Rezultate Oil Terminal Constanta 2020

Oil Terminal, unul dintre cele mai mari terminale din Europa

Compania este specializată în vehicularea țițeiului, a produselor petroliere și petrochimice lichide. Oil Terminal este cel mai mare operator de produse petroliere lichide din Portul Constanța. Cu o capacitate de depozitare de peste 1.2 milioane tone, o rețea dezvoltată de conducte și rezervoare de mare capacitate, rampe și o infrastructură complexă, compania deține în Portul Constanța șapte dane de mare adâncime, dotate cu brațe pentru încărcare și descărcare nave. “Avem trei depozite separate operaționale, iar activitatea în acestea variază ca operațiuni, cât și ca tipuri de produse manipulate. Oferta terminalului nostru constă în servicii de descărcare și încărcare nave maritime sau barje, depozitarea mărfurilor în rezervoare terestre, condiționarea mărfurilor, încărcare și descărcare vagoane CF și autocisterne. Societatea deține și trei laboratoare autorizate RENAR, care asigură analiza produselor vehiculate într-un timp foarte scurt cu maximă rigurozitate. Compania are și echipamente de contorizare pentru fiecare produs petrolier, acestea fiind omologate conform legislației în vigoare. Momentele importante din istoria companiei au legătură cu momentele din industria chimică și petrochimică, adică fluctuația activității rafinăriilor și combinatelor chimice și petrochimice. Un moment important pentru Oil Terminal l-a constituit, din punctul meu de vedere, construcția terminalului din depozitul Sud, în anii ‘70, noi capacități de depozitare la standardul acelor vremuri, un pas enorm înainte față de instalațiile existente. Mai mult decât atât, acesta avea și o capacitate imensă, de circa 1 milion de metri pătrați. Toate momentele importante au fost în strânsă legătură cu porniri sau închideri de rafinării, pentru că au avut totdeauna o influență majoră pentru noi, ca surse de venit. Suntem dependenți de economia națională și ne bucurăm sau ne întristăm, în funcție de cum funcționează ea. Credeți-ne, vedem cel mai bine când ceva nu merge în țara noastră, la nivel economic vorbind”, ne-a declarat Sorin Ciutureanu, directorul general Oil Terminal SA.

Portofoliu de clienți

Oil Terminal este o companie cunoscută de toți jucătorii care activează pe piața produselor petroliere din țară și nu numai. Conducerea companiei susține că principalele minusuri ale societății sunt, în prezent, legate de faptul că Oil Terminal are o capacitate foarte mare de operare, comparativ cu cerințele din ultimii ani. „Terminalul a fost construit pentru volume enorme, necesare unei industrii energofage, din perioada comunistă, când funcționau toate combinatele și rafinăriile. Prin Oil Terminal, în anul 1989, s-au expediat circa 24 milioane tone de țiței și 10 milioane de produse finite spre export. O adevărată nebunie, dacă stăm să ne uităm la momentul actual, când abia rulăm 4,5 milioane tone țiței și produse. Valorile noastre constau în axarea pe nevoile clientului, dedicarea către cele mai înalte standarde profesionale, încurajăm dezvoltarea, satisfacția și loialitatea angajaților noștri, creșterea valorii pentru acționari”, ne-a explicat directorul general Oil Terminal.

Printre partenerii de afaceri ai companiei de pe piața românească se numără Petrom, Lukoil, Rompetrol, Interagro, Oltchim, Oscar, MOL sau Socar, dar societatea are relații comerciale și cu traderi mondiali, printre care Vitol sau Glencore. “Pentru noi e foarte important să avem rafinării în România, care să funcționeze. Petrom rafinează țiței românesc, Rompetrol își aduce țițeiul în propriul terminal, pentru că statul român a gândit că e mai bine să-i dea autorizație să construiască o baliză plutitoare în larg, lângă stațiunea Mamaia, dar investește bani pentru extinderi de diguri în zona Port Constanța pentru protecție. Interagro a închis combinatele chimice și era un client important pe exportul de uree lichidă, Oltchim e în insolvență și l-am cam pierdut de client. Un lucru e clar: ne dorim clienți cu activitate complexă, care să importe țiței și să exporte produse, pentru așa ceva a fost construit terminalul. Atragem traderi importanți, care vin și depozitează la noi, dar acest lucru se întâmplă atunci când piața și cotațiile fluctuează. În ultimii doi ani, piața a fost stabilă, nu au apărut modificări și atunci nu prea au avut interese în zonă. Când ești într-o mare închisă, e greu să-i convingi să vină din Mediterană să treacă Bosforul și să vină la tine”, este de părere Sorin Ciutureanu.

Dezvoltare

Conducerea companiei spune că efectele crizei economice au fost unele vizibile asupra activității directe a Oil Terminal. “Au fost afectați toți clienții noștri și noi direct proporțional. În acest domeniu, perioada de criză poate genera totuși profituri fabuloase pentru unii, pe fondul variațiilor cotațiilor internaționale. Avem chiar niște exemple la nivel național, companii care au înregistrat profit maxim istoric. Noi însă, nefiind comercianți, ci doar prestatori de servicii am fost influențați de scăderi de volume și nu de creșteri de cotații la produse petroliere. La fel și Portul Constanța. Au scăzut cantitățile rulate, iar cea mai lovită ramură la nivel internațional a fost shipping-ul, adică cei care plătesc taxele portuare, extrem de mari în Portul Constanța”, ne-a declarat directorul Oil Terminal.

Directorul societății este de părere că domeniul în care activează compania este unul strategic, important pentru economia țării și pentru dezvoltarea segmentului e nevoie de o comunicare constantă cu autoritățile locale. “Eu unul îmi doresc să fim interconectați cu organele statului, pentru a nu se deteriora informațiile despre activitatea noastră. Așa s-a întâmplat în anumite perioade, în care lipsa de dialog, între conducerea terminalului și autoritățile statului, a generat polemici cu impact negativ asupra imaginii societății noastre. Eu consider că împreună cu ai mei colegi am rezolvat multe probleme majore care puneau terminalul într-o imagine deloc confortabilă. Se vorbește foarte mult de evaziunea din Portul Constanța. Este un laitmotiv, chiar la nivelul Ministerului Finanțelor. În Oil Terminal fiecare tonă de marfă care intră are documente de proveniență, se analizează calitativ în mai multe laboratoare autorizate, se înregistrează în vamă și se expediază cu informarea autorităților statului. Dorim să fim alături de autorități, să îi sprijinim, dar să ne și sprijine. Este foarte important să se înțeleagă ce înseamnă Oil Terminal și complexitate activității sale”, explică Sorin Ciutureanu, directorul general Oil Terminal.

Investiții și strategii

Oil Terminal este o adevărată poartă de ieșire și intrare a României. Cu toate acestea însă, poziția companiei trebuie susținută și de autorități pentru a aduce beneficiile scontate, spune conducerea societății. “Suntem într-o mare închisă, restricții în Bosfor, Rusia controlează această piață și trebuie să ținem cont de acest lucru. Avantajele unei poziții strategice mai trebuie susținute și de un cadru legislativ, care să dea posibilitatea terminalului să atragă orice tip de client, pe orice tip de produs. Dacă autoritățile solicită să se garanteze marfa care e în tranzit prin terminal cu contravaloarea accizei pe tonă, în condițiile în care aceasta nu are legătură cu piață românească, nu te mai vizitează nimeni. În țările comunitare, garantarea e la nivel de 10 – 15% maxim, la noi e 100%. În 2010, ANAF a decis desființarea antrepozitelor fiscale de depozitare și a băgat Oil Terminal în aceeași oală cu depozitele din țară, care nici curent electric nu aveau. De ce? Nu știu să vă dau un răspuns cu tentă profesionistă, dar sunt destul de dezamăgit de politica fiscală din România și e frustrant atunci când le explici ce soluții ai și nu primești sprijinul la care te aștepți. Concluzia este că, atâta timp cât nu i se oferă acestui terminal un cadru legislativ prielnic, nu prea mai contează poziția strategică sau de amplasament”, ne-a declarat Sorin Ciutureanu.

Planurile de viitor ale societății includ investiții de amploare, dar și redimensionarea activităților pentru rezultate cât mai bune. “Se va continua acţiunea de mărire a capacităţilor de depozitare în depozitul port (începută cu rezervorul de 10.000 metri cubi) prin construirea a încă două rezervoare de 5.000 metri cubi şi 10.000 metri cubi, se va continua programul de scoatere la suprafaţă a conductelor tehnologice prin pozarea supraterană a fascicolului de conducte dintre claviatura port şi podul MIM, modernizarea sistemelor de contorizare şi extinderea acestora. De asemenea, vor avea loc lucrări de modernizare a rezervoarelor, prin dotarea lor cu telemăsuri şi etanşări duble, ce corespund normelor de mediu în vigoare, extinderea sistemelor de acţionare electrică a vanelor şi comanda lor centralizată din camera de comandă. Ca o analiză de viitor, se are în vedere mutarea în etape a capacităţilor tehnologice şi de depozitare din secția platforma Nord (care se află aproximativ în centrul oraşului) în secția platforma Sud. În anul 2013, cifra de afaceri realizată a fost de 111,5 milioane lei, conducând la o nerealizare de 1,5% față de nivelul planificat prin BVC. În anul 2014, cifra de afaceri  prevăzută în BVC aprobat este 98,5 milioane lei, în scădere cu 11,7% față de cifra de afaceri realizată la finalul anului trecut”,  ne-a declarat Sorin Ciutureanu, directorul general Oil Terminal.

 

Fonduri europene

Oil Terminal a implementat, în ultimii doi ani, două proiecte cu finanțare europeană. Primul proiect a fost “Phare 2006 Coeziune Economică şi Socială – Dezvoltarea Resurselor umane – Promovarea învăţării pe parcursul întregii vieţi pentru calificarea şi recalificarea forţei de muncă – <CALIFICAREA – CHEIA SIGURANȚEI LOCULUI DE MUNCĂ>. “Valoarea totală a proiectului a fost de 67.395 euro, din care alocaţia financiară nerambursabilă obţinută de la Uniunea Europeană a fost de 53.395 euro. Obiectivul proiectului a fost reprezentat decreşterea competitivităţii şi adaptabilităţii resurselor umane şi a productivităţii acestora la locul de muncă, prin organizarea unui curs de formare profesională – calificare în meseria de Servant pompier – adresat angajaţilor din  S.C. Oil Terminal S.A. Constanţa, în urma căruia a rezultat formarea a 57 de servanţi pompier cu certificate de calificare valabile la nivel naţional”, spune directorul Oil Terminal.

Al doilea program implementat a fost “POSDRU: <SIGURANȚA ȘI SĂNĂTATE ÎN ACTIVITATEA DE  TRANSPORT A  SUBSTANȚELOR CHIMICE>. De data aceasta,valoarea totală a finanțării nerambursabile a fost de 630.210 lei, din care 94.531,50 lei contribuția publică națională la finanțarea acordată şi  535.678,50 lei contribuția comunitară la finanțarea acordată, din Fondul Social European. “Obiectivul general al proiectului a fost acela de a îmbunătății condițiile de muncă ale angajaților prin creșterea gradului de securitate şi sănătate în muncă. Acest obiectiv a avut ca rezultat direct o mai mică incidență a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale în cadrul grupului țintă. Oil Terminal a studiat și studiază în permanență posibilitatea contractării altor finanțări europene, dar momentan, din cauza situației economico-financiare actuale, nu poate asigura cofinanțarea unor astfel de proiecte”, ne-a declarat Sorin Ciutureanu, directorul general Oil Terminal.