10 direcții de dezvoltare pentru viitorul IMM-urilor din România. Noi produse și servicii sunt lansate lună de lună și toate aceste schimbări modifică modalitatea în care oamenii de afaceri se raportează la
viitorul businessului. Inovația este la tot pasul, de la soft-urile pe care toată lumea le folosește la birou, până la modul în care afacerile solicită finanțări și felul în care businessurile comunică între ele. Dacă unii sunt de părere că este dificil să rămâi la curent cu toate aceste noutăți, alții cred că tocmai această constantă dinamică aduce beneficii, prin gama complexă de oportunități oferită.
1 – Securitatea datelor a devenit o adevărată problemă nu doar la nivel național. Informația înseamnă putere, iar companiile, indiferent de mărimea lor, vor să fie sigure că datele ajung în siguranță la destinatari, dar și că nu vor exista scurgeri de informații.
Potrivit unui studiu recent realizat de Kaspersky Lab, infractorii cibernetici acordă acum mai multă atenție sistemelor de operare OS X și iOS, dar și telefoanelor mobile, care sunt utilizate de din ce în ce mai mulți oameni în orice moment al zilei.
Companiile din IT, la început de drum, care vor să se dezvolte pot așadar să se axeze pe segmentul securității, fie că este vorba despre cursuri speciale pentru angajații marilor corporații, fie că se vor axa pe dezvoltarea de programe speciale pentru detectarea eventualelor riscuri.
Oamenii folosesc din ce în ce mai multe platforme online, unde lasă informații utile pentru infractorii cibernetici, iar soluțiile care asigură protecția datelor vor fi, în 2015, din ce în ce mai căutate.
2 – Publicitatea agresivă, cu mesaje directe și simple nu mai este una eficientă, dar ultimii ani a adus o alternativă mult mai benefică: content marketingul. Pe scurt, informații utile, educative, care vin din partea brandurilor mari și care se pliază pe placul consumatorilor, care nu află doar care sunt beneficiile unei soluții lansate de curând, dar primesc informații utile cu privire la un anumit segment din viața lor.
Agențiile mari de publicitate au început să ofere deja astfel de servicii companiilor, dar pe piața locală numărul agențiilor specializate ce oferă content marketing este foarte redus, oferind astfel oportunități nelimitate celor care doresc lansarea unui business conex.
3 – Plătile online sau cele cu telefonul mobil vor cunoaște o creștere spectaculoasă, iar acest lucru este garantat și de anunțul de anul trecut făcut de Apple, care oferă posibilitatea plății cu telefonul mobil peste granițe. Timpul este din ce în ce mai prețios pentru oricine, iar minutele salvate prin plățile rapide sunt importante pentru oricine.
4 – Situația economică este una cu un trend pozitiv la nivel mondial, dar investitorii sunt încă sceptici și preferă investițiile mici, dar sigure, în locul profitului mare pe timp scurt, care implică foarte multe riscuri.
Tocmai de aceea, analiștii financiari sunt persoanele cheie din orice companie care dorește să se dezvolte, iar fiecare investitor caută analiști nișați, care să îi sfătuiască în orice decizie. Interpretarea de date, atenția la schimbările de ultimă oră, trendurile din diferite industrii, riscurile asumate sunt doar câteva dintre informațiile valoroase care fac diferența dintre succes și înfrângere, ce pot fi oferite doar de un analist cu experiență.
5 – Tinerii încep să conștientizeze faptul că după finalizarea studiilor sau, uneori, chiar în timpul acestora, angajarea nu este o soluție iminentă. Succesul se traduce și prin educația antreprenorială, doar că nu mulți sunt cei care își permit costurile unei afaceri.
Unele dintre cele mai mari probleme sunt legate de partea logistică, lipsa unui spațiu de lucru dedicat unde echipele se pot întâlni pentru idei noi sau bugetele inexistente pentru transport dintr-o locație în alta. Astfel, pe piața locală există antreprenori care ajută alți antreprenori să-și înfăptuiască visul, prin a le oferi hub-uri, care adună afaceri la început din diverse domenii și alte facilități utile, la prețuri pe care orice afacere mică le poate plăti.
6 – În ultimii ani, numărul rețelelor de socializare a crescut atât de mult încât dacă cineva dorește să fie activ zilnic pe toate va trebui să aibă câteva ore bune la dispoziție pentru acest lucru.
Piața este una suprasaturată, doar că există încă nișe valoroase. Tocmai lipsa de timp și cantitatea foarte mare de informație fac ca rețelele de socializare nișate să fie unele de succes.
7 – Într-o perioadă în care telefonul mobil s-a transformat dintr-un device care asigura trimiterea de mesaje text și apelarea prietenilor într-un mini PC portabil, aplicațiile de mobil sunt nu doar utile, ci și necesare. Calendarele speciale, aplicațiile de business care asigură un control rapid al informației și acces din orice colț al lumii sau cele care anunță utilizatorii cu privire la oferte, promoții sau noutățile care îi interesează vor fi, în 2015, din ce în ce mai căutate de cei care sunt în constantă mișcare.
8 – Comunitățile conștientizează faptul că, pentru un viitor stabil, este nevoie de investiții și grijă pentru mediul înconjurător. Din ce în ce mai multe companii dezvoltă programe de responsabilitate socială, prin intermediul cărora investesc în idei de succes.
Este nevoie de afaceri mici, orientate către acțiunile speciale de CSR, de oameni care cunosc care sunt cele mai mari probleme ale comunităților în care își desfășoră activitatea companiile mari și care pot coordona un proiect social, finanțat de marile corporații.
9 – Lipsa de timp a celorlalți poate fi o oportunitate pentru cei care vor să-și deschidă o afacere. Fără sport și hrană echilibrată oricine poate avea grave probleme de sănătate, iar idei de mici afaceri cu livrare de mâncare sănătoasă la domiciliu, programe sportive scurte, dar cu efect, vor fi unele care nu se vor plânge de lipsa clienților.
10 – Ultimul trend din lumea antreprenorilor, dar nu cel din urmă, este unul care oferă celor ocupați momente educative speciale.
În timp ce 10 ore pe zi sunt petrecute la birou, oamenii își doresc să aloce timp pentru dezvoltarea lor personală, iar programele care implică educație neconvențională vor fi apreciate. Domeniile pot fi diferite: de la astronomie, la dansuri, croitorie sau muzică și nu doar domeniul va fi cel care face diferența, ci modalitatea de predare, libertatea de exprimare a cursanților și specializările educatorilor, care garantează cursurile.
Așadar, cei care vor să devină antreprenori nu trebuie decât să-și aleagă o nișă specială care să fie în concordanță cu așteptările și pregătirile lor și să construiască un plan de afaceri corect, pe termen lung. Cu multă pasiune investită, anul 2015 le va aduce cu siguranță succesul așteptat.