Slide

Stiri: Companii

Licitație închiriere plajă

Peste 1 milion de turişti, pe litoral în sezonul estival 2016. Câţi străini au venit în România?

14.09.2016

Peste 1 milion de turiști români și străini și-au făcut vacanțele pe litoral, cu 11% mai mulți ca anul trecut, conform unei analize a Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). Astfel, numărul turiștilor români care și-au petrecut vacanța în acest an pe litoralul românesc a depășit 950.000, în creștere cu 11% față de anul trecut, în timp ce turiștii străini au venit cu 10% mai mulți, ajungând la 50.000.

Per total, numărul de turiști cazați în structurile clasificate de primire turistică de la malul mării a depășit 1 milion de persoane, cifră record în ultimii opt ani.

„În acest sezon se văd rezultatele beneficiilor fiscale, printre care reducerea TVA-ul la alimentație și lărgirea conceptului de cazare, toate acestea datorându-se eforturilor depuse de membrii FPTR în ultima perioadă. La acestea, se adaugă și vremea bună din vârf de sezon, dar – să recunoaștem – și contextul politic internațional, ceea ce a făcut ca numărul de turiști să crească față de anul trecut”, precizează reprezentanţii Federaţiei.

Conform acestora, chiar dacă cifrele nu sunt impresionante, important este că există o creștere a numărului de turiști străini pe litoralul românesc, iar aceasta este de două cifre: 10%.

Peste 50.000 de turişti străini pe litoral

Peste 50.000 de străini au venit în acest an în stațiunile românești de la Marea Neagră, adăugându-li-se celor 950.000 de turiști autohtoni. Practic, turiștii români au venit într-un număr mai mare cu 11% comparativ cu raportările de anul trecut.

„Așa cum am mai spus, creșterea se datorează conjuncturii internaționale, România fiind considerată în acest context o destinație sigură. Turiști cu venituri mult peste medie (implicit rudele acestora), dintre care mulți au ales în alți ani stațiuni din Turcia, acum au rămas în țară”, potrivit FPTR.

Aşadar, după un început mai timid în luna mai, cererea a explodat în perioada iulie – august, iar în septembrie s-au majorat semnificativ vânzările sejururilor, în special prin programele,”Înscrieri Timpurii” și “Litoralul pentru toți”. Au ajutat foarte mult și controalele ANAF, care și-au dovedit eficiența, dar a contat și că prima etapă a lucrărilor pentru lărgirea plajelor s-a încheiat cu succes.

Calitatea serviciilor oferite

În paralel a crescut calitatea serviciilor oferite și a numărului mare de oferte personalizate, în funcție de specificul zonei (cluburi, tineret, familiști, zone sălbatice etc.). O parte din succesul acestui sezon se datorează și eficienței măsurilor de îndrumare și control întreprinse la deschidere și în timpul sezonului, dar și colaborării bune a reprezentanților ANT cu autoritățile locale.

„Punctele slabe ale acestui sezon sunt neintroducerea impozitului specific și „boicotul CNADR”, care a afectat stațiunile din sudul litoralului, prin tergiversarea de 7 ani a lucrărilor la podul de la Agigea. Acestora li s-a adăugat boicotul CFR, „victimele” fiind tot stațiunile din sud, prin neintroducerea de garnituri suficiente pe această rută, iar peste toate s-a resimțit puternic nepăsarea autorităților locale față de aspectul stațiunilor”, mai arată sursa citată.

Pentru turismul de sejur prețurile vacanțelor nu au crescut sau au crescut nesemnificativ în ultimii ani. Însă pentru turismul de weekend și alte sărbători legale, tarifele au crescut în acest sezon, având în vedere cererea foarte mare. În schimb, trăgând linie, pe total sezon tarifele nu au fost sensibil mai mari comparativ cu anul trecut. În lunile iulie și august, o parte din marii turoperatori nu au mai avut la vânzare spații de cazare în foarte multe structuri de primire turistică.

Noi investiţii

„Estimăm că anul viitor, având în vedere realizările și profitul obținut în 2016, o parte dintre investitori, în special din nordul zonei Mamaia și sudul litoralului, vor fi interesați de noi investiții. Vor continua investițiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să se ridice gradul de confort spre minimum 3 stele”, spun reprezentanţii Federaţiei.

În plus, conjunctura internațională se arată a fi în continuare favorabilă dezvoltării turismului intern și a incoming-ului. Va continua creșterea semnificativă a vânzărilor de sejururi, inclusiv creșterea ponderii voucherelor de vacanță, dar se vor majora și vânzările prin oferte de tip „Înscrieri Timpurii” în cazul în care vor fi corect stabilite tarifele aferente și perioadele în care se vor acorda reduceri, bineînțeles cu plata integrală a contravalorii sejururilor vândute, la sfârșitul fiecărei perioade.

După experiența ultimelor sezoane, Federaţia estimează, de asemenea, că și anul viitor va scădea ponderea vânzărilor de vacanțe la mare prin agențiile de turism, ajungând pentru prima dată în ultimii 25 de ani să acopere mai puțin de jumătate din totalul vânzărilor.

Estimări pentru 2017

Anul 2017 va fi primul de după 2008, în care va avea loc o creștere semnificativă a tarifelor, deoarece în perioada 1 iunie – 26 august 2017 se estimează că vor fi foarte puține spații de cazare disponibile, și acestea numai în anumite hoteluri din sudul litoralului, deci va fi o mare presiune pe cerere în vârf de sezon.

Tarifele vor crește și pentru că s-au majorat cheltuielile hotelierilor: au crescut salariile, cu o medie de 20%, iar prețurile alimentelor s-au majorat treptat, dar semnificativ.

Anul viitor va exista o dispută între marii turoperatori care au o bonitate recunoscută în vederea contractării spațiilor de cazare, în special a celor de 3, 4 și 5 stele, care oferă demipensiune, pensiune completă și all inclusive. Aceste agenții de turism vor putea oferi garanții (având inclusiv linii de credit), iar contravaloarea sejururilor se va regăsi integral în contul prestatorilor de servicii, încă de la începerea sejurului.

În concluzie, patronatele din turism estimează că anul viitor va fi mai bun decât 2016, atât ca investiții pe litoral, ca număr de turiști, cât și ca încasări ale hotelierilor.