Numerele trecute

Octombrie 2020

Munca flexibilă, cu un program pe care fiecare angajat îl poate personaliza în funcție de responsabilități, a fost înainte de pandemie un subiect sensibil pentru multe dintre companii. Lipsa de încredere în faptul că proiectele pot fi finalizate indiferent de locația în care angajații lucrează a fost întotdeauna unul dintre principalele motive pentru care a lucra remote nu a fost o soluție pe termen mediu sau lung. Odată cu restricțiile impuse de Covid-19, toți angajații a căror prezență nu este necesară într-o anumită locație și-au schimbat modul de lucru. Unele companii au implementat modalitatea de lucru flexibilă, cu o zi sau două pe săptămână la birou, altele au luat măsuri mult mai drastice, comunicând angajaților închiderea birourilor până când situația se va stabiliza.

Ultimele studii demonstrează acum faptul că lipsa prezenței la birou are efecte serioase în ceea ce privește colaborarea dintre echipe, sentimentul de aparținere unui grup mai mare și, nu în ultimul rând, productivitatea angajaților. Toate acestea pleacă de la anxietate, care este cu siguranță un efect cauzat nu doar de locația în care salariații lucrează, dar mai ales de sentimentele de singurătate, de izolare la domiciliu.

Pentru unele persoane, găsirea unui echilibru între datoriile profesionale și cele personale este foarte dificilă. În ciuda faptului că cei mai mulți consideră că a lucra de acasă vine cu mai multă libertate și cu un nivel de efort mai scăzut, realitatea ne arată contrariul: numărul de ședințe crește, la fel ca și durata acestora, iar cei mai mulți spun că trimit mesaje sau încheie raportări din ce în ce mai des în afara orelor oficiale de program. Mai mult decât atât, părinții sau cei care locuiesc împreună cu persoane care au nevoie de ajutor spun că jonglează cu greu între sarcinile personale și cele legate de birou și că nu pot distinge între cele două roluri la fel de bine precum înainte.

Soluția? Distanțarea fizică nu este sinonimă cu cea socială. Faptul că nu ne putem bucura de prezența fizică a colegilor nu înseamnă că nu putem încerca să replicăm experiența prin intermediul mediului online. Experimentăm o realitate foarte diferită și trebuie să constientizăm acest lucru, fără să ne impunem standarde restrictive și oferindu-ne libertatea să testăm cele mai bune soluții care ni se pot potrivi.

Septembrie 2020

Se vorbește mult despre efectele pandemiei mondiale asupra economiei, iar analiștii ne avertizează deja că așteptările nu sunt optimiste.

Cu toate acestea însă, există domenii în care cifrele de afaceri au crescut, iar cele mai multe dintre acestea sunt în domeniul tehnologiei. Fie că vorbim despre noi furnizori de servicii sau soluții din zona de transport ori flux de informație, fie că ne gândim la ecommerce, toate aceste businessuri au un punct comun: își desfășoară activitatea în online.

Publicitatea este unul dintre domeniile care, în timpul crizei economice de acum câțiva ani, a fost printre primele afectate. Acum însă, potrivit informațiilor Deloitte România, pentru că acțiunile de marketing pe dispozitive mobile au crescut, și bugetul dedicat acestora a fost ridicat cu 70%.

În timpul pandemiei de COVID-19, companiile au redirecționat aproape jumătate din bugetele de marketing (46%) către rețelele de socializare și dispozitivele mobile. Asta înseamnă de două ori mai mult comparativ cu perioada de înainte de pandemie.

Experimentăm cu toții o perioadă extrem de schimbătoare, iar acest lucru are efecte majore și asupra rolurilor pe care le avem la locul de muncă. Conform aceluiași studiu, rolul departamentului de marketing în cadrul companiilor s-a schimbat, dobândind o importanță mai mare. Organizațiile ale căror clienți sunt persoane juridice (B2B) înregistrează cea mai puternică creștere, urmate de companii care oferă produse și servicii.

 

August 2020

Încă de acum câțiva ani, mai multe industrii discutau despre posibilitatatea ca angajații să nu fie legați de un birou fizic pentru a lucra. Acum însă munca remote a devenit o realitate pentru multe dintre companii, indiferent de domeniul în care acestea activează. Schimbarea a venit nu doar cu modificări majore în ceea ce privește beneficiile și oportunitățile de afaceri, ci și cu o ajustare de perspectivă pentru manageri.

A lucra remote cu diverse echipe necesită în primul rând multă încredere. O companie de succes care funcționează virtual nu poate discuta despre micromanagement, ci despre performanță și rezultate care sunt independente de locația în care se află echipele ce transformă strategiile în realitate și viziunea afacerii în profit.

A dezvolta un stil de management funcțional într-un mediu total virtual presupune așteptări clare, activități și mai clare și un mod simplu și direct de a măsura performanța echipelor. Setarea unui nivel de calitate a activităților și analiza termenelor limită au devenit prioritare în orice proiect. În plus, este absolut necesar ca echipele să poată comunica mult mai activ ca până acum, cu ajutorul unor sisteme eficiente și integrate, precum Zoom, Skype ori Microsoft Teams.

Ca manager, este incredibil de important ca echipele tale să simtă faptul că nivelul de încredere este unul foarte ridicat. Libertatea de a analiza și prioritiza individual activitățile de zi cu zi sau simple discuții informale prin care managerul subliniază faptul că echipele au autoritatatea necesară pentru a-și monitoriza singuri performanța sunt doar câteva exemple care pot dezvolta o echipă remote de succes.

Un alt factor foarte important este sistemul de recompense. Dacă într-un mediu tradițional sărbătorirea unui succes vine destul de natural, atunci când echipele tale nu sunt localizate într-un birou acest lucru devine mult mai complicat. Cu toate acestea însă, recunoașterea meritelor acestora stă la baza ratei de succes.

Iulie 2020

Implementarea normelor de dezvoltare sustenabilă pentru clădiri a devenit, în România, o practică din ce în ce mai întâlnită în mediul de afaceri. Doar pe parcursul anului trecut, peste 40 de clădiri de birouri, spații de depozitare, fabrici sau centre comerciale au fost certificate ca fiind clădiri sustenabile în țara noastră.

În total, în România funcționează în prezent peste 250 de clădiri verzi, cele mai multe dintre acestea fiind în București, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov, orașele care sunt desigur și în topul locațiilor ce se dezvoltă economic.

O clădire verde reducere impactul asupra mediului înconjurător, însă sustenabilitatea are un efect major pozitiv și asupra reducerii costurilor, prin utilizarea metodelor energetice verzi. Folosirea materialelor reciclate, a metodelor inedite de management pentru deșeurile rezultate în urma proceselor de construcție, minimalizarea emisiilor de carbon și eficientizarea consumului de apă și de energie sunt doar câteva dintre metodele prin care o clădire devine certificată ca fiind una verde.

Consumul redus de apă și eficiența energetică pentru funcționarea unei clădiri sustenabile sunt doar două dintre beneficiile economice care stau la baza deciziilor de business. Datorită noilor tehnologii, precum fațadele de sticlă izolante sau ferestrele cu protecție solară, consumul de energie scade și, în același timp, creează un mediu ambiental plăcut și eficient pentru angajați.

Un nou trend în dezvoltarea clădirilor verzi este componenta de mobilitate a oamenilor. Soluțiile alternative de transport, precum oferirea de biciclete pentru angajați sau zone speciale de parcare pentru mijloacele verzi de transport, sunt aspecte culturale care nu doar contribuie la fluidizarea traficului, deci la dezvoltarea unei societăți mai prietenoase, ci oferă angajaților o imagine clară asupra modalității în care compania dorește să crească în societatea în care activează. Cultura care stă la baza dezvoltării unei companii, automat a echipelor care lucrează în respectiva societate comercială, devine din ce în ce mai importantă atât pentru managementul companiei, cât și pentru modul de dezvoltare a business-ului și percepțiile angajaților.

 

Iunie 2020

Începe oficial sezonul cald, când cu toții ne pregăteam în mod normal de vacanțe lungi și relaxante. În ciuda faptului că măsurile pandemice s-au relaxat, realitatea este că în continuare vorbim despre o pandemie mondială, despre o situație fără precendent pentru care autoritățile din sistemul medical nu au pentru moment nicio soluție pe termen lung.

Chiar dacă, potrivit statisticilor, numărul de cazuri noi de Covid-19 este în scădere, atâta timp cât nu există un vaccin dovedit a fi eficient pentru acest virus, situația este în continuare una sensibilă la nivel global, nu doar pentru România.

Relansarea turismului este foarte la început. Există țări ale căror granițe s-au deschis în anumite condiții, însă această acțiune este doar primul pas. State precum Letonia, Lituania sau Estonia au anunțat redeschiderea granițelor, creând o adevărată bulă turistică în centrul Europei.

Restaurantele, hotelurile sau pensiunile și companiile aeriene au înregistrat scăderi masive în ultimele luni. Țări precum Croația, Albania, Bulgaria sau Grecia, ale căror economii se bazau pe activitățile turistice, încearcă să caute acum soluții pentru a avea un buget cât de cât stabil în viitorul apropiat.

În același timp, și turismul intern a suferit foarte mult, iar autoritățile din România au început deja să analizeze care sunt acțiunile ce pot ajuta în relansarea acestuia. Luna iunie va fi decisivă în acest sens, dacă numărul de cazuri noi va rămâne constant sau se va micșora, atunci investitorii din turism vor putea reveni la planuri ușor mai optimiste vara aceasta.

 

MAI 2020

Pandemia și informațiile care sunt pe buzele tuturor în ultimele săptămâni schimbă modul în care privim situația economică și, desigur, odată cu toate aceste schimbări, și modul în care ne privim locul de muncă. Pentru mulți români și nu numai, locul de muncă nu este sigur în prezent, asta dacă firmele nu au luat deja măsuri pentru a mișcora costurile cu angajații.

Potrivit celui mai recent sondaj BestJobs, unul din patru români a rămas fără loc de muncă sau a fost trimis în șomaj tehnic. Este o scădere pe care nimeni nu ar fi putut-o estima acum câteva luni: un sfert din salariații români sunt deja afectați, iar concluziile pandemiei nu sunt nici pe departe finale.

Studiul mai arată faptul că 16% dintre cei care au participat la analiză au deja un salariu micșorat, iar dacă aruncăm un ochi pe analizele globale vom înțelege motivele din spatele acestor știri. Printre primele industrii afectate se numără cea de turism: de la agențiile de turism, la companiile de transport aerian sau firmele care ofereau suport pentru serviciul cu clienții. Nici domeniul imobiliar nu evoluează satisfăcător, prețurile apartamentelor, caselor și terenurilor scăzând semnificativ și vor continua să scadă în următoarele luni.

Situația nu este una serioasă doar pentru România. Norvegia, o țară a cărei economie era în creștere, anunță acum o rată a şomajului crescută cu de peste patru ori în numai două săptămâni, ajungând la 10,4. Norvegia este de altfel și cel mai mare producător de petrol din Europa. Prăbuşirea preţurilor internaţionale la petrol a contribuit masiv la creşterea şomajului în această țară. Și în Germania se anunță măsuri stricte pentru a susține economia, se vorbește chiar despre naționalizarea companiilor de renume, precum Lufthansa, dacă situația o cere.

Dacă până acum vorbeam despre situații diferite de la o țară la alta, pandemia a adus o scădere semnificativă pentru economia globală, iar guvernele încearcă acum să limiteze pe cât posibil efectele aduse de COVID-19.

Aprilie 2020

Pandemia COVID-19 a pus stăpânire nu doar pe viața socială a celor din jurul nostru, ci s-a extins rapid și în zona economică. Toți analiștii privesc neputincioși cum cifrele scad, iar business-urile care activează în zone precum cea de producție se gândesc la soluții rapide și sustenabile pentru a trece cu bine această perioadă.

În condițiile în care cei care au un job „de birou” au fost limitați la a lucra de acasă, toți folosesc acum tehnologii prin care colaborarea cu ceilalți colegii să funcționeze în continuare. Pe de o parte, astfel de soluții ajută la continuarea activității de zi cu zi, indiferent de locul în care angajații se află, dar de cealaltă parte infrastructurile informatice ale companiilor, indiferent de mărimea acestora, sunt în pericol.

Companiile în care în trecut angajații aveau posibilitatea să lucreze de la distanță sunt într-o situație ușor mai benefică: oamenii sunt obișnuiți cu acest nou stil de lucru și reușesc să livreze indiferent de locație. Business-urile unde a lucra de acasă nu a fost testat sau implementat până acum încearcă în prezent să găsească un ritm care să le permită continuarea activității cu un minim de disconfort.

Cu toate acestea însă, un lucru este sigur: puține sunt corporațiile internaționale pregătire cu o infrastructură destul de puternică pentru a face față atunci când zeci sau sute de mii de angajați folosesc VPN-urile și sistemele de lucru de la distanță în același timp.

Este o perioadă care ne pune pe toți la încercare, indiferent de industria în care ne desfășurăm activitatea. Deși ne uităm în istorie la situația din timpul altor pandemii pentru a încerca soluțiile luate atunci (precum Gripa H1N1 gripa porcină din 2009, HIV din 1981, Gripa spaniolă din 1918, Variola din 1870), situația de acum este una fără precedent, așadar ne așteptăm cu toții și la soluții și cauze fără un precedent.

 

Jurnalul de Afaceri Martie 2020

Martie 2020

Unul dintre cele mai mari trenduri, atunci când vorbim de inovație în mediul de afaceri pentru anul curent, este puterea datelor. Cu siguranță orice decizie de business ar trebui să înceapă de la o analiză a informațiilor extrase din diferite sisteme interne, iar schimbarea care o să facă cu adevărat diferența în noul an este modalitatea de agregare a datelor, care vine la pachet desigur cu modul în care informațiile sunt analizate.

Orice companie are diverse sisteme pe care le utilizează în mod frecvent, în funcție de departamentele existente. E un nivel ridicat de muncă să colectezi informații valoroase din toate aceste sisteme și, chiar dacă extragerea acestora se poate face într-un mod automat, pentru analiza rezultatelor este nevoie de ajutor din partea specialiștilor.

Se discută intens în ultima perioadă despre lucruri precum inteligența artificială, care ar veni în ajutorul analizelor de date, însă pentru moment susținerea din partea angajaților încă este cu adevărat necesară. Definirea parametrilor utili pentru analiză dorită, managementul întregului proces și interpretarea informațiilor, urmate de recomandările pentru viitor sunt doar câteva dintre lucrurile ce sunt pe lista de task-uri a analiștilor din domeniu.

Website-ul companiei, aplicațiile de mobil utilizate, CRM-ul ales, conturile de social media, orice bază de date internă, programele de contabilitate sau informațiile care vin din departamentele de vânzări ori cele de relații cu clienții sunt surse inepuizabile de date care pot schimba cursul dezvoltării companiei. Asta doar dacă acestea nu sunt doar analizate, ci există planificări clare care detaliază care sunt pașii ce vor îmbunătăți eventualele probleme existente. Există businessuri care fără aceste tipuri de analize de date nu ar exista și două dintre exemplele globale sunt giganții Amazon și Netflix. Orice decizie luată de aceste companii se bazează pe analiza datelor: de la strategia de dezvoltare, până la noi implementări de tehnologii pentru zona de relații cu clienții. Partea fantastică este că aceste decizii nu au cum să fie unele greșite, întrucât toate se bazează pe analiză acțiunilor din trecut și rezultatelor acestora.

 

Februarie 2020

Scopul oricărei afaceri, indiferent de domeniul în care respectivul business își desfășoară activitatea, este profitul. Nu e o noutate pentru nimeni acest lucru și este cât se poate de normal, pentru că doar în acest fel o economie poate crește și poate deveni cu adevărat sustenabilă. Desigur că pe lângă profit există foarte multe alte obiective și strategii, unele care se schimbă de la an la an, altele care rămân aceleași încă din momentul lansării unui business.

În ultimii ani însă, există o nouă tendință: afacerile sociale. Altfel spus, lansarea unui business și scopul acestuia sunt strict legate de modul în care afacerea schimbă ori susține dezvoltarea societății în care trăim cu toții. Analiștii explică faptul că în cele mai multe cazuri există două particularități care diferențiază o afacere normală față de una socială. Primul factor ar fi impactul asupra oamenilor: ajută respectivul business la dezvoltarea unei comunități sustenabile? Al doilea indiciu este legat de planetă și de contribuțiile către un mediu înconjurător mai sănătos.

Trendul afacerilor sustenabile este unul ce se dezvoltă constant și crește natural, mai ales în vestul Europei, iar rezultatele sunt cu adevărat miraculoase pentru toți cei implicați. În timp ce marile corporații internaționale dezvoltă programe speciale, lungi și costisitoare, prin care își educă angajații cu privire la obiectivele companiei și misiunea acesteia, în cadrul afacerilor sociale totul este diferit. În cele mai multe dintre cazuri, cei care lucrează în cadrul acestor companii nu doar că înțeleg scopul afacerii, ci sunt și într-o perfectă armonie cu mijloacele la care apelează fondatorii pentru a ajunge la respectiva cauză.

Ceea ce este cu adevărat minunat la afacerile sociale este faptul că focusul nu trebuie împărțit în acțiuni dedicate profitului sau dedicate misiunii de bază. Ambele se întrepătrund natural într-un ecosistem ce se dezvoltă și crește susținut.

 

Ianuarie 2020

Dacă veți întreba orice specialist în marketing despre acel lucru pe care nu îl va putea omite în niciuna dintre campaniile pe care le va pregăti și livra în 2020, toți vor spune un singur lucru: managementul datelor utilizatorilor și, implicit, analiza acestora.

Pe de altă parte, dacă ne uităm la orice industrie activă, realizăm faptul că apar din ce în ce mai multe interconectări cu piețe conexe, așadar orice informație despre consumatori este un real pas pentru a-l transforma într-un client fidel, care ajută la creșterea companiei pentru care lucrezi sau pe care o conduci. Adoptarea tehnologiilor care cresc nivelul de cunoaștere a comportamentului consumatorilor este vitală pentru viitorul unui business, iar parteneriatele de afaceri ajută la o explorare mult mai minuțioasă a modului în care piața se dezvoltă. Toate acestea, desigur, respectând regulile legilor în vigoare.

Ne îndreptăm spre o perioadă în care clienții realizează faptul că datele analizate cu privire la comportamentul și preferințele acestora sunt doar atât: date. Toate informațiile adunate sunt unele ce nu au legătură cu ei ca indivizi, ci cu modalitatea în care piața funcționează și felul în care alegerile sunt realizate atunci când sunt achiziționate produse sau servicii. Ni se deschide așadar o nouă oportunitate de a înțelege lumea în care cu toții trăim. În ciuda faptului că nu sunt puțini cei care vor spune că toate acestea înseamnă că alegerile clienților sunt unele „direcționate” de marii jucători de pe piață, realitatea este însă că utilizatorul este cel care deține acum controlul, cel care dă tonul noilor soluții pe care businessurile vor trebui să le ofere, în timp real, pentru a-și păstra nivelul vânzărilor și, așadar, nivelul profitului.

 

total: 87 | afișate acum: 1 - 10