Numerele trecute

IULIE 2019

Ne desfășurăm cu toții activitatea în medii mai mult sau mai puțin tehnologizate. Dacă acum zeci de ani o zi de lucru se putea desfășura fără niciun fel de dificultate offline, acum nu ne putem imagina orele de la birou fără acces la Internet, un laptop sau un desktop, telefonul mobil și câte și mai câte device-uri sau programe care nu doar că ne fac viața mai ușoară, dar fără de care nu ne putem desfășura munca pentru care suntem plătiți la finalul lunii.

Toate aceste beneficii vin desigur cu un preț, de cele mai multe ori acesta fiind în strânsă legătură cu securitatea datelor. Poate la nivel personal mulți dintre noi nu realizăm importanța unei conexiuni sigure la Internet, însă la nivelul unei companii acest lucru este esențial. Specialiștii în securitate recomandă ca în jur de 5% din bugetul unei companii ar trebui orientat către zonele de investiții pentru securizarea datelor și sistemelor. Motivul? Toate business-urile, indiferent de mărimea lor, pot deveni rapid ținta unor atacuri cibernetice, iar riscurile la care se expun sunt atât de ridicate încât pot destabiliza serios poziția companiei, indiferent de domeniul în care aceasta își desfășoară activitatea.

Phising, Wipers sau ransomware sunt doar câteva dintre tipurile de atacuri cibernetice la care suntem cu toții expuși, indiferent de sistemele de securitate pe care le utilizăm. Specialiștii din domeniu recunosc fapul că nu există nicio situație în care o companie poate să fie protejată în proporție de 100%, atâta timp cât angajații sunt conectați la Internet și folosesc programe online. Zi de zi apar noi tipuri de atacuri și zi de zi sistemele de protecție, însă este foarte important ca sectorul securității să fie prioritizat în timpul discuțiilor referitoare la viitoarele investiții.

 

IUNIE 2019

Care este diferența dintre un pachet salarial mediocru și unul bun? Beneficiile care vin peste salariul negociat între angajat și angajator. Dacă întrebarea era ridicată angajaților români acum câțiva ani, cei mai mulți dintre aceștia răspundeau simplu și rapid „nivelul salariului”, acum însă lucrurile s-au schimbat drastic și acest lucru nici nu este de mirare, întrucât lucrăm cu toții într-un mediu energizant, unde cei care câștigă au un singur lucru în comun: deschiderea către schimbare.

Un exemplu excelent este dat de programele de training și de dezvoltare personală din ce în ce mai prezente în companiile medii și mari din țara noastră. Specialiștii din domeniu susțin că cele mai cerute programe sunt cele de comunicare și de leadership, iar cum România se află într-o etapă definită de educare și dezvoltare, plafonarea angajaților este încă departe. Analiștii din domeniu explică faptul că piața de training a crescut constant în ultimii ani, nivelul fiind de 30% pentru companiile specializate în acest domeniu.

Oamenii simt nevoie de dezvoltare a educației, iar cererile de traininguri specializare sunt într-o constantă creștere la nivel local, cu precădere cele specializate în soft skills, precum deontologie, etică, lucrul în echipă, încrederea de sine, time management sau flexibilitate. Dincolo de investiții, proiecte ambițioase sau veniturile lunare, cele mai importante resurse ale unei companii sunt oamenii care o formează, iar creșterea acestora vine cu evoluția companiei din care fac parte. Cu alte cuvinte, a-ți crește profesional salariații este o investiție sigură în progresul businessului pe care îl conduci.

 

Mai 2019

Educația este punctul de plecare pentru o dezvoltare sustenabilă a unei societăți sănătoase și, cu toate acestea, din păcate în țara noastră investițiile în acest sector sunt mai mult decât limitate. Suntem de acord cu toții că cei mici sunt viitorul nostru și acest simplu gând ar trebui să ne ajute să prioritizăm mai mult acțiunile în care credem, iar una dintre acestea ar trebui să fie educația financiară.

Potrivit celor mai recente studii din domeniu, educația financiară din România este pe ultimul loc, dacă ne comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, cu aproape 40% dintre adulți ce nu sunt bancarizați, adică ce nu dețin un cont activ în nicio bancă și își manageruiesc sumele de bani în totalitate cash. O simplă comparație cu țări precum Germania sau Austria, unde procentul celor ce nu sunt bancarizați este de sub 1%, demonstrează cu adevărat gravitatea situației din țara noastră.

Soluția este simplă: o educație corectă, prin care ne asigurăm că generațiile ce acum se dezvoltă înțeleg modul de funcționare a unei societăți de succes. Din fericire, există organizații, precum JA România, care au început să introducă în școlile gimnaziale și în licee programe speciale dedicate. De asemenea, din ce în ce mai multe bănci susțin inițiative de tipul CSR, prin care oferă acces la informații tinerilor români și le explică de la concepte simple la cele mai complexe, care să îi ajute pentru un viitor mai bun în această direcție.

Înțelegerea instrumentelor financiare ajută nu doar la menținerea unui echilibru economic personal, ci și la o mult mai bună planificare a viitorului nostru și, nu în ultimul rând, la înțelegerea situației financiare a țării și a lumii, astfel încât putem lua decizii corecte și informate.

 

Aprilie 2019

Într-o piață incredibil de activă, în care tehnologia este pe primul loc, sectorul bancar este într-o continuă schimbare. Nici nu este de mirare că inovațiile au șanse vizibile de dezvoltare și de absorbție imediată.

Un exemplu recent este dat de serviciile Revolut. Lansată acum patru ani și recent intrat în România, alternativa bancară are acum sute de mii de clienți români. Cum funcționează? Revolut este un fintech, un start-up financiar care oferă un alt tip de servicii bancare. Mai precis, odată ce îți deschizi un cont folosind o aplicație de mobil, poți deja efectua orice tranzacție îți dorești, iar la câteva zile vei primi acasă uncard pre-paid contactless VISA sau MasterCard pe care îl poți utiliza ca orice alt card bancar. Inedit este că transferurile domestice sau internaționale sunt gratuite și ai acces la schimbarea banilor în monede diferite, folosind doar aplicația, la un curs de schimb real. Asta înseamnă fără taxe și comisioane conexe.

O altă inovație din domeniu vine tot din Marea Britanie, locul în care s-a născut de alftel și Revolut. NatWest este un program pilot prin care se testează noi carduri de debit care pot fi folosite prin autentificare biometrică. Simplu spus: cardurile au un senzor de amprentă, care permite plata contactless, fără utilizarea unui PIN, fără semnătură pe chitanţă sau limite de plată. Toate acestea cu un nivel foarte ridicat de securitate. Este imposibil ca amprenta să fie copiată, nu? Iar plățile contactless ce sunt realizate pot fi finalizate doar cu prezența amprentei pe zona dedicată cititorului.

Care este viitorul sistemului bancar? Nu putem spune cu certitudine decât că abia așteptăm să vedem noile inovații din domeniu!

 

Martie 2019

În timp ce toată Europa vorbește despre o stabilizare a economiei și chiar despre dezvoltarea unor sectoare importante, țara noastră a înregistrat, în prima lună a anului, o rată anuală a inflaţiei de 3,2%. Este cea mai mare dacă o comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, ba chiar de două ori mai mare decât media UE, ce se ridică la doar 1,5%. Statisticile sunt oferite de Eurostat, același raport aratând și faptul că după România, cele mai mari rate anuale ale inflaţiei s-au înregistrat în țări precum Letonia (2,9%), Ungaria şi Estonia (câte 2,8%), urmate îndeaproape de Slovacia şi Bulgaria (câte 2,2%).

Desigur că există și state care sunt adevărate modele, printre care se numără Grecia (cu o rată a inflației de doar 0,5%), Croaţia şi Portugalia (câte 0,6%), Polonia (0,7%) şi Irlanda (0,8%).

Datele nu fac altceva decât să ridice și mai multe semne de întrebare asupra sectoarelor economice care nu sunt stabile încă. Asta mai ales pe fondul faptului că în cadrul UE rata anuală a inflaţiei a fost de 1,5%, în scădere faţă de cea înregistrată în decembrie, așadar situația României este cu atât mai vizibilă.

Toate acestea, pe fondul devalorizării puternice a leului comparativ cu euro în ultimele săptămâni, conduc la sistările investițiilor sau cel puțin la o analiză mai detaliată asupra viitorilor pași ale companiilor ce aveau planuri de dezvoltare.

Cum va fi așadar 2019 din punct de vedere economic? Analiștii sunt rezervați încă în a oferi declarații dure, însă primele luni ale anului nu au adus cele mai bune vești pentru țara noastră.

Februarie 2019

Piața locurilor de muncă din țara noastră este una din ce în ce mai activă, iar 2019 va aduce mari schimbări de percepție, explică analiștii din domeniu. Salariații nu își mai doresc un program fix, iar venitul nu mai este de ceva timp cel mai important criteriu luat în considerare atunci când aleg un loc de muncă.

Statisticile oferite de portalul de recrutare BestJobs arată faptul că nu mai puțin de doi din cinci angajați români nu sunt deloc fericiți cu situația profesională curentă, iar următorul lor pas este schimbarea locului de muncă. Lipsa oportunităților de creștere, managementul deficitar, politica internă a companiei sau chiar mediul de lucru și colegii sunt doar câteva dintre motivele pentru care mulți respondenți ai studiului vor schimbarea job-ului în viitorul apropiat.

Pentru prima dată în România studiile demonstrează că programul de lucru este la fel de important pentru oameni precum pachetul salarial sau cel de beneficii. Acest lucru arată încă o dată faptul că angajații doresc un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională. Asta este o explicație și pentru creșterea pieței de consultanță din țara noastră. Vedem din ce în ce mai mulți freelanceri care oferă siguranța unui loc clasiv de muncă în schimbul libertății pe care o oferă proiectele de diferite feluri.

Desigur că sunt opinii pro și contra pentru fiecare alegere, însă ceea ce putem concluziona cu siguranță este faptul că 2019 va fi un an al schimbărilor de mentalitate în ceea ce privește percepția salariaților români.

 

Ianuarie 2019

Anul 2019 va fi anul responsabilității corporative, spun mulți dintre cei care se ocupă de imaginea companiilor mari din țară sau de peste graniță. Motivul? Clienții devin din ce în ce mai atenți cu privire la activitățile companiilor pe care le aleg din multitudinea de oferte, iar cel mai bun preț nu mai este de ceva timp factorul decisiv atunci când aleg servicii sau produse. Susținerea comunităților, lansarea de inițiative care ajută la rezolvarea anumitor probleme sau pur și simplu o implicare activă în viața clienților sunt acțiunile care stau la baza unei strategii CSR de succes.

Cele mai recente studii arată că nu mai puțin de 93% dintre cele mai mari companii din lume au deja activități de responsabilitate corporativă implementate și privesc acest lucri ca pe un element strategic în construirea unui brand puternic.

Unul dintre cele mai importante trenduri din acest sector este prioritizarea securității datelor. După ce în ultimii ani multe companii au recunoscut faptul că au fost ținta unor atacuri prin care au pierdut datele personale ale clienților, acum cei care adună date sensibile de la utilizatori au mult mai multă grijă când e vorba despre protecția acestora.

O a doua direcție foarte importantă pentru noul an este atenția cu privire la imaginea și modul în care activează partenerii unei companii. Fie că vorbim despre parteneri pe termen lung, fie că este vorba despre societăți care sunt furnizori pentru o perioadă limitată de timp, vom vedea în 2019 mult mai multă grijă la semnarea parteneriatelor. Motivul? Un potențial pas greșit făcut de un furnizor poate afecta grav imaginea tuturor celor implicați, iar parteneriatele cu societăți ce au aceeași viziune vor aduce întotdeauna creșteri susținute în timp.

 

Decembrie 2018

Inovație fără limite, lipsa fricii pentru schimbări majore și investițiile în online – acestea sunt cuvintele ce stau pe buzele tuturor consultanților atunci când vorbim despre direcțiile ce ar trebui alese de companiile care vor să crească în noul an.

Dacă primele două sunt destul de complicat de setat într-un timp relativ mediu, investiția în mediul online poate fi realizată de orice companie. Fie că vorbim despre un website de prezentare, de promovarea afacerii în online sau de un magazin unde să fie listate toate produsele sau serviciile pentru viitorii posibili clienți, toate acestea se vor transforma în pași ce cu siguranță se vor concluziona în profit.

Rezultatele unui studiu recent realizat de EXACT Business Solutions demontrează că, în România, bărbații sunt un pic mai activi decât femeile atunci când vorbim despre cumpărăturile online. Nu mai puțin de 59% dintre bărbații care au fost parte din studiu declară că fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună, în timp ce 52% dintre femei spun același lucru.

Procentele sunt uriașe, iar piața se dezvoltă din ce în ce mai mult, trendul fiind unul ascendent indiferent de domeniul de activitate al companiilor ce își expun online serviciile și produsele.

În plus, luna decembrie este una specială. Cumpărăturile online cresc serios, clienții realizând faptul că pot achiziționa rapid cadourile de Sărbători pentru cei dragi din confortul propriei case. O analiză mai amănunțită a studiului ne arată că persoanele cu studii superioare achiziționează cel puțin un lucru online lunar, în proporție de 61%, în timp ce 50% dintre persoanele cu studii medii sau cele cu studii sub medie spun același lucru.

Sfatul nostru? Haideți online!

Jurnalul de Afaceri Noiembrie 2018

Noiembrie 2018

A venit din nou perioada din an în care companiile, indiferent de natura activității lor, încep să se gândească la diferite modalități prin care își pot răsplăti angajații pentru un an de muncă, timp în care și-au dedicat timpul dezvoltării business-ului.

Petrecere de Crăciun sau primă în bani pentru salariați? Există beneficii, dar și dezavantaje pentru ambele răspunsuri. Desigur că o petrecere de Crăciun nu se traduce doar printr-o seară în care toți angajații se simt bine, ci și prin dezvoltarea unor relații mai apropiate între colegi, lucru ce înseamnă într-un final o eficiență mai mare prin creșterea nivelului de încredere și o mai bună muncă în echipă. La toate acestea se adaugă și dezvoltarea culturii unei companii.

Cu toate acestea însă, nenumărate studii recente arată faptul că angajații preferă să primească o sumă de bani în plus de Crăciun, în locul unei petreceri. Rezultatele unui sondaj Harris din Statele Unite ale Americii, la care au participat peste 2.500 de salariați, arată că trei sferturi dintre aceștia preferă o primă în bani, mulți se bucură și de mai multe zile libere și doar 4% dintre participanți s-au declarat fericiți cu petrecerea prilejuită de Sărbătorile de Iarnă.

Voi cum planificați să sărbătoriți luna decembrie în cadrul companiilor?

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2018

Octombrie 2018

Investițiile în angajați sunt, în fapt, investiții în propria companie, iar cei care realizează acest lucru nu vor avea decât de beneficiat, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Unul dintre primele sectoare afectate de criza economică a fost investiția în angajați. Fie că vorbim despre stoparea creșterilor salariale sau chiar de o micșorare a veniturilor, de limitarea beneficiilor directe complementare venitului lunar, fie că a fost vorba despre eliminarea totală a cursurilor de specializare – toate acestea au făcut parte din strategii de limitare a costurilor, în speranța că astfel companiile vor fi mai puternice în fața problemelor economice iminente. Într-o perioadă în care mulți dintre cei care dețin un business sunt nemulțumiți de nivelul de specializare pe care îl găsesc la angajați, astfel de măsuri, luate acum câțiva ani, nu au făcut nimic altceva decât să micșoreze și mai mult șansele de dezvoltare susținută a afacerilor.

Reducerea investițiilor în resursele umane dintr-un business, fără a avea definiția efectelor pe termen lung, a adus cu sine riscuri multiple și lipsa posibilității de revenire și eficientizare în timpul dorit. Pe termen scurt, calitatea muncii angajaților a scăzut, iar pe termen lung retenția talentelor și atragerea de oameni performanți au fost mult mai complicate. Profesioniștii de pe piața forței de muncă nu sunt interesați să se alăture unei companii care nu conștientizează faptul că o afacere este formată din oameni, așadar investițiile în aceștia sunt nu doar obligatorii, ci și naturale.

Piața de training din România cunoaște o ușoară creștere, în ultimii ani. Din ce în ce mai multe companii au realizat faptul că resursele umane sunt la baza creșterii unei afaceri, iar competențele tehnice sunt pe primele locuri în rândul specializărilor dorite, urmate însă și de dezvoltarea personală. Un astfel de trend trebuie să se mențină pentru dezvoltarea nu doar a afacerilor, ci a mediului economic în sine.

total: 72 | afișate acum: 1 - 10