Peste 200 de manageri de top din România au participat la ,,CEO Conference – Shaping the future”, eveniment organizat de doingbusiness.ro împreună cu EY România, pe data de 19 februarie. Conferinţa a reprezentat platforma pentru lansarea celui mai recent studiu al EY Romania despre percepția cu privire la potențialul mediului de afaceri din România, iar principalele teme abordate au vizat perspectivele economice și de afaceri ale ţării noastre, investițiile și finanțarea în scopul unei evoluții economice sustenabile, revoluția energetică, viziunea pentru creștere a managerilor români, precum și recâștigarea încrederii consumatorilor.
„CEO Conference reprezintă cea mai bună platformă prin care managerii de top români au posibilitatea să analizeze climatul economic național și perspectivele pentru perioada următoare, ca să identifice pârghiile pe care le au la dispoziție pentru a accelera recuperarea economică și a contura pozitiv viitorul de afaceri. Conferința a prezentat și viziunea marilor companii multinaționale cu prezență în Europa Centrală și de Est și opinia managerilor acestora privind dezvoltarea României în anul 2015. Participarea excepțională la eveniment și mesajele transmise în cadrul dezbaterilor fixează cadrul economic pentru perioada următoare și arată care sunt așteptările fundamentate privind evoluțiile economice. În plus, lansarea studiului EY Romania ,,O nouă viziune a creșterii’’ a oferit ocazia participanților să afle opiniile cumulate a 202 manageri de top care conduc companii cu cifre de afaceri de la un milion de Euro la câteva sute de milioane de Euro, despre mersul economiei’’, a declarat Dumitru Ion, Directorul General al International Business Promotion, compania care a dezvoltat portalul de afaceri doingbusiness.ro.
De asemenea, Bogdan Ion, Country Managing Partner EY Romania, a afirmat că există câteva mega-tendințe în economia mondială, iar două dintre acestea se manifestă din ce în ce mai puternic și în România.
„Prima mega-tendință este convergența digitală care obligă și business-urile românești să se conecteze cu tendințele globale, iar a doua este creșterea anterprenoriatului care devine din ce în ce mai mult un antreprenoriat generat de oportunități și nu de necesitate. Astfel, sistemul public și cel privat trebuie să sprijine dezvoltarea ecosistemului antreprenorial, mai ales că în România vedem multă energie în privința acestui mega-trend”, a spus acesta.
Totodată, Ludwik Sobolewski, CEO Bursa de Valori București, a precizat că trebuie îmbunătăţite constant condiţiile în care se fac afaceri în România, în timp ce birocraţia trebuie redusă, ceea ce înseamnă costuri mai mici.
„La nivel național, am impresia că multe dintre resursele pe care le avem sunt folosite pentru a face lucrurile mai complicate, mai scumpe, mai dureroase. Facem multe pentru a îmbunătăți reglementarea, dar trebuie să așezăm și bazinul de active pentru investitorii instituționali și pentru fondurile de pensii. Sunt și vești bune: știrea că guvernul vrea să introducă taxarea zero a dividendelor a ajuns imediat în presa economică din regiune (spre exemplu în Polonia). Este o măsură nedureroasă pentru buget și îi poate transforma pe oameni din consumatori în investitori”, a afirmat CEO Bursei de Valori Bucureşti.
Cătălin Păuna, Country Economist, World Bank, a precizat că sectorul public este cel mai mare jucător investițional din economie și de aceea, calitatea politicilor pe termen lung contează enorm pentru traiectoria economiei, fiind necesară mutarea de la o politică de investiții ad-hoc spre una pe termen lung, care să includă bugetarea bazată pe rezultate.
,,Cea mai bună veste este îmbunătățirea încrederii consumatorilor, motivată de perspectivele de angajare și care are legătură și cu situația din piața dobânzilor. Constatăm un apetit mai mare de cheltuire în perioada următoare. Vedem în 2015-2016 o creștere anuală a consumului de 3%, ceea ce este o cifră bună comparativ cu ceea ce vedem la nivel european”, a explicat Ionuț Dumitru, Președinte Consiliul Fiscal.
Nenad Pacek, fondatorul Global Success Advisors, a prezentat perspectiva marilor companii cu prezență în Europa Centrală și de Est, asupra României.
,,Într-un sondaj din luna decembrie am întrebat marile corporații din lume să ne spună ce se așteaptă în 2015 pentru statele din Europa Centrală și de Est. În 2014, 74% dintre companiile întrebate au avut creșteri ale cifrei de afaceri în România, iar 79% au avut și creșteri de profituri în România – al doilea cel mai bun rezultat din regiune, după Turcia. Asta atrage atenția corporațiilor și probabil acesta este motivul pentru care executivii români vor fi contactați mai des în 2015, pentru oportunități de afaceri”, a spus acesta.
Raportul ,,O noua viziune a creșterii”
Evenimentul ,,CEO Conference – Shaping the Future” a reprezentat și platforma de lansare a ediţiei din 2015 din studiului ,,O noua viziune a creșterii”, raport care reprezintă o perspectivă a dezvoltării afacerilor în urmatoarele 12 luni și include așteptările legate de profit, vânzări, număr de angajați, perspective salariale, modificări ale cererii consumatorilor și noile nevoi din piață, așa cum rezultă din chestionarea a peste 200 de manageri de top.
,,Avem un număr de 202 de răspunsuri la această ediţie, ceea ce este un număr record și face studiul foarte relevant. Ei reprezintă 54% companii romanești și 46% companii cu capital străin prezente în România. Răspunsurile au venit de la CEO, Președinte, Managing Director și alte poziții executive de top, iar distribuția pe sectoare economice a companiilor selectate respectă ponderea de formare a produsului intern brut din România. Putem spune că barometrul este un instrument relevant cu privire la sentimentul mediului de afaceri din Romania cu privire la evoluţiile companiilor în acest an”, a declarat Elena Badea, Director de Marketing și Comunicare la EY Romania, coordonatoarea barometrului EY.
Astfel, conform studiului, aproape jumătate dintre respondeţi (48%) estimează o creștere semnificativă a cifrei de afaceri din România, cu procente pozitive cuprinse între 10% și 31%. Doar 5% dintre aceştia văd evoluție în teritoriu negativ a cifrei de afaceri. În plus, doar 4% dintre cei chestionaţi văd o scădere a investițiilor pentru anul în curs, 19% văd o stagnare a lor, 17% previzionează creșteri ale investițiilor între 1% și 5%, în timp ce 23% văd o majorare a investițiilor cu 5% până la 10%, iar 19% văd un plus de 10% până la 20% în raport cu anul trecut.
În ceea ce priveşte numărul de angajaţi, 71% dintre respondenți văd a creștere a numărului de salariați în acest an, 19% prevăd constanța forței de muncă angajate și doar 10% văd o scădere a numărului de angajați, iar în privința salariilor angajaților, 87% dintre răspunsuri estimează plusuri în anul 2015, 10% prevăd stagnarea veniturilor de natură salarială și doar 3% anticipează o evoluție în teritoriu negativ.
Raportul EY România mai arată că procentul celor ,,foarte încrezători” în creșterea segmentului de industrie în care activează s-a dublat față de anul trecut, de la 7% la 15%, în timp ce 43% dintre cei intervievaţi sunt ,,încrezători” în avansul sectoarelor în care activează iar 35% sunt ,,destul de încrezători” şi doar 7% nu sunt încrezători că urmează o creștere.
În privinţa cererii din partea consumatorilor, doar 2% estimează o scădere pentru anul în curs, 32% văd o stagnare a cererii, iar două treimi (66%) estimează evoluția cererii consumatorilor în teritoriu pozitiv.