Piața băuturilor răcoritoare din România 2019.

Piața băuturilor răcoritoare din România ar putea aduce un record în vara acestui an

01.06.2019

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Vara anului curent ar putea aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare din țara noastră. Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani, conform unei analize Frames.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Se anunță o vară incendiară

Se anunță, așadar, o vară incendiară. Producătorii de băuturi răcoritoare știu că, cu fiecare grad în plus în termometre, vânzările lor cresc semnificativ. Și cum prognozele meteo indică o vară secetoasă, toți marii producători și distribuitori de sucuri și apă minerală se pregătesc de vârful de sezon cu campanii și produse noi, pentru a acoperi setea românilor.

Conform unei analize Frames, prezentată în cadrul celei de-a șaptea ediții a Train Your Business București, eveniment desfășurat la Hotel Intercontinental, pe fondul creșterii economice și diversificării obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld. lei în 2010 la 5,83 mld. lei în 2017.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Peste 6 mld. lei

,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 mld. lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld. lei’’, afirmă analiștii.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Peste 800 de companii

Numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800 societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme.

,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. 10.000 de angajați

Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați. Aceasta este un semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Coca-Cola vs. Pepsi

Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Așa se explică faptul că COCA-COLA HBC ROMANIA SRL și QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL reprezintă cei mai importanți jucători din această piață.

Afacerile celor două companii au depășit 3 miliarde de lei în 2017. Acest lucru înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010.

Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Topul companiilor

COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate în top 10 de:

  • ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei)
  • MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei)
  • EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei)
  • LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei)
  • CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei)
  • PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei)
  • ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei)
  • RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)

Primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei. De asemenea, profitul net cumulat se ridică la 488,8 milioane lei.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Investiții masive

,,Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu paleta largă de branduri pe care le gestionează. Coca Cola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb și Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele, mărcile Pepsi, Prigat, 7Up, Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.

Din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în:

  • București-Ilfov (67)
  • Cluj (49)
  • Argeș (34)
  • Galați (29)
  • Bihor (29)
  • Iași (27).

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. O piață puternic polarizată

,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu, cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Media datoriilor nete

Pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare. Media datoriilor nete s-a redus de la 7,7 mil. lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.

Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, și numai 14% au un risc scăzut.

,,Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii de la Frames.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Băuturile fără zahăr

Piața băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai sănătoase.

,,Băuturile fără zahăr, sucurile naturale sunt asociate unui stil de viață mai sănătos, jucătorii din acest sector încercând să contribuie la modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni în primul rând obezitatea și bolile asociate. Un trend salutar într-o țară în care educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate’’, afirmă Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Băuturi energizante

Se remarcă și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi energizante.

Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.

Piața băuturilor răcoritoare din România 2019. Apa îmbuteliată

Conform Euromonitor Internațional, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt așteptate să aibă o rată de creștere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022. România va atinge un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.

Cea mai mare contribuție la această creștere vine de pe segmentul de apă plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul de cumpărături apă plată.

Citește și CET Constanța, în insolvență. Cine este administratorul judiciar?

 

 

 

 

Citiți și despre:

3 păreri la “Piața băuturilor răcoritoare din România ar putea aduce un record în vara acestui an

  1. Pingback: Profi Rom Food magazine Braila - Zanfir SNC | Jurnalul de Afaceri

  2. Pingback: Revista presei - stiri afaceri - Profi Rom Food preia două magazine. Unde sunt supermarketurile situate?

  3. Pingback: Zentiva - Solacium Pharma - achizitie finalizata | Jurnalul de Afaceri

Comentariile nu sunt permise.