Piata de comert electronic 2020

Piața de comerț electronic 2020: Se va depăși pragul de 5 miliarde de euro

04.02.2020

Piața de comerț electronic 2020. Sectorul e-commerce-ului va depăși, în acest an, pragul de 5 miliarde de euro la finalul acestui an. Anul trecut, această piață a depășit nivelul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, conform estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online). Nivelul este în creștere cu 20-22%, față de 2018 când valoarea comerțului online a fost estimată la 3,6 miliarde de euro.

Ritmul de creștere în 2019 vs. 2018 a fost mai redus comparativ cu 2018 vs. 2017. Atunci, rata de creștere de la un an la altul a fost de 30%.

Valoarea de peste 4,3 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării.

Piața de comerț electronic 2020. 12 milioane de euro pe zi

“Dacă facem o medie, înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături online aprox. 12 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la 9,86 milioane euro – media zilnică înregistrată în 2018”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Aceasta a mai spus că potrivit Eurostat, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019.

”Acest lucru ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria cu 22% – fapt care ne arată că e-commerce-ul românesc mai are mult loc de creștere”, adaugă el.

Cifra de 4,3 miliarde euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. În cadrul cercetării nu sunt incluse:

  • serviciile
  • biletele de avion
  • vacanțele și călătoriile
  • rezervările hoteliere
  • biletele la spectacole sau la diferite evenimente
  • plata facturilor la utilități
  • conținutul download-abil

Piața de comerț electronic 2020. Estimări

Conform estimărilor principalilor jucători, comerțul online va continua să crească și în 2020, cel mai probabil urmând să depășească pragul de 5 miliarde de euro la finalul acestui an.

“Sectorul de comerț electronic din România confirmă trendul pozitiv din ultimii ani, astfel că și în 2019 a înregistrat o creștere de două cifre. Pentru prima dată a fost depășit pragul de 4 miliarde de EUR, ceea ce înseamnă o evoluție de 20-22% față de 2018. Există posibilitatea ca în 2020 să depășim pragul de 5 miliarde de EUR”, spune Florinel Chiș, Director Executiv ARMO.

Piața de comerț electronic 2020. Valoarea coșului mediu

Confom statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzacțiilor online a crescut semnificativ în 2019 comparativ cu 2018 atât în cazul achizițiilor făcute de pe Desktop, cât și în cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.

În medie, în 2019 românii au cheltuit 273 lei pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 204 lei în 2018. Aceeași creștere considerabilă a valorii coșului mediu o întâlnim și în cazul cumpărăturilor făcute de pe Mobil – de la 170 lei în 2018, la 208 lei în 2019.

Cele mai cumpărate produse

O caracteristică importantă a anului 2019 a fost creșterea valorii medii a cumpărăturilor online pe majoritatea verticalelor de piață. Chiar și în cazul în care valoarea medie s-a diminuat, scăderea a fost nesemnificativă, iar numărul de comenzi a fost mai mare – ceea ce a condus la o creștere generală a întregii piețe de e-commerce cu 20-22% față de 2018.

Cea mai mare creștere a coșului mediu s-a înregistrat pe categoria Electro-IT&C, de la 738,27 lei în 2018 la 875 lei în 2019.

Creșteri ale coșului mediu s-au înregistrat și pe categoriile:

  • Fashion – de la 175,34 lei în 2018 la 185,58 lei în 2019
  • Articole pentru copii – de la 242,12 lei în 2018 la 256,28 lei în 2019
  • Pet Shop – de la 165,10 lei în 2018 la 186,91 lei în 2019
  • Cărți, Muzică și Film – de la 104,09 lei în 2018 la 118,58 lei în 2019

Categoriile unde s-au înregistrat scăderi (de cele mai multe ori, nesemnificative) ale valorii medii a tranzacției au fost:

  • Home & Garden – de la 528,07 lei în 2018 la 525,67 lei în 2019
  • Beauty – de la 174,73 lei în 2018 la 172,29 lei în 2019
  • Auto & Moto – de la 348,3 lei în 2018 la 342,55 lei în 2019
  • Adult – de la 155,7 lei în 2018 la 136,66 lei în 2019

Piața de comerț electronic 2020. Telefoanele mobile

Nu mai puțin de 71,9% din traficul magazinelor online din rețeaua 2Performant a fost generat de dispozitive mobile, în timp ce 29,1% de Desktop.

Comparativ cu 2018, tot mai mulți utilizatori de internet folosesc telefonul mobil atunci când navighează pe site-urile magazinelor online, procentul crescând de la 65,9% în 2018, la 71,9% anul trecut.

În cazul marilor magazine online consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge și chiar depășește uneori pragul de 80%.

“Concluzia principală în urma acestor statistici este că vizitarea website-urilor, precum și cumpărăturile online se fac majoritar de pe telefonul mobil, drept urmare magazinele online trebuie să își optimizeze website-urile cu prioritate pentru device-urile mobile, lucru pe care multe încă îl neglijează și riscă să piardă clienți”, spune Andrei Radu (GPeC).

Datele ANCOM arată că la jumătatea anului 2019 existau 19,6 milioane de conexiuni internet mobil și 5,1 milioane conexiuni internet fix.

„În cadrul Competiției GPeC evaluăm magazinele online prin peste 200 de criterii care vizează prioritar User Experience și am observat că multe magazine online pornesc cu optimizările de la Desktop spre Mobile și nu invers, cum ar fi normal. Inclusiv în campaniile de marketing și în realizarea ad-urilor neglijează afișarea acestora pe mobil – iar strategia ar trebui să fie Mobile First, Desktop Second”, explică Andrei Radu.

Piața de comerț electronic 2020. Magazine online cu notorietate

Ca și în ultimii trei ani, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piață, care au prețuri cât mai mici și livrare cât mai rapidă, aceștia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare – neschimbați începând cu 2017.

În schimb, în 2019 s-au evidențiat alți doi factori care câștigă teren în luarea deciziei de cumpărare:

  • Recomandările prietenilor (Word Of Mouth)
  • Ușurința procesului de cumpărare (User Experience)

Piața de comerț electronic 2020. Metoda preferată de plată

Conform procesatorului de plăți PayU, aprox. 20% din comenzile online sunt plătite online prin card, restul de 80% fiind achitate cash la livrarea produselor.

Procentul este estimativ ținând cont că există și alte modalități de plată (ex.: micro-plăți prin SMS, online banking etc.), dar care rămân, în continuare, nesemnificative din punct de vedere procentual.

Potrivit PayU, topul categoriilor pentru care românii au făcut plăți online prin card în 2019 (atât e-tail, cât și servicii) a fost:

  • IT&C
  • Travel
  • Plăți de facturi la utilități
  • Fashion
  • Home & Deco
  • Asigurări

Citește și E.ON Energie România a pus în funcțiune „Autostrada electrică” Iași-Târgu Mureș

 

 

 

Citiți și despre:

O părere la “Piața de comerț electronic 2020: Se va depăși pragul de 5 miliarde de euro

  1. Pingback: Revista presei - stiri afaceri - Piața de comerț electronic 2020: Se va depăși pragul de 5 miliarde de euro

Comentariile nu sunt permise.