Numerele trecute

Martie 2019

În timp ce toată Europa vorbește despre o stabilizare a economiei și chiar despre dezvoltarea unor sectoare importante, țara noastră a înregistrat, în prima lună a anului, o rată anuală a inflaţiei de 3,2%. Este cea mai mare dacă o comparăm cu țările ce fac parte din Uniunea Europeană, ba chiar de două ori mai mare decât media UE, ce se ridică la doar 1,5%. Statisticile sunt oferite de Eurostat, același raport aratând și faptul că după România, cele mai mari rate anuale ale inflaţiei s-au înregistrat în țări precum Letonia (2,9%), Ungaria şi Estonia (câte 2,8%), urmate îndeaproape de Slovacia şi Bulgaria (câte 2,2%).

Desigur că există și state care sunt adevărate modele, printre care se numără Grecia (cu o rată a inflației de doar 0,5%), Croaţia şi Portugalia (câte 0,6%), Polonia (0,7%) şi Irlanda (0,8%).

Datele nu fac altceva decât să ridice și mai multe semne de întrebare asupra sectoarelor economice care nu sunt stabile încă. Asta mai ales pe fondul faptului că în cadrul UE rata anuală a inflaţiei a fost de 1,5%, în scădere faţă de cea înregistrată în decembrie, așadar situația României este cu atât mai vizibilă.

Toate acestea, pe fondul devalorizării puternice a leului comparativ cu euro în ultimele săptămâni, conduc la sistările investițiilor sau cel puțin la o analiză mai detaliată asupra viitorilor pași ale companiilor ce aveau planuri de dezvoltare.

Cum va fi așadar 2019 din punct de vedere economic? Analiștii sunt rezervați încă în a oferi declarații dure, însă primele luni ale anului nu au adus cele mai bune vești pentru țara noastră.

Februarie 2019

Piața locurilor de muncă din țara noastră este una din ce în ce mai activă, iar 2019 va aduce mari schimbări de percepție, explică analiștii din domeniu. Salariații nu își mai doresc un program fix, iar venitul nu mai este de ceva timp cel mai important criteriu luat în considerare atunci când aleg un loc de muncă.

Statisticile oferite de portalul de recrutare BestJobs arată faptul că nu mai puțin de doi din cinci angajați români nu sunt deloc fericiți cu situația profesională curentă, iar următorul lor pas este schimbarea locului de muncă. Lipsa oportunităților de creștere, managementul deficitar, politica internă a companiei sau chiar mediul de lucru și colegii sunt doar câteva dintre motivele pentru care mulți respondenți ai studiului vor schimbarea job-ului în viitorul apropiat.

Pentru prima dată în România studiile demonstrează că programul de lucru este la fel de important pentru oameni precum pachetul salarial sau cel de beneficii. Acest lucru arată încă o dată faptul că angajații doresc un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională. Asta este o explicație și pentru creșterea pieței de consultanță din țara noastră. Vedem din ce în ce mai mulți freelanceri care oferă siguranța unui loc clasiv de muncă în schimbul libertății pe care o oferă proiectele de diferite feluri.

Desigur că sunt opinii pro și contra pentru fiecare alegere, însă ceea ce putem concluziona cu siguranță este faptul că 2019 va fi un an al schimbărilor de mentalitate în ceea ce privește percepția salariaților români.

 

Ianuarie 2019

Anul 2019 va fi anul responsabilității corporative, spun mulți dintre cei care se ocupă de imaginea companiilor mari din țară sau de peste graniță. Motivul? Clienții devin din ce în ce mai atenți cu privire la activitățile companiilor pe care le aleg din multitudinea de oferte, iar cel mai bun preț nu mai este de ceva timp factorul decisiv atunci când aleg servicii sau produse. Susținerea comunităților, lansarea de inițiative care ajută la rezolvarea anumitor probleme sau pur și simplu o implicare activă în viața clienților sunt acțiunile care stau la baza unei strategii CSR de succes.

Cele mai recente studii arată că nu mai puțin de 93% dintre cele mai mari companii din lume au deja activități de responsabilitate corporativă implementate și privesc acest lucri ca pe un element strategic în construirea unui brand puternic.

Unul dintre cele mai importante trenduri din acest sector este prioritizarea securității datelor. După ce în ultimii ani multe companii au recunoscut faptul că au fost ținta unor atacuri prin care au pierdut datele personale ale clienților, acum cei care adună date sensibile de la utilizatori au mult mai multă grijă când e vorba despre protecția acestora.

O a doua direcție foarte importantă pentru noul an este atenția cu privire la imaginea și modul în care activează partenerii unei companii. Fie că vorbim despre parteneri pe termen lung, fie că este vorba despre societăți care sunt furnizori pentru o perioadă limitată de timp, vom vedea în 2019 mult mai multă grijă la semnarea parteneriatelor. Motivul? Un potențial pas greșit făcut de un furnizor poate afecta grav imaginea tuturor celor implicați, iar parteneriatele cu societăți ce au aceeași viziune vor aduce întotdeauna creșteri susținute în timp.

 

Decembrie 2018

Inovație fără limite, lipsa fricii pentru schimbări majore și investițiile în online – acestea sunt cuvintele ce stau pe buzele tuturor consultanților atunci când vorbim despre direcțiile ce ar trebui alese de companiile care vor să crească în noul an.

Dacă primele două sunt destul de complicat de setat într-un timp relativ mediu, investiția în mediul online poate fi realizată de orice companie. Fie că vorbim despre un website de prezentare, de promovarea afacerii în online sau de un magazin unde să fie listate toate produsele sau serviciile pentru viitorii posibili clienți, toate acestea se vor transforma în pași ce cu siguranță se vor concluziona în profit.

Rezultatele unui studiu recent realizat de EXACT Business Solutions demontrează că, în România, bărbații sunt un pic mai activi decât femeile atunci când vorbim despre cumpărăturile online. Nu mai puțin de 59% dintre bărbații care au fost parte din studiu declară că fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună, în timp ce 52% dintre femei spun același lucru.

Procentele sunt uriașe, iar piața se dezvoltă din ce în ce mai mult, trendul fiind unul ascendent indiferent de domeniul de activitate al companiilor ce își expun online serviciile și produsele.

În plus, luna decembrie este una specială. Cumpărăturile online cresc serios, clienții realizând faptul că pot achiziționa rapid cadourile de Sărbători pentru cei dragi din confortul propriei case. O analiză mai amănunțită a studiului ne arată că persoanele cu studii superioare achiziționează cel puțin un lucru online lunar, în proporție de 61%, în timp ce 50% dintre persoanele cu studii medii sau cele cu studii sub medie spun același lucru.

Sfatul nostru? Haideți online!

Jurnalul de Afaceri Noiembrie 2018

Noiembrie 2018

A venit din nou perioada din an în care companiile, indiferent de natura activității lor, încep să se gândească la diferite modalități prin care își pot răsplăti angajații pentru un an de muncă, timp în care și-au dedicat timpul dezvoltării business-ului.

Petrecere de Crăciun sau primă în bani pentru salariați? Există beneficii, dar și dezavantaje pentru ambele răspunsuri. Desigur că o petrecere de Crăciun nu se traduce doar printr-o seară în care toți angajații se simt bine, ci și prin dezvoltarea unor relații mai apropiate între colegi, lucru ce înseamnă într-un final o eficiență mai mare prin creșterea nivelului de încredere și o mai bună muncă în echipă. La toate acestea se adaugă și dezvoltarea culturii unei companii.

Cu toate acestea însă, nenumărate studii recente arată faptul că angajații preferă să primească o sumă de bani în plus de Crăciun, în locul unei petreceri. Rezultatele unui sondaj Harris din Statele Unite ale Americii, la care au participat peste 2.500 de salariați, arată că trei sferturi dintre aceștia preferă o primă în bani, mulți se bucură și de mai multe zile libere și doar 4% dintre participanți s-au declarat fericiți cu petrecerea prilejuită de Sărbătorile de Iarnă.

Voi cum planificați să sărbătoriți luna decembrie în cadrul companiilor?

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2018

Octombrie 2018

Investițiile în angajați sunt, în fapt, investiții în propria companie, iar cei care realizează acest lucru nu vor avea decât de beneficiat, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Unul dintre primele sectoare afectate de criza economică a fost investiția în angajați. Fie că vorbim despre stoparea creșterilor salariale sau chiar de o micșorare a veniturilor, de limitarea beneficiilor directe complementare venitului lunar, fie că a fost vorba despre eliminarea totală a cursurilor de specializare – toate acestea au făcut parte din strategii de limitare a costurilor, în speranța că astfel companiile vor fi mai puternice în fața problemelor economice iminente. Într-o perioadă în care mulți dintre cei care dețin un business sunt nemulțumiți de nivelul de specializare pe care îl găsesc la angajați, astfel de măsuri, luate acum câțiva ani, nu au făcut nimic altceva decât să micșoreze și mai mult șansele de dezvoltare susținută a afacerilor.

Reducerea investițiilor în resursele umane dintr-un business, fără a avea definiția efectelor pe termen lung, a adus cu sine riscuri multiple și lipsa posibilității de revenire și eficientizare în timpul dorit. Pe termen scurt, calitatea muncii angajaților a scăzut, iar pe termen lung retenția talentelor și atragerea de oameni performanți au fost mult mai complicate. Profesioniștii de pe piața forței de muncă nu sunt interesați să se alăture unei companii care nu conștientizează faptul că o afacere este formată din oameni, așadar investițiile în aceștia sunt nu doar obligatorii, ci și naturale.

Piața de training din România cunoaște o ușoară creștere, în ultimii ani. Din ce în ce mai multe companii au realizat faptul că resursele umane sunt la baza creșterii unei afaceri, iar competențele tehnice sunt pe primele locuri în rândul specializărilor dorite, urmate însă și de dezvoltarea personală. Un astfel de trend trebuie să se mențină pentru dezvoltarea nu doar a afacerilor, ci a mediului economic în sine.

Jurnalul de Afaceri Septembrie

Septembrie 2018

După câțiva ani buni în care criza financiară și-a pus amprenta serios pe piața locurilor de muncă, noile rapoarte ne demonstrează faptul că lucrurile încep să se îmbunătățească simțitor. Vești bune vin și din partea investitorilor din afara României care au reînceput să privească țara noastră ca o zonă benefică pentru investiții.

Raportul Global Location Trends 2018, realizat de IBM, demonstrează faptul că investițiile străine au scăzut cu 5% în 2017, la nivel global. Cu toate acestea, România este pe locul 18 în topul cu cele mai multe job-uri generate de investitorii străini, raportate la numărul de locuitori. Primele locuri din top sunt ocupate de Statele Unite ale Americii, China și Mexic.

Sectorul unde sunt înregistrate cele mai multe locuri noi de muncă nu este o noutate pentru nimeni: cel al tehnologiei, urmat de investițiile în marketing, vânzări și servicii, dar și cele de dezvoltare și cercetare.

Vorbind de globalizarea locurilor de muncă și de competențele ce vor fi din ce în ce mai solicitate în viitor, analiștii sunt încrezători în faptul că business-urile vor căuta angajați ce pot ajuta la dezvoltarea digitala a companiilor, punând un accent constant pe inovare și pe un plus de valoare. Se caută așadar creșterea gradului de automatizare și, odată cu acest lucru, vom deveni martorii unor schimbări dramatice care vor presupune automat și eliminarea unor poziții ale căror responsabilități vor fi preluate de programe specifice sau chiar de robotizarea activităților.

Care sunt așadar cele mai importante competențe ce vor crește siguranța unui loc de muncă? Creativitatea, abilitatea de a învăța continuu și de a fi la curent cu noile trend-uri din orice sector de activitate.

August 2018

Odată cu investițiile străine în România, nevoia companiilor de a schimba politicile interne și modalitățile în care angajații cooperează este din ce în ce mai stringentă. Vorbim despre o comunicare globală, despre o adevărată cultură internațională și, nu în ultimul rând, de nevoile de creștere a performanțelor salariaților și dezvoltarea acestora pe domeniile competente.

Managerii care conduc o companie națională privesc nevoia comunicării interne într-un mod total diferit comparativ cu cei care se confruntă zilnic cu echipe de naționalități diferite. Fie că este vorba despre discuțiile cu privire la performanța acestora, fie că ne axăm doar pe nivelul discuțiilor despre activitățile de zi cu zi, toate aceste interacțiuni trebuie să fie personalizate și în concordanță cu nevoile și nivelul de înțelegere al angajaților. Poate că la o primă vedere o cultură internațională poate să pară ceva simplu de manageruit, însă realitatea ne demonstrează de fiecare dată contrariul. Chiar dacă informațiile sunt, într-un final, aceleași, modul în care discuția are loc, de la cadrul ales, până la canalul de comunicare și strategia utilizată sunt toate diferite. Un exemplu devenit deja clasic este felul în care managerii oferă feedback și idei de îmbunătățire a performanțelor angajaților europeni, în comparație cu cei asiatici. Dacă angajații din Europa pot înțelege, într-o măsură mai mare sau mai mică întrucât și aici există diferențe mari de percepție, nevoia unui feedback uneori mai direct și poate perceput uneori negativ, pentru angajații din Asia este necesară o strategie cu totul diferită pentru a livra același mesaj, care să conducă nu la o demotivare, ci la o îmbunătățire a activităților zilnice.

Companiile internaționale au acum la îndemână o varietate de canale de comunicare și este din ce în ce mai des întâlnită situația în care echipele sunt formate din oameni ce locuiesc în diferite colțuri ale lumii. Tocmai de aceea nevoia unei comunicări diferențiate, personalizate pentru fiecare cultură în parte, este vitală pentru succesul unui proiect.

Managementul competent nu se mai traduce așadar de foarte mult timp doar prin ședințe în care sunt prezentate niște cifre seci și care sunt următorii pași pentru a ajunge la performanța dorită, ci este acum sinonimul construirii unei culturi internaționale, bazată atât pe piloni comuni specifici companiei, cât și pe personalizarea mesajelor, în funcție de cultura națională a fiecărui angajat.

 

 

IULIE 2018

Până acum câțiva ani, ideea de antreprenoriat în România era una ce putea fi definită de mulți ca o adevărată nebunie. După o perioadă în care toți eram obișnuiți cu vestitul programul 9:00 – 17:00, să încerci un nou drum, propriul drum, și poate chiar să riști o carieră într-o companie de mari dimensiuni pentru a lucra pentru tine era ceva de neconceput pentru români.

Ideile noi, venite din vest, încercările neîntrerupte ale celor care nu își puteau imagina o viată dedicată visului celorlalți în schimbul unui salariu lunar au schimbat mentalitatea mediului de afaceri, iar micile businessuri au început să își facă apariția și, de multe ori, să se bucure de o susținere mult mai mare în detrimentul marilor jucători de pe piață.

Potrivit celui mai recent studiu realizat anul acesta de Amway Global Entrepreneurship Report, 39% dintre tinerii din România care au sub 35 de ani își doresc să înceapă o afacere proprie. În rândul celor care au peste 50 de ani însă, situația este la polul opus: doar 12% dintre aceștia se visează antreprenori.

Rezultatele sunt așadar foarte încurajatoare. Urmăm trendul european de a lansa afaceri mici și sustenabile și de a încerca tot ce ne stă în putință pentru a ne împlini visul, a ne asigura o stabilitate economică prin a face ceva cu pasiune adevărată și a deveni independenți.

 

 

Iunie 2018

Soluții și servicii plătite constant cu monede virtuale, telefoane transformate în adevărate stații de lucru portabile, acces în timp real la orice informație, capacitataea de a lucra din orice loc de pe planetă – sunt toate doar câteva dintre schimbările majore pe care le-a adus tehnologia în viața noastră de zi cu zi.

Odată cu toate aceste modificări, modul în care ni se desfășoară o zi normală de lucru s-a schimbat total, iar afacerile care nu țin pasul cu toate aceste schimbări nu vor avea parte de un viitor strălucit. Desigur, putem spune același lucru și despre angajați. Auzim din ce în ce mai des discuții despre viitorul robotizării, al automatizării, despre ce vor putea învăța roboții în viitor și cum vor lua decizii bazate pe ceea ce au analizat, iar specialiștii din domeniu par să ajungă la o singură concluzie comună – aceea că omul va fi o resursă cheie doar dacă va reuși să activeze într-o nișă unde creativitatea este pe primul lor.

Redescoperire. Despre asta este vorba în toate domeniile de activitate în ultimul timp și acest lucru nu se va schimba decât atunci când viteza de dezvoltare a tehnologiilor inovatoare se va domoli. Cei care nu acceptă schimbările și nu le primesc cu brațele deschise nu vor pierde doar noile oportunități de creștere, ci se vor trezi într-o lume ce a stagnat și care nu le va mai satisface nevoile.

Provocarea constantă pare că este chiar adaptabilitatea. Într-un secol al vitezei, timpul pentru adaptare la schimbare este mai limitat ca niciodată, iar redescoperirea este continuă, dar este singurul lucru ce îți crește șansele să rămâi un jucător și nu doar un observator.

 

total: 68 | afișate acum: 1 - 10