Numerele trecute

MAI 2016

Cum a evoluat securitatea în cadrul companiilor în ultimii ani?
Acum zeci de ani, oamenii de afaceri din România și nu numai înțelegeau prin “securitate” asigurarea protecției zonelor destinate producției, dar și un bun control al angajaților. Odată cu dezvoltarea tehnologiei însă, lucrurile s-au schimbat drastic, iar a fi sigur că firma pe care o conduci este una sigură înseamnă, de cele mai multe ori, a avea în primul rând siguranța faptului că informațiile importante sunt protejate, dar și securitatea fizică a angajaților și a companiei.
Ultimii ani au adus o adevărată avalanșă de atacuri împotriva companiilor cu vizibilitate ridicată, care coordonează un volum foarte mare de date confidențiale de la clienții sau utilizatorii lor. În cele mai multe dintre cazuri, problemele au fost cauzate de implementări IT defectuoase, nu mai puțin de 70% dintre problemele de securitate fiind rezultatul erorilor umane, arată cele mai recente studii.
Dacă în ceea ce privește securitatea fizică a zonelor de producție sau siguranța angajaților lucrurile sunt relativ simple, întrucât o atenție ridicată a celor care sunt direct responsabili va conduce automat la rezolvarea problemelor, în cazul securității datelor situația este cu mult mai complicată. Zi de zi infractorii cibernetici descoperă noi modalități prin care pot trece de codurile de securitate și în fiecare oră există cel puțin o companie la nivel global care suferă din cauza pierderii de date confidențiale. Încrederea clienților este, în acest caz, cea mai mică problemă a celor care conduc companiile în cauză. Trăim într-o eră în care informația este putere, iar miza în pierderea luptei în atacurile cibernetice este chiar pierderea companiei.
Ce înseamnă așadar securitatea în cadrul unei afaceri? În 2016 răspunsul este în primul rând siguranța datelor, la care se adaugă desigur și reglementări pentru asigurarea lipsei pericolelor în zonele de producție și alte divizii speciale.

Aprilie 2016

Se spune că învățăm cu toții din greșeli, iar acest lucru este valabil mai ales în mediul de business, nu doar în viața personală. Fie că este vorba despre un parteneriat care nu a fost finalizat din cauza anumitor erori, fie că un contract a rămas nesemnat din pricina unei comunicări defectuoase, toate sunt greșeli din care oamenii de afaceri din România, și nu numai, învață lucruri noi. Antreprenorii de succes sunt de părere că eșecul este o parte esențială din munca lor, dar acest lucru nu se limitează doar la startup-uri, ci și la companii cunoscute ca fiind jucători grei din domenii importante. Uneori, o situație ce se dovedește a fi un eșec total nu este nimic altceva decât un pas important făcut în față. Desigur, ceea ce este cu adevărat important este conștientizarea pe moment a situației și tragerea unei concluzii cât mai corecte pentru a nu repeta greșelile. Cu toate acestea, dacă orice moment este văzut ca un pas nou de dezvoltare, atunci nu mai există momente de succes sau de eșec, ci toate vor fi unele din care oricine are ce învăța. Analizează fiecare moment care ți s-a părut a fi unul fără succes și află dacă există lucruri care decurg la fel, învață din fiecare acțiune să ai mereu mai multe opțiuni din care poți alege pe viitor, iar dacă niciuna nu este una validă, atunci nu uita că o poți lua mereu de la capăt. Nu privi nicio situație ca fiind un final de drum, ci mai degrabă ca un nou început, unul cu mult mai multe cunoștințe decât până acum.

Eșecurile sunt amprentele care pavează drumul spre succes” – CS Lewis

Martie 2016

2016 este anul în care companiile, indiferent de dimensiunile lor, vor înțelege necesitatea promovării online. În același timp, anul curent este, potrivit analiștilor, anul în care autoritățile vor începe să susțină start-up-urile și să realizeze importanța business-urilor aflate la început de drum pentru dezvoltarea economiei și diversificarea domeniilor de activitate.
Toate acestea conduc către o concluzie simplă, aceea că vom fi martorii unei creșteri a numărului start-up-urilor orientate către tehnologie. 2015 a fost primul an în care căutările online realizate cu ajutorul telefoanelor mobile au surclasat căutările de pe desktop pe teritoriul României. La această informație se adaugă faptul că aproximativ 15% dintre vânzările online din țara noastră au fost generate de pe un device mobil. Cu alte cuvinte, online-ul este un mediu care va avea o dezvoltare și mai impresionantă în lunile care vor veni, comparativ cu anul trecut, iar toate acțiunile vor fi îndreptate mai ales către utilizatorii care accesează Internetul prin intermediul telefonului mobil.
În tot acest timp, conținutul promovat se transformă. Astfel, potrivit datelor Wyzol (agenție de publicitate din Marea Britanie), alături de articole, conținutul video este cel care va fi în atenția tuturor. Pe de o parte consumatorii preferă să afle toate informațiile de care au nevoie fără să depună efortul necesar de a citi cu atenție un text. De cealaltă parte, nu mai puțin de 88% dintre companiile intervievate sunt de părere că un videoclip reușește să comunice mai bine și mai rapid informații despre serviciile și produsele oferite.
Concluzia este, așadar, simplă: toate afacerile vor investi direct în promovarea online, pe parcursul anului 2016. Acest lucru se va face însă cu o atenție deosebită pentru utilizatorii de telefoane mobile, iar conținutul promovat va deveni din ce în ce mai personalizat pentru consumatori, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor acestora într-un mod cât mai natural.
Online-ul a devenit locul unde fiecare afacere trebuie să existe. Afacerea ta este?

Februarie 2016

Pașii ce sunt realizați în recrutarea de noi angajați s-au schimbat ireversibil de ceva timp. Nu mai este o noutate pentru nimeni faptul că multe talente sunt descoperite pe rețelele de socializare sau întâmplător, citind bloguri personale. Care este următorul pas?
Tinerii schimbă piața muncii zi de zi, iar acest lucru se simte de la renunțarea la programul între 9AM și 5PM, până la modalitățile de comunicare și libertatea cu privire la locul de unde fiecare își termină task-urile. Țara noastră este recunoscută pentru talentele valoroase, iar accesibilitatea pe piața muncii a făcut ca multe dintre companiile internaționale să privească inaugurarea unui birou în România cu alți ochi. Asta mai ales datorită forței de muncă, la care se adaugă și salariile, net inferioare țărilor din vestul Europei.
Noua generație de profesioniști este acum în plină formare, venind cu forțe noi și puternice, idei revoluționare care vor inova toate sectoarele de activitate. Tehnologia, libertatea de exprimare, deschiderea și ușurința în accesarea de noi informații sunt cei mai importanți piloni care stau la baza schimbării ce a început deja să se resimtă. Tendința globală pe care toți specialiștii în resurse umane și nu numai o recunosc este nevoia de a investi în comunități. Este vorba despre investițiile companiilor în produse și servicii care schimbă modul în care interacționează oamenii și care schimbă în bine comunitățile formate.
Economia socială sau economia solidară se dezvoltă an de an, iar marile companii și-au îndreptat deja atenția spre fundații, asociații și alte instituții care pot susține acțiuni ce vor face diferența.
În 2016 însă toate aceste acțiuni vor deveni, ușor, ușor, parte din activitatea de zi cu zi a companiilor și asta pentru că noua generație de lideri va reuși să alinieze dorințele economice ale companiilor cu așteptările societății și consumatorilor.

Ianuarie 2016

Un nou an, un nou început, cu posibilități fără limite pentru afacerile din România. Dacă 2015 a fost un an marcat de o perioadă de revenire după criza economică, în care oamenii de afaceri au reînceput investițiile, dar orice pas realizat a fost unul făcut cu grijă și mare atenție la riscuri, 2016 va fi unul în care cuvântul cheie este “planificarea”.

În tot acest timp, proaspeții absolvenți încearcă și reușesc să schimbe modul în care angajații români privesc piața muncii. Dovadă a acestui lucru stă faptul că multe afaceri și-au mutat acțiunile în mediul online, conștientizând, cu ajutorul tinerilor, că profitul poate fi același sau chiar mai ridicat, dar investițiile în mentenanță sunt unele mult mai scăzute.
Mai mult decât atât, trecem printr-o perioadă în care consumatorul final are un impact foarte ridicat asupra produselor sau serviciilor lansate. Interacțiunile directe și sincere cu clienții, realizate atât cu ajutorul online-ului, cât și prin studii de caz, fac ca toate schimbările care au loc în cadrul proceselor de producție să fie unele în strictă concordanță cu dorințele clienților finali. Chiar dacă la o primă vedere acest lucru nu pare că implică multe alte schimbări, modificările sunt unele care au loc la fiecare nivel. De exemplu, campaniile de promovare și de marketing încep înainte ca soluția să fie lansată pe piață, prin testări speciale realizate de fani, iar evenimentele de lansare au loc de multe ori nu doar offline, cât și online, prin activări punctuale.

Toate aceste lucruri demonstrează nu doar că afacerile se bazează din ce în ce mai mult pe mediul online pentru a-și crește businessul, ci și faptul că modalitatea în care companiile se dezvoltă s-a schimbat radical în ultimii ani. Afacerile sunt mult mai aproape de fani și de clienți, au realizat importanța fidelizării consumatorilor și și-au dat seama că o soluție are succes nu doar datorită beneficiilor pe care le oferă, ci și mulțumită poveștii care a stat la baza acesteia.

Decembrie 2015

La final de an toți managerii și nu numai trag linie activității companiei în care activează și analizează care sunt rezultatele. Nu în ultimul rând, toate aceste concluzii vin cu planuri pentru noul an, cu strategii clare și planuri ambițioase pentru noi proiecte.
2015 a fost un an plin de provocări pentru mediul de afaceri românesc. La nivel teoretic, criza economică s-a terminat pentru toate sectoarele. Acest lucru nu înseamnă însă și lipsa totală a efectelor recesiunii, ci doar diminuarea lor. Businessurile se văd nevoite în continuare să pună pe primul loc siguranța investițiilor și să se gândească de două ori înainte de a face un pas important, care presupune și riscuri mari, în ciuda posibilității ridicate de a avea rezultate benefice.
Oficial, multe au fost sectoarele care au înregistrat creșteri serioase pe parcursul acestui an. Chiar dacă majorările nu au fost unele foarte ridicate, 2015 este primul an în care creșterea salariilor a fost mai mare decât cea planificată la început de an. Mai precis, majorarea pe care managerii au planificat-o era una de 3,9%. În anumite sectoare însă, creșterea salarială a fost de 4,5%. Este vorba despre sectorul farmaceutic, la care se adaugă și activități precum cel bancar sau retail ce au avut creșteri pentru salariile angajaților, de 2% pentru sectorul bancar și de 3,7% pentru retail.
Toate acestea sunt semne clare ale revenirii economiei, iar puterea de cumpărare este, de asemenea, pe un trend ascendent. Cu toate acestea, există însă semne de întrebare pentru mediul de afaceri, semne de întrebare care se traduc prin investiții sigure, strategii bine puse la punct pentru a diminua nivelul de risc și grija ca businessul să nu mai ajungă niciodată în momente delicate, fără siguranța următorilor pași.

Noiembrie 2015

Monitorizarea angajaților la locul de muncă. Sunteți pro sau contra?
Odată cu dezvoltarea tehnologiei și a faptului că foarte mulți dintre angajații din România și nu numai își petrec ziua de lucru în fața unui computer. Dacă până acum mult timp salariații aveau un program fix pe care erau obligați să îl respecte, acum programul de lucru a devenit unul mult mai flexibil, dar monitorizarea activității există încă, ba chiar mulți spun că se realizează mult mai atent decât până acum.
Nu este vorba doar despre camere video și de înregistrarea momentelor în care angajații își încep programul și îl termină, ci despre soft-uri speciale, care analizează fiecare activitate pe care cineva o face online. Din ce în ce mai multe companii își promovează soluțiile de monitorizare în rândul angajatorilor prin promisiuni precum eficientizarea timpului salariaților și un mai bun control asupra activității acestora. De cealaltă parte însă, angajații spun că toate aceste programe nu doar că le limitează accesul la informație și le încalcă dreptul la libertatea informației, dar le cauzează și o stare constantă de atenție, ce nu îi ajută să se simtă liberi și, deci, nici să lucreze în ritmul lor.
În tot acest timp fiecare acțiune pe care o face un salariat de la computerul companiei este atent monitorizată, iar nu puține sunt companiile care au interzis angajaților accesul la anumite website-uri, precum rețelele de socializare, mailurile personale și alte website-uri foarte accesate în prezent. Desigur, angajatorii argumentează deciziile prin faptul că salariații nu sunt nevoiți să acceseze respectivele platforme în interes de muncă, așadar timpul acestora ar fi unul pierdut, dar cum rămâne cu drepturile oamenilor?
Ceea ce trebuie să știe însă angajații ce se află în astfel de situații este faptul că instalarea soft-urilor de monitorizare poate să aibă loc doar dacă aceștia și-au dat acordul în prealabil, întrucât acest lucru presupune limitarea unui drept al salariaților.

Octombrie 2015

Management sau leadership? La prima vedere nu există nicio diferență între cele două concepte. Adevărul este însă altul. În timp ce managementul se referă strict la limitarea riscurilor, acțiuni bazate pe rațiune și concentrarea asupra rezultatelor pe termen mediu și scurt, leadershipul este direcționat spre asumarea de riscuri cu scopul unor rezultate impresionante, deschiderea spre schimbarea constantă, văzută ca un pas spre succes și rezultate pe termen lung. Unii sunt de părere că alegerea între management și leadership este una în strânsă legătură cu organizația și cultura unei companii, dar acest lucru nu este singurul esențial. Este vorba mai ales despre valorile oamenilor care ocupă poziții de conducere și, nu în ultimul rând, de încrederea pe care aceștia o oferă subordonaților, echipelor pe care ei le conduc. Educația, experiențele, interacțiunea cu oameni care inspiră și ce sunt diferiți față de ceilalți, care cred într-un vis ce pare de neatins sunt lucrurile care stau la baza abilității de a deveni un lider. Dacă un manager impune limitele, un lider inspiră și pune accentul pe valorile esențiale, individuale, direcționându-și activitatea de zi cu zi pe inovație și încredere. Există două tabere: una care crede că un control absolut este un pas obligatoriu spre succes, iar a doua care consideră că libertatea este pilonul de bază pentru orice proiect ce va rămâne în istorie. Leadershipul crede în libertate, în viziune, într-un vis la fel de puternic precum motivația echipei din care face parte. Un bun lider determină și inspiră, nu obligă sau limitează, ci interacționează, cu integritate și viziune.

Munca va ocupa o mare parte din viaţa ta şi singurul fel de a fi cu adevărat satisfăcut este să ai realizări frumoase. Şi nu poţi avea realizări frumoase decât dacă iubeşti ceea ce faci. Dacă nu ai găsit încă, continuă să cauţi – Steve Jobs

Septembrie 2015

Toamna se numără târgurile, seminariile și workshop-urile speciale pentru companiile de toate mărimile, iar faptul că perioada vacanțelor s-a terminat se resimte cel mai puternic pentru companiile specializate în organizarea de evenimente.
Nu puține sunt conferințele dedicate sectoarelor de activitate, iar prezența societăților de profil este acum mai puternică decât în orice perioadă a anului. Motivul este clar: după câteva luni în care piața a stagnat pentru cele mai multe dintre industrii, toată lumea este pregătită să revină în atenția partenerilor și a clienților.
Beneficiile sunt nenumărate pentru toți participanții. Pe de o parte companiile înțeleg faptul că este momentul oportun de a-și prezenta ultimele noutăți privind serviciile și produsele din portofoliu. Succesul la multe astfel de evenimente este măsurat astfel din perspectiva contractelor încheiate, a vânzărilor, dar și a noilor posibili parteneri de afaceri, care pot ajuta la dezvoltarea companiei pe viitor. De cealaltă parte însă, vizitatorii sunt la curent cu trendurile pieței și se pregătesc în cunoștință de cauză din timp pentru acestea.
Inima evenimentelor de business este, cel puțin în București, Centrul expozițional Romexpo. Luna septembrie începe cu foarte multe evenimente care adună industrii diferite, de la Expoplast, la Print & Sign, Pack Show, Gifts Show sau Târgul Internațional de Mobilă BIFE-SIM. Nici conferințele din alte locații nu se lasă așteptate, un exemplu în acest sens este SMART MONEY Summit, eveniment dedicat celor mai noi trenduri de business și din economie, care va avea loc la finalul lunii octombrie în cadrul hotelului Ramada Majestic. Desigur, la toate acestea se adaugă evenimentele din țară, exemplu în acest sens este conferința Managementului Performanței, ce este organizată în luna noiembrie la Sibiu.
Indiferent de industria pe care o reprezentați sau de departamentul în care vă desfășurați activitatea, un om de afaceri care vrea să-și dezvolte businessul știe întotdeauna care sunt următoarele conferințe la care trebuie să fie prezent.
Urmăriți așadar revista Jurnalul de Afaceri pentru a afla care sunt acele evenimente pe care nu trebuie să le ratați în această toamnă.

August 2015

Antreprenor, om de afaceri cu experiență bogată, directorul unei multinaționale, middle-manager sau simplu angajat cu performanțe peste medie. Ce au toți în comun? Dincolo de dedicarea fiecăruia și de experiență este pasiunea, acel lucru fără de care nicio afacere nu este inaugurată și niciun proiect finalizat cu succes.
Mulți sunt de părere că perseverența este cheia succesului și, în multe cazuri este adevărat, dar totul pornește de la pasiune.
Atunci când activezi într-o industrie, indiferent de domeniul de activitate, este esențial să cunoști foarte bine toate inovațiile din cadrul acesteia, să te bucuri și să folosești tehnologia și noutățile în favoarea ta. Implicarea activă, fără limite impuse și cu un singur scop principal, este acel lucru pe care mulți îl uită odată cu trecerea timpului, reușind astfel să piardă bucuria de a dezvolta un lucru de la zero și de a se zâmbi în fața fiecărei reușite, de fiecare pas mic făcut pentru a ajunge acolo unde își doresc.
Până și cazurile în care afacerea este pornită dintr-o nevoie a antreprenorului extinsă la o nevoie a pieței se pot transforma într-o pasiune. Adaptarea la munca de zi cu zi și inserarea de noi aspecte și noi provocări ce susțin acțiunile sunt lucruri care ajută la dezvoltarea pasiunii.
Odată ce sunt descoperite punctele forte ale fiecăruia dintre noi, se poate construi o legătură dintre dorință, realitate și, cel mai important, cum putem să facem trecerea de la una la alta. Creativitatea, persuasiunea, prioritizarea importanței, stabilitatea sau persevența vor veni pe parcurs, atunci când este nevoie de toate acestea, dar startul unui business care întrece concurența și mulțumește angajații rămâne pasiunea fără limite.

“Leaderii de afaceri de succes proiectează o viziune, o articulează, o posedă cu pasiune și o duc spre completare fără oprire” – Jack Welch

total: 74 | afișate acum: 41 - 50