Numerele trecute

Jurnalul de Afaceri August 2022

August 2022

Există câteva aspecte comune care contribuie la bunul mers al unei echipe, companii, societăți și chiar civilizații. În acest număr din Jurnalul de Afaceri, premisele de bază pentru succes ale afacerilor prezentate sunt parteneriatul și calitatea serviciilor oferite.

Pentru NATUREVO, scopul nu este neapărat acela de a deveni una dintre cele mai mari companii de distribuție, ci mai degrabă de a deveni partenerul pe care fermierul se poate baza în contextul unei agriculturi durabile. Pentru Spitalul Sf. Constantin, scopul este acela de a pune la dispoziție servicii medicale de calitate, într-un mediu sigur și confortabil într-o unitate special concepută pentru a corespunde standardelor internaționale de calitate în domeniul medical.

La Lorraine, deși deține în prezent o singură fabrică în România, are o capacitate mai mare decât a 3,4 fabrici cumulate, care permite maximum de eficiență în producție, și acordă o atenție deosebită procesului de îmbunătățire a calității produselor și menținerii liniilor de producție la standardele prezente la nivel european.

Chiar dacă activează în domenii diferite, companiile care au decis să își împărtășească povestea în paginile revistei noastre au reușit să își ducă afacerea la nivelul următor, punând pe primul loc oamenii (din echipă, partenerii, clienții) și oferind servicii a căror valoare nu poate fi cuantificată din punct de vedere financiar.

CDI Oilfield a reușit, cu o echipă unită, sudată și chiar întărită cu departamente noi, să își securizese cota de piață locală de 98% prin reînnoirea contractelor și parteneriatelor cu ceilalți operatori de zăcăminte, în timp ce CODECOOL oferă, prin calitatea cursurilor sale garanția unui job de programator junior, cu un salariu anual brut de 16.700 – 20.900 de euro, o valoare care depășește nivelul mediu.

Pentru a rămâne însă în topul preferințelor clienților, multe companii pun un accent deosebit pe investiții. Pentru FORTZA.RO SRL, cea mai mare investiție a fost reprezentată de achiziționarea, modernizarea și utilarea fostei fabrici Vitrometan.

Pentru APAR, Asociația Pentru Antreprenoriat din România (A.P.A.R.) înființată la Timișoara, în anul 2007 scopul final este reprezentat de crearea unei comunități antreprenoriale de elită, care să aibă puterea de a dezvolta mediul de business din România și de a propune schimbările legislative benefice pentru acesta.

Prin urmare, afacerile clădite cu suflet și pasiune ies câștigătoare de fiecare dată!

 

Jurnalul de Afaceri Iulie 2022

Iulie 2022

Criza energetică globală reprezintă un subiect deosebit de actual, în condițiile în care afectează atât populația generală, cât și mediul de business suprasolicitat deja de provocările recente generate de pandemie. Și, dacă în cazul cetățenilor posibilitățile de reacție sunt oarecum limitate, nu același lucru am putea afirma despre companii. Devine din ce în ce mai evident faptul că este imperios necesar ca fiecare afacere, de dimensiuni mai mari sau mai mici, să găsească soluții la această nouă provocare și să își eficientizeze activitatea de producție, pentru a putea gestiona corespunzător costurile aflate în creștere ale energiei, dar și pentru a putea dobândi, în final, independența energetică.

În acest sens, eficientizarea activității prin investiții și trecerea către sursele de energie regenerabilă nu pot decât să influențeze în sens pozitiv activitatea companiilor. Mai mult decât atât, companiile care vor găsi soluții la provocările crizei energetice globale își vor putea asigura continuitatea, vor putea atrage noi parteneri de afaceri și investitori, ceea ce poate reprezenta avantajul competitiv care face diferența într-o piață atât de volatilă.

Astfel, pe fondul crizei energetice, VEROTHERM lansează primul proiect green care cuprinde 420 de panouri fotovoltaice și o stație dublă de încărcare rapidă pentru mașini electrice și plug-in hibrid.

Pentru NOVALIA, răspunsul la provocările generate de criza energetică a fost reprezentat de investiții în automatizare.

Pentru a face procesele de producție cât mai prietenoase cu mediul și mai sustenabile posibil, FANUC acordă atenție îndeosebi reducerii consumului de energie, promovării reducerii deșeurilor și încurajării reciclării, precum și îmbunătățirii constante a proceselor de control de substanțe chimice.

Din dorinţa de a menţine nivelul tehnologic în pas cu standardele actuale, SERGIANA își asigură continuitatea prin noi investiții care vizează extinderea capacităţii de producţie şi ambalare, precum și o evoluție sustenabilă, chiar și în condiții de criză.

REMATINVEST își continuă investițiile în dezvoltarea parcului logistic și a facilităților de procesare a deșeurilor colectate, respectând cu rigurozitate legislația de mediu.

Alte companii, precum KREDIANIS, au pus accent pe investiții în parcul auto și spații de depozitare, precum și pe dezvoltarea și implementarea soluțiilor digitale, care să permită eficientizarea fluxului de activități.

Și ID Logistics se concentrează pe proiecte de acest gen. Astfel, eficientizarea activității companiei se traduce prin digitalizare și eliminarea documentelor tipărite, ceea ce duce și la o reducere a consumului de hârtie/toner și implicit la sustenabilitatea afacerii.

PLASMASERV SRL a ales să investească în programe de training din zona tehnică, dar și de dezvoltare personală. Totodată, noul sistem de management prin obiective (MBO) permite analize periodice a nevoilor de instruire, stabilindu-se programe comune de dezvoltare personală și coeziune a echipei.

 

Jurnalul de Afaceri Iunie 2022

Iunie 2022

În ciuda climatului de impredictibilitate și multiple schimbări economice și sociale, companiile din România luptă să își consolideze poziția în piață și în 2022, punând accent din ce în ce mai mult pe digitalizare, inovație, dar și pe diversificarea portofoliului de produse și servicii și extindere la nivel național sau internațional.

În 2022, focusul multor companii privește consolidarea poziției în piață. Pentru Concelex, acest focus este tradus prin două direcții principale – consolidare în interiorul organizației, prin digitalizarea companiei, schimbare care va duce compania mai aproape de un deziderat important – „construcții de secol XXI, pentru secolul XXI”, dar și pe consolidare spre exterior, care se traduce printr-o serie clară de categorii de lucrări și de domenii de activitate vizate – infrastructură, energie, clădiri (spitale, școli, universități).

Pentru alte companii, accentul se pune pe inovație. Nagarro, companie globală de inginerie digitală, își continuă și în 2022 misiunea de a-și ajuta clienții să devină companii inovatoare, cu prioritate digitală, folosindu-se de o mentalitate antreprenorială de tip agile, bazându-și activitatea pe promisiunea făcută clienților, aceea de a inova în materie de soluții oferite.

Alte companii, precum Salrom, au pus accent pe diversificarea gamei sortimentale și pe obținerea etichetei de produs natural/bio. Investițiile în unități de producție devin esențiale pentru eficientizarea activității, după cum ne demonstrează Electroalfa,

În ultimii câțiva ani, și Lampia Rom a realizat investiții importante, dublându-și capacitatea de matrițe, investind în mașini suplimentare de turnare prin injecție.

Și pentru că eficiența energetică este o componentă esențială a activității companiilor, Albrau are în plan investiții în panouri fotovoltaice, în stivuitoare și mașini electrice.

Totodată, pentru că extinderea este o premisă importantă a succesului pentru multe companii, Clinicile Dentare Dr. Leahu își continuă expansiunea la nivel național și internațional, iar astăzi rețeaua este formată din 18 clinici, în 13 orașe la nivel naţional.

NBHX ROLEM și-a continuat, de asemenea, expansiunea în 2022, câștigând licitații pentru numeroase proiecte importante, atât ale clienților consacrați, cum ar fi BMW, VW, Mercedes Benz sau Audi, dar și pentru clienți noi din portofoliu precum Tesla, Stellantis-Peugeot și Skoda.

Indiferent de strategia aleasă, rețeta succesului fiecărei companii în 2022 este unică și individualizată, însă întotdeauna flexibilă și deschisă noilor provocări și oportunități apărute! Sperăm să vă inspire exemplul companiilor prezentate în acest număr.

 

Jurnalul de Afaceri Mai 2022

MAI 2022

„Timpurile se schimbă și noi ne schimbăm odată cu ele”, după cum afirma Ovidius. Trăim, evident, momente intens marcate de schimbare. Recenta pandemie ne-a adus cu siguranță lecții importante fiecăruia dintre noi, dar ne-a arătat și cât de importantă este flexibilitatea – în gândire, dar și în modul în care facem afaceri. Ne-a arătat că afacerile care au rămas rigide, încorsetate de gândiri învechite, nu au reușit să se adapteze la noul context, ajungând, nu de puține ori, să sporească numărul companiilor aflate în insolvență. Ne-a arătat cât de importantă este resursa umană, digitalizarea, dar și echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Ne-a arătat că este important să inovăm, să cunoaștem piața în care activăm și să ne ajustăm în permanență strategiile, dar și obiectivele.

Și în 2022, provocările continuă să apară, obligând afacerile, mai mari sau mai mici, să se adapteze la schimbare, să inoveze în permanență și să evolueze. Un singur aspect rămâne însă esențial, pentru orice afacere care se dorește a fi de succes – grija pentru client și nevoile sale!

Și în acest număr, Jurnalul de Afaceri rămâne alături de mediul de business cu cele mai importante știri și informații despre evenimente de profil, dar propune și noi modele de businessuri românești pentru a servi ca sursă de inspirație și a oferi o nouă perspectivă asupra modului în care afacerile din România reușesc, indiferent de context, să obțină succes pe plan intern, dar și în afara granițelor țării!

Vă invităm, așadar, să aflați modul în care afacerile din sănătate, fie că sunt furnizori de servicii (Ovidius Clinical Hospital) sau producători (Hamilton Central Europe), companii producătoare de trenuri (Softronic) sau care activează în domeniul supply chain-ului (CHEP), asociații care susțin industria automotive din România (ACAROM), dar și furnizorii de scule și echipamente (Hoffmann) sau tâmplărie (Izotec) au răspuns provocărilor recente, găsind noi oportunități de dezvoltare și stabilind parteneriate strategice, de viitor!

 

Jurnalul de Afaceri Aprilie 2022

Aprilie 2022

Situația generată de conflictul din Ucraina reprezintă, în acest moment, o îngrijorare în plus în mintea antreprenorilor români. După o perioadă în care pandemia a supus mediul de business la încercări fără precedent, după criza forței de muncă, explozia prețurilor la energie și inflația în creștere, acest conflict militar, chiar dacă nu este pe teritoriul României, își va pune cu amprenta asupra mediului de afaceri românesc.

Inițial, situația de la graniță a generat panică, însă, ușor-ușor, a trebuit să ne obișnuim cu noua stare de fapt și să acceptăm că businessul trebuie să meargă inainte, chiar dacă vor exista dificultăți. În condițiile în care acum ne confruntăm și cu o criză acută a materiilor prime, ne putem aștepta ca prețurile să crească, iar scumpirea recentă a carburanților să genereze și creșterea prețurilor practicate de transportatori.

Estimările arată că inflația nu se va opri aici, nu numai în România, ci chiar și în Europa, iar creșterile economice sunt revizuite în scădere. Mai mult, dependența țărilor europene de gazul rusesc poate genera oricând o și mai mare creștere a prețurilor la energie, care în scurt timp se va vedea în prețurile produselor în magazine.

Însă chiar dacă perspectiva actuală pare sumbră pentru mediul de business, cu siguranță vor exista și aspecte pozitive, pentru că, de obicei, orice situație de criză aduce cu sine și oportunități pentru cei care le pot identifica și exploata. Ne așteptăm la modificări atât în ceea ce privește unele domenii de activitate, care vor cunoaște o dezvoltare importantă, cât și în ceea ce privește forța de muncă, în condițiile în care unii dintre vecinii noștri aleg să rămână și să își desfășoare activitatea pe teritoriul țării noastre, iar multe companii ucrainene se vor reloca.

Evenimentele recente au arătat însă că mediul de business este extrem de flexibil și sperăm  că situația curentă va demonstra din nou acest lucru. Foarte importantă este și încrederea de care dăm dovadă în capacitatea noastră de adaptare și găsirea de soluții inovatoare, iar cei optimiști și inovativi vor fi (din nou) cei mai câștigați. Așadar, cum alegeți să fiți – pesimist sau optimist?

 

martie 2022

Martie 2022

Pandemia de coronavirus a adus și a lăsat multe schimbări în viețile noastre, atât la nivel personal, cât și profesional. Una din aceste schimbări, deopotrivă importantă si/și vizibilă, este legată de modul în care  a afectat piața muncii, iar efectele par să afecteze industria pe termen lung.

Studiile recente arată că, dacă înainte de pandemie lucrul de la distanță era o noutate absolută pentru unele companii sau o idee dificil de implementat pentru altele, acum a devenit o normalitate pentru cele mai multe, nemaifiind văzut ca un beneficiu extrasalarial. Mai mult, atât companiile, cât și angajații și-au dat seama de ceea ce este cu adevărat important de fiecare parte. Pentru companii, într-un mediu de lucru în care angajatul are o libertate mai mare prin lucrul remote, importantă este eficiența angajaților. Or pentru a fi eficient, un angajat trebuie să fie motivat, apreciat și răsplătit corespunzător, iar companiile se îngrijesc din ce în ce mai mult de aceste aspecte.

De cealaltă parte, angajații știu exact de ce au nevoie în acest context, iar beneficii extrasalariale care până în pandemie erau foarte populare, acum nu își mai găsesc locul în preferințele acestora. Un studiu realizat recent de Best Jobs arată că beneficii precum abonamentul la sală, petrecerile de Crăciun, teambuildinguri sau decontarea transportului au devenit dintr-o dată mai puțin importante. La polul opus, au câștigat teren avantaje precum bugete de compensare pentru telemuncă, sprijin în reconversii profesionale interne, zile libere în plus și acces la serviciile profesioniștilor, terapeuți sau traineri.

Perioada următoare ne va oferi probabil răspunsul la o întrebare foarte importantă pentru angajatori – cum obținem eficiența maximă de la angajați, prin supraveghere constantă sau printr-o mai mare responsabilizare? Nu trebuie decât să analizăm rezultatele următorilor ani pentru a afla…

 

Jurnalul de Afaceri Februarie 2022

Februarie 2022

Revoluția marketingului digital este departe de a se fi sfârșit, dimpotrivă – pentru oamenii de marketing se ivesc noi oportunități de a spori notorietatea brandului și de a-și mări cota de piață. Personalizarea marketingului ajută companiile să îmbunătățească experiența clientului și să dezvolte relații mai puternice prin consolidarea brandului respectiv. Se spune că clienții au încredere în acele branduri care îi pun pe ei pe primul loc, mai ales când vine vorba de recomandări de produse. Personalizarea, alături de tactici inovative de marketing digital, poate ajuta companiile să își atingă obiectivele de marketing și să creeze o legătură cu publicul căruia i se adresează.

În momentul de față, peste 3 miliarde de oameni la nivel global utilizează internetul, ceea ce reprezintă mai mult de 56% din populația globului. Această nouă realitate a forțat businessurile să aloce bugete din ce în ce mai mari marketingului online, fie că vorbim de website-uri, social media, content marketing sau email marketing. În comparație cu mijloacele tradiționale de marketing – print, radio, TV, outdoor etc. – marketingul digital permite și companiilor cu bugete reduse să interacționeze cu publicul target, costul fiind mult mai accesibil. În plus, accesul la rezultatele exacte ale campaniei ajută companiile să poată analiza impactul campaniei, să decidă dacă au ales strategia potrivită sau dacă aceasta ar trebui îmbunătățită.

În concluzie, marketingul digital trebuie să fie unul dintre pilonii principali atunci când businessurile își construiesc strategia de marketing, mai ales dacă luăm în calcul faptul că niciodată nu a fost atât de ușor să comunicăm eficient și continuu cu clienții. Pe viitor, creșterea utilizării inteligenței artificiale va face ca mesajele automate și chatboții să ajute din ce în ce mai mult la îmbunătățirea experienței utilizatorului, într-o lume în care clienții au din ce în ce mai multă nevoie de atenție și de răspunsuri imediate.

 

Jurnalul de Afaceri Ianuarie 2022

Ianuarie 2022

Inteligența artificială și puterea oferită de analiza datelor interne și externe vor fi două dintre tendințele anului care tocmai a început, însă nu toate sunt domenii de activitate care vor putea beneficia de aceste două trenduri pentru dezvoltarea afacerilor. Una dintre tendințele ce afectează cu siguranță, într-o măsură mai mare sau mai mică, orice domeniu de activitate va fi cea referitoare la sustenabilitate și grija față de mediul înconjurător.

O afacere sustenabilă înseamnă dezvoltarea acesteia fără compromiterea generațiilor viitoare, iar acest lucru nu presupune doar utilizarea corectă a resurselor naturale, ci și a resurselor sociale și economice, astfel încât toate acestea să se integreze într-un mod cât mai natural. Se discută din ce în ce mai mult despre conceptul „the triple bottom line” sau TBL. Apărut acum zeci de ani în Europa, conceptul are la bază o idee pe cât de simplă, pe atât de eficientă: o companie există pentru că îmbunătățește viața oamenilor și a planetei, iar cele trei direcții care necesită atenție sunt profit, oameni și planetă. Aceste trei dimensiuni interacționează și se schimbă reciproc în mod constant, iar succesul uneia o afectează pe cealaltă.

Integrarea sustenabilității susținute în business nu este ceva benefic doar pentru mediul înconjurător, ci, de multe ori, și pentru profitul afacerii în sine. Nu doar autoritățile internaționale acordă o atenție deosebită nivelului de sustenabilitate al unui business, dar și instituțiile financiare, cele de creditare și, cel mai important, investitorii. De foarte multe ori, un nivel ridicat de sustenabilitate vine la pachet cu reducerea costurilor de întreținere pentru un business, îmbunătățește imaginea unei companii și oferă astfel un avantaj competitiv puternic. Toate acestea se vor traduce în scurt timp în rezultate mai bune și, natural, în profit mai ridicat.

 

Jurnalul de Afaceri Decembrie 2021

Decembrie 2021

Pandemia a schimbat modul în care angajații și companiile se raportează la programul, locația și modul în care se lucrează și, odată cu acest lucru, piața locurilor de muncă se transformă și ea. Dacă până acum ceva timp, ideea de a lucra de la distanță era, în foarte multe cazuri, de neconceput, acum situația se schimbă radical. Mai mult decât atât, în SUA se discută intens despre „marea demisie”, o mișcare ce pare să prindă contur în toate țările și pe care investitorii o privesc cu mare interes pentru a analiza care sunt posibilele viitoare trenduri pe piața locurilor de muncă.

Ce se întâmplă acum în SUA? Peste 10 milioane de angajați și-au schimbat locul de muncă în ultimele luni. Cei mai mulți dintre aceștia au între 30 și 45 de ani și activează în domenii de activitate precum sănătate, farma și tehnologie, sectoare ce au fost grav afectate de pandemie și unde salariații spun că ultimii ani au adus o creștere a volumui de muncă. Presiunea cauzată de volumul de muncă ridicat, împreună cu scăderea numărului de noi angajări și schimbările constante în viața profesională și personală cauzate de pandemie au condus la schimbarea percepției asupra locului de muncă și, deci, la decizii radicale luate de personal.

Întrebarea de pe buzele executivilor este unanimă: care sunt cele mai eficiente măsuri pe care le putem lua pentru a opri valul de demisii? Analiștii explică faptul că nu există o soluție general valabilă. Primul pas este o analiză clară asupra angajaților ce au decis să pornească pe un alt drum. Vârsta și vechimea în companie, care sunt acele departamente grav afectate, în ce constă volumul de muncă al salariaților, care sunt beneficiile și nivelul salarial al celor ce au decis să plece și ce oportunități de promovare internă ar fi avut– toate aceste informații devin esențiale pentru a înțelege mai bine măsurile ce trebuie implementate.

 

Jurnalul de Afaceri Noiembrie 2021

Noiembrie 2021

Revista online Jurnalul de Afaceri a fost lansată de la dorința de a promova afacerile din România, de a împărtăși bune practici și, nu în ultimul rând, de a inspira business-urile să crească sustenabil, să își dezvoltă activitatea și, în același timp, economia României.

Noiembrie 2021 este o lună specială pentru noi, sărbătorim numărul 100 al revistei digitale. Ne place să credem că Jurnalul de Afaceri  este o lectură esențială pentru reprezentanţii managementului românesc şi a tuturor celor care activează în mediul de afaceri, cei care doresc să fie în permanenţă la curent cu ultimele ştiri, subiecte şi tendinţe din economie.

Încercăm să oferim mereu cititorilor o perspectivă profesională a principalelor domenii ale economiei româneşti, printre care  construcții, energie, logistică, FMCG, retail, producție, telecomunicaţii, agricultură, precum şi multe alte informaţii specializate prin intermediul  unor profile obiective, accesibile şi complete ale afacerilor din România. În același timp însă, dedicăm o rubrică specială asociaţiilor din România, promovând programele şi acţiunile pe care acestea le desfăşoară, abordând subiecte diverse, de la mediul înconjurător, până la probleme de natură juridică şi tematici de  securitate.

Dorim cu această ocazie să mulțumim tuturor partenerilor, acelor afaceri care au avut curajul să povestească despre momentele de creștere, deciziile de business și strategiile adoptate. Fără partenerii noștri, antreprenori sau mari companii internaționale prezente pe piața locală, asociații non-profit, organizatori de evenimente educative, analiști care ne împărtășesc cele mai noi tendințe, nu am fi ajuns la frumosul număr 100, pe care îl dedicăm, ca de fiecare dată, vouă: cititorilor noștri care ați fost aproape de Jurnalul de Afaceri!

 

 

total: 119 | afișate acum: 11 - 20