Numerele trecute

Iulie 2015

Angajații sunt cei care formează și dezvoltă o companie – este ceea ce spun cei mai mulți dintre cei care conduc o afacere, indiferent de dimensiunea acesteia. Cu toate acestea însă, atunci când vine vorba despre investițiile în salariați, prioritățile se schimbă.
Pe lângă beneficiile de natură economică, multe companii au demarat programe speciale de specializare profesională, precum workshop-uri sau cursuri dedicate, iar acest lucru este un pas important pentru a dezvolta activitatea din cadrul organizației. Problema este însă una la nivelul sistemului educațional din țara noastră, sunt de părere la unison toți managerii care caută oameni foarte bine pregătiți și îi găsesc extrem de greu, dacă nu deloc.
Într-o țară unde bugetul dedicat educației nu este, nici de departe, un motiv de mândrie, care este singura soluție pe care o pot avea tinerii de astăzi pentru un viitor strălucit? Investițiile personale sau, mult mai direct și mai corect, investițiile susținute ale companiilor care conștientizează faptul că formarea tinerilor este, implicit, o investiție în propriul viitor. Programele de responsabilitate socială, sponsorizările atent realizate, demararea de programe interne sau externe în cadrul cărora să fie invitați studenții care învață la facultățile de profil sunt doar câteva dintre direcțiile pe care le pot alege organizațiile care conștientizează din timp nevoia de oameni educați pentru creșterea afacerii.
Se spune că practica este total diferită față de teorie, iar acesta este de multe ori și motivul pentru care proaspeții absolvenți își găsesc foarte greu un loc de muncă după finalizarea studiilor. Cum pot aceștia căpăta cunoștințele de care au nevoie, dacă nimeni nu le acordă nicio șansă în acest sens? Prin practică, programe dedicate și cursuri, însă este corect și benefic ca toate acestea să fie susținute de profesioniștii din interiorul companiilor, în cadrul cărora tinerii visează că-și vor începe cariera.

Iunie 2015

După o lungă perioadă în care taxele și impozitele au fost majorate, în timp ce veniturile românilor au fost într-un trend descendent, Guvernul a aprobat una dintre cele mai bune vești ale anului curent pentru consumatori și nu numai. 1 iunie este data la care TVA-ul pentru alimente și băuturi va fi micșorată la 9%.
Reducerea se traduce rapid în vânzări mai ridicate pentru magazinele și unitățile alimentare și, desigur, prin achiziții mai mari realizate de români. La toate acestea se adaugă și diminuarea fraudelor fiscale din sistem și, nu în ultimul rând, la o stare mai bună de sănătate pentru oamenii care până nu acum mult timp nu își permiteau să introducă în coșul zilnic de cumpărături anumite alimente benefice pentru sănătate. Implicațiile sunt majore pe termen lung și mediu, iar producătorii din industrie și nu numai sunt toți de părere că acestea nu vor întârzia să apară.

Potrivit autorităților, prețurile produselor ar trebui să scadă la raft cu cel puțin 12% în urma reducerii TVA-ului. Pare puțin, însă pentru veniturile multora dintre români va fi o schimbare ce se va resimți fără doar și poate.

Datele Institutului Național de Statistică arată că pe luna martie salariul mediu net pe economie s-a ridicat la 1.829 lei. Tot potrivit INS, românii lasă 42% din salariu pe alimente, adică aproximativ 770 de lei, lună de lună. Dacă prețurile se vor diminua cu 12%, ca urmare a TVA-ului scăzut, asta înseamnă că românii vor rămâne în buzunar cu peste 90 de lei pe lună.
După un calcul simplu, reducerea TVA-ului se poate traduce așadar cu o economie de circa 1.000 de lei, ceea ce înseamnă suma de bani necesară pentru o vacanță de o săptămână la malul mării, prin programul “Litoralul pentru toți”.

Mai 2015

Investiții, profit, rezultate favorabile, creșteri sau situații benefice – sunt toate vești extraordinare pentru oamenii de afaceri din orice colț al lumii. Toate acestea nu pot fi posibile fără parteneri de afaceri puternici, care au același scop precum companiile ce se bucură de toate aceste beneficii, iar partenerii de afaceri au nevoie, pe lângă beneficiile materiale, și de un “Mulțumesc!”. Pare simplu, uneori chiar banal, dar efervescența mediului de afaceri face ca de multe ori investitorii să uite cât de important este acest cuvânt pentru prezentul și viitorul lor.

Recunoașterea creditelor unei instituții sau a unei singure persoane care a fost alături și a susținut creșterea afacerii în care sunteți implicați este nu doar normală, ci și esențială pentru ambele părți. Pe de o parte, este o modalitate clară prin care este dovedit faptul că sunteți conștienți de importanța celor din jur în atingerea succesului, iar de cealaltă parte cei implicați vor dori nu doar să continue în același fel ca și până acum, dar să se dedice și mai mult, întrucât sunt conștienți de faptul că activitatea lor este una vizibilă și apreciată la cel mai înalt nivel.

Psihologii au declarat, în nenumărate rânduri, faptul că angajații, dar și clienții sau partenerii de afaceri nu sunt interesați doar de partea financiară a unui proiect, ci și de relația cu cei implicați direct. La acestea se adaugă și meritele pe care inițiatorii proiectului le acordă, iar cea mai simplă modalitate prin care se pot recunoaște meritele cuiva este un sincer “Mulțumesc!”.

“Dumnezeu ţi-a dăruit 86.400 de secunde azi. Ai folosit vreuna pentru a spune <mulţumesc>?” – William Arthur Ward

Aprilie 2015

Printre primele decizii pe care le-au luat companiile atunci când a început criza economică a fost cea privind scăderea cheltuielilor fixe, dar și a celor variabile. De cealaltă parte, consumatorii din România și nu numai au reacționat la fel, doar că de data aceasta s-a pus problema limitării, pe cât posibil, a cheltuielilor lunare.
S-a ajuns așadar la un ciclu vicios, întrucât din ce în ce mai multe domenii au început să sufere ca urmare a pierderii cash flow-ului generat până în acel moment de clienți.
Cererea consumatorilor finali a început să crească însă, iar acest lucru se resimte cel mai bine în sectorul FMCG. Un raport în acest sens este dat de GfK, companie ce a monitorizat consumul casnic și a concluzionat că anul trecut românii au cumpărat cu 2% mai mult, comparativ cu nivelul înregistrat în anul 2013. La această creștere a contat foarte mult și poziționarea strategică a marilor retaileri, care au deschis noi unități, cu formate ce se doresc a deveni unele de proximitate, cu oferte specializate.
Un alt sector economic ce a înregistrat creșteri anul trecut a fost cel al produselor IT&C. Rapoartele magazinelor de profil arată faptul că pe primul loc în cerințele clienților se situează telefoanele mobile, urmate de electrocasnice și electronice.
În tot acest timp, companiile din toate domeniile de activitate așteaptă încă din partea autorităților locale propuneri eficiente pentru susținerea și dezvoltarea consumului pe termen mediu și lung. De la reducerile taxelor si impozitelor aferente investițiilor speciale, până la facilități fiscale pentru societățile care vor să se dezvolte sau ajutor financiar în perioade umbrite de lipsa profitului.
“Nu poţi ajuta pe cineva să urce dealul fără a te apropia tu însuţi de vârf” – H. Norman Schwarzkopf

Martie 2015

Pasiune, curaj, seriozitate, atenție la detalii – toate acestea într-o lume considerată, până nu acum mult timp, a bărbaților. Este vorba despre doamnele care și-au urmat visul în business și au reușit să demonstreze tuturor faptul că nu este important dacă ești bărbat sau femeie atunci când vrei să reușești în afaceri.
Chanel, Benetton Group, The Body Shop sau Weight Watchers sunt doar cateva dintre cele mai de succes afaceri care au fost lansate de femei antreprenoare în secolul al XX-lea, iar lista poate continua. Ce au avut Coco Chanel, Giuliana Benetton, Anita Roddick sau Jean Nidetch în comun? Pasiunea și curajul în propriile idei, lucruri care sunt și vor fi întotdeauna baza oricărui business de succes.
Potrivit unui studiu comandat de Vodafone în trecut, femeile care se află într-o funcție de conducere nu doar că reușesc cu succes să conducă o companie, dar înțeleg mult mai bine legătura dintre viața personală și cea profesională. Cercetarea demonstrează faptul că femeile sunt mai indulgente în ceea ce privește activitatea angajaților la birou și că sunt și mai înțelegătoare atunci când salariații au nevoie de timp liber pentru viața de familie. Mai mult decât atât, spre deosebire de bărbați, femeile în funcții de conducere consideră subalternii prieteni, dezvoltând relații de amiciție cu aceștia.
Cu toate că femeile au demonstrat că pot conduce cu succes o afacere și o pot dezvolta chiar din stadii incipiente, cercetările actuale concluzionează încă faptul că salariile femeilor sunt mai mici decât cele ale bărbaților, în condițiile în care este vorba despre aceleași posturi, cu responsabilități egale.
Pe parcursul lunii martie, când sărbătorim femeile în orice mediu, vă invităm așadar să reflectați privitor la rolurile în societate și dacă diferențele de sex ar mai trebui să existe în anul 2015.

Februarie 2015

Se vorbește des în ultima perioadă despre curajul și pasiunea tinerilor din mediul de afaceri.
Antreprenori de pe băncile școlii, noua generație de oameni de afaceri învață din timp faptul că nu este necesar să te angajezi pentru a acumula experiență cum nu este obligatoriu nici salariul lunar pentru a deveni un om de succes. După o perioadă în care, cel puțin în România, singurele persoane din mediul de afaceri care au reușit să dezvolte companii de valoare, care ocupă o poziție fruntașă la nivel internațional, au fost cele susținute de afacerile părinților, tinerii ne demonstrează faptul că se poate și altfel.

Ingredientele de succes ale rețetei lor sunt puține, simple și la îndemână oricui: pasiune, efort, multă încredere și, nu în cele din urmă, talent. Posibilitățile sunt nenumărate, ne-o demonstrează chiar ei. În timp ce unii aleg drumul străinătății pentru a dezvolta pe alte meleaguri soluții complexe, nu puțini sunt cei care, cu drag de România, au ales să nu renunțe la patria lor și să o ia de la capăt, de câte ori este nevoie, pentru a-și atinge visul.
Una dintre cele mai importante lecții pe care le avem cu toții de învățat de la tinerii antreprenori este curajul nebun de a merge pe propria cale, chiar și atunci când cei cu mai multă vechime spun că drumul nu va conduce la succes. Astfel, tinerii capătă experiență și învață zi de zi din greșelile lor, succesul altora și plafonarea unora.

“Să câștigi nu este ceva ce vei face <cândva>. Nu câștigi din când în când, nu faci lucrurile corecte din când în când, le faci zi de zi. Succesul este un obicei, din păcate la fel este și eșecul.” – Vince Lombardi

Ianuarie 2015

Un nou președinte, noi direcții pentru economie!

Anul 2015 reprezintă un an cu noi direcții pentru dezvoltarea economiei, este de părere noul președinte al României Klaus Iohannis, care a dedicat o mare parte din programul său prezidențial economiei liberale, pe care o caracterizează prin competitivitate și prosperitate.
Marile transformări nu se fac așteptând condițiile sociale, economice și politice perfecte, ci asumând o viziune și lucrând necontenit, cu responsabilitate și determinare, pentru a o împlini. Când vom face acest lucru, românii nu-și vor mai căuta viitorul dincolo de granițele țării, iar cei plecați vor dori să se întoarcă. Și chiar dacă reconstrucția nu e încă gata, vor dori să contribuie la ea. Pentru că, în acel moment, România va fi o țară în care politicienii respectă cetățenii, o țară care știe ce vrea și încotro se îndreaptă – a declarat Klaus Iohannis.

Potrivit noului președinte al României, țara noastră se află în faţa unei opţiuni fundamentale pentru şansele sale de dezvoltare. Cu un trecut plin de incertitudini şi dezechilibre modernizarea necesită o politică economică, o reformă instituţională și construirea unui nou model de dezvoltare economică.
Puncte importante din programul prezidențial sunt dedicate industriei și energiei, care vor deveni, cu o susținere adecvată, vectori constanți ai competitivității economiei României. Mai mult decât atât, se dorește o agricultură performantă, dezvoltată cu ajutorul industrializării și echilibrării forței de muncă din domeniu. Un alt sector important este absorbția fondurilor europene pentru România, iar dezvoltarea pieței de capital și a sistemului financiar este o altă direcție strategică a noului președinte. Nu în ultimul rând, programul în care crede Klaus Iohannis presupune dezvoltarea infrastructurii financiare prin susținerii activității IMM-urilor din România.

Cu drag,
Roxana Jilăveanu
Editor Coordonator

Decembrie 2014

Anul 2014 a fost unul în care a existat un echilibru economic sensibil. În timp ce multe companii au început să revină pe profit, după o perioadă în care își limitau pierderile, alte companii se află în continuare în imposibilitatea de a se dezvolta. În timp ce s-a redus povara fiscală în anumite sectoare de activitate, au fost introduse noi impozite în domenii vitale pentru o creștere economică susținută. Atragerea de investitori noi și, implicit, de capital substanțial, a rămas în continuare slabă în România.

Care sunt așteptările pentru anul viitor? Reprezentanții mediului de afaceri trag semnale de alarmă, potrivit cărora autoritățile trebuie să se preocupe mai puternic asupra problemelor deja existente în legislația actuală. În plus, nevoia bugetelor pentru domeniile cercetării și dezvoltării este din ce în ce mai puternică pentru dezvoltare. Mai mult decât atât, pentru a încuraja investitorii de peste granițe să-și dezvolte o afacere în România este necesară impunerea unui an fiscal diferit față de cel calendaristic, care să corespundă cu cel financiar și, nu în ultimul rând, deduceri și ajutoare financiare pentru companiile aflate la început de drum. Nu în ultimul rând, multe companii pledează pentru taxarea inversă în acele activități cu un risc ridicat de evaziune.
Chiar dacă noul președinte Klaus Iohannis are prerogative limitate privind schimbările ce se pot aduce în mediul de afaceri, antreprenorii privesc schimbarea optimiști, întrucât noul președinte poate oferi impulsul necesar Guvernului pentru modificări benefice. Relaxarea fiscală, stabilitatea legislativă și predictabilitatea sunt cele trei dorințe ale mediului de afaceri pentru noul an.

Noiembrie 2014

Oficialii Fondului Monetar Internațional și-au exprimat, acum câteva luni, îngrijorările cu privire la faptul că România nu are o scenă politică puternică și stabilă, iar aceste lucruri, adăugate la situația de dinainte și din timpul alegerilor prezidențiale, pot afecta puternic evoluția economică. Principala îngrijorare a oficialilor era legată de reformele structurale cu privire la companiile de stat. Odată ce acestea întârzie să fie puse în practică, oamenii de afaceri se vor feri să realizeze investiții ridicate, iar creșterea și stabilitatea economică vor întârzia să apară.

Așa-numitele “măsuri populiste”, prin care politicienii iau decizii grăbite și fără o susținere cu privire la creșterea ajutoarelor și indemnizațiilor pentru persoanele cu venituri mici sau reducerea taxelor ori angajările pe posturile bugetate de stat, conduc la atragerea de voturi, dar și la promisiuni greu de respectat fără riscuri majore sau, în unele cazuri, efecte negative sigure.
La toate acestea, se adaugă și incertitudinile politice din ultimul timp, care au cauzat scepticismul investitorilor. Schimbările ajutoarelor oferite de stat companiilor care investesc într-un anumit domenii, modificările radicale ale legislației și fluctuațiile taxelor și impozitelor sunt alte motive pentru care acționarii companiilor se feresc să dezvolte în țara noastră.

Chiar dacă, potrivit unor statistici, ultimii ani au adus o ușoară creștere economică, mulți sunt cei care spun că situația nu s-a schimbat în realitate. Susținerea sectoarelor, precum industria și agricultura, este inerentă pentru o dezvoltare susținută, spun analiștii. Aceștia adaugă faptul că orice măsură trebuie întărită de siguranța oferită de un mediu politic puternic și sigur, care oferă încredere mediului de afaceri.

Octombrie 2014

Cu zeci de ani în urmă, o promisiune era îndeajuns pentru a încheia o afacere. Există și acum țări unde un e-mail cu toate detaliile unui parteneriat și un accept în scris țin locul unui contract oficial, semnat și ștampilat. Nimic nu este mai puternic decât o promisiune certă, mai ales în mediul de afaceri, unde lucrurile se schimbă de la o zi la alta atât de rapid, iar faptul că te bazezi pe parteneri și colaboratori este vital. Unii oameni de afaceri cad în capcana de a promite prea multe, uneori din exces de zel, alteori pentru că sincer și-ar dori ca lucrurile să o ia pe respectivul făgaș, dar există însă și momente în care promisiunea ține de fapt locul terminării bruște a unei discuții lungi. Rezultatele nu sunt niciodată unele benefice și, din păcate, nu doar cel care a făcut promisiunea în necunoștință de cauză are de suferit, ci și cel care crede în puterea unui cuvânt ferm. Soluțiile sunt la îndemâna oricărei persoane: evaluarea atentă a resurselor, determinarea unui timp necesar pentru a termina respectivul lucru și estimarea unor rezultate clare, cu limite maxime și minime. Poate că pentru moment cei care aud promisiunea vor fi fericiți, pentru că primesc răspunsul de care aveau nevoie, dar mai târziu lucrurile nu doar că nu iau direcția estimată, dar se înrăutățesc. Acest lucru dăunează nu doar celui implicat, ci și imaginii companiei, încrederii partenerilor. Activitățile și discuțiile din mediul de afaceri trebuie să fie unele oneste, mereu în concordanță cu standardele de etică. Scuzele târzii și explicațiile lungi nu vor face ca efectele unei promisiuni nerespectate să dispară. Încrederea în persoana din spatele unui business poate fi de multe ori mult mai importantă decât bugetele implicate într-o anumită tranzacție. Spuneți mereu ceea ce credeți și credeți în ceea ce spuneți!

total: 64 | afișate acum: 41 - 50