost de 1,5%, în scădere faţă de cea înregistrată în decembrie, așadar situația României este cu atât mai vizibilă.

Toate acestea, pe fondul devalorizării puternice a leului comparativ cu euro în ultimele săptămâni, conduc la sistările investițiilor sau cel puțin la o analiză mai detaliată asupra viitorilor pași ale companiilor ce aveau planuri de dezvoltare.

Cum va fi așadar 2019 din punct de vedere economic? Analiștii sunt rezervați încă în a oferi declarații dure, însă primele luni ale anului nu au adus cele mai bune vești pentru țara noastră.

Februarie 2019

Piața locurilor de muncă din țara noastră este una din ce în ce mai activă, iar 2019 va aduce mari schimbări de percepție, explică analiștii din domeniu. Salariații nu își mai doresc un program fix, iar venitul nu mai este de ceva timp cel mai important criteriu luat în considerare atunci când aleg un loc de muncă.

Statisticile oferite de portalul de recrutare BestJobs arată faptul că nu mai puțin de doi din cinci angajați români nu sunt deloc fericiți cu situația profesională curentă, iar următorul lor pas este schimbarea locului de muncă. Lipsa oportunităților de creștere, managementul deficitar, politica internă a companiei sau chiar mediul de lucru și colegii sunt doar câteva dintre motivele pentru care mulți respondenți ai studiului vor schimbarea job-ului în viitorul apropiat.

Pentru prima dată în România studiile demonstrează că programul de lucru este la fel de important pentru oameni precum pachetul salarial sau cel de beneficii. Acest lucru arată încă o dată faptul că angajații doresc un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională. Asta este o explicație și pentru creșterea pieței de consultanță din țara noastră. Vedem din ce în ce mai mulți freelanceri care oferă siguranța unui loc clasiv de muncă în schimbul libertății pe care o oferă proiectele de diferite feluri.

Desigur că sunt opinii pro și contra pentru fiecare alegere, însă ceea ce putem concluziona cu siguranță este faptul că 2019 va fi un an al schimbărilor de mentalitate în ceea ce privește percepția salariaților români.

 

total: 76 | afișate acum: 1 - 10