Numerele trecute

Iunie 2014

Care sunt cele mai importante lecții pe care un om de afaceri cu experiență le poate oferi antreprenorilor aflați la început de drum?

O întrebare simplă, dar care are răspunsuri complicate și mai ales complexe. Multe sunt lecțiile punctuale, însă cei mai mulți oameni de afaceri spun că trei sunt ideile pe care oricine aflat la început de drum trebuie să le ia în calcul, indiferent de domeniile și de piețele pe care aceștia le-au ales.

Prima este pasiunea pe care o are pentru domeniul ales. Indiferent de eforturile și dorința de reușită, fără pasiunea interioară pentru drumul său, șansele de reușită sunt scăzute. A doua este lecția despre încredere, întrucât la începutul oricărei afaceri care inovează vor fi voci care vor spune că nu există niciun viitor pentru astfel de practici. Nu în ultimul rând, perseverența va fi cea care susține eșecurile iminente și momentele în care totul pare fără soluție.

Așadar, cu pasiune pentru drumul ales, încredere în ideile noi și perseverență pentru a trece peste momentele grele orice este posibil. Desigur că există mult mai multe sfaturi demne de luat în calcul și pentru că vrem să adunăm cât mai multe, din domenii cât mai diferite, vă așteptăm mesajele legate de acest subiect la adresa de mail office@jurnaluldeafaceri.ro. Putem construi împreună viitorul mediului de afaceri românesc!

Mai 2014

Inovația este cheia oricărei activități. Toți cei care sunt implicați în afaceri, indiferent de domeniul ales, sunt de acord cu acest lucru. Este loc pentru oricine pe piață, doar că oferta trebuie să fie unică, să inoveze. Problemele survin în momentul în care managerii și antreprenorii nu mai văd în dezvoltare și schimbare continuă o adevărată nevoie.

Pe măsură ce problemele și semnele de întrebare se adună își fac prezența și temerile care conduc de cele mai multe ori la o limitare a activității, cauzată de frica să nu existe modificări ale veniturilor și ale profitului. Ceea ce nu conștientizează pe moment managerii este faptul că limitarea inovației conduce la oprirea dezvoltării și, cu timpul, la falimentul companiei întrucât produsele sau serviciile oferite rămân cu mult în urma celor ale competitorilor.

Care este, așadar, soluția? Când vine vorba despre inovație și schimbări teama de necunoscut nu trebuie să învingă încrederea în produse mai bune, care vin în ajutorul clienților și care răspund cu succes la nevoile lor. Desigur, fiecare pas trebuie analizat înainte, iar riscul va rămâne. Este vorba despre același risc pe care și-l asumă oricine atunci când ia o decizie, dar la final sentimentul de împlinire este unul mult mai puternic decât orice teamă.

“Dacă nu ne schimbăm, nu creştem. Dacă nu creştem, nu trăim cu adevărat” – Gail Sheehy

Aprilie 2014

Idei de succes, povești susținute și dezvoltate rapid sau odată cu trecerea timpului, investiții în tehnologie. Sunt doar câteva dintre lucrurile despre care se discută în mediul de afaceri intern și nu numai. Dacă ar fi însă să povestim despre resursa principală a unei companii am vorbi, desigur, despre echipă, despre oamenii care formează compania și care o ajută să se dezvolte prin devotamentul și susținerea lor zilnică.
Din păcate, încă există companii care nu pun salariații pe primele locuri în topul priorităților și care consideră că vor exista mereu cereri de angajare, că fiecare om se poate înlocui rapid și astfel sarcinile vor fi finalizate de o nouă echipă.
Realitatea ne arată însă faptul că experiența și devotamentul unei echipe bine alese, cu istorie și cunoștințe privind acțiunile companiei pot ridica societatea. Fiecare angajat are rolul său și asta nu doar privind task-urile zilnice. Cei care au vechime în companie știu care este bunul mers al lucrurilor și pot preveni anumite erori pe care cei fără experiență le pot face. De cealaltă parte însă, juniorii vin cu entuziasm, dinamism și, nu în ultimul rând, o dorință de a învăța cât mai multe lucruri din cât mai multe domenii. Totul se completează, iar echipa devine astfel capabilă să susțină compania și să o dezvolte.
„Pentru a avea succes, trebuie să ai inima în afacere și afacerea în inimă” – Thomas Watson Sr.

Martie 2014

Afaceri complexe, strategii complicate, dezvoltări pe diferite ramuri și investiții continue în diferite domenii! Ne-am obișnuit cu toții ca afacerile de succes să fie unele plurivalente, care să acopere mult segmente mai mult sau mai puțin importante pentru domeniul principal de activitate al companiei.
Ni se demonstrează însă că lucrurile funcționează și altfel. Există companii românești, cu tradiție, care s-au “încăpățânat” să rămână pe o singură traiectorie și să exploateze nișa aleasă, întrucât cred în ea și consideră că doar așa vor reuși să fie cei mai buni din domeniul în care activează.
Au dezvoltat servicii unice, comparativ cu ceea ce era pe piață în momentul lansării, au lansat un număr scăzut de produse sau servicii și au sperat ca numărul clienților și doritorilor să fie direct proporțional cu nivelul pasiunii antreprenorilor. Desigur, lucrurile nu se opresc aici, pentru că limitarea razei de acțiune a unei companii nu înseamnă stoparea investițiilor, ci doar descoperirea unei anumite nișe în care să se dezvolte societatea în mod continuu.
Resurse umane, instruirea și dezvoltarea personalului, o imagine clară și distinctă și nu în ultimul rând creșterea cifrei de afaceri sunt doar câteva dintre cele mai importante direcții ale companiilor care s-au decis să ofere produse și servicii limitate, dar foarte bine alese.
Dacă ceea ce faci nu te apropie de obiectivele tale, atunci înseamnă că te îndepărtează de ele” – Brian Tracy

revista-jurnalul-de-afaceri-februarie

Februarie 2014

Se spune că doar prin povești ajungi la oameni. Managerii susțin însă că doar oamenii ajung la alți oameni. Asta pentru că, în contexul crizei economice și nu numai, comunicarea a ajuns să fie pe primul loc atunci când vorbim despre eficiența și rezultatele măsurabile ale unei companii.
Schimbul de experiență de la oameni specializați pe anumite domenii, împreună cu o strategie pe termen mediu sau lung bine pusă la punct sunt alte două puncte pe agenda oricărui manager de succes.
Fără a oferi informații confidențiale despre companiile la care au activat, mulți dintre specialiștii de top sunt de acord cu schimbul de experiență, cu oferirea de informații valoroase despre cum trebuie să fie construit un brand puternic sau organizarea de workshop-uri în cadrul cărora angajații sunt stimulați altfel decât financiar.
De cealaltă parte, strategiile planificate în detaliu sunt “scheletul” pe care se contruiește activitatea unei societăți de top. Un scop bine definit, completat de așteptări pe termen mediu, obiective clar definite și bugete bine alocate pe sectoare duc la planuri puternice pentru un viitor stabil și rezultate măsurabile.

“În comunicare, cel mai complicat nu e nici mesajul, nici tehnica, ci receptorul”
– Dominique Wolton

Ianuarie 2014

După ani de zile în care agricultura a fost unul dintre domeniile spre care investitorii nici nu se gândeau să se îndrepte, anul 2014 va fi “anul de glorie” al acestui sector. Potrivit datelor furnizate de mai multe cercetări realizate la finalul anului 2013, cele trei domenii de succes în viitorul apropiat pentru investitorii străini în România sunt agricultura, IT-ul și externalizarea serviciilor.
Cel mai important argument pentru cei care spun că agricultura reprezintă viitorul investițiilor, îl reprezintă existența suprafețelor mari de terenuri care pot fi integrate ușor în segmentul culturilor bio, care reprezintă viitorul în această zonă, spun specialiștii.
Investitorii spun că nici IT-ul nu este un domeniu ce trebuie uitat. Inovațiile importante din România, împreună cu specialiștii foarte bine pregătiți din domeniu și mâna de lucru mai ieftină decât în alte state face din România o zonă în care investițiile în IT vor lua avânt și mai puternic în viitor.
Nu în ultimul rând, externalizarea serviciilor de natură diversă va fi de interes pentru investitori. Chiar dacă analiștii spun că efectele crizei economice nu se mai resimt atât de puternic, reducerea pe cât posibil a costurilor este în cotinuare o problemă ce trebuie rezolvată de companii, iar externalizarea serviciilor care nu sunt necesare permanent este o soluție cu rezultate bune.
Rămâneți alături de noi în 2014 și veți fi primii care vor afla care sunt cele mai importante mișcări economice și domeniile de interes pentru investitorii de peste granițe, dar și cei autohtoni.

Decembrie 2013

După ani de zile în care criza economică și efectele recesiunii au fost principalele griji ale companiilor din toate domeniile de activitate, 2013 a fost un an în care economia românească a început să-și revină. Cu pași mici, dar siguri, spun antreprenorii și investitorii, dar faptul că cifrele au redevenit unele pozitive anunță un an nou de creșteri și investiții, chiar și în domenii grav afectate de criza economică precum cel al construcțiilor.

Analiștii spun că toate companiile care au reușit să se mențină pe linia de plutire în ultimii ani nu au câștigat doar timp pentru a-și rezolva problemele, ci și experiența unor momente în care investițiile și dezvoltarea au fost necesare, dar mereu puse sub semnul întrebării, așadar orice decizie a trebuit a fi bazată pe strategii clare care să asigure succesul.

Ultima lună a anului vine cu vești și mai bune pentru investitori: stabilitatea financiară din zona euro s-a îmbunătăţit, spun oficialii Băncii Centrale Europene, comparativ cu nivelul existent la publicarea raportului bianual precedent.

Desigur că încă există factori de risc, tensiuni pe piață sau turbulențe pe piața financiară mondială, dar experința ultimilor ani va ajuta conducerile companiilor să revină dacă nu pe profit, atunci cu siguranță la o stabilitate financiară.

În loc de concluzie, se potrivește un citat scris de Warren Buffett, unul dintre cei mai mari investitori din lume, fiind de asemenea considerat cel mai mare om de afaceri din secolul XX.

“Uită-te la fluctuațiile pieței ca şi cum ar fi prietenul tău, mai degrabă decât ca la dușmanul tău; profită de ea, mai degrabă decât să participi la ea.”

Noiembrie 2013

Redresare sau renunțare?
Într-o perioadă în care mediul de afaceri se împarte între acele companii care nu au simțit efectele crizei economice și cele care încă se confruntă cu acestea, conducerea celor din urmă se întreabă pe bună dreptate care este următorul pas și dacă este cazul unei redresări puternice sau renunțarea la afacere și schimbarea domeniului ori un nou început este soluția cea mai bună.
Antreprenorii cu experiență susțin că cele două soluții nu se exclud, dimpotrivă, pentru un nou start este nevoie de o schimbare majoră atât a scopului, cât și a strategiilor folosite.
Prima dificultate pe care o confruntă companiile aflate în probleme financiare este una de imagine, partenerii serioși se retrag și acest lucru nu face nimic altceva decât să adâncească problemele. A doua situație neplăcută este pricinuită de lipsa de încredere atât a managementului societății, cât și a angajaților, ceea ce cauzează direct producție scăzută și deci problemele financiare se măresc.
Concluzia? Redresarea trebuie să înceapă din interior și mai ales să fie una care să pornească de la pozițiile de conducere ale societăților. Odată ce managerii cred cu adevărat într-o strategie nouă, demnă de urmat, o pot comunica angajaților și pot aștepta de la aceștia votul de încredere care asigură rezultate palpabile în ceea ce privește producția. În momentul în care producția funcționează și partenerii serioși de afaceri vor fi alături de companie și o vor susține pe noul drum ales, redresarea este doar o problemă de timp.
“Deschide-te către schimbare, dar nu renunța la valorile tale”, Dalai Lama.

Octombrie 2013

Programele de responsabilitate corporativă într-o companie de succes – necesare sau inutile?

Specialiștii din domeniul comunicării spun că în ultimii ani companiile din România au trecut de la momentul în care aceste programe erau unele opționale, văzute mai mult ca simple acțiuni filantropice, la obligativitatea “morală” a unei companii să implementeze astfel de proiecte. Pe scurt, firmele au început din ce în ce mai mult să includă în strategie, dar și în planul de afaceri, puncte clare privind programele de responsabilitate coporativă și bugete aferente acestora.

Fie că business-urile aleg domenii conexe sau altele care nu au o legătură clară cu segmentul în care activează, complexitatea proiectelor de responsabilitate corporativă s-a dezvoltat în ultimii ani de la simpla finanțare a unor acțiuni la implicarea activă a departamentelor și a resurselor umane, mai presus decât limitarea implicării la un buget clar, stabilit anterior.

Dintr-un punct de vedere, proiectele ajută la implicarea angajaților, a clienților sau a publicului larg într-o acțiune demnă de susținut. Dintr-un alt punct de vedere, aceleași proiecte de responsabilitate corporativă oferă credibilitate și în același timp calea cea mai scurtă pentru a câștiga încrederea posibililor viitori clienți.

Așadar? Sunt ele “moft“ sau necesitate?

 

Septembrie 2013

Cât de importantă este comunicarea în cadrul unei companii,
indiferent de dimensiunea acesteia?

Unii ar spune, pe scurt, că este esențială. Eu sunt de părere că o strategie bună de comunicare presupune mai mult decât o bună reputație și un capital de imagine solid. Un plan de comunicare transparent oferă clienților sau posibililor clienți siguranță. Așadar, putem merge până acolo unde comunicarea înseamnă acces la un credit bancar sau
atragerea de investitori pentru finanțări sustenabile și de durată ori semnarea de parteneriate sigure și potrivite, cu
rezultate scontate pe termen lung.

În interiorul companiei, o comunicare eficientă și corectă nu doar informează angajații cu privire la noutățile companiei, ci și întărește încrederea oamenilor în misiunea și valorile societății. Mai mult chiar, conectează oamenii la scopul companiei și alimentează în același timp procesul de dezvoltare a companiei. Se evită astfel fluctuațiile de personal sau atragerea de angajați nepotriviți pentru companie și se motivează munca celor prezenți, prin oferirea unui scop comun, bine definit.

În loc de concluzie evidentă: companiile care au o voce care comunică eficient, transparent și nu în ultimul rând constant, atât în interior, cât și în exterior, nu vor avea decât beneficii pe termen scurt, mediu și lung.

 

total: 71 | afișate acum: 61 - 70