Slide

Stiri: Logistica

Piata de curierat din Romania

Piața de curierat din România atinge pragul de 4 miliarde de lei

19.02.2019

Piața de curierat din România. Anul trecut, afacerile din sectorul de poștă și curierat au depășit pragul de 4 miliarde de lei. Avansul vine în urma creșterii spectaculoase a vânzărilor de produse pe internet, conform datelor KeysFin. Astfel, în contextul dezvoltării serviciilor logistice și a cererii în creștere pentru transportul de mărfuri, afacerile din această industrie au avansat în 2017 cu 8% față de anul precedent și cu 130% față de 2007, la 3,8 miliarde de lei.

Dezvoltarea retailului online a adus o adevărată gură de oxigen în piața serviciilor de poștă și curierat.

Piața de curierat din România. Un serviciu esențial pentru economie

”Văzută de mulți experți drept un domeniu în declin, pe fondul dezvoltării tehnologiei (poșta electronică, serviciile de suport online etc.), poșta continuă să rămână, și în 2019, un serviciu esențial pentru economie”, conform sursei citate.

Prin urmare, curieratul se află în prim-plan cu volume în creștere de la an la an, transportul de pachete de produse fiind unul dintre domeniile în care există în continuare un potențial semnificativ. O dovadă în acest sens este faptul că multe dintre firme reușesc cu greu să facă față cererii de servicii venită în special din sectorul operatorilor digitali (magazine online, servicii de HORECA online etc.).

Piața de curierat din România. Peste 1500 de companii

Numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu aproape 270% față de 2007, la peste 1500 de companii în 2017. La ora actuală, sectorul se află într-un plin proces de maturizare, optimizarea costurilor fiind în prim-plan. În acest context, numărul companiilor de profil a scăzut cu 5% față de 2016.

„Pe fondul investițiilor în logistică și în optimizarea activității, firmele mari și-au extins cotele de piață, adăugând în portofoliu clienți mari, în timp ce micii jucători, cu o forță logistică redusă, au început să piardă teren. Procesul de consolidare a pieței este în derulare, existând în continuare peste 150 companii (10%) care nu au angajați și care au raportat o cifră de afaceri egală cu zero și capitaluri proprii negative în 2017. Probabil, în acest an vom asista la o scădere a numărului de firme, pe fondul închiderii multora dintre ele, a achizițiilor și fuziunilor în lanț”, estimează analiștii.

Piața de curierat din România. Liderul pieței

Poșta Română continuă să fie principalul jucător din piața de poștă și curierat din România. Acest lucru vine în ciuda problemelor logistice și de personal cu care se confruntă,

Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor, a raportat în 2017 o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei (29,5% din total).

Pe locul al doilea în clasament s-a situat Fan Courier Express SRL. Este vorba de o companie cu capital privat 100% românesc, cu afaceri de 586 de milioane de lei. Mai exact, 15% din total.

Topul este completat de Urgent Cargus S.A. (372 de milioane de lei, 10% din total).

Pe următoarele poziții se află DHL International Romania SRL (256 de milioane de lei – 6,7%) și TNT Romania SRL (253 milioane lei – 6,6%).

Cele mai mari 10 companii din acest domeniu au generat aproape 80% din cifra de afaceri totală.

Piața de curierat din România. Cele mai dezvoltate județe

Bucureștiul atrage cel mai mare volum de servicii de poștă și curierat, cu afaceri de 2,6 miliarde de lei. Pe următoarele locuri se află județele:

  • Ilfov (604 milioane de lei)
  • Sibiu (193 milioane de lei)
  • Cluj (68 milioane de lei)
  • Prahova (36 milioane de lei)

Împreună primele cinci județe au generat aproape 91% din cifra de afaceri totală în 2017.

Piața de curierat din România. Investiții

Accentul pus pe investiții în gestiune și transport în ultimii 2-3 ani s-a repercutat în scăderea profitabilității cu 12,7% în 2017 față de 2016. Mai exact, este vorba de 186,5 milioane de lei.

„Sub presiunea creșterii cererii de servicii și pe fondul degradării parcului auto – mare parte achiziționat în perioada boom-ului economic din 2007-2008, firmele mari au investit semnificativ, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Măsurile s-au dovedit eficiente, dovadă că profitabilitatea sectorului a trecut de pragul de 200 milioane de lei în 2018’’, arată analiza KeysFin.

Citește și Start – Up Nation 2018 rezultate finale. Când se publică punctajele?