Numerele trecute

Aprilie 2015

Printre primele decizii pe care le-au luat companiile atunci când a început criza economică a fost cea privind scăderea cheltuielilor fixe, dar și a celor variabile. De cealaltă parte, consumatorii din România și nu numai au reacționat la fel, doar că de data aceasta s-a pus problema limitării, pe cât posibil, a cheltuielilor lunare.
S-a ajuns așadar la un ciclu vicios, întrucât din ce în ce mai multe domenii au început să sufere ca urmare a pierderii cash flow-ului generat până în acel moment de clienți.
Cererea consumatorilor finali a început să crească însă, iar acest lucru se resimte cel mai bine în sectorul FMCG. Un raport în acest sens este dat de GfK, companie ce a monitorizat consumul casnic și a concluzionat că anul trecut românii au cumpărat cu 2% mai mult, comparativ cu nivelul înregistrat în anul 2013. La această creștere a contat foarte mult și poziționarea strategică a marilor retaileri, care au deschis noi unități, cu formate ce se doresc a deveni unele de proximitate, cu oferte specializate.
Un alt sector economic ce a înregistrat creșteri anul trecut a fost cel al produselor IT&C. Rapoartele magazinelor de profil arată faptul că pe primul loc în cerințele clienților se situează telefoanele mobile, urmate de electrocasnice și electronice.
În tot acest timp, companiile din toate domeniile de activitate așteaptă încă din partea autorităților locale propuneri eficiente pentru susținerea și dezvoltarea consumului pe termen mediu și lung. De la reducerile taxelor si impozitelor aferente investițiilor speciale, până la facilități fiscale pentru societățile care vor să se dezvolte sau ajutor financiar în perioade umbrite de lipsa profitului.
“Nu poţi ajuta pe cineva să urce dealul fără a te apropia tu însuţi de vârf” – H. Norman Schwarzkopf

Martie 2015

Pasiune, curaj, seriozitate, atenție la detalii – toate acestea într-o lume considerată, până nu acum mult timp, a bărbaților. Este vorba despre doamnele care și-au urmat visul în business și au reușit să demonstreze tuturor faptul că nu este important dacă ești bărbat sau femeie atunci când vrei să reușești în afaceri.
Chanel, Benetton Group, The Body Shop sau Weight Watchers sunt doar cateva dintre cele mai de succes afaceri care au fost lansate de femei antreprenoare în secolul al XX-lea, iar lista poate continua. Ce au avut Coco Chanel, Giuliana Benetton, Anita Roddick sau Jean Nidetch în comun? Pasiunea și curajul în propriile idei, lucruri care sunt și vor fi întotdeauna baza oricărui business de succes.
Potrivit unui studiu comandat de Vodafone în trecut, femeile care se află într-o funcție de conducere nu doar că reușesc cu succes să conducă o companie, dar înțeleg mult mai bine legătura dintre viața personală și cea profesională. Cercetarea demonstrează faptul că femeile sunt mai indulgente în ceea ce privește activitatea angajaților la birou și că sunt și mai înțelegătoare atunci când salariații au nevoie de timp liber pentru viața de familie. Mai mult decât atât, spre deosebire de bărbați, femeile în funcții de conducere consideră subalternii prieteni, dezvoltând relații de amiciție cu aceștia.
Cu toate că femeile au demonstrat că pot conduce cu succes o afacere și o pot dezvolta chiar din stadii incipiente, cercetările actuale concluzionează încă faptul că salariile femeilor sunt mai mici decât cele ale bărbaților, în condițiile în care este vorba despre aceleași posturi, cu responsabilități egale.
Pe parcursul lunii martie, când sărbătorim femeile în orice mediu, vă invităm așadar să reflectați privitor la rolurile în societate și dacă diferențele de sex ar mai trebui să existe în anul 2015.

Februarie 2015

Se vorbește des în ultima perioadă despre curajul și pasiunea tinerilor din mediul de afaceri.
Antreprenori de pe băncile școlii, noua generație de oameni de afaceri învață din timp faptul că nu este necesar să te angajezi pentru a acumula experiență cum nu este obligatoriu nici salariul lunar pentru a deveni un om de succes. După o perioadă în care, cel puțin în România, singurele persoane din mediul de afaceri care au reușit să dezvolte companii de valoare, care ocupă o poziție fruntașă la nivel internațional, au fost cele susținute de afacerile părinților, tinerii ne demonstrează faptul că se poate și altfel.

Ingredientele de succes ale rețetei lor sunt puține, simple și la îndemână oricui: pasiune, efort, multă încredere și, nu în cele din urmă, talent. Posibilitățile sunt nenumărate, ne-o demonstrează chiar ei. În timp ce unii aleg drumul străinătății pentru a dezvolta pe alte meleaguri soluții complexe, nu puțini sunt cei care, cu drag de România, au ales să nu renunțe la patria lor și să o ia de la capăt, de câte ori este nevoie, pentru a-și atinge visul.
Una dintre cele mai importante lecții pe care le avem cu toții de învățat de la tinerii antreprenori este curajul nebun de a merge pe propria cale, chiar și atunci când cei cu mai multă vechime spun că drumul nu va conduce la succes. Astfel, tinerii capătă experiență și învață zi de zi din greșelile lor, succesul altora și plafonarea unora.

“Să câștigi nu este ceva ce vei face <cândva>. Nu câștigi din când în când, nu faci lucrurile corecte din când în când, le faci zi de zi. Succesul este un obicei, din păcate la fel este și eșecul.” – Vince Lombardi

Ianuarie 2015

Un nou președinte, noi direcții pentru economie!

Anul 2015 reprezintă un an cu noi direcții pentru dezvoltarea economiei, este de părere noul președinte al României Klaus Iohannis, care a dedicat o mare parte din programul său prezidențial economiei liberale, pe care o caracterizează prin competitivitate și prosperitate.
Marile transformări nu se fac așteptând condițiile sociale, economice și politice perfecte, ci asumând o viziune și lucrând necontenit, cu responsabilitate și determinare, pentru a o împlini. Când vom face acest lucru, românii nu-și vor mai căuta viitorul dincolo de granițele țării, iar cei plecați vor dori să se întoarcă. Și chiar dacă reconstrucția nu e încă gata, vor dori să contribuie la ea. Pentru că, în acel moment, România va fi o țară în care politicienii respectă cetățenii, o țară care știe ce vrea și încotro se îndreaptă – a declarat Klaus Iohannis.

Potrivit noului președinte al României, țara noastră se află în faţa unei opţiuni fundamentale pentru şansele sale de dezvoltare. Cu un trecut plin de incertitudini şi dezechilibre modernizarea necesită o politică economică, o reformă instituţională și construirea unui nou model de dezvoltare economică.
Puncte importante din programul prezidențial sunt dedicate industriei și energiei, care vor deveni, cu o susținere adecvată, vectori constanți ai competitivității economiei României. Mai mult decât atât, se dorește o agricultură performantă, dezvoltată cu ajutorul industrializării și echilibrării forței de muncă din domeniu. Un alt sector important este absorbția fondurilor europene pentru România, iar dezvoltarea pieței de capital și a sistemului financiar este o altă direcție strategică a noului președinte. Nu în ultimul rând, programul în care crede Klaus Iohannis presupune dezvoltarea infrastructurii financiare prin susținerii activității IMM-urilor din România.

Cu drag,
Roxana Jilăveanu
Editor Coordonator

Decembrie 2014

Anul 2014 a fost unul în care a existat un echilibru economic sensibil. În timp ce multe companii au început să revină pe profit, după o perioadă în care își limitau pierderile, alte companii se află în continuare în imposibilitatea de a se dezvolta. În timp ce s-a redus povara fiscală în anumite sectoare de activitate, au fost introduse noi impozite în domenii vitale pentru o creștere economică susținută. Atragerea de investitori noi și, implicit, de capital substanțial, a rămas în continuare slabă în România.

Care sunt așteptările pentru anul viitor? Reprezentanții mediului de afaceri trag semnale de alarmă, potrivit cărora autoritățile trebuie să se preocupe mai puternic asupra problemelor deja existente în legislația actuală. În plus, nevoia bugetelor pentru domeniile cercetării și dezvoltării este din ce în ce mai puternică pentru dezvoltare. Mai mult decât atât, pentru a încuraja investitorii de peste granițe să-și dezvolte o afacere în România este necesară impunerea unui an fiscal diferit față de cel calendaristic, care să corespundă cu cel financiar și, nu în ultimul rând, deduceri și ajutoare financiare pentru companiile aflate la început de drum. Nu în ultimul rând, multe companii pledează pentru taxarea inversă în acele activități cu un risc ridicat de evaziune.
Chiar dacă noul președinte Klaus Iohannis are prerogative limitate privind schimbările ce se pot aduce în mediul de afaceri, antreprenorii privesc schimbarea optimiști, întrucât noul președinte poate oferi impulsul necesar Guvernului pentru modificări benefice. Relaxarea fiscală, stabilitatea legislativă și predictabilitatea sunt cele trei dorințe ale mediului de afaceri pentru noul an.

Noiembrie 2014

Oficialii Fondului Monetar Internațional și-au exprimat, acum câteva luni, îngrijorările cu privire la faptul că România nu are o scenă politică puternică și stabilă, iar aceste lucruri, adăugate la situația de dinainte și din timpul alegerilor prezidențiale, pot afecta puternic evoluția economică. Principala îngrijorare a oficialilor era legată de reformele structurale cu privire la companiile de stat. Odată ce acestea întârzie să fie puse în practică, oamenii de afaceri se vor feri să realizeze investiții ridicate, iar creșterea și stabilitatea economică vor întârzia să apară.

Așa-numitele “măsuri populiste”, prin care politicienii iau decizii grăbite și fără o susținere cu privire la creșterea ajutoarelor și indemnizațiilor pentru persoanele cu venituri mici sau reducerea taxelor ori angajările pe posturile bugetate de stat, conduc la atragerea de voturi, dar și la promisiuni greu de respectat fără riscuri majore sau, în unele cazuri, efecte negative sigure.
La toate acestea, se adaugă și incertitudinile politice din ultimul timp, care au cauzat scepticismul investitorilor. Schimbările ajutoarelor oferite de stat companiilor care investesc într-un anumit domenii, modificările radicale ale legislației și fluctuațiile taxelor și impozitelor sunt alte motive pentru care acționarii companiilor se feresc să dezvolte în țara noastră.

Chiar dacă, potrivit unor statistici, ultimii ani au adus o ușoară creștere economică, mulți sunt cei care spun că situația nu s-a schimbat în realitate. Susținerea sectoarelor, precum industria și agricultura, este inerentă pentru o dezvoltare susținută, spun analiștii. Aceștia adaugă faptul că orice măsură trebuie întărită de siguranța oferită de un mediu politic puternic și sigur, care oferă încredere mediului de afaceri.

Octombrie 2014

Cu zeci de ani în urmă, o promisiune era îndeajuns pentru a încheia o afacere. Există și acum țări unde un e-mail cu toate detaliile unui parteneriat și un accept în scris țin locul unui contract oficial, semnat și ștampilat. Nimic nu este mai puternic decât o promisiune certă, mai ales în mediul de afaceri, unde lucrurile se schimbă de la o zi la alta atât de rapid, iar faptul că te bazezi pe parteneri și colaboratori este vital. Unii oameni de afaceri cad în capcana de a promite prea multe, uneori din exces de zel, alteori pentru că sincer și-ar dori ca lucrurile să o ia pe respectivul făgaș, dar există însă și momente în care promisiunea ține de fapt locul terminării bruște a unei discuții lungi. Rezultatele nu sunt niciodată unele benefice și, din păcate, nu doar cel care a făcut promisiunea în necunoștință de cauză are de suferit, ci și cel care crede în puterea unui cuvânt ferm. Soluțiile sunt la îndemâna oricărei persoane: evaluarea atentă a resurselor, determinarea unui timp necesar pentru a termina respectivul lucru și estimarea unor rezultate clare, cu limite maxime și minime. Poate că pentru moment cei care aud promisiunea vor fi fericiți, pentru că primesc răspunsul de care aveau nevoie, dar mai târziu lucrurile nu doar că nu iau direcția estimată, dar se înrăutățesc. Acest lucru dăunează nu doar celui implicat, ci și imaginii companiei, încrederii partenerilor. Activitățile și discuțiile din mediul de afaceri trebuie să fie unele oneste, mereu în concordanță cu standardele de etică. Scuzele târzii și explicațiile lungi nu vor face ca efectele unei promisiuni nerespectate să dispară. Încrederea în persoana din spatele unui business poate fi de multe ori mult mai importantă decât bugetele implicate într-o anumită tranzacție. Spuneți mereu ceea ce credeți și credeți în ceea ce spuneți!

Septembrie 2014

“Cum creștem vânzările?” – este întrebarea pe care fiecare manager o are mereu pentru echipa de vânzări și partenerii direct implicați, dar și pentru el însuși. Adevărul este că oricât de multe acțiuni se vor face în această direcție există câteva reguli simple, dar de efect, care vor avea mereu rezultatele calculate.
În goana după produsele perfecte, conducerea companiilor uită că afacerea implică oameni, atât din partea societății, cât și din partea clienților. Creșterea cifrei de afaceri depinde direct de aceștia, iar clienții trebuie să fie tratați diferențiat pentru a se reîntoarce la companie. Planificarea și strategia sunt mereu importante, doar că, uneori, ce este prea mult strică, așadar focusul pe rezultate ar trebui să vină natural, după o perioadă de testare.
Într-o piață activă, unde toată lumea își dorește un portofoliu cât mai bogat și variat de clienți, unele companii uită de partenerii de afaceri cu tradiție, care au fost alături de ei în orice moment. Dezamăgirea acestora poate aduce nu doar o stagnare, dar și pierderea de contracte importante și la o distanțare a celor care până acum au susținut activitatea și succesul companiei.
Desigur că nu există un răspuns general valabil la întrebarea “Cum creștem vânzările?”, poate doar acela legat de respectul pe care orice companie trebuie să îl ofere actualilor și viitorilor clienți.
Dacă puteți îmbunătăți viețile oamenilor, o să aveți o afacere prosperă” – Richard Branson

August 2014

În ciuda faptului că mulți oficiali ai companiilor declară că efectele crizei economice se resimt din ce în ce mai puțin și că producția și oferta cresc, datorită unei cereri mai ridicate din partea partenerilor de afaceri și a clienților finali, datele oficiale nu sunt unele încurajatoare pentru mediul de afaceri. Investițiile nete, realizate în economia țării noastre, au scăzut în primul trimestru al anului curent cu 7,4%, comparativ cu aceeași perioadă din 2013, potrivit celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică. Soluția, spun reprezentanții mediului de afaceri românesc, este revigorarea industriei, a producției, care ar aduce nu doar un interes ridicat pentru investitorii care vor să se îndrepte spre o anumită piață, dar și o creștere constantă și organică a exportului și, implicit, a profitului companiilor. Reindustrializarea unor sectoare și dezvoltarea durabilă a celor care au o activitate susținută în prezent sunt soluții viabile, dar aceste lucruri pot fi realizate doar cu ajutor din partea statului. Printre dorințele tuturor reprezentanților marilor companii se numără neimpozitarea profitului reinvestit în sectoare durabile, cu un impact major pozitiv în economia țării. Alte ajutoare pot veni sub forma unor procente recuperate din impozitele și taxele aferente societăților care investesc constant în domenii precum resurse alternative de energie sau care se îndreaptă doar spre parteneri de afaceri autohtoni, lucru care crește numărul tranzacțiilor pe piața internă. Nu în ultimul rând, pre-finanțarea unor investiții absolut necesare poate susține dezvoltarea producției, a ofertei și cererii și, în cele din urmă, a economiei naționale. Criza economică a venit ca urmare a unui model greșit de dezvoltare, iar pentru a nu exista riscul ca economia să cunoască o nouă scădere este nevoie de un sistem sustenabil, orientat nu pe profit imediat, ci pe progres pe termen lung.

Iulie 2014

În timp ce autoritățile se întreabă cum se poate dezvolta turismul în România, antreprenorii din țara noastră se îndreptă, încet, încet, către turismul de nișă, devenit în ultimii ani din ce în ce mai căutat de către români și nu numai.

Serviciile dedicate, atenția deosebită pe care o oferă turiștilor cei care s-au decis să se nișeze pe un anumit tip de turism și, nu în ultimul rând, sfaturile prețioase ale acestora, fac ca vacanțele să devină unele perfecte, iar organizatorii să știe mereu înainte care sunt așteptările și pretențiile celor care vor să se bucure de concedii.

Fie că vorbim despre vacanțe sau excursii pentru pasionați de un anumit sport, fie că este vorba despre turismul nișat pe servicii de familie, pentru tineri, destinat celor care iubesc drumețiile pe munte, grupurile de turiști sunt dispuse să scoată din buzunar sume mai mari de bani, pentru o vacanță planificată în detaliu de cineva care le înțelege exact dorințele. De exemplu, o comunitate pasionată de ciclism va aprecia mult mai mult sfaturi bune despre posibilitatea drumețiilor cu bicicleta în zone de deal și munte, decât o vacanță la mare.

Cerințele pentru cei care vor să dezvolte afaceri în această direcție sună la prima vedere ca fiind simple, dar în fapt sunt foarte complicate. Prima și poate cea mai importantă este să se cunoască foarte bine nișa respectivă și să descopere în urma unor cercetări de piață că există cerere destul de ridicată pentru domeniu. Acestea, la care se adaugă un plan de afaceri bine pus la punct și multă pasiune pot dezvolta turismul românesc.

total: 71 | afișate acum: 51 - 60