Numerele trecute

Octombrie 2016

Aflată în topul țărilor cu cel mai rapid Internet din lume, adunând unii dintre cei mai buni specialiști din diferite nișe ale tehnologiei și cu un cost al forței de muncă sub media europeană, România s-a transformat în ultimii ani într-un adevărat hub de afaceri care își desfășoară activitatea în mediul digital.

Mai mult decât atât, la cele de mai sus se adaugă și numărul, aflat într-o continuă creștere, al nomazilor digitali, acei specialiști care renunță la locul de muncă fix, ce le solicită prezența fizică la birou timp de opt ore pe zi, pentru proiecte personale sau colaborări de lungă durată ce pot fi realizate din orice colț din lume ori își deschid propria afacere. Așa se face că Bucureștiul a devenit un loc de întâlnire pentru antreprenori inovatori sau nomazii digitali, care au descoperit o țară altfel decât și-au imaginat, unde tehnologia se îmbină cu profesionalismul colaboratorilor într-un mod cât se poate de natural.

Toate aceste schimbări au condus, desigur, și la modificări în zona locală și la deschiderea unor noi tipuri de businessuri. TechHub sau WeLoveDigital sunt doar două dintre multele spații de co-working deschise în București, unde își dau întâlnire atât antreprenorii, cât și cei care lucrează remote la proiectele punctuale. Pentru o sumă modică lunară, cei care vin aici au un spațiu unde pot lucra, au acces la Internet de mare viteză și, ce e mai important decât orice, la comunități de oameni pasionați și la schimburi de experiență.

Dacă pe timpul zilei toți cei care aleg “birourile comune” lucrează la propriile proiecte sau discută despre următorii pași pentru dezvoltarea afacerii, odată cu finalizarea programului spațiile de co-working se transformă în scene pentru evenimente educative, seri de networking sau lansări speciale de soluții ori produse pentru early adopterii din zona de digital. Toate cu scopurile de a susține comunitățile locale, a dezvolta continuu ideile bune, a se asigura un schimb de experiență util pentru toți cei implicați și, desigur, de a dezvolta afacerile aflate la început de drum.

 

 

Septembrie 2016

Fie că ești antreprenor, fie că lucrezi într-o corporație care își desfășoară activitatea în sute de țări, creativitatea la birou este esențială pentru rezolvarea problemelor de zi cu zi și, nu în ultimul rând, pentru dezvoltarea afacerii.

Întrebarea care vine natural este însă cum poți stimula creativitatea în rândul colegilor sau în cadrul echipei tale? Nu e atât de complicat, spun cercetătorii de la Hogan Assessments: atunci când oferi oamenilor libertate și flexiblitate, atunci inovația își va face simțită prezența, iar aici greșesc corporațiile care nu reușesc să iasă din tiparele clasice și își blochează astfel atât proiectele, cât și angajații creativi. Desigur, pentru toate acestea este nevoie ca nivelul de încredere pe care îl ai să fie unul ridicat, tocmai de aceea afacerile mici, la început de drum, se dovedesc a fi creative, comparativ cu marile companii internaționale. Atunci când un start-up își începe activitatea, fondatorii își construiesc echipele cu grijă, fiind convinși nu doar de calitatea muncii oamenilor, ci și de calitățile lor din viața personală.

Nu contează experiența în câmpul muncii și nici funcția pe care cineva o deține într-o companie atunci când se măsoară nivelul creativității, ci felul în care ești format, întrucât inovația se poate învăța. Științific vorbind, la fel cum învățăm lucruri noi în fiecare zi, se poate exersa și partea creativă, atunci când ne sunt încurajate ideile îndrăznețe, inovatoare, care pot schimba proiectele sau procesele în care suntem implicați.

Așadar, provocarea ce se impune acum este cum se poate măsura creativitatea. În generare de idei noi sau rezultatele soluțiilor propuse?

Lucrurile de care ne temem cel mai mult în companii: fluctuațiile, dezechilibrele, tulburările sunt principalele surse ale creativității” – Margaret J. Wheatley

AUGUST 2016

Ultimele luni au marcat schimbări majore în peisajul economic european si nu numai. Mai mult decât atât, în viitorul foarte apropiat, clasa politică la nivel mondial este și ea pe cale să înregistreze modifcări serioase. La toate acestea se adaugă atacurile teroriste din Europa, evenimente care schimbă istoria și deciziile celor care ne conduc.
Care sunt efectele imediate? Pe lângă teama de schimbare pe care o resimțim cu toții, la nivel economic companiile încep să privească, din nou, cu semne de întrebare planurile de viitor. Asta nu este tot, întrucât efectele sunt reflectate și asupra comportamentului populației. Prima schimbare, spun analiștii, este teama de investiții, care vine cu o altă teamă referitoare la păstrarea economiilor într-o monedă străină. Până nu acum mult timp, cei mai mulți dintre români încercau să își păstreze economiile în lei. Acum însă, potrivit datelor oficiale ale Băncii Naționale a României, s-a ajuns la un nou maxim istoric. În luna iunie a anului curent economiile în lei ale românilor au atins 97,5 miliarde de lei. Suma este în creștere cu nu mai puțin de 1,7%, comparativ cu luna mai. Schimbarea de mentalitate se poate observa însă și mai bine atunci când comparația este realizată cu ce s-a întâmplat anul trecut. Luna iunie a anului curent a adus economii în lei mari mari cu 10,7%, comparativ cu iunie 2015.
Analiza BNR mai arată și faptul că economiile în valută au ajuns la echivalentul a 57 miliarde de lei, o sumă în creștere cu 1% față de mai și cu aproape 7% față de perioada asemănătoare a anului trecut. Cu toate acestea însă, încrederea românilor în lei a crescut semnificativ, iar acest lucru va avea desigur efecte benefice asupra economiei țării noastre.

IULIE 2016

Aproape 52% dintre britanici au votat pentru ieșirea din Uniunea Europeană. Este știrea care stă pe buzele tuturor, iar întrebarea invariabilă este ce se va întâmpla cu economia, odată cu decizia istorică și fără precedent ca o țară să iasă din blocul comunitar? Primele efecte nu s-au lăsat așteptate. La doar o zi de la referendum lira sterlină a scăzut cu 8,5% comparativ cu dolarul, analiștii spunând că acesta a fost cel mai redus nivel din ultimii peste 30 de ani, iar acesta este doar începutul explică specialiștii. În timp ce oficialii Uniunii Europene sunt de părere că se va păstra unitatea, chiar și după această decizie, Donald Tusk, președintele CE, a declarat faptul că acesta este un moment istoric, dar că nu este momentul pentru reacții extreme. Înainte de cunoașterea rezultatului referendumului, Jeffrey Franks, reprezentant FMI, declara faptul că economia Marii Britanii o să scadă cu până la 6% în următorii 10 ani, dacă rezultatul va fi ieșirea din UE. Prima zi a BREXIT s-a tradus însă prin scăderea cu 120 de miliarde de lire a valorii primelor 100 cele mai mari companii britanice. Băncile au fost cel mai grav afectate, urmate de companiile care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor, dar și companiile de asigurări și băncile.

Efectele se vor resimți în întregul bloc comunitar, iar țara noastră nu va fi o excepție. În prezent, România exportă produse în Marea Britanie de peste 2 miliarde de euro și, chiar dacă ne bucurăm acum de o situație economică stabilă, prudența în deciziile economice și politice va fi cheia acestui an. Relațiile economice sunt completate și de românii care lucrează sau care și-au deschis un business în Marea Britanie. Nu va exista un impact imediat asupra drepturilor acestora, dar efectele referendumului vor fi vizibile în timp. În prezent, nu mai puțin de trei milioane de cetățeni UE, dintre care sute de mii de români, au domiciliul în Marea Britanie. Toți se întreabă ce le va rezerva viitorul și care vor fi schimbările imediate ale rezultatului referendumului.

IUNIE 2016

Organizațiile Non-Guvernamentale, dar și investitorii și beneficiarii direcți știu că antreprenoriatul social este necesar și că dezvoltarea economică dintr-o țară depinde direct de acest lucru. Un studiu realizat anul trecut arată faptul că, pe plan local, antreprenoriatul social va deveni una dintre principalele oportunități de dezvoltare a celor care vor să schimbe cu adevărat ceva în societate.
Unul dintre cele mai de succes nume din domeniul antreprenoriatului social este Scott Harrison. Realizând faptul că lipsa apei potabile este încă o problemă pentru oamenii din diferite zone ale lumii, Harrison a lansat Water, o organizație de caritate care a reușit să ajute peste un milion de oameni din nu mai puțin de 17 țări. Scott Harrison donează tot profitul companiei înființate și a reușit în același timp să crească an de an profitul start-up-ului caritabil, care susține cauza.
În timp ce din ce în ce mai mulți antreprenori din țara noastră se orientează către nișe speciale ce susțin antreprenoriatul social, în România din păcate nu există însă legi speciale care pot susține astfel de inițiative.
Cu ajutorul inovării, a unui impact social puternic, dar și a unei planificări realiste și detaliate, antreprenorii pot finaliza însă cu succes implementări care schimbă societatea, iar dovadă stau nenumărate exemple în acest sens. De asemenea, cei care vor să investească în această direcție, pot beneficia de sfaturile Fundației Antrenoriat Social, cu filiate deschise în București, Vâlcea, Arad și Mehedinți. Înființată în anul 1996, fundația contribuie la realizarea dezvoltării economiei durabile și este parte din Social Entrepreneurship
Foundation.

MAI 2016

Cum a evoluat securitatea în cadrul companiilor în ultimii ani?
Acum zeci de ani, oamenii de afaceri din România și nu numai înțelegeau prin “securitate” asigurarea protecției zonelor destinate producției, dar și un bun control al angajaților. Odată cu dezvoltarea tehnologiei însă, lucrurile s-au schimbat drastic, iar a fi sigur că firma pe care o conduci este una sigură înseamnă, de cele mai multe ori, a avea în primul rând siguranța faptului că informațiile importante sunt protejate, dar și securitatea fizică a angajaților și a companiei.
Ultimii ani au adus o adevărată avalanșă de atacuri împotriva companiilor cu vizibilitate ridicată, care coordonează un volum foarte mare de date confidențiale de la clienții sau utilizatorii lor. În cele mai multe dintre cazuri, problemele au fost cauzate de implementări IT defectuoase, nu mai puțin de 70% dintre problemele de securitate fiind rezultatul erorilor umane, arată cele mai recente studii.
Dacă în ceea ce privește securitatea fizică a zonelor de producție sau siguranța angajaților lucrurile sunt relativ simple, întrucât o atenție ridicată a celor care sunt direct responsabili va conduce automat la rezolvarea problemelor, în cazul securității datelor situația este cu mult mai complicată. Zi de zi infractorii cibernetici descoperă noi modalități prin care pot trece de codurile de securitate și în fiecare oră există cel puțin o companie la nivel global care suferă din cauza pierderii de date confidențiale. Încrederea clienților este, în acest caz, cea mai mică problemă a celor care conduc companiile în cauză. Trăim într-o eră în care informația este putere, iar miza în pierderea luptei în atacurile cibernetice este chiar pierderea companiei.
Ce înseamnă așadar securitatea în cadrul unei afaceri? În 2016 răspunsul este în primul rând siguranța datelor, la care se adaugă desigur și reglementări pentru asigurarea lipsei pericolelor în zonele de producție și alte divizii speciale.

Aprilie 2016

Se spune că învățăm cu toții din greșeli, iar acest lucru este valabil mai ales în mediul de business, nu doar în viața personală. Fie că este vorba despre un parteneriat care nu a fost finalizat din cauza anumitor erori, fie că un contract a rămas nesemnat din pricina unei comunicări defectuoase, toate sunt greșeli din care oamenii de afaceri din România, și nu numai, învață lucruri noi. Antreprenorii de succes sunt de părere că eșecul este o parte esențială din munca lor, dar acest lucru nu se limitează doar la startup-uri, ci și la companii cunoscute ca fiind jucători grei din domenii importante. Uneori, o situație ce se dovedește a fi un eșec total nu este nimic altceva decât un pas important făcut în față. Desigur, ceea ce este cu adevărat important este conștientizarea pe moment a situației și tragerea unei concluzii cât mai corecte pentru a nu repeta greșelile. Cu toate acestea, dacă orice moment este văzut ca un pas nou de dezvoltare, atunci nu mai există momente de succes sau de eșec, ci toate vor fi unele din care oricine are ce învăța. Analizează fiecare moment care ți s-a părut a fi unul fără succes și află dacă există lucruri care decurg la fel, învață din fiecare acțiune să ai mereu mai multe opțiuni din care poți alege pe viitor, iar dacă niciuna nu este una validă, atunci nu uita că o poți lua mereu de la capăt. Nu privi nicio situație ca fiind un final de drum, ci mai degrabă ca un nou început, unul cu mult mai multe cunoștințe decât până acum.

Eșecurile sunt amprentele care pavează drumul spre succes” – CS Lewis

Martie 2016

2016 este anul în care companiile, indiferent de dimensiunile lor, vor înțelege necesitatea promovării online. În același timp, anul curent este, potrivit analiștilor, anul în care autoritățile vor începe să susțină start-up-urile și să realizeze importanța business-urilor aflate la început de drum pentru dezvoltarea economiei și diversificarea domeniilor de activitate.
Toate acestea conduc către o concluzie simplă, aceea că vom fi martorii unei creșteri a numărului start-up-urilor orientate către tehnologie. 2015 a fost primul an în care căutările online realizate cu ajutorul telefoanelor mobile au surclasat căutările de pe desktop pe teritoriul României. La această informație se adaugă faptul că aproximativ 15% dintre vânzările online din țara noastră au fost generate de pe un device mobil. Cu alte cuvinte, online-ul este un mediu care va avea o dezvoltare și mai impresionantă în lunile care vor veni, comparativ cu anul trecut, iar toate acțiunile vor fi îndreptate mai ales către utilizatorii care accesează Internetul prin intermediul telefonului mobil.
În tot acest timp, conținutul promovat se transformă. Astfel, potrivit datelor Wyzol (agenție de publicitate din Marea Britanie), alături de articole, conținutul video este cel care va fi în atenția tuturor. Pe de o parte consumatorii preferă să afle toate informațiile de care au nevoie fără să depună efortul necesar de a citi cu atenție un text. De cealaltă parte, nu mai puțin de 88% dintre companiile intervievate sunt de părere că un videoclip reușește să comunice mai bine și mai rapid informații despre serviciile și produsele oferite.
Concluzia este, așadar, simplă: toate afacerile vor investi direct în promovarea online, pe parcursul anului 2016. Acest lucru se va face însă cu o atenție deosebită pentru utilizatorii de telefoane mobile, iar conținutul promovat va deveni din ce în ce mai personalizat pentru consumatori, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor acestora într-un mod cât mai natural.
Online-ul a devenit locul unde fiecare afacere trebuie să existe. Afacerea ta este?

Februarie 2016

Pașii ce sunt realizați în recrutarea de noi angajați s-au schimbat ireversibil de ceva timp. Nu mai este o noutate pentru nimeni faptul că multe talente sunt descoperite pe rețelele de socializare sau întâmplător, citind bloguri personale. Care este următorul pas?
Tinerii schimbă piața muncii zi de zi, iar acest lucru se simte de la renunțarea la programul între 9AM și 5PM, până la modalitățile de comunicare și libertatea cu privire la locul de unde fiecare își termină task-urile. Țara noastră este recunoscută pentru talentele valoroase, iar accesibilitatea pe piața muncii a făcut ca multe dintre companiile internaționale să privească inaugurarea unui birou în România cu alți ochi. Asta mai ales datorită forței de muncă, la care se adaugă și salariile, net inferioare țărilor din vestul Europei.
Noua generație de profesioniști este acum în plină formare, venind cu forțe noi și puternice, idei revoluționare care vor inova toate sectoarele de activitate. Tehnologia, libertatea de exprimare, deschiderea și ușurința în accesarea de noi informații sunt cei mai importanți piloni care stau la baza schimbării ce a început deja să se resimtă. Tendința globală pe care toți specialiștii în resurse umane și nu numai o recunosc este nevoia de a investi în comunități. Este vorba despre investițiile companiilor în produse și servicii care schimbă modul în care interacționează oamenii și care schimbă în bine comunitățile formate.
Economia socială sau economia solidară se dezvoltă an de an, iar marile companii și-au îndreptat deja atenția spre fundații, asociații și alte instituții care pot susține acțiuni ce vor face diferența.
În 2016 însă toate aceste acțiuni vor deveni, ușor, ușor, parte din activitatea de zi cu zi a companiilor și asta pentru că noua generație de lideri va reuși să alinieze dorințele economice ale companiilor cu așteptările societății și consumatorilor.

Ianuarie 2016

Un nou an, un nou început, cu posibilități fără limite pentru afacerile din România. Dacă 2015 a fost un an marcat de o perioadă de revenire după criza economică, în care oamenii de afaceri au reînceput investițiile, dar orice pas realizat a fost unul făcut cu grijă și mare atenție la riscuri, 2016 va fi unul în care cuvântul cheie este “planificarea”.

În tot acest timp, proaspeții absolvenți încearcă și reușesc să schimbe modul în care angajații români privesc piața muncii. Dovadă a acestui lucru stă faptul că multe afaceri și-au mutat acțiunile în mediul online, conștientizând, cu ajutorul tinerilor, că profitul poate fi același sau chiar mai ridicat, dar investițiile în mentenanță sunt unele mult mai scăzute.
Mai mult decât atât, trecem printr-o perioadă în care consumatorul final are un impact foarte ridicat asupra produselor sau serviciilor lansate. Interacțiunile directe și sincere cu clienții, realizate atât cu ajutorul online-ului, cât și prin studii de caz, fac ca toate schimbările care au loc în cadrul proceselor de producție să fie unele în strictă concordanță cu dorințele clienților finali. Chiar dacă la o primă vedere acest lucru nu pare că implică multe alte schimbări, modificările sunt unele care au loc la fiecare nivel. De exemplu, campaniile de promovare și de marketing încep înainte ca soluția să fie lansată pe piață, prin testări speciale realizate de fani, iar evenimentele de lansare au loc de multe ori nu doar offline, cât și online, prin activări punctuale.

Toate aceste lucruri demonstrează nu doar că afacerile se bazează din ce în ce mai mult pe mediul online pentru a-și crește businessul, ci și faptul că modalitatea în care companiile se dezvoltă s-a schimbat radical în ultimii ani. Afacerile sunt mult mai aproape de fani și de clienți, au realizat importanța fidelizării consumatorilor și și-au dat seama că o soluție are succes nu doar datorită beneficiilor pe care le oferă, ci și mulțumită poveștii care a stat la baza acesteia.

total: 129 | afișate acum: 91 - 100