Piata auto din Romania

Piața auto din România și-a temperat creșterea

17.04.2019

Piața auto din România și-a continuat evoluția pozitivă și în primul trimestru din 2019. Astfel, anul a avut un început promițător deși, în primele trei luni din acest an, creșterea s-a mai temperat, comparativ cu evoluția consemnată în primul trimestru din 2019, anunță APIA.

Totuși, se înregistrează o creștere moderată (+5,6%). Acest avans, în condițiile reluării Programului Rabla cu o lună mai târziu decât în 2018, este de natură să genereze un optimism moderat în piață.

Ce se întâmplă la nivel european?

La nivel european însă, după primele trei luni din 2019, s-au raportat volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi în țările Europei vestice. În zona euro se înregistrează o scădere de 3,5% comparativ cu 2018.

”Având în vedere ponderea pe care aceste țări o reprezintă în totalul pieței UE, apreciem că, și pe ansamblul UE 28, rezultatul pe primul trimestru din 2019 va fi unul negativ. Relevant pentru acest punct al analizei este faptul că martie 2019 este a șaptea lună consecutivă de scădere a pieței europene, comparativ cu luna similară a anului anterior (o explicație pentru scăderile de anul trecut fiind trecerea la cerințele de omologare WLTP)”, conform APIA.

Principalele țări din Uniunea Europeană, care, împreună, acoperă 75% din piață, înregistrează, după primele trei luni din 2019, următoarea evoluție:

  • Franța -0,6%
  • Germania +0,2%
  • Italia -9,6%
  • Spania -6,9%
  • Marea Britanie – 2,4%

Piața auto din România. Vânzările sunt susținute de persoanele juridice

În România, vânzările sunt susținute, în principal, de către firme. Acestea acoperă 72% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele trei luni ale lui 2019.

Pe de altă parte, numărul de autoturisme cumpărate de către persoanele fizice în aceste prime trei luni (8.606 unități) este cu 2,2% inferior celui din perioada similară a anului trecut (8.799 unități). Prin urmare, ponderea lor s-a redus de la 30% în 2018 la 28% în 2019. Această scădere este datorată, în principal, faptului că anul trecut, Programul Rabla a fost lansat cu o lună mai devreme (15 martie).

În ceea ce privește autoturismele rulate, în primele trei luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 110.308 unități, cu 8,6% mai puține decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 14,9%).

Piața auto din România. Cele mai bine vândute mașini

În primul trimestru, cele mai vândute mașini au fost:

  • Dacia, cu 8.218 unități (26,4% cotă de piață, pe un volum în scădere cu 4,3% față de 2018)
  • Volkswagen, cu 3.230 unități (10,4% cotă de piață, volume în scădere cu 4,7% față de 2018)
  • Skoda 2.629 unităţi (8,4% din total piață, volume în scădere cu 4,1%)
  • Ford 2.485 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mari cu 19,7%)
  • Renault 2.428 unități (7,8% cotă de piață, volume mai mari cu 20,6%).

În ceea ce privește segmentarea pe clase, se remarcă o evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele Sport (+40,4%), MPV (+38,4%), SUV (+18,2%), B (+13,9%), E (+7,8%) și scăderi pe F (-39,6%), A (-21,5%), D (-11,9%) și C (-7,0%).

Piața auto din România. Tipul de combustibil

În funcţie de tipul de combustibil, se remarcă un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 65,8% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele trei luni ale lui 2018 (54,8%).

În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel:

  • România 25,8%
  • Germania 21,9%
  • Cehia 10,9%
  • Turcia 9,1%
  • Spania 7,5%

”În acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în aceste prime trei luni din 2019 cu 3,6% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 9,1%”, conform APIA.

Citește și Grupul MOL intră pe piața materialelor compozite din plastic reciclat

 

 

Citiți și despre:

2 păreri la “Piața auto din România și-a temperat creșterea

  1. Pingback: Delivery Hero Romania - Andreea Petrisor | Jurnalul de Afaceri

  2. Pingback: Revista presei - stiri afaceri - Delivery Hero România are un nou Managing Director

Comentariile nu sunt permise.