Mai mult de o treime din centrele comerciale din România trebuie să treacă prin procese de modernizare, potrivit unei analize realizate de compania de consultanţă, proiectare şi project management în real estate, Immplus. Astfel, cel puţin 500.000 metri pătraţi din mall-urile existente la nivel naţional necesită operaţiuni de adaptare la condiţiile şi tendinţele de piaţă, compania estimând că pentru a realize acest lucru este nevoie de investiţii de peste 200 milioane euro.
“Cu investiţii de până la 500 euro pe metru pătrat, costurile de refurbishment pentru mall-urile existente se ridică la peste 200 milioane euro. Din totalul lucrărilor, reconversiile şi extinderile pentru îmbunătăţirea mixului de chiriaşi reprezintă 40% din valoarea investiţiilor necesare unui centru comercial”, au explicat reprezentanţii Immplus.
Proiectele de modernizare includ operaţiuni de face-lift (îmbunătăţirea esteticii prin materiale şi design – care necesită în medie 30% din investiţiile totale), reconversii funcţionale şi extinderi (40% din costuri), precum şi upgrade tehnic, pentru a respecta cerinţele retailerilor internaţionali sau nevoia de eficientizare a costurilor (îmbunătăţiri care reprezintă circa 30% din investiţiile de modernizare).
Centrele comerciale din România trebuie să facă mai mult
Tudor Popp, Managing Partener Immpuls Real Estate Solutions, a explicat că face-lift-ul interior şi exterior face în general parte din ciclul normal de viaţă al mall-urilor în orice piaţă, însă centrele comerciale din România trebuie să facă mai mult şi să investească în modificări funcţionale care să îmbunătăţească mixul de chiriaşi pentru a capitaliza oportunităţile şi tendinţele consumatorilor sau pur şi simplu pentru a supravieţui.
„Facilităţile de entertainment şi petrecere a timpului libersunt elementele cheie ale mall-ul social. Vom vedea în perioada următoare completarea zonelor de food court cu casual dining şicreşterea tipului şi a calităţii ofertei de entertainment. Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie să valorifice piaţa de cinema, care, deşi în creştere cu 14% anul trecut, are încă o rată de penetrare scăzută de 0,45, în comparaţie cu alte pieţe,unde raportul dintre bilelete vândute şi populaţia totală este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) şi 3 (Franta)”, completează Tudor Popp.