În mediul urban, -cu vârste între 14-24 ani utilizează internetul, procentul depășind 98% în București și orașele mari. În mediul rural procentul este de 82%, dar având în vedere rata de creștere accentuată, cel mai probabil procentele se vor egaliza în următorii ani. Astfel, la 14 ani probabil nu toți adolescenții au voie să utilizeze gazele în gospodărie, dar 89% din ei utilizează Internetul, conform unui studiu realizat de BRAT.
„Pentru acești tineri internetul nu a apărut ca un canal media. Ei întreabă de accesul la internet la hotel sau restaurant, așa cum generația adultă întreba de apă sau căldură cu ani în urmă. Această tendință, mai evidentă în cazul tinerilor, se menține și în rândul populației adulte. Internetul a devenit un facilitator, un mijloc ce răspunde unei serii întregi de nevoi: informare, comunicare, interactivitate, divertisment, educare, achiziție de bunuri și servicii, găsirea unui loc de muncă sau vânzarea unui obiect vechi”, se precizează în raportul citat.
Mediile așa-numite tradiționale, presa scrisă, radioul, televiziunea, panotajul, toate au suferit transformări ale conținutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, dar ele fundamental au rămas medii de comunicare, fiind imposibil să se distanțeze de scopul pentru care au fost create: informare, educare, divertisment. Pe lângă ele s-au creat servicii ce au devenit ele însele utilități: transmisia undelor radio și tv, cablul tv, difuzarea de presă.
Cumpărături pe internet
Utilizarea internetului nu trebuie asimilată cu accesarea unor site-uri de conținut, ea vizează multe alte scopuri. 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru căutare de informații, 20% pentru jocuri de noroc și pariuri sportive, etc.
În studiu se mai arată că 30% din populația din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor 14-24 ani şi că 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operațiuni bancare online lunar.
În plus, 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziție pentru anumite produse.
„Internetul se maturizează, se transformă și se dezvoltă continuu. În prezent este o utilitate pentru tot mai mulți oameni. Având în vedere ritmul actual de creștere, putem estima că în România, în următorii 10 ani, 90% din populația orașelor și 70% din populația satelor va avea acces la această utilitate”, potrivit studiului BRAT.
8,8 milioane de utilizatori
În ultimii ani, penetrarea internetului a crescut exponențial. În prezent, la nivel național sunt 8,8 milioane de utilizatori din care 6,5 milioane utilizează internetul în fiecare zi. În mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani a crescut de peste 7 ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.
Același procent, 56%, reprezintă procentul persoanelor ce locuiesc în gospodării din mediul rural care au acces la Internet. Din acest punct de vedere, Internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces și pe care și-o permit.
„Tot mai mulți români accesează pe Internet tipul de conținut media pe care îl găseau în canalele tradiționale în urmă cu 10 ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/reviste în 2005, în prezent procentul acestora este de 50%. La fel se întâmplă și în cazul celorlalte medii. O treime din populație ascultă radio online sau se uită la TV pe internet în timp ce procentul acestora nu depășea 5% în 2005”, se mai arată în raportul citat.