Numerele trecute

Ianuarie 2016

Un nou an, un nou început, cu posibilități fără limite pentru afacerile din România. Dacă 2015 a fost un an marcat de o perioadă de revenire după criza economică, în care oamenii de afaceri au reînceput investițiile, dar orice pas realizat a fost unul făcut cu grijă și mare atenție la riscuri, 2016 va fi unul în care cuvântul cheie este “planificarea”.

În tot acest timp, proaspeții absolvenți încearcă și reușesc să schimbe modul în care angajații români privesc piața muncii. Dovadă a acestui lucru stă faptul că multe afaceri și-au mutat acțiunile în mediul online, conștientizând, cu ajutorul tinerilor, că profitul poate fi același sau chiar mai ridicat, dar investițiile în mentenanță sunt unele mult mai scăzute.
Mai mult decât atât, trecem printr-o perioadă în care consumatorul final are un impact foarte ridicat asupra produselor sau serviciilor lansate. Interacțiunile directe și sincere cu clienții, realizate atât cu ajutorul online-ului, cât și prin studii de caz, fac ca toate schimbările care au loc în cadrul proceselor de producție să fie unele în strictă concordanță cu dorințele clienților finali. Chiar dacă la o primă vedere acest lucru nu pare că implică multe alte schimbări, modificările sunt unele care au loc la fiecare nivel. De exemplu, campaniile de promovare și de marketing încep înainte ca soluția să fie lansată pe piață, prin testări speciale realizate de fani, iar evenimentele de lansare au loc de multe ori nu doar offline, cât și online, prin activări punctuale.

Toate aceste lucruri demonstrează nu doar că afacerile se bazează din ce în ce mai mult pe mediul online pentru a-și crește businessul, ci și faptul că modalitatea în care companiile se dezvoltă s-a schimbat radical în ultimii ani. Afacerile sunt mult mai aproape de fani și de clienți, au realizat importanța fidelizării consumatorilor și și-au dat seama că o soluție are succes nu doar datorită beneficiilor pe care le oferă, ci și mulțumită poveștii care a stat la baza acesteia.

Decembrie 2015

La final de an toți managerii și nu numai trag linie activității companiei în care activează și analizează care sunt rezultatele. Nu în ultimul rând, toate aceste concluzii vin cu planuri pentru noul an, cu strategii clare și planuri ambițioase pentru noi proiecte.
2015 a fost un an plin de provocări pentru mediul de afaceri românesc. La nivel teoretic, criza economică s-a terminat pentru toate sectoarele. Acest lucru nu înseamnă însă și lipsa totală a efectelor recesiunii, ci doar diminuarea lor. Businessurile se văd nevoite în continuare să pună pe primul loc siguranța investițiilor și să se gândească de două ori înainte de a face un pas important, care presupune și riscuri mari, în ciuda posibilității ridicate de a avea rezultate benefice.
Oficial, multe au fost sectoarele care au înregistrat creșteri serioase pe parcursul acestui an. Chiar dacă majorările nu au fost unele foarte ridicate, 2015 este primul an în care creșterea salariilor a fost mai mare decât cea planificată la început de an. Mai precis, majorarea pe care managerii au planificat-o era una de 3,9%. În anumite sectoare însă, creșterea salarială a fost de 4,5%. Este vorba despre sectorul farmaceutic, la care se adaugă și activități precum cel bancar sau retail ce au avut creșteri pentru salariile angajaților, de 2% pentru sectorul bancar și de 3,7% pentru retail.
Toate acestea sunt semne clare ale revenirii economiei, iar puterea de cumpărare este, de asemenea, pe un trend ascendent. Cu toate acestea, există însă semne de întrebare pentru mediul de afaceri, semne de întrebare care se traduc prin investiții sigure, strategii bine puse la punct pentru a diminua nivelul de risc și grija ca businessul să nu mai ajungă niciodată în momente delicate, fără siguranța următorilor pași.

Noiembrie 2015

Monitorizarea angajaților la locul de muncă. Sunteți pro sau contra?
Odată cu dezvoltarea tehnologiei și a faptului că foarte mulți dintre angajații din România și nu numai își petrec ziua de lucru în fața unui computer. Dacă până acum mult timp salariații aveau un program fix pe care erau obligați să îl respecte, acum programul de lucru a devenit unul mult mai flexibil, dar monitorizarea activității există încă, ba chiar mulți spun că se realizează mult mai atent decât până acum.
Nu este vorba doar despre camere video și de înregistrarea momentelor în care angajații își încep programul și îl termină, ci despre soft-uri speciale, care analizează fiecare activitate pe care cineva o face online. Din ce în ce mai multe companii își promovează soluțiile de monitorizare în rândul angajatorilor prin promisiuni precum eficientizarea timpului salariaților și un mai bun control asupra activității acestora. De cealaltă parte însă, angajații spun că toate aceste programe nu doar că le limitează accesul la informație și le încalcă dreptul la libertatea informației, dar le cauzează și o stare constantă de atenție, ce nu îi ajută să se simtă liberi și, deci, nici să lucreze în ritmul lor.
În tot acest timp fiecare acțiune pe care o face un salariat de la computerul companiei este atent monitorizată, iar nu puține sunt companiile care au interzis angajaților accesul la anumite website-uri, precum rețelele de socializare, mailurile personale și alte website-uri foarte accesate în prezent. Desigur, angajatorii argumentează deciziile prin faptul că salariații nu sunt nevoiți să acceseze respectivele platforme în interes de muncă, așadar timpul acestora ar fi unul pierdut, dar cum rămâne cu drepturile oamenilor?
Ceea ce trebuie să știe însă angajații ce se află în astfel de situații este faptul că instalarea soft-urilor de monitorizare poate să aibă loc doar dacă aceștia și-au dat acordul în prealabil, întrucât acest lucru presupune limitarea unui drept al salariaților.

Octombrie 2015

Management sau leadership? La prima vedere nu există nicio diferență între cele două concepte. Adevărul este însă altul. În timp ce managementul se referă strict la limitarea riscurilor, acțiuni bazate pe rațiune și concentrarea asupra rezultatelor pe termen mediu și scurt, leadershipul este direcționat spre asumarea de riscuri cu scopul unor rezultate impresionante, deschiderea spre schimbarea constantă, văzută ca un pas spre succes și rezultate pe termen lung. Unii sunt de părere că alegerea între management și leadership este una în strânsă legătură cu organizația și cultura unei companii, dar acest lucru nu este singurul esențial. Este vorba mai ales despre valorile oamenilor care ocupă poziții de conducere și, nu în ultimul rând, de încrederea pe care aceștia o oferă subordonaților, echipelor pe care ei le conduc. Educația, experiențele, interacțiunea cu oameni care inspiră și ce sunt diferiți față de ceilalți, care cred într-un vis ce pare de neatins sunt lucrurile care stau la baza abilității de a deveni un lider. Dacă un manager impune limitele, un lider inspiră și pune accentul pe valorile esențiale, individuale, direcționându-și activitatea de zi cu zi pe inovație și încredere. Există două tabere: una care crede că un control absolut este un pas obligatoriu spre succes, iar a doua care consideră că libertatea este pilonul de bază pentru orice proiect ce va rămâne în istorie. Leadershipul crede în libertate, în viziune, într-un vis la fel de puternic precum motivația echipei din care face parte. Un bun lider determină și inspiră, nu obligă sau limitează, ci interacționează, cu integritate și viziune.

Munca va ocupa o mare parte din viaţa ta şi singurul fel de a fi cu adevărat satisfăcut este să ai realizări frumoase. Şi nu poţi avea realizări frumoase decât dacă iubeşti ceea ce faci. Dacă nu ai găsit încă, continuă să cauţi – Steve Jobs

Septembrie 2015

Toamna se numără târgurile, seminariile și workshop-urile speciale pentru companiile de toate mărimile, iar faptul că perioada vacanțelor s-a terminat se resimte cel mai puternic pentru companiile specializate în organizarea de evenimente.
Nu puține sunt conferințele dedicate sectoarelor de activitate, iar prezența societăților de profil este acum mai puternică decât în orice perioadă a anului. Motivul este clar: după câteva luni în care piața a stagnat pentru cele mai multe dintre industrii, toată lumea este pregătită să revină în atenția partenerilor și a clienților.
Beneficiile sunt nenumărate pentru toți participanții. Pe de o parte companiile înțeleg faptul că este momentul oportun de a-și prezenta ultimele noutăți privind serviciile și produsele din portofoliu. Succesul la multe astfel de evenimente este măsurat astfel din perspectiva contractelor încheiate, a vânzărilor, dar și a noilor posibili parteneri de afaceri, care pot ajuta la dezvoltarea companiei pe viitor. De cealaltă parte însă, vizitatorii sunt la curent cu trendurile pieței și se pregătesc în cunoștință de cauză din timp pentru acestea.
Inima evenimentelor de business este, cel puțin în București, Centrul expozițional Romexpo. Luna septembrie începe cu foarte multe evenimente care adună industrii diferite, de la Expoplast, la Print & Sign, Pack Show, Gifts Show sau Târgul Internațional de Mobilă BIFE-SIM. Nici conferințele din alte locații nu se lasă așteptate, un exemplu în acest sens este SMART MONEY Summit, eveniment dedicat celor mai noi trenduri de business și din economie, care va avea loc la finalul lunii octombrie în cadrul hotelului Ramada Majestic. Desigur, la toate acestea se adaugă evenimentele din țară, exemplu în acest sens este conferința Managementului Performanței, ce este organizată în luna noiembrie la Sibiu.
Indiferent de industria pe care o reprezentați sau de departamentul în care vă desfășurați activitatea, un om de afaceri care vrea să-și dezvolte businessul știe întotdeauna care sunt următoarele conferințe la care trebuie să fie prezent.
Urmăriți așadar revista Jurnalul de Afaceri pentru a afla care sunt acele evenimente pe care nu trebuie să le ratați în această toamnă.

August 2015

Antreprenor, om de afaceri cu experiență bogată, directorul unei multinaționale, middle-manager sau simplu angajat cu performanțe peste medie. Ce au toți în comun? Dincolo de dedicarea fiecăruia și de experiență este pasiunea, acel lucru fără de care nicio afacere nu este inaugurată și niciun proiect finalizat cu succes.
Mulți sunt de părere că perseverența este cheia succesului și, în multe cazuri este adevărat, dar totul pornește de la pasiune.
Atunci când activezi într-o industrie, indiferent de domeniul de activitate, este esențial să cunoști foarte bine toate inovațiile din cadrul acesteia, să te bucuri și să folosești tehnologia și noutățile în favoarea ta. Implicarea activă, fără limite impuse și cu un singur scop principal, este acel lucru pe care mulți îl uită odată cu trecerea timpului, reușind astfel să piardă bucuria de a dezvolta un lucru de la zero și de a se zâmbi în fața fiecărei reușite, de fiecare pas mic făcut pentru a ajunge acolo unde își doresc.
Până și cazurile în care afacerea este pornită dintr-o nevoie a antreprenorului extinsă la o nevoie a pieței se pot transforma într-o pasiune. Adaptarea la munca de zi cu zi și inserarea de noi aspecte și noi provocări ce susțin acțiunile sunt lucruri care ajută la dezvoltarea pasiunii.
Odată ce sunt descoperite punctele forte ale fiecăruia dintre noi, se poate construi o legătură dintre dorință, realitate și, cel mai important, cum putem să facem trecerea de la una la alta. Creativitatea, persuasiunea, prioritizarea importanței, stabilitatea sau persevența vor veni pe parcurs, atunci când este nevoie de toate acestea, dar startul unui business care întrece concurența și mulțumește angajații rămâne pasiunea fără limite.

“Leaderii de afaceri de succes proiectează o viziune, o articulează, o posedă cu pasiune și o duc spre completare fără oprire” – Jack Welch

Iulie 2015

Angajații sunt cei care formează și dezvoltă o companie – este ceea ce spun cei mai mulți dintre cei care conduc o afacere, indiferent de dimensiunea acesteia. Cu toate acestea însă, atunci când vine vorba despre investițiile în salariați, prioritățile se schimbă.
Pe lângă beneficiile de natură economică, multe companii au demarat programe speciale de specializare profesională, precum workshop-uri sau cursuri dedicate, iar acest lucru este un pas important pentru a dezvolta activitatea din cadrul organizației. Problema este însă una la nivelul sistemului educațional din țara noastră, sunt de părere la unison toți managerii care caută oameni foarte bine pregătiți și îi găsesc extrem de greu, dacă nu deloc.
Într-o țară unde bugetul dedicat educației nu este, nici de departe, un motiv de mândrie, care este singura soluție pe care o pot avea tinerii de astăzi pentru un viitor strălucit? Investițiile personale sau, mult mai direct și mai corect, investițiile susținute ale companiilor care conștientizează faptul că formarea tinerilor este, implicit, o investiție în propriul viitor. Programele de responsabilitate socială, sponsorizările atent realizate, demararea de programe interne sau externe în cadrul cărora să fie invitați studenții care învață la facultățile de profil sunt doar câteva dintre direcțiile pe care le pot alege organizațiile care conștientizează din timp nevoia de oameni educați pentru creșterea afacerii.
Se spune că practica este total diferită față de teorie, iar acesta este de multe ori și motivul pentru care proaspeții absolvenți își găsesc foarte greu un loc de muncă după finalizarea studiilor. Cum pot aceștia căpăta cunoștințele de care au nevoie, dacă nimeni nu le acordă nicio șansă în acest sens? Prin practică, programe dedicate și cursuri, însă este corect și benefic ca toate acestea să fie susținute de profesioniștii din interiorul companiilor, în cadrul cărora tinerii visează că-și vor începe cariera.

Iunie 2015

După o lungă perioadă în care taxele și impozitele au fost majorate, în timp ce veniturile românilor au fost într-un trend descendent, Guvernul a aprobat una dintre cele mai bune vești ale anului curent pentru consumatori și nu numai. 1 iunie este data la care TVA-ul pentru alimente și băuturi va fi micșorată la 9%.
Reducerea se traduce rapid în vânzări mai ridicate pentru magazinele și unitățile alimentare și, desigur, prin achiziții mai mari realizate de români. La toate acestea se adaugă și diminuarea fraudelor fiscale din sistem și, nu în ultimul rând, la o stare mai bună de sănătate pentru oamenii care până nu acum mult timp nu își permiteau să introducă în coșul zilnic de cumpărături anumite alimente benefice pentru sănătate. Implicațiile sunt majore pe termen lung și mediu, iar producătorii din industrie și nu numai sunt toți de părere că acestea nu vor întârzia să apară.

Potrivit autorităților, prețurile produselor ar trebui să scadă la raft cu cel puțin 12% în urma reducerii TVA-ului. Pare puțin, însă pentru veniturile multora dintre români va fi o schimbare ce se va resimți fără doar și poate.

Datele Institutului Național de Statistică arată că pe luna martie salariul mediu net pe economie s-a ridicat la 1.829 lei. Tot potrivit INS, românii lasă 42% din salariu pe alimente, adică aproximativ 770 de lei, lună de lună. Dacă prețurile se vor diminua cu 12%, ca urmare a TVA-ului scăzut, asta înseamnă că românii vor rămâne în buzunar cu peste 90 de lei pe lună.
După un calcul simplu, reducerea TVA-ului se poate traduce așadar cu o economie de circa 1.000 de lei, ceea ce înseamnă suma de bani necesară pentru o vacanță de o săptămână la malul mării, prin programul “Litoralul pentru toți”.

Mai 2015

Investiții, profit, rezultate favorabile, creșteri sau situații benefice – sunt toate vești extraordinare pentru oamenii de afaceri din orice colț al lumii. Toate acestea nu pot fi posibile fără parteneri de afaceri puternici, care au același scop precum companiile ce se bucură de toate aceste beneficii, iar partenerii de afaceri au nevoie, pe lângă beneficiile materiale, și de un “Mulțumesc!”. Pare simplu, uneori chiar banal, dar efervescența mediului de afaceri face ca de multe ori investitorii să uite cât de important este acest cuvânt pentru prezentul și viitorul lor.

Recunoașterea creditelor unei instituții sau a unei singure persoane care a fost alături și a susținut creșterea afacerii în care sunteți implicați este nu doar normală, ci și esențială pentru ambele părți. Pe de o parte, este o modalitate clară prin care este dovedit faptul că sunteți conștienți de importanța celor din jur în atingerea succesului, iar de cealaltă parte cei implicați vor dori nu doar să continue în același fel ca și până acum, dar să se dedice și mai mult, întrucât sunt conștienți de faptul că activitatea lor este una vizibilă și apreciată la cel mai înalt nivel.

Psihologii au declarat, în nenumărate rânduri, faptul că angajații, dar și clienții sau partenerii de afaceri nu sunt interesați doar de partea financiară a unui proiect, ci și de relația cu cei implicați direct. La acestea se adaugă și meritele pe care inițiatorii proiectului le acordă, iar cea mai simplă modalitate prin care se pot recunoaște meritele cuiva este un sincer “Mulțumesc!”.

“Dumnezeu ţi-a dăruit 86.400 de secunde azi. Ai folosit vreuna pentru a spune <mulţumesc>?” – William Arthur Ward

Aprilie 2015

Printre primele decizii pe care le-au luat companiile atunci când a început criza economică a fost cea privind scăderea cheltuielilor fixe, dar și a celor variabile. De cealaltă parte, consumatorii din România și nu numai au reacționat la fel, doar că de data aceasta s-a pus problema limitării, pe cât posibil, a cheltuielilor lunare.
S-a ajuns așadar la un ciclu vicios, întrucât din ce în ce mai multe domenii au început să sufere ca urmare a pierderii cash flow-ului generat până în acel moment de clienți.
Cererea consumatorilor finali a început să crească însă, iar acest lucru se resimte cel mai bine în sectorul FMCG. Un raport în acest sens este dat de GfK, companie ce a monitorizat consumul casnic și a concluzionat că anul trecut românii au cumpărat cu 2% mai mult, comparativ cu nivelul înregistrat în anul 2013. La această creștere a contat foarte mult și poziționarea strategică a marilor retaileri, care au deschis noi unități, cu formate ce se doresc a deveni unele de proximitate, cu oferte specializate.
Un alt sector economic ce a înregistrat creșteri anul trecut a fost cel al produselor IT&C. Rapoartele magazinelor de profil arată faptul că pe primul loc în cerințele clienților se situează telefoanele mobile, urmate de electrocasnice și electronice.
În tot acest timp, companiile din toate domeniile de activitate așteaptă încă din partea autorităților locale propuneri eficiente pentru susținerea și dezvoltarea consumului pe termen mediu și lung. De la reducerile taxelor si impozitelor aferente investițiilor speciale, până la facilități fiscale pentru societățile care vor să se dezvolte sau ajutor financiar în perioade umbrite de lipsa profitului.
“Nu poţi ajuta pe cineva să urce dealul fără a te apropia tu însuţi de vârf” – H. Norman Schwarzkopf

total: 70 | afișate acum: 41 - 50