Numerele trecute

Jurnalul de Afaceri Iunie 2022

Iunie 2022

În ciuda climatului de impredictibilitate și multiple schimbări economice și sociale, companiile din România luptă să își consolideze poziția în piață și în 2022, punând accent din ce în ce mai mult pe digitalizare, inovație, dar și pe diversificarea portofoliului de produse și servicii și extindere la nivel național sau internațional.

În 2022, focusul multor companii privește consolidarea poziției în piață. Pentru Concelex, acest focus este tradus prin două direcții principale – consolidare în interiorul organizației, prin digitalizarea companiei, schimbare care va duce compania mai aproape de un deziderat important – „construcții de secol XXI, pentru secolul XXI”, dar și pe consolidare spre exterior, care se traduce printr-o serie clară de categorii de lucrări și de domenii de activitate vizate – infrastructură, energie, clădiri (spitale, școli, universități).

Pentru alte companii, accentul se pune pe inovație. Nagarro, companie globală de inginerie digitală, își continuă și în 2022 misiunea de a-și ajuta clienții să devină companii inovatoare, cu prioritate digitală, folosindu-se de o mentalitate antreprenorială de tip agile, bazându-și activitatea pe promisiunea făcută clienților, aceea de a inova în materie de soluții oferite.

Alte companii, precum Salrom, au pus accent pe diversificarea gamei sortimentale și pe obținerea etichetei de produs natural/bio. Investițiile în unități de producție devin esențiale pentru eficientizarea activității, după cum ne demonstrează Electroalfa,

În ultimii câțiva ani, și Lampia Rom a realizat investiții importante, dublându-și capacitatea de matrițe, investind în mașini suplimentare de turnare prin injecție.

Și pentru că eficiența energetică este o componentă esențială a activității companiilor, Albrau are în plan investiții în panouri fotovoltaice, în stivuitoare și mașini electrice.

Totodată, pentru că extinderea este o premisă importantă a succesului pentru multe companii, Clinicile Dentare Dr. Leahu își continuă expansiunea la nivel național și internațional, iar astăzi rețeaua este formată din 18 clinici, în 13 orașe la nivel naţional.

NBHX ROLEM și-a continuat, de asemenea, expansiunea în 2022, câștigând licitații pentru numeroase proiecte importante, atât ale clienților consacrați, cum ar fi BMW, VW, Mercedes Benz sau Audi, dar și pentru clienți noi din portofoliu precum Tesla, Stellantis-Peugeot și Skoda.

Indiferent de strategia aleasă, rețeta succesului fiecărei companii în 2022 este unică și individualizată, însă întotdeauna flexibilă și deschisă noilor provocări și oportunități apărute! Sperăm să vă inspire exemplul companiilor prezentate în acest număr.

 

Jurnalul de Afaceri Mai 2022

MAI 2022

„Timpurile se schimbă și noi ne schimbăm odată cu ele”, după cum afirma Ovidius. Trăim, evident, momente intens marcate de schimbare. Recenta pandemie ne-a adus cu siguranță lecții importante fiecăruia dintre noi, dar ne-a arătat și cât de importantă este flexibilitatea – în gândire, dar și în modul în care facem afaceri. Ne-a arătat că afacerile care au rămas rigide, încorsetate de gândiri învechite, nu au reușit să se adapteze la noul context, ajungând, nu de puține ori, să sporească numărul companiilor aflate în insolvență. Ne-a arătat cât de importantă este resursa umană, digitalizarea, dar și echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Ne-a arătat că este important să inovăm, să cunoaștem piața în care activăm și să ne ajustăm în permanență strategiile, dar și obiectivele.

Și în 2022, provocările continuă să apară, obligând afacerile, mai mari sau mai mici, să se adapteze la schimbare, să inoveze în permanență și să evolueze. Un singur aspect rămâne însă esențial, pentru orice afacere care se dorește a fi de succes – grija pentru client și nevoile sale!

Și în acest număr, Jurnalul de Afaceri rămâne alături de mediul de business cu cele mai importante știri și informații despre evenimente de profil, dar propune și noi modele de businessuri românești pentru a servi ca sursă de inspirație și a oferi o nouă perspectivă asupra modului în care afacerile din România reușesc, indiferent de context, să obțină succes pe plan intern, dar și în afara granițelor țării!

Vă invităm, așadar, să aflați modul în care afacerile din sănătate, fie că sunt furnizori de servicii (Ovidius Clinical Hospital) sau producători (Hamilton Central Europe), companii producătoare de trenuri (Softronic) sau care activează în domeniul supply chain-ului (CHEP), asociații care susțin industria automotive din România (ACAROM), dar și furnizorii de scule și echipamente (Hoffmann) sau tâmplărie (Izotec) au răspuns provocărilor recente, găsind noi oportunități de dezvoltare și stabilind parteneriate strategice, de viitor!

 

Jurnalul de Afaceri Aprilie 2022

Aprilie 2022

Situația generată de conflictul din Ucraina reprezintă, în acest moment, o îngrijorare în plus în mintea antreprenorilor români. După o perioadă în care pandemia a supus mediul de business la încercări fără precedent, după criza forței de muncă, explozia prețurilor la energie și inflația în creștere, acest conflict militar, chiar dacă nu este pe teritoriul României, își va pune cu amprenta asupra mediului de afaceri românesc.

Inițial, situația de la graniță a generat panică, însă, ușor-ușor, a trebuit să ne obișnuim cu noua stare de fapt și să acceptăm că businessul trebuie să meargă inainte, chiar dacă vor exista dificultăți. În condițiile în care acum ne confruntăm și cu o criză acută a materiilor prime, ne putem aștepta ca prețurile să crească, iar scumpirea recentă a carburanților să genereze și creșterea prețurilor practicate de transportatori.

Estimările arată că inflația nu se va opri aici, nu numai în România, ci chiar și în Europa, iar creșterile economice sunt revizuite în scădere. Mai mult, dependența țărilor europene de gazul rusesc poate genera oricând o și mai mare creștere a prețurilor la energie, care în scurt timp se va vedea în prețurile produselor în magazine.

Însă chiar dacă perspectiva actuală pare sumbră pentru mediul de business, cu siguranță vor exista și aspecte pozitive, pentru că, de obicei, orice situație de criză aduce cu sine și oportunități pentru cei care le pot identifica și exploata. Ne așteptăm la modificări atât în ceea ce privește unele domenii de activitate, care vor cunoaște o dezvoltare importantă, cât și în ceea ce privește forța de muncă, în condițiile în care unii dintre vecinii noștri aleg să rămână și să își desfășoare activitatea pe teritoriul țării noastre, iar multe companii ucrainene se vor reloca.

Evenimentele recente au arătat însă că mediul de business este extrem de flexibil și sperăm  că situația curentă va demonstra din nou acest lucru. Foarte importantă este și încrederea de care dăm dovadă în capacitatea noastră de adaptare și găsirea de soluții inovatoare, iar cei optimiști și inovativi vor fi (din nou) cei mai câștigați. Așadar, cum alegeți să fiți – pesimist sau optimist?

 

martie 2022

Martie 2022

Pandemia de coronavirus a adus și a lăsat multe schimbări în viețile noastre, atât la nivel personal, cât și profesional. Una din aceste schimbări, deopotrivă importantă si/și vizibilă, este legată de modul în care  a afectat piața muncii, iar efectele par să afecteze industria pe termen lung.

Studiile recente arată că, dacă înainte de pandemie lucrul de la distanță era o noutate absolută pentru unele companii sau o idee dificil de implementat pentru altele, acum a devenit o normalitate pentru cele mai multe, nemaifiind văzut ca un beneficiu extrasalarial. Mai mult, atât companiile, cât și angajații și-au dat seama de ceea ce este cu adevărat important de fiecare parte. Pentru companii, într-un mediu de lucru în care angajatul are o libertate mai mare prin lucrul remote, importantă este eficiența angajaților. Or pentru a fi eficient, un angajat trebuie să fie motivat, apreciat și răsplătit corespunzător, iar companiile se îngrijesc din ce în ce mai mult de aceste aspecte.

De cealaltă parte, angajații știu exact de ce au nevoie în acest context, iar beneficii extrasalariale care până în pandemie erau foarte populare, acum nu își mai găsesc locul în preferințele acestora. Un studiu realizat recent de Best Jobs arată că beneficii precum abonamentul la sală, petrecerile de Crăciun, teambuildinguri sau decontarea transportului au devenit dintr-o dată mai puțin importante. La polul opus, au câștigat teren avantaje precum bugete de compensare pentru telemuncă, sprijin în reconversii profesionale interne, zile libere în plus și acces la serviciile profesioniștilor, terapeuți sau traineri.

Perioada următoare ne va oferi probabil răspunsul la o întrebare foarte importantă pentru angajatori – cum obținem eficiența maximă de la angajați, prin supraveghere constantă sau printr-o mai mare responsabilizare? Nu trebuie decât să analizăm rezultatele următorilor ani pentru a afla…

 

Jurnalul de Afaceri Februarie 2022

Februarie 2022

Revoluția marketingului digital este departe de a se fi sfârșit, dimpotrivă – pentru oamenii de marketing se ivesc noi oportunități de a spori notorietatea brandului și de a-și mări cota de piață. Personalizarea marketingului ajută companiile să îmbunătățească experiența clientului și să dezvolte relații mai puternice prin consolidarea brandului respectiv. Se spune că clienții au încredere în acele branduri care îi pun pe ei pe primul loc, mai ales când vine vorba de recomandări de produse. Personalizarea, alături de tactici inovative de marketing digital, poate ajuta companiile să își atingă obiectivele de marketing și să creeze o legătură cu publicul căruia i se adresează.

În momentul de față, peste 3 miliarde de oameni la nivel global utilizează internetul, ceea ce reprezintă mai mult de 56% din populația globului. Această nouă realitate a forțat businessurile să aloce bugete din ce în ce mai mari marketingului online, fie că vorbim de website-uri, social media, content marketing sau email marketing. În comparație cu mijloacele tradiționale de marketing – print, radio, TV, outdoor etc. – marketingul digital permite și companiilor cu bugete reduse să interacționeze cu publicul target, costul fiind mult mai accesibil. În plus, accesul la rezultatele exacte ale campaniei ajută companiile să poată analiza impactul campaniei, să decidă dacă au ales strategia potrivită sau dacă aceasta ar trebui îmbunătățită.

În concluzie, marketingul digital trebuie să fie unul dintre pilonii principali atunci când businessurile își construiesc strategia de marketing, mai ales dacă luăm în calcul faptul că niciodată nu a fost atât de ușor să comunicăm eficient și continuu cu clienții. Pe viitor, creșterea utilizării inteligenței artificiale va face ca mesajele automate și chatboții să ajute din ce în ce mai mult la îmbunătățirea experienței utilizatorului, într-o lume în care clienții au din ce în ce mai multă nevoie de atenție și de răspunsuri imediate.

 

Jurnalul de Afaceri Ianuarie 2022

Ianuarie 2022

Inteligența artificială și puterea oferită de analiza datelor interne și externe vor fi două dintre tendințele anului care tocmai a început, însă nu toate sunt domenii de activitate care vor putea beneficia de aceste două trenduri pentru dezvoltarea afacerilor. Una dintre tendințele ce afectează cu siguranță, într-o măsură mai mare sau mai mică, orice domeniu de activitate va fi cea referitoare la sustenabilitate și grija față de mediul înconjurător.

O afacere sustenabilă înseamnă dezvoltarea acesteia fără compromiterea generațiilor viitoare, iar acest lucru nu presupune doar utilizarea corectă a resurselor naturale, ci și a resurselor sociale și economice, astfel încât toate acestea să se integreze într-un mod cât mai natural. Se discută din ce în ce mai mult despre conceptul „the triple bottom line” sau TBL. Apărut acum zeci de ani în Europa, conceptul are la bază o idee pe cât de simplă, pe atât de eficientă: o companie există pentru că îmbunătățește viața oamenilor și a planetei, iar cele trei direcții care necesită atenție sunt profit, oameni și planetă. Aceste trei dimensiuni interacționează și se schimbă reciproc în mod constant, iar succesul uneia o afectează pe cealaltă.

Integrarea sustenabilității susținute în business nu este ceva benefic doar pentru mediul înconjurător, ci, de multe ori, și pentru profitul afacerii în sine. Nu doar autoritățile internaționale acordă o atenție deosebită nivelului de sustenabilitate al unui business, dar și instituțiile financiare, cele de creditare și, cel mai important, investitorii. De foarte multe ori, un nivel ridicat de sustenabilitate vine la pachet cu reducerea costurilor de întreținere pentru un business, îmbunătățește imaginea unei companii și oferă astfel un avantaj competitiv puternic. Toate acestea se vor traduce în scurt timp în rezultate mai bune și, natural, în profit mai ridicat.

 

Jurnalul de Afaceri Decembrie 2021

Decembrie 2021

Pandemia a schimbat modul în care angajații și companiile se raportează la programul, locația și modul în care se lucrează și, odată cu acest lucru, piața locurilor de muncă se transformă și ea. Dacă până acum ceva timp, ideea de a lucra de la distanță era, în foarte multe cazuri, de neconceput, acum situația se schimbă radical. Mai mult decât atât, în SUA se discută intens despre „marea demisie”, o mișcare ce pare să prindă contur în toate țările și pe care investitorii o privesc cu mare interes pentru a analiza care sunt posibilele viitoare trenduri pe piața locurilor de muncă.

Ce se întâmplă acum în SUA? Peste 10 milioane de angajați și-au schimbat locul de muncă în ultimele luni. Cei mai mulți dintre aceștia au între 30 și 45 de ani și activează în domenii de activitate precum sănătate, farma și tehnologie, sectoare ce au fost grav afectate de pandemie și unde salariații spun că ultimii ani au adus o creștere a volumui de muncă. Presiunea cauzată de volumul de muncă ridicat, împreună cu scăderea numărului de noi angajări și schimbările constante în viața profesională și personală cauzate de pandemie au condus la schimbarea percepției asupra locului de muncă și, deci, la decizii radicale luate de personal.

Întrebarea de pe buzele executivilor este unanimă: care sunt cele mai eficiente măsuri pe care le putem lua pentru a opri valul de demisii? Analiștii explică faptul că nu există o soluție general valabilă. Primul pas este o analiză clară asupra angajaților ce au decis să pornească pe un alt drum. Vârsta și vechimea în companie, care sunt acele departamente grav afectate, în ce constă volumul de muncă al salariaților, care sunt beneficiile și nivelul salarial al celor ce au decis să plece și ce oportunități de promovare internă ar fi avut– toate aceste informații devin esențiale pentru a înțelege mai bine măsurile ce trebuie implementate.

 

Jurnalul de Afaceri Noiembrie 2021

Noiembrie 2021

Revista online Jurnalul de Afaceri a fost lansată de la dorința de a promova afacerile din România, de a împărtăși bune practici și, nu în ultimul rând, de a inspira business-urile să crească sustenabil, să își dezvoltă activitatea și, în același timp, economia României.

Noiembrie 2021 este o lună specială pentru noi, sărbătorim numărul 100 al revistei digitale. Ne place să credem că Jurnalul de Afaceri  este o lectură esențială pentru reprezentanţii managementului românesc şi a tuturor celor care activează în mediul de afaceri, cei care doresc să fie în permanenţă la curent cu ultimele ştiri, subiecte şi tendinţe din economie.

Încercăm să oferim mereu cititorilor o perspectivă profesională a principalelor domenii ale economiei româneşti, printre care  construcții, energie, logistică, FMCG, retail, producție, telecomunicaţii, agricultură, precum şi multe alte informaţii specializate prin intermediul  unor profile obiective, accesibile şi complete ale afacerilor din România. În același timp însă, dedicăm o rubrică specială asociaţiilor din România, promovând programele şi acţiunile pe care acestea le desfăşoară, abordând subiecte diverse, de la mediul înconjurător, până la probleme de natură juridică şi tematici de  securitate.

Dorim cu această ocazie să mulțumim tuturor partenerilor, acelor afaceri care au avut curajul să povestească despre momentele de creștere, deciziile de business și strategiile adoptate. Fără partenerii noștri, antreprenori sau mari companii internaționale prezente pe piața locală, asociații non-profit, organizatori de evenimente educative, analiști care ne împărtășesc cele mai noi tendințe, nu am fi ajuns la frumosul număr 100, pe care îl dedicăm, ca de fiecare dată, vouă: cititorilor noștri care ați fost aproape de Jurnalul de Afaceri!

 

 

Jurnalul de Afaceri Octombrie 2021

Octombrie 2021

O balanță corectă între viața personală și cea profesională este visul multor angajați în această perioadă. Înainte de pandemie, nu puțini erau cei pentru care momentul în care ieșeau pe ușa biroului marca finalul zilei de lucru. Acum însă, când cei mai mulți continuă să lucreze de acasă, din sufragerii sau dormitoare, de la cafenele sau din parc, a atinge acea balanță perfectă e mai complicat ca oricând. Interesantă însă este o nouă tendință ce pare că devine o realitate pentru mulți salariați: al doilea job.

Un proiect sau un job suplimentar oferă o siguranță financiară, dar și psihologică, care, în 2021, este greu de egalat. Într-o lume în care nimic nu este cu adevărat constant, mai puțin nevoia de schimbare, analiștii spun că acest trend începe să crească la nivel mondial. Desigur că balanța între viața personală și cea profesională devine astfel și mai greu de menținut, însă nu puțini sunt cei care spun că la finalul zilei toate acestea merită, cu scopul de a se bucura de o situație mai stabilă.

În trecut, al doilea job era strict legat de pasiunile personale sau de câteva ore dedicate unui proiect adiacent. Bijuterii hand-made vândute pe Etsy sau a oferi mașina personală pentru câteva curse de Uber după programul de la birou erau realități des întâlnite înainte de pandemie. Analiștii spun însă că acum al doilea job nu este despre asta, ci de a deveni angajat part-time sau chiar full-time pentru o altă corporație, fără că ambii angajatori să știe neapărat de acest lucru. Desigur că de multe ori situația contractuală este una dificilă. Atât legislația din România, cât și cea de peste granițe, oferă salariaților un număr maxim de ore posibil în contractele individuale de muncă. A deveni angajat full-time la două companii, cu un clasic contract de muncă, nu este legal. Cu toate acestea însă, creativitatea angajaților și a angajatorilor face ca acest lucru să devină o realitate prin semnarea unui contract ce permite astfel de practici.

Sociologii spun că suntem martorii unui moment de cumpănă pentru mulți: a încerca lucruri noi, a descoperi industrii netestate până acum sau a experimenta dacă o pasiune poate deveni o sursă de venit – toate devin posibile în noua realitate în care a merge la birou pentru cel puțin opt ore pe zi nu este o necesitate. Cum va arată viitorul unei zilei de lucru? Chiar noi suntem cei care putem răspunde la această întrebare.

 

Jurnalul de Aaceri Septembrie 2021

Septembrie 2021

Pandemia de Coronavirus a transformat majoritatea businessurilor. Nu puține au fost domeniile de activitate care au raportat scăderi serioase, însă există și industrii care au înflorit frumos, un exemplu necontestabil fiind domeniul digital.

Elevii și profesorii s-au văzut nevoiți să introducă soluții digitale inovatoare pentru a-și putea continua cursurile. Multe dintre instituțiile publice și-au dezvoltat sistemele online pentru a permite contribuabililor să acceseze diferite soluții. Industrii care până acum doi ani nici nu se gândeau la dezvoltarea prezenței online a afacerilor și-au dezvoltat nu doar magazine online, ci și o prezență puternică în social media și alte canale care să le aducă noi clienți și să îi ajute pe cei existenți să rămână aproape.

Potrivit unei analize recente, semnate de McKinsey, executivii de top din companii au început să-și digitalizeze puternic interacțiunile businessurilor cu utilizatorii, iar asta nu este tot: cele mai multe dintre operațiunile interne sunt și ele în proces de transformare ca o urmare naturală a noilor realități. Chiar dacă unii susțin că aceste soluții sunt unele aplicate pe termen mediu sau scurt, intenția este ca ele să fie dezvoltate, existând deja planuri pentru investiții viitoare.

Pentru a rămâne competitivi în noua realitate de business, companiile au nevoie de noi strategii și practici care să le mențină în zona de creștere sau de stabilizare. Studiu McKinsey arată faptul că cei mai mulți respondenți nu doar că recunosc rolul tehnologiei în deciziile strategice ale businessului, dar va fi o zonă în care investițiile vor fi unele majore și stabile.

total: 107 | afișate acum: 1 - 10