Piaţa locală de colectare a creanţelor a înregistrat o creştere de 45%, anul trecut, faţă de anul precedent, conform datelor publicate de Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale şi de Ensight Management Consulting. În plus, aşteptările privind anul 2017 sunt mai degrabă prudente în ceea ce priveşte colectarea creanţelor datorită noilor reglementări din piaţă. Atât companiile de management al creanţelor, cât şi debitorii vor avea nevoie de timp să se adapteze la schimbările din piaţă. În pofida acestor rezerve, majoritatea membrilor asociaţiei sunt de părere că procentul de îndatorare al populaţiei va creşte uşor în următoarele şase luni în contextul creditelor accesible tuturor, dar numărul de persoane cu dificultăţi de plată va rămâne constant.
În ceea ce priveşte volumul de creanţe externalizate în ţara noastră trendul de creştere s-a menţinut şi în 2016. Comparativ cu 2015, numărul de cazuri externalizate a crescut moderat cu doar 2%.
Creanţele externalizate garantate au reprezentat 2.5% (2.6 mill EUR) din totalul creanţelor bancare B2C (persoane fizice) domestice externalizate din punct de vedere al valorii, în timp ce creanţele garantate achiziţionate reprezintă sub 1% (0.89% sau 1.2 mill EUR) din totalul creanţelor bancare domestice achiziţionate.
De asemenea, conform studiului, sectorul telecomunicaţiilor a fost unul dintre cele mai active sectoare, numărul de cazuri reprezentând 68% din numărul total de cazuri de creanţe domestice externalizate.
Valoarea creanţelor B2C (persoane fizice) colectate, anul trecut, a crescut cu 20% comparativ cu 2015, deoarece creanţele externalizate B2C au înregistrat o creştere de 31% din punct de vedere al valorii recuperate. Un factor important care a influenţat această creştere este legat de recenta îmbunătăţire a mediului economic din România.
Creanţele de tip B2B (persoane juridice) colectate în 2016 au ajuns la valoarea de 93.6 milioane euro pentru piaţa românească, reprezentând aproximativ 84.500 cazuri.
Creanţele externalizate sau achiziţionate garantate au reprezentat în 2016, 18% (18.9 milioane euro) din valoarea totală a creanţelor bancare externalizate B2B (persoane juridice) în România.
Cel mai important sector pentru segmentul creanţelor domestice externalizate de tip B2B (persoane juridice), din punct de vedere al numărului de cazuri, este sectorul telecom, care reprezintă 44% din numărul total. Celelalte sectoare (farmaceutic, construcţii, agricultură, FMCG, etc.) au înregistrat un număr mare de cazuri (50%) din totalul cazurilor.
Veniturile din colectarea de creanţe au crescut cu 39% faţă de 2015, datorită creşterilor veniturilor pe toate segmentele de activitate, respectiv colectarea creanţelor de la persoane fizice (B2C) înregistrând o creştere de 6%, colectarea creanţelor de la persoane juridice (B2B) o creştere de 197%, iar segmentul creanţelor achiziţionate o creştere de 43%.
“Piaţa de colectare a creanţelor din România este în continuare dinamică şi competitivă. Companiile de management al creanţelor rămân concentrate pe furnizarea de soluţii debitorilor, atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice, având ca prioritate rezolvarea pe cale amiabilă.” a declarat Georg Kovacs, Preşedintele AMCC.