Numerele trecute

Jurnalul de afaceri Iunie2021

Iunie 2021

Odată cu stabilizarea crizei pandemice, mediul de afaceri începe să analizeze efectele acestei perioade de timp asupra economiei și, desigur, să descopere industriile care au avut de suferit, dar și cele care au înflorit în ultimul an. Analiza este extrem de importantă și, indiferent de concluziile acesteia, lecțiile pe care le-am învățat cu toții în ultimul an vor ajuta la dezvoltarea tuturor sectoarelor de activitate.

O industrie care nu doar că nu a fost afectată de pandemie, dar s-a și dezvoltat cu peste 23% în 2020 este piața serviciilor IT&C, potrivit unui studiu recent realizat de Arctic Stream. Nici comerțul en-gros de echipamente informatice și de telecomunicații nu s-a lăsat mai prejos. Creșterea din acest domeniu a fost de 20,5% față de 2019.

Analiștii estimează o creștere constantă, aceștia spun că dezvoltarea se va situa la nivelul de aproximativ 15% în următorii patru ani. Dacă luăm în considerare faptul că sectorul IT&C a reprezentat aproape 7% din PIB-ul României în ultimii cinci ani, atunci creșterea cu 15% a industriei ar înseamnă atingerea unui procent de 10% din PIB-ul local.

Transformarea digitală a multor industrii, precum retail, bancar, energie și utilități, ajută estimările pozitive ale analiștilor. La aceasta se adaugă nevoia din ce în ce mai mare de analiză a datelor, iar dezvoltarea tehnologiilor precum Artificial Intelligence, Robotics sau Machine Learning în marile companii, dar și în cadrul autorităților publice vor ajuta la creșterea și mai puternică a domeniului.

 

MAI 2021

Lucrul de acasă aduce nu doar o schimbare majoră asupra modului în care marile companii se gândesc la concepte precum colaborarea eficientă sau lucrul în echipă, ci și o viziune diferită atunci când investitorii privesc viitorul spațiilor dedicate birourilor. Dacă până acum nu foarte multe luni, companiile internaționale investeau în a achiziționa spații private pe care să le pună la dispoziția echipelor locale, acum planurile sunt ușor schimbare.

Piața spațiilor de birouri din București și nu numai a fost afectată de pandemie și de efectele acesteia. Cererea totală a scăzut cu 45% doar în primul semestru al anului 2020, potrivit unul studiu realizat de Avison Young, broker de top cu sediul principal în Canada și birouri în România.

În total, stocul de birouri din București a ajuns la finalul anului trecut la 2,95 milioane mp, după ce pe parcursul anului au fost finalizate zece clădiri, cu o suprafață totală de peste 155.000 mp. Până la finalul anului curent, investitorii anunță alți aproximativ 250.000 mp de birouri, jumătate dintre aceste spații fiind deja pre-închiriate.

Un trend notabil arată faptul că multe companii se vor îndrepta mai des spre a închiria spații, pentru a-și păstra flexibilitatea de a renunța la acestea în cazul în care își vor schimba strategia de real estate. O altă tendință este cea legată de siguranța oferită de clădiri. Noile măsuri în materie de sănătate și siguranță, serviciile speciale de curățenie și dezinfectare, administrarea eficientă a resurselor energetice regenerabile, precum și viziunea referitoare la acomodarea de spații de joacă pentru copii sau chiar grădinițe, toate acestea sunt doar câteva dintre posibilitățile oferite de realitate pieței de birouri, care se află acum într-o perioadă de transformare în pregătirea unui viitor încă incert.

 

Aprilie 2021

A trecut mai bine de un an din momentul în care cu toții ne îndreptam spre a lucra de acasă, lăsând în urmă nu doar biroul tradițional, ci și programul de lucru așa cum îl știam. În cele peste 12 luni de când pandemia a lovit Europa și apoi zona de vest a globului am învățat cu toții că flexibilitatea și curiozitatea, care ne-ar putea ajuta să finalizăm mai rapid și mai eficient proiectele profesionale, sunt lucruri fără de care nu ne putem desfășura munca într-un mod productiv.

Realitatea noastră s-a schimbat atât de mult încât marile companii au început să realizeze faptul că nivelul de stres, acumulat cu sarcinile zilnice și constantul sentiment de nesiguranță dat de pandemie au efecte grave asupra sănătății fizice, dar și asupra celei psihologice. Echilibrul psihologic este influențat de foarte mulți factori: de la scopul individual și cel al echipei, la ideea de aparținere sau cea de control care ne oferă sentimentul de stabilitate de care avem nevoie câteodată. Depindem de toate acestea pentru a performa și pentru a fi eficienți zi de zi, iar asta presupune un management constant și corect al nivelului individual de wellbeing, management ce s-a schimbat radical în noua realitate.

Dacă acum ceva timp povesteam despre trendul trainingurilor prin care angajații devin mai deschiși către soluțiile digitale, în prezent din ce în ce mai multe companii își îndreaptă atenția către cursuri și seminarii dedicate sănătății psihologice a angajaților, dar mai ales spre a promova destigmatizarea conversațiilor sincere pe tema sănătății psihologice. Beneficiile sunt nenumărate, atât la nivel individual, cât și la nivelul companiei: nivelul de concentrare, de stres, abilitatea de a vedea dincolo de viitorul imediat sunt doar câteva exemple, însă de departe cel mai important rămâne sentimentul de aparținere unei echipe.

 

Martie 2021

Leadership la feminin! E greu de imaginat faptul că în 2021 marile companii și fonduri de investiții, care stau la baza economiei mondiale, încă discută despre cât este de important rolul unui leader și de multe ori aceste conversații se împart în leadership masculin și feminin. Cele mai recente studii ne arată că multe țări dezvoltate din Europa și nu numai încă se confruntă cu aceste discuții, în ciuda nenumăratelor exemple care demonstrează eficiența unei balanțe și beneficiile nenumărate pe care o femeie le poate aduce atunci când rolul ei în companie este unul senior.

Suntem martorii unor decizii istorice. Una dintre cele mai recente și apropiate geografic este Maia Sandu, primul președinte femeie al Moldovei. După ani de zile de atacuri sexiste, victoria a fost una care și-a găsit locul pe primele pagini ale multor ziare internaționale. Maia a devenit președintele Moldovei în noiembrie 2020, aceeași lună în care americanii au ales-o pe Kamala Harris în funcția de vice președinte, devenind astfel cea mai puternică femeie din istoria Statele Unite.

În timp ce femeile adună voturi de încredere în întreaga lume pentru poziții guvernamentale, se pare că situația nu este una asemănătoare și la nivelul companiilor private, unde bărbații sunt în continuare în cele mai numeroase poziții de conducere. Asta în ciuda analizelor care arată nu doar faptul că femeile aduc o viziune unică și foarte benefică pentru întreaga echipă pe care o conduc, dar și faptul că demonstrează un nivel de implicare și de asumare mai ridicat, comparativ cu cel al bărbaților. Studii recente arată faptul că, atunci când o femeie își asumă un rol de leader, multe dintre caracteristicile deja existente, precum capacitatea de a lua decizii rapide bazate pe informații iterative, devin și mai dezvoltate și mai vizibile în comportamentul și stilul de management.

În cadrul organizațiilor moderne, unde a colabora, a comunica și a lua decizii rapide sunt lucruri mai importante ca niciodată, caracteristici precum empatia și deschiderea spre inovație sunt mai importante ca niciodată, iar femeile sunt cele care au condus mereu aceste topuri.

Angajații de astăzi își doresc manageri leaderi, care să susțină un proces continuu de învățare, să poată dezvolta relații sincere bazate pe empatie chiar și atunci când situațiile sunt complicate, care sunt exemple de integritate și care înțeleg efectele stresului și ale anxietății. În timp ce criza adusă de Covid continuă, acestea ar trebui să fie caracteristici pentru orice leader, indiferent de gen.

 

Februarie 2021

Maturitatea digitală a unei companii este mai importantă ca niciodată. Potrivit raportului „Honing Your Digital Edge”, unul dintre cele mai recente semnate de Accenture, angajații care lucrează digital, de la distanță, reprezintă acum aproximativ 60% din totalul forței de muncă disponibile. Cu toate acestea, doar unul din trei salariați explică faptul că societatea la care lucrează oferă dispozitivul de muncă necesar finalizării task-urilor, ceilalți folosind dispozitivele personale pentru a lucra. Mai mult decât atât, mai puțin de jumătate dintre companiile active au și politici de lucru care detaliază și oficializează munca de la distanță. Analiza Accenture a fost realizată cu ajutorul a 5.400 de angajați, 12 CIO și în 12 țări.

Analiștii din zona digitală ne atenționau încă de acum câțiva ani cu privire la pericolele cibernetice atunci când dispozitivele pe care le folosim pentru a lucra nu sunt securizate corespunzător, iar acum riscurile sunt și mai ridicate. Mici pierderi de date se pot transforma rapid în pierderi serioase de informații critice, care duc într-un final nu doar la scăderi economice, ci mai ales la pătarea imaginii companiei.

Maturitatea digitală a unei societăți se poate defini în fundația digitală, operațiuni, leadership și cultură, urmate de coeficientul tehnologic al forței de muncă, explică Accenture. Toate acestea au ca punct comun o bază de date curată și organizată corespunzător, însă acesta este doar punctul de pornire pentru digitalizarea mediului de lucru. De la simpla pregătire a sistemelor interne, până la dotarea echipelor nu doar cu device-urile necesare, ci și cu informația și pregătirea de care au nevoie, toate acestea sunt indispensabile pentru dezvoltarea unui mediu de lucru sănătos într-o perioadă în care singurul lucru cert este schimbarea.

În cadrul societăților care au implementat soluții digitale, statisticile ne arată faptul că există o probabilitate mai ridicată cu aproximativ 5% ca profitul acestora să crească, iar aproape 70% dintre salariații acestora consideră că locul de muncă într-o astfel de companie este unul favorabil, așadar investițiile în zona digitală nu se traduc doar prin siguranța informațiilor deținute de business, ci și prin dezvoltare economică și un nivel mai ridicat de retenție al angajaților.

 

Ianuarie 2021

În 2020, pandemia a schimbat modul în care cu toții lucrăm și ne raportăm la afacerile pe care le susținem sau în care investim, iar mediul economic a avut parte de efecte pe care niciun analist nu le-ar fi putut anticipa.

Anul ce abia a început nu va fi unul ușor pentru multe dintre sectoarele economice, iar specialiștii în securitatea informației anunță deja faptul că atacurile cibernetice vor deveni și mai puternice, printre cele mai importante ținte fiind marile companii ce oferă soluții IT&C către partenerii de afaceri. Faptul că cea mai mare parte a forței de muncă lucrează încă de acasă face ca securitatea informației să urce și mai mult pe lista priorităților.

Atacurile cibernetice, îndreptate spre companiile care își desfășoară activitatea în domeniul sănătății, au afectat peste 17 milioane de americani, adunând peste 430 de acțiuni malițioase anul trecut. Două dintre cele mai mari atacuri cibernetice ale anului 2020 au avut loc în luna decembrie. Agenția Europeană a Medicamentelor a recunoscut faptul că a fost ținta hackerilor chiar înainte de a aproba vaccinurile anti-Covid, iar compania Microsoft a fost și ea grav lovită de infractorii cibernetici.

Noile amenințări nu au trecut neobservate de industrie, tocmai de aceea analiștii din domeniul securității informatice estimează o creștere serioasă a bugetelor de securitate pentru anul 2021. Primele analize arată că peste 55% dintre companii vor să majoreze bugetele destinate securității. Mai mult de 51% dintre societăți vor să își dezvolte echipe dedicate de specialiști și să investească în departamente interne care să mențină un nivel de securitate ridicat.

Un studiu recent semnat de PwC arată că 64% dintre executivi se așteaptă la un profit ușor scăzut în noul an și cu toate acestea ei susțin că a investi mai mult în securitate cibernetică este un pas obligatoriu pentru păstrarea cotei de piață și dezvoltarea ulterioară a businessului.

Decembrie 2020

Tehnologiile și procesele dezvoltate în ultimii zeci de ani au schimbat nu doar economia, ci întreaga societate așa cum o cunoaștem acum. Pandemia de COVID-19 ne-a arătat că fără tehnologiile pe care le avem la dispoziție nu am fi putut să trecem peste o astfel de criză fără ca lumea să se fi oprit. Sistemul de transporturi ar fi fost blocat. Segmentul de producție ar fi fost înghețat, fie că vorbim despre cel alimentar, fie că ne gândim la producția de energie electrică. Educația ar fi luat o pauză, iar exemplele pot continua.

Una dintre cele mai mari schimbări care a avut loc pe parcursul anului 2020 este modul în care privim cu toții lucrul de acasă. Prezența din clasicele birouri a fost înlocuită cu lucrul de de la distanță, chiar și pentru unii dintre cei care lucrează în industrii în care nu ne-am fi putut închipui în trecut că este posibil. Până și unii angajați din domeniul producției și-au dat seama de faptul că nu este nevoie de prezența lor fizică timp de cinci zile pe săptămână. Următorul pas logic în această zonă ar fi o transformare a modului în care se vor utiliza birourile și spațiile de lucru, lucru care ar modifica industria de real estate.

O altă schimbare majoră a avut loc în zona digitală. Dezvoltarea din ultimele luni a fost comparabilă cu ceea ce în mod normal ar fi avut loc în doi ani. Zona de comerț online, utilizarea resurselor și funcționalităților din zona de cloud IT sunt doar câteva exemple, iar acum ne așteptăm cu toții la digilizarea și simplificarea zonei de administrație publică.

Anul 2020 a fost cu siguranță un an al schimbărilor. Am trecut prin inovații și dezvoltări ale sectoarelor unde credeam că lucrurile au stagnat și există afaceri care acum sunt nevoite să se confrunte cu acceptul unui faliment sau blocaje majore. Ce va urma în 2021? Dezvoltarea și mai mult a inovației.

Noiembrie 2020

Anul 2020 a adus schimbări masive în toate sectoarele de business, iar managerii au început să înțeleagă din ce în ce mai mult faptul că stilul lor de leadership stă cu adevărat la baza unei echipe de succes. În condițiile în care singurul lucru constant este schimbarea, felul în care angajații cunosc și înțeleg viziunea companiei devine din ce în ce mai important.

Transformarea digitală din ultimele luni a dezvoltat ca niciodată soluțiile tech din toate companiile, procesele interne s-au modificat major, iar faptul că cele mai multe companii le recomandă angajaților să lucreze remote face ca modul în care angajările sunt realizate să fie și el diferit. Până acum, specialiștii din resurse umane căutau talente în țările unde posturile erau oficial bugetate, acum însă barierele au dispărut și putem vorbi despre o deschidere fără precedent în piața forței de muncă. Acest lucru aduce cu sine și o diversitate extremă, care aduce în sine creativitate și inovație.

Empatia devine așadar o competență extrem de necesară pentru manageri. Analiștii explică faptul că empatia este indispensabilă nu doar în relația cu echipele pe care un manager le conduce, ci și în momentele în care se caută soluții la problemele actuale ale departamentului și ale companiei. La baza soluționării trebuie să stea o analiză clară a impactului asupra angajaților, a clienților și, desigur, a businessului, pentru a asigura succesul dorit.

Interesant este cum tehnologia, mai precis analiza de date, este acum ceva natural și vine în completarea unui stil de conducere empatic. Dacă ne gândim la discuțiile care aveau loc acum câțiva ani și care poziționau tehnologia ca antonim al lucrului în echipă, realizăm faptul că odată cu trecerea timpului multe dintre analizele despre care credeam că vor aduce mecanizarea proceselor și eliminarea factorului uman sunt în fapt soluții utile care ne permit un focus mult mai atent spre ceea ce contează: un stil de lucru sănătos, centrat spre viziunea businessului și spre binele angajaților care stau la baza succesului.

 

Octombrie 2020

Munca flexibilă, cu un program pe care fiecare angajat îl poate personaliza în funcție de responsabilități, a fost înainte de pandemie un subiect sensibil pentru multe dintre companii. Lipsa de încredere în faptul că proiectele pot fi finalizate indiferent de locația în care angajații lucrează a fost întotdeauna unul dintre principalele motive pentru care a lucra remote nu a fost o soluție pe termen mediu sau lung. Odată cu restricțiile impuse de Covid-19, toți angajații a căror prezență nu este necesară într-o anumită locație și-au schimbat modul de lucru. Unele companii au implementat modalitatea de lucru flexibilă, cu o zi sau două pe săptămână la birou, altele au luat măsuri mult mai drastice, comunicând angajaților închiderea birourilor până când situația se va stabiliza.

Ultimele studii demonstrează acum faptul că lipsa prezenței la birou are efecte serioase în ceea ce privește colaborarea dintre echipe, sentimentul de aparținere unui grup mai mare și, nu în ultimul rând, productivitatea angajaților. Toate acestea pleacă de la anxietate, care este cu siguranță un efect cauzat nu doar de locația în care salariații lucrează, dar mai ales de sentimentele de singurătate, de izolare la domiciliu.

Pentru unele persoane, găsirea unui echilibru între datoriile profesionale și cele personale este foarte dificilă. În ciuda faptului că cei mai mulți consideră că a lucra de acasă vine cu mai multă libertate și cu un nivel de efort mai scăzut, realitatea ne arată contrariul: numărul de ședințe crește, la fel ca și durata acestora, iar cei mai mulți spun că trimit mesaje sau încheie raportări din ce în ce mai des în afara orelor oficiale de program. Mai mult decât atât, părinții sau cei care locuiesc împreună cu persoane care au nevoie de ajutor spun că jonglează cu greu între sarcinile personale și cele legate de birou și că nu pot distinge între cele două roluri la fel de bine precum înainte.

Soluția? Distanțarea fizică nu este sinonimă cu cea socială. Faptul că nu ne putem bucura de prezența fizică a colegilor nu înseamnă că nu putem încerca să replicăm experiența prin intermediul mediului online. Experimentăm o realitate foarte diferită și trebuie să constientizăm acest lucru, fără să ne impunem standarde restrictive și oferindu-ne libertatea să testăm cele mai bune soluții care ni se pot potrivi.

Septembrie 2020

Se vorbește mult despre efectele pandemiei mondiale asupra economiei, iar analiștii ne avertizează deja că așteptările nu sunt optimiste.

Cu toate acestea însă, există domenii în care cifrele de afaceri au crescut, iar cele mai multe dintre acestea sunt în domeniul tehnologiei. Fie că vorbim despre noi furnizori de servicii sau soluții din zona de transport ori flux de informație, fie că ne gândim la ecommerce, toate aceste businessuri au un punct comun: își desfășoară activitatea în online.

Publicitatea este unul dintre domeniile care, în timpul crizei economice de acum câțiva ani, a fost printre primele afectate. Acum însă, potrivit informațiilor Deloitte România, pentru că acțiunile de marketing pe dispozitive mobile au crescut, și bugetul dedicat acestora a fost ridicat cu 70%.

În timpul pandemiei de COVID-19, companiile au redirecționat aproape jumătate din bugetele de marketing (46%) către rețelele de socializare și dispozitivele mobile. Asta înseamnă de două ori mai mult comparativ cu perioada de înainte de pandemie.

Experimentăm cu toții o perioadă extrem de schimbătoare, iar acest lucru are efecte majore și asupra rolurilor pe care le avem la locul de muncă. Conform aceluiași studiu, rolul departamentului de marketing în cadrul companiilor s-a schimbat, dobândind o importanță mai mare. Organizațiile ale căror clienți sunt persoane juridice (B2B) înregistrează cea mai puternică creștere, urmate de companii care oferă produse și servicii.

 

total: 95 | afișate acum: 1 - 10