Numerele trecute

Iunie 2020

Începe oficial sezonul cald, când cu toții ne pregăteam în mod normal de vacanțe lungi și relaxante. În ciuda faptului că măsurile pandemice s-au relaxat, realitatea este că în continuare vorbim despre o pandemie mondială, despre o situație fără precendent pentru care autoritățile din sistemul medical nu au pentru moment nicio soluție pe termen lung.

Chiar dacă, potrivit statisticilor, numărul de cazuri noi de Covid-19 este în scădere, atâta timp cât nu există un vaccin dovedit a fi eficient pentru acest virus, situația este în continuare una sensibilă la nivel global, nu doar pentru România.

Relansarea turismului este foarte la început. Există țări ale căror granițe s-au deschis în anumite condiții, însă această acțiune este doar primul pas. State precum Letonia, Lituania sau Estonia au anunțat redeschiderea granițelor, creând o adevărată bulă turistică în centrul Europei.

Restaurantele, hotelurile sau pensiunile și companiile aeriene au înregistrat scăderi masive în ultimele luni. Țări precum Croația, Albania, Bulgaria sau Grecia, ale căror economii se bazau pe activitățile turistice, încearcă să caute acum soluții pentru a avea un buget cât de cât stabil în viitorul apropiat.

În același timp, și turismul intern a suferit foarte mult, iar autoritățile din România au început deja să analizeze care sunt acțiunile ce pot ajuta în relansarea acestuia. Luna iunie va fi decisivă în acest sens, dacă numărul de cazuri noi va rămâne constant sau se va micșora, atunci investitorii din turism vor putea reveni la planuri ușor mai optimiste vara aceasta.

 

MAI 2020

Pandemia și informațiile care sunt pe buzele tuturor în ultimele săptămâni schimbă modul în care privim situația economică și, desigur, odată cu toate aceste schimbări, și modul în care ne privim locul de muncă. Pentru mulți români și nu numai, locul de muncă nu este sigur în prezent, asta dacă firmele nu au luat deja măsuri pentru a mișcora costurile cu angajații.

Potrivit celui mai recent sondaj BestJobs, unul din patru români a rămas fără loc de muncă sau a fost trimis în șomaj tehnic. Este o scădere pe care nimeni nu ar fi putut-o estima acum câteva luni: un sfert din salariații români sunt deja afectați, iar concluziile pandemiei nu sunt nici pe departe finale.

Studiul mai arată faptul că 16% dintre cei care au participat la analiză au deja un salariu micșorat, iar dacă aruncăm un ochi pe analizele globale vom înțelege motivele din spatele acestor știri. Printre primele industrii afectate se numără cea de turism: de la agențiile de turism, la companiile de transport aerian sau firmele care ofereau suport pentru serviciul cu clienții. Nici domeniul imobiliar nu evoluează satisfăcător, prețurile apartamentelor, caselor și terenurilor scăzând semnificativ și vor continua să scadă în următoarele luni.

Situația nu este una serioasă doar pentru România. Norvegia, o țară a cărei economie era în creștere, anunță acum o rată a şomajului crescută cu de peste patru ori în numai două săptămâni, ajungând la 10,4. Norvegia este de altfel și cel mai mare producător de petrol din Europa. Prăbuşirea preţurilor internaţionale la petrol a contribuit masiv la creşterea şomajului în această țară. Și în Germania se anunță măsuri stricte pentru a susține economia, se vorbește chiar despre naționalizarea companiilor de renume, precum Lufthansa, dacă situația o cere.

Dacă până acum vorbeam despre situații diferite de la o țară la alta, pandemia a adus o scădere semnificativă pentru economia globală, iar guvernele încearcă acum să limiteze pe cât posibil efectele aduse de COVID-19.

Aprilie 2020

Pandemia COVID-19 a pus stăpânire nu doar pe viața socială a celor din jurul nostru, ci s-a extins rapid și în zona economică. Toți analiștii privesc neputincioși cum cifrele scad, iar business-urile care activează în zone precum cea de producție se gândesc la soluții rapide și sustenabile pentru a trece cu bine această perioadă.

În condițiile în care cei care au un job „de birou” au fost limitați la a lucra de acasă, toți folosesc acum tehnologii prin care colaborarea cu ceilalți colegii să funcționeze în continuare. Pe de o parte, astfel de soluții ajută la continuarea activității de zi cu zi, indiferent de locul în care angajații se află, dar de cealaltă parte infrastructurile informatice ale companiilor, indiferent de mărimea acestora, sunt în pericol.

Companiile în care în trecut angajații aveau posibilitatea să lucreze de la distanță sunt într-o situație ușor mai benefică: oamenii sunt obișnuiți cu acest nou stil de lucru și reușesc să livreze indiferent de locație. Business-urile unde a lucra de acasă nu a fost testat sau implementat până acum încearcă în prezent să găsească un ritm care să le permită continuarea activității cu un minim de disconfort.

Cu toate acestea însă, un lucru este sigur: puține sunt corporațiile internaționale pregătire cu o infrastructură destul de puternică pentru a face față atunci când zeci sau sute de mii de angajați folosesc VPN-urile și sistemele de lucru de la distanță în același timp.

Este o perioadă care ne pune pe toți la încercare, indiferent de industria în care ne desfășurăm activitatea. Deși ne uităm în istorie la situația din timpul altor pandemii pentru a încerca soluțiile luate atunci (precum Gripa H1N1 gripa porcină din 2009, HIV din 1981, Gripa spaniolă din 1918, Variola din 1870), situația de acum este una fără precedent, așadar ne așteptăm cu toții și la soluții și cauze fără un precedent.

 

Jurnalul de Afaceri Martie 2020

Martie 2020

Unul dintre cele mai mari trenduri, atunci când vorbim de inovație în mediul de afaceri pentru anul curent, este puterea datelor. Cu siguranță orice decizie de business ar trebui să înceapă de la o analiză a informațiilor extrase din diferite sisteme interne, iar schimbarea care o să facă cu adevărat diferența în noul an este modalitatea de agregare a datelor, care vine la pachet desigur cu modul în care informațiile sunt analizate.

Orice companie are diverse sisteme pe care le utilizează în mod frecvent, în funcție de departamentele existente. E un nivel ridicat de muncă să colectezi informații valoroase din toate aceste sisteme și, chiar dacă extragerea acestora se poate face într-un mod automat, pentru analiza rezultatelor este nevoie de ajutor din partea specialiștilor.

Se discută intens în ultima perioadă despre lucruri precum inteligența artificială, care ar veni în ajutorul analizelor de date, însă pentru moment susținerea din partea angajaților încă este cu adevărat necesară. Definirea parametrilor utili pentru analiză dorită, managementul întregului proces și interpretarea informațiilor, urmate de recomandările pentru viitor sunt doar câteva dintre lucrurile ce sunt pe lista de task-uri a analiștilor din domeniu.

Website-ul companiei, aplicațiile de mobil utilizate, CRM-ul ales, conturile de social media, orice bază de date internă, programele de contabilitate sau informațiile care vin din departamentele de vânzări ori cele de relații cu clienții sunt surse inepuizabile de date care pot schimba cursul dezvoltării companiei. Asta doar dacă acestea nu sunt doar analizate, ci există planificări clare care detaliază care sunt pașii ce vor îmbunătăți eventualele probleme existente. Există businessuri care fără aceste tipuri de analize de date nu ar exista și două dintre exemplele globale sunt giganții Amazon și Netflix. Orice decizie luată de aceste companii se bazează pe analiza datelor: de la strategia de dezvoltare, până la noi implementări de tehnologii pentru zona de relații cu clienții. Partea fantastică este că aceste decizii nu au cum să fie unele greșite, întrucât toate se bazează pe analiză acțiunilor din trecut și rezultatelor acestora.

 

Februarie 2020

Scopul oricărei afaceri, indiferent de domeniul în care respectivul business își desfășoară activitatea, este profitul. Nu e o noutate pentru nimeni acest lucru și este cât se poate de normal, pentru că doar în acest fel o economie poate crește și poate deveni cu adevărat sustenabilă. Desigur că pe lângă profit există foarte multe alte obiective și strategii, unele care se schimbă de la an la an, altele care rămân aceleași încă din momentul lansării unui business.

În ultimii ani însă, există o nouă tendință: afacerile sociale. Altfel spus, lansarea unui business și scopul acestuia sunt strict legate de modul în care afacerea schimbă ori susține dezvoltarea societății în care trăim cu toții. Analiștii explică faptul că în cele mai multe cazuri există două particularități care diferențiază o afacere normală față de una socială. Primul factor ar fi impactul asupra oamenilor: ajută respectivul business la dezvoltarea unei comunități sustenabile? Al doilea indiciu este legat de planetă și de contribuțiile către un mediu înconjurător mai sănătos.

Trendul afacerilor sustenabile este unul ce se dezvoltă constant și crește natural, mai ales în vestul Europei, iar rezultatele sunt cu adevărat miraculoase pentru toți cei implicați. În timp ce marile corporații internaționale dezvoltă programe speciale, lungi și costisitoare, prin care își educă angajații cu privire la obiectivele companiei și misiunea acesteia, în cadrul afacerilor sociale totul este diferit. În cele mai multe dintre cazuri, cei care lucrează în cadrul acestor companii nu doar că înțeleg scopul afacerii, ci sunt și într-o perfectă armonie cu mijloacele la care apelează fondatorii pentru a ajunge la respectiva cauză.

Ceea ce este cu adevărat minunat la afacerile sociale este faptul că focusul nu trebuie împărțit în acțiuni dedicate profitului sau dedicate misiunii de bază. Ambele se întrepătrund natural într-un ecosistem ce se dezvoltă și crește susținut.

 

Ianuarie 2020

Dacă veți întreba orice specialist în marketing despre acel lucru pe care nu îl va putea omite în niciuna dintre campaniile pe care le va pregăti și livra în 2020, toți vor spune un singur lucru: managementul datelor utilizatorilor și, implicit, analiza acestora.

Pe de altă parte, dacă ne uităm la orice industrie activă, realizăm faptul că apar din ce în ce mai multe interconectări cu piețe conexe, așadar orice informație despre consumatori este un real pas pentru a-l transforma într-un client fidel, care ajută la creșterea companiei pentru care lucrezi sau pe care o conduci. Adoptarea tehnologiilor care cresc nivelul de cunoaștere a comportamentului consumatorilor este vitală pentru viitorul unui business, iar parteneriatele de afaceri ajută la o explorare mult mai minuțioasă a modului în care piața se dezvoltă. Toate acestea, desigur, respectând regulile legilor în vigoare.

Ne îndreptăm spre o perioadă în care clienții realizează faptul că datele analizate cu privire la comportamentul și preferințele acestora sunt doar atât: date. Toate informațiile adunate sunt unele ce nu au legătură cu ei ca indivizi, ci cu modalitatea în care piața funcționează și felul în care alegerile sunt realizate atunci când sunt achiziționate produse sau servicii. Ni se deschide așadar o nouă oportunitate de a înțelege lumea în care cu toții trăim. În ciuda faptului că nu sunt puțini cei care vor spune că toate acestea înseamnă că alegerile clienților sunt unele „direcționate” de marii jucători de pe piață, realitatea este însă că utilizatorul este cel care deține acum controlul, cel care dă tonul noilor soluții pe care businessurile vor trebui să le ofere, în timp real, pentru a-și păstra nivelul vânzărilor și, așadar, nivelul profitului.

 

Jurnalul de Afaceri decembrie 2019

Decembrie 2019

Se apropie Sărbătorile de iarnă și, odată cu acestea, în toate companiile se pregătesc surprize pentru angajați: de la prime și diferite bonusuri, la cadouri și petreceri tematice.

Anul trecut, Sodexo, una dintre cele mai mari companii care emite tichete cadou în țara noastră, explica faptul că în 2018 s-au emis cu 32% mai multe tichete cadou, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Asta demonstrează încă o dată faptul că preferințele angajatorilor se îndreaptă spre oferirea de tichete cadou, comparativ cu o primă sau un bonus în bani, iar acest lucru nu este de mirare având în vedere faptul că acestea nu sunt impozitabile. Din analizele Sodexo, jumătate din companiile ce oferă tichete cadou își desfășoară activitatea în domenii precum servicii, distribuție sau sectorul industrial, acestea acoperind așadar o paletă largă din domeniul de afaceri românesc.

Unul dintre cele mai așteptate momente ale anului pentru toți cei care sunt angajați este cu siguranță petrecerea de dinainte de Crăciun, iar asta nu doar pentru distracția în sine, ci mai ales pentru faptul că este un moment perfect în care salariații se apropie mai mult unii de ceilalți, dezvoltând ulterior o colaborare mai benefică în timpul orelor de program. Tocmai de aceea, pe lista priorităților organizatorilor de astfel de evenimente este dezvoltarea activităților comune, activități ce vor dezvolta echipele și care pun accent pe efortul comun și nu cel individual.

Finalul anului vine de multe ori și cu sesiuni dedicate, timp în care companiile analizează performanța atât a business-ului, cât și cea individuală, a angajaților. Așadar, ultima lună din fiecare an începe pentru mulți dintre noi cu noi termene limită și activități complexe, însă toate acestea sunt la baza unei dezvoltări normale a carierei sau a business-ului, în funcție de poziția pe care o avem pe harta afacerilor românești.

 

Noiembrie 2019

Cum evoluează o companie? Cum se dezvoltă și cum se asigură managementul unui business că totul este pregătit pentru viitor? Desigur că există o mulțime de răspunsuri valide, însă dacă ar fi să căutăm un singur cuvânt care să adune toate soluțiile într-un singur loc, acela ar fi cu siguranță schimbare!

Pare simplu, însă natura umană este una rezistentă la schimbare, indiferent de amploarea acesteia. Oamenilor le este frică de necunoscut, așadar atunci când primesc vești care le modifică viața de zi cu zi vor privi toate aceste schimbări cu un grad ridicat de reticență. Soluția? Companiile care vor să evolueze cu adevărat și care doresc schimbări curajoase trebuie să investească într-un departament care să se ocupe de managementul schimbării, o echipă care va ști să se asigure că angajații sau cei impactați de schimbări vor primi noutățile dacă nu cu brațele deschise, atunci măcar cu liniștea faptului că sunt pregătiți pentru viitor.

Un „Change Manager” se va asigura că toate sursele de disconfort cu privire la schimbare vor fi nu doar descoperite și analizate, ci și explicate pe înțelesul acelora care sunt implicați. Există nenumărate modalități prin care fricile oamenilor dispar, de la o comunicare transparentă, până la explicarea nevoii de schimbare și implementare a unor noi procese sau activități ce le vor oferi stabilitatea informațională de care aceștia au nevoie.

Una dintre cele mai de succes modalități prin care se asigură pregătirea celor care trec prin schimbări majore este chiar implicarea acestora în proiectul respectiv. Pare ieșit din comun, însă frica de schimbare vine de cele mai multe ori de la teama de necunoscut, iar acest lucru este mitigat rapid prin implicarea directă a celor afectați de noutăți.

Schimbarea este inevitabilă pentru a rămâne în topul domeniului de activitate și acest lucru vine cu nenumărate întrebări și temeri, însă toate acestea fac parte din drumul pe care o companie trebuie să îl facă pentru a ajunge la succes.

 

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2019

OCTOMBRIE 2019

Se discută în ultimii ani despre multe inițiative care transformă din ce în ce mai mult spațiul de lucru al angajaților români și nu numai.

Companiile au realizat faptul că bugetele dedicate birourilor clasice sunt mult prea ridicate atunci când suma de bani este comparată cu beneficiile directe și vizibile. Soluția? Programe speciale, prin care angajații învață că într-o era în care conexiunea la internet este constantă, nu este necesară prezența fizică permanentă într-un birou.

Pe de o parte, a lucra la distanță este deja o inițiativă care a devenit o normalitate în cadrul multor companii. Costurile mult mai reduse și, mai presus de asta, dezvoltarea abilităților angajaților de a-și finaliza activitățile necesare de oriunde s-ar afla (lucrând practic în echipe fără granițe fizice) sunt doar două dintre beneficiile acestui stil de lucru. Cu toate acestea însă, comunicarea directă, față în față, a salariaților este o constantă ce trebuie luată în considerare, mai ales având în vedere faptul că beneficiile sunt demonstrate de specialiștii din domeniu.

Astfel, pe buzele tuturor celor interesați de spațiul de lucru este acum „Activity Based Working”. Ce înseamnă mai exact acest nou concept? Pe scurt, transformarea spațiilor de birouri de la un loc fix destinat fiecărui salariat, la locații speciale deschise, alese de fiecare, în funcție de specificul activității dintr-un anumit moment al zilei.

Mai precis, spațiile sunt realizate astfel încât să existe zone destinate oricărui tip de activitate: de la ședințe, la workshop-uri, discuții private sau de echipă, zone special pentru a susține creativitatea sau momentele de relaxare. Cu alte cuvinte, cei care au adoptat acest nou concept nu oferă un birou dedicat fiecărui angajat. Acest lucru se traduce printr-o libertate ridicată în alegera spațiului necesar finalizării sarcinilor de serviciu, dar și printr-o colaborare strânsă cu ceilalți colegi și prin creșterea creativității angajaților. Desigur, o concluzie firească este și scăderea costurilor de întreținere pentru clădirile de birouri.

Cum arată așadar biroul viitorului? Nimeni nu poate răspunde cu încredere la această întrebare, însă dacă este un cuvânt pe care îl folosesc toți analiștii din domeniu, acesta este „flexibilitate”.

 

Jurnalul de Afaceri Septembrie 2019

SEPTEMBRIE 2019

Sistemul educațional privat din România începe să prindă din ce în ce mai mult contur. Primele ce și-au deschis porțile copiilor au fost grădinițele, urmând facultățile private, iar în ultimii ani din ce în ce mai multe unități de învățământ gimnazial și liceal s-au lansat în țara noastră. Preconcepțiile despre educația privată sunt multe. De la nesiguranța unei calități ridicate, la faptul că părinții pot solicita orice întrucât plătesc taxa de școlarizare – acestea sunt doar câteva dintre gândurile pe care le au unii adulți atunci când se discută despre educația privată. Cu toate acestea însă, cei care au testat oferta actuală din țara noastră se declară fericiți cu opțiunile alese, iar școlile private, indiferent de tipul acestora, încep să se dezvolte din ce în ce mai mult.

Numărul școlilor private din România s-a dublat în ultimii zeci de ani, arată statisticile oficiale INS. În anul 2017 existau peste 700 de școli funcționale particulare. Asta în timp ce, la finalul aceluiași an, numărul unităților de învățământ publice a scăzut cu mai bine de 20%, la aproximativ 6.300.

Cele mai multe unități noi sunt grădinițele, creșele, dar și școlile postliceale. În condițiile în care pe piața forței de muncă este din ce în ce mai complicat să găsești muncitori specializați, acest lucru nu este de mirare. Un bun exemplu este numărul de școli private de maiștri: avem peste 124 de unități private deschise în România, comparativ cu sub 30 de școli specializate ce sunt deținute de stat.

Sistemul privat de învățământ are un alt beneficiu pe care mulți părinți și școlari îl descoperă odată ce au încercat cursurile particulare: în ciuda faptului că programa este aliniată cu cea din sistemul public, elevii au libertatea de a alege cursurile opționale, care le personalizează experiența învățării. Luând în calcul rata de abandon școlar (unul din cinci tineri cu vârste între 18 și 24 ani a părăsit timpuriu sistemul educațional în anul 2017) informațiile de mai sus pot face diferența dintre o școală de succes și una la care elevii renunță până la finalizarea cursurilor.

total: 83 | afișate acum: 1 - 10