Stiri: Retail

Piata de e-commerce din Romania

Piaţa de e-commerce din România: 5,6 miliarde de euro în 2020

24.02.2021

Piaţa de e-commerce din România. Raportul GPeC E-Commerce România 2020 arată că sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019 când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro, conform estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online).

Creșterea a fost cu 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei Covid-19 care a accelerat ritmul cumpărăturilor online, precum și procentul plăților online prin card.

“Cu excepția verticalelor afectate de efectele pandemiei precum Horeca sau Travel, sectorul de e-commerce din România a cunoscut o creștere accelerată în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, procentul de creștere fiind semnificativ mai mare decât în 2019 vs. 2018 când acesta s-a situat la aprox. 20-22%. România este printre țările UE cu cel mai mare procent de creștere anual al comerțului online, fapt care arată potențialul semnificativ de dezvoltare a sectorului e-commerce și în viitor, într-o piață care nu a atins încă nivelul de maturitate al altor țări din nordul și vestul Europei”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Piaţa de e-commerce din România. Tranzacţii către magazinele online

Valoarea de 5,6 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente (categoriile din urmă cunoscând o contracție considerabilă în 2020, cauzată de restricțiile de circulație și de măsurile de distanțare socială).

“Pornind de la cifra de 5,6 miliarde de euro ca bilanț al comerțului online românesc în 2020, dacă facem o medie înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături prin internet peste 15 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la aprox. 12 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2019”, adaugă el.

Piaţa de e-commerce din România. O evoluţie spectaculoasă

Pentru sectorul comerțului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evoluție spectaculoasă, fiind atinse ținte planificate uneori chiar peste 2-3 ani.

Însă acest sector este doar partea ușor de văzut și de cuantificat a ceea ce denumim mai larg economia digitală, a cărei valoare este cu mult mai mare și care poate fi șansa României de a recupera extrem de rapid decalajele de dezvoltare față de statele vestice.

“Revenind la comerțul electronic, un număr foarte mare de români și-a învins în 2020 teama de a comanda online și a descoperit cât de simplu, comod și sigur e, în timp ce alții, familiarizați deja cu cumpărăturile pe internet, și-au extins categoriile de produse pe care le comandă. Odată câștigați, acești clienți vor rămâne fideli acestei modalități de a-și face cumpărăturile. Aceste premise creează o oportunitate semnificativă pentru retailerii locali de a profita de toate avantajele pieței digitale locale sau internaționale, accesând platforme marketplace și maximizându-și business-ul online”, spune Florinel Chiș, Director Executiv ARMO.

Piaţa de e-commerce din România. Estimări pentru 2021

Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerțul online va continua să crească și în 2021, cel mai probabil urmând să depășească pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an.

De 16 ani, GPeC promovează sectorul e-commerce din România adunând în jurul său cea mai mare comunitate de magazine online și organizând principalele evenimente de comerț online. Printre altele, GPeC centralizează datele și publică în fiecare an raportul comerțului electronic românesc.

Raportul Eurostat

Potrivit raportului Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimele 12 luni.

Prin aceste statistici, România se situează la coada clasamentului țărilor UE, fiind urmată doar de Bulgaria cu 42% din utilizatorii de internet care au cumpărat online cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni.

În fruntea clasamentului se situează:

• Olanda (91% din utilizatorii de internet au cumpărat online cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni)
• Danemarca (90%)
• Germania (87%)
• Suedia (86%)
• Irlanda (81%)

Piaţa de e-commerce din România. Tot mai mulți tineri cumpără online

La nivel european, persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 54 de ani au reprezentat cel mai mare segment de cumpărători online până în anul 2018 inclusiv. În 2019, tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani au devenit cei mai mulți cumpărători online, detronând segmentul de vârstă 25-54 de ani, pentru ca în 2020 procentul celor două grupe de vârstă să fie similar.

“Tendința poate fi de interes pentru comercianții online care ar trebui să ia în calcul noul public țintă și să își diversifice oferta cu produse specifice, destinate tinerilor, având în vedere că procentul cumpărătorilor online din segmentul de vârstă 16-24 de ani este semnificativ”, spune Andrei Radu.

Piaţa de e-commerce din România. Ce au cumpărat europenii în 2020?

Potrivit Eurostat, cele mai populare categorii de produse și servicii comercializate online în 2020 la nivel european au fost (întrebare cu răspuns multiplu, de aceea suma procentelor depășește 100%):

• 64% – Fashion (îmbrăcăminte – inclusiv îmbrăcăminte sport, încălțăminte și accesorii)
• 29% – Livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
• 28% – Mobilă și accesorii pentru casă și grădină
• 27% – Cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness
• 27% – Cărți, reviste și ziare tipărite
• 26% – Computere, tablete, telefoane mobile și accesorii IT

Următoarele categorii în topul clasamentului cumpărăturilor online la nivel european, au fost:

• Suplimente alimentare, produse farma, vitamine, produse pentru dietă (reînnoirile de rețete online nu sunt incluse)
• Articole sportive (excluzând îmbrăcămintea sport)
• Produse alimentare și băuturi din magazinele specializate
• Electronice și electrocasnice
• Articole pentru copii și jucării
• Produse pentru curățenie și produse pentru igiena personală
• Auto & Moto (inclusiv piese de schimb)
• Filme și seriale pe suport DVD, Blu-ray etc.
• Muzică pe suport CD, Vinyl etc.

Potrivit Eurostat, la nivel european în 2019, 71% dintre cumpărătorii online au declarat că nu au întâmpinat nicio problemă sau dificultate atunci când au cumpărat prin internet.

Piaţa de e-commerce din România. Problemele apărute în 2020

În schimb, problemele identificate de consumatorii europeni (în proporții relativ mici) au fost (întrebare cu răspuns multiplu):

• 17% – livrări întârziate față de timpul de livrare promis pe site-ul magazinului online
• 8% – probleme de funcționalitate ale website-ului sau ale modulului de plată online care i-a împiedicat să finalizeze cumpărătura
• 8% au primit alte produse față de ceea ce comandaseră sau au primit produse defecte
• 5% au întâmpinat dificultăți la returnarea produselor sau la a contacta magazinul online pentru a face un retur
• 4% nu au găsit pe website-urile magazinelor online informații despre garanția produselor sau despre drepturile legale ale consumatorilor
• 4% au întâmpinat probleme cu magazine online străine care nu comercializau produse în țara de origine a clientului
• 3% se plâng de costuri totale mai mari decât era indicat inițial pe site-urile magazinelor online.

30% dintre consumatorii europeni cumpără online de la magazine de peste hotare (cross-border), practică mai puțin comună în țările est europene unde sunt preferate magazinele online locale.

Piaţa de e-commerce din România. Valoarea achiziţiilor

Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzacțiilor online a crescut ușor în 2020 comparativ cu 2019 în cazul achizițiilor făcute de pe Desktop și s-a păstrat la o valoare similară în cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.

În medie, în 2020 românii au cheltuit 297,4 lei (echivalentul a 61,5 euro) pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 273 lei (echivalentul a 57,5 euro) în 2019.

În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 210,4 lei (echivalentul a 43,5 euro) în 2020 comparativ cu 208 lei (echivalentul a 43,9 euro) în 2019. *Valorile medii de mai sus nu conțin TVA, iar echivalentul în euro pentru anul 2020 a fost calculat la un curs mediu anual de 1 EUR = 4,8371 lei.

Comanda medie

În general, comanda medie nu a suferit fluctuații mari față de 2019, cu excepția categoriei Auto & Moto, unde valoarea coșului mediu s-a dublat de la 72,19 euro în 2019 la 148,1 euro în 2020.

Și în categoria Sănătate & Îngrijire Personală s-a remarcat o creștere semnificativă a comenzii medii, mai mare pe Desktop, decât pe telefonul mobil.

Invariabil, pe toate categoriile de produse, comanda medie este mai mare atunci când tranzacția este făcută de pe Desktop, comparativ cu tableta sau telefonul mobil.

Piaţa de e-commerce din România. Categorii de produse

Valori medii ale tranzacțiilor pe diferite categorii în 2020, în funcție de dispozitivul de pe care a fost făcută achiziția (EUR, fără TVA):

• Auto & Moto – 160,1 euro Desktop vs. 136,1 euro Mobile
• Electro-IT&C – 157,4 euro Desktop vs. 113,5 euro Mobile
• Casă și Grădină – 130,5 euro Desktop vs. 105,7 euro Mobile
• Sport & Drumeție – 71,2 euro Desktop vs. 56,4 euro Mobile
• Articole pentru copii & jucării – 71,2 euro Desktop vs. 54,6 euro Mobile
• Fashion – 45,9 euro Desktop vs. 39,3 euro Mobile
• Pet Shop – 44,7 euro Desktop vs. 36,9 euro Mobile
• Beauty – 40,6 euro Desktop vs. 32,8 euro Mobile
• Sănătate & Îngrijire Personală – 40,1 euro Desktop vs. 31,2 euro Mobile
• Adult – 39,4 euro Desktop vs. 26,8 euro Mobile
• Farma – 37,9 euro Desktop vs. 24,9 euro Mobile
• Cărți, Filme și Muzică – 28,9 euro Desktop vs. 23,6 euro Mobile
• Altele – 58,9 euro Desktop vs. 46,2 euro Mobile

“Concluzia importantă în urma acestor statistici este că magazinele online ar trebui să își optimizeze website-urile cu prioritate pentru device-urile mobile, astfel încât să asigure o navigare ușoară și o experiență de cumpărare plăcută clienților. În cadrul Competiției GPeC, evaluăm anual aprox. 100 de magazine online românești prin peste 200 de criterii care vizează User Experience și am observat că multe magazine pornesc cu optimizările de la Desktop la Mobile și nu invers, cum ar fi normal. Inclusiv în campaniile de marketing și în realizarea ad-urilor neglijează afișarea optimă a acestora pe mobil – iar strategia ar trebui să fie Mobile First, Desktop Second”, spune Andrei Radu (GPeC).

Piaţa de e-commerce din România. Articole sportive

Ca și particularități ale anului 2020, categoria de Articole Sportive a crescut spectaculos la începutul pandemiei (lunile aprilie – mai 2020), cu peste 1.500%, potrivit 2Performant.

De asemenea, numărul de comenzi în categoriile Articole pentru copii & jucării și Sănătate & Îngrijire Personală a fost dublu pe Mobil față de Desktop, iar în categoria Farma, acesta a fost triplu față de Desktop.

eMAG Marketplace

Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2020, în platforma eMAG Marketplace erau înregistrați peste 23.000 de comercianți online activi, în creștere semnificativă de la 20.119 în decembrie 2019.

Trebuie menționat, însă, că nu toți comercianții care aleg să vândă online prin platformele de tip Marketplace sau de Anunțuri dețin și un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numărul magazinelor online de sine stătătoare din România.

Potrivit  informațiilor furnizate de oficialii eMAG, cele mai bine reprezentante categorii de produse din oferta comercianților activi pe platforma eMAG Marketplace au fost, în ordine descrescătoare:

• DIY (Do It Yourself / Bricolaj)
• Home & Deco
• Produse consumabile pentru casă
• Electrocasnice
• Fashion
• Jucării
• Produse pentru sport și petrecerea timpului în aer liber
• Auto

Top categorii din punct de vedere al volumelor de vânzări generate pe eMAG Marketplace, în ordine descrescătoare:

• Electrocasnice
• Home & Deco
• DIY (Do It Yourself / Bricolaj)
• Mobile
• IT
• Produse consumabile pentru casă
• Auto
• Electronice
• Echipamente medicale consumabile (măști, mănuși, dezinfectanți etc.)
• Jucării
• Produse pentru sport și petrecerea timpului în aer liber

Piaţa de e-commerce din România. Tendinţe

Din tendințele analizate de reprezentanții eMAG Marketplace, verticalele cu potențial semnificativ de creștere în 2021 sunt:

• Produse IT (ex.: tablete, sofware, periferice pentru PC etc.)
• Produse consumabile pentru acasă (ex.: produse de băcănie, hrană pentru animale etc.)
• Do It Yourself (DIY / Bricolaj – ex.: materiale de construcții, echipamente și sisteme de iluminat etc.)
• Fashion
• Produse pentru sport și petrecerea timpului în aer liber
• Electrocasnice mici și mari
• Cărți sau produse de birotică
• Jucării
• Home & Deco

Piaţa de e-commerce din România. Black Friday Noiembrie 2020

2020 a fost al zecelea an în care comerțul electronic românesc a sărbătorit conceptul de Black Friday. Potrivit reprezentanților eMAG, cea de a 10-a ediție de Black Friday a depășit toate recordurile înregistrate de eveniment până la acel moment.

Astfel, eMAG a înregistrat într-o singură zi 12,4 milioane de vizite (cu 1,6 milioane de vizite mai mult decât în 2019) și produse comandate în valoare de 585,7 milioane de lei (echivalentul a 120 de milioane de euro) – cu 17% mai mult decât în 2019.

Comparativ cu prima ediție de Black Friday din 2010, valoarea produselor comandate a fost de 17 ori mai mare și de 3 ori mai mare față de ediția din 2015.

Conform ARMO, în întreaga campanie de Black Friday din noiembrie 2020, românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 300 de milioane de euro, cu aprox. 20% mai mult decât în 2019, când s-au înregistrat vânzări totale de 253 de milioane de euro.
Potrivit procesatorului de plăți PayU și făcând referire strict la tranzacțiile online plătite cu cardul, campania de Black Friday din noiembrie 2020 a arătat astfel:

• Numărul de tranzacții plătite online prin card a ajuns la 539.000, cu 95% mai mult decât în 2019
• Minutul de aur a fost 07:44 AM cu 4.792 de tranzacții (+124% mai mult decât în 2019)
• De Black Friday, valoarea medie a coșului de cumpărături a fost de 647 de lei (în scădere cu 8% față de 2019), iar a coșului în rate a fost de 1.028 de lei (în creștere cu 2% față de 2019).

Piaţa de e-commerce din România. Platforme de livrare

Românii preferă să testeze mai multe platforme de livrare, însă rămân fideli celor care se aliniază cu nevoile lor de cumpărare.

Platformele de livrare utilizate cel mai des (Mai și Octombrie 2020)

• FoodPanda – 32% dintre respondenți o utilizează cel mai des (încercată de 56% dintre respondenți)
• Glovo – 28% (încercată de 60% dintre respondenți)
• Takeaway – 13% (încercată de 33% dintre respondenți)
• Bringo – 13% (încercată de 26% dintre respondenți)
• TAZZ by eMAG – 3% (încercată de 7% dintre respondenți)

Piaţa de e-commerce din România. Magazine

În cele două perioade analizate în cadrul studiului, s-au observat schimbări de preferințe în ceea ce privește magazinele online de unde românii aleg să își facă cumpărăturile (întrebările sunt cu răspuns multiplu, de aceea suma procentelor depășește 100%).

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria FMCG

• Carrefour – 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
• Kaufland – 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
• eMAG – 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
• Bringo – 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
• Auchan – 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
• Mega Image – 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
• Cora – 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
• Glovo – 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
• Solaris – 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
• Furnicamarket – 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Catering

• FoodPanda – 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
• Glovo – 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
• PizzaHut – 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
• Takeaway – 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
• Jerry’s Pizza – 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
• Bringo – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
• Domino’s Pizza – 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
• Presto Pizza – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
• UberEats – 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
• CuptorulCuLemne – 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Fashion

• eMAG – 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
• H&M – 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
• Fashion Days – 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
• Carrefour – 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
• About You – 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
• Zara – 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
• AliExpress – 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
• Auchan – 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
• Bershka – 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
• Miniprix – 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Produse farmaceutice

• Farmacia Tei – 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
• Sensiblu – 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
• FarmaciaLaPretMic – 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
• Medifarm – 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
• Pcfarm – 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
• Pfarma – 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
• Glovo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
• Bringo – 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
• Efarma.ro – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
• Pilulka – 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020

Top 10 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Cosmetice

• eMAG – 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
• Farmacia Tei – 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
• Elefant – 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
• Sephora – 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
• Yves Rocher – 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
• Notino – 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
• Douglas – 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
• Marionnaud.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
• Makeup.ro – 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
• Pink Panda – 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020

Top 7 magazine / aplicații de cumpărături din categoria Bricolaj

• Dedeman – 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
• Leroy Merlin – 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
• Hornbach – 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
• Bricodepot – 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
• Mathaus.ro – 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
• Bricoshop.ro – 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
• E-bricolaj.ro – 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020

Piaţa de e-commerce din România. Plăţile online prin card

Volumul total procesat de PayU aproape s-a dublat, iar numărul tranzacțiilor procesate a crescut cu 61%, ajungând la 72 de tranzacții pe minut. Valoarea medie a unei tranzacții a crescut cu 22%, ajungând la valoarea de 46 EUR.
Și procesatorul NETOPIA Payments a înregistrat o creștere de 60% a volumului procesat în 2020 comparativ cu 2019.

Pandemia a avut un efect pozitiv major asupra creșterii procentului plăților online prin card, România fiind până în 2020 o piață în care plata ramburs la livrare era metoda preferată de plată de către 80% din cumpărătorii online.

Citeşte şi Euroins, sancţionată de ASF cu 500.000 de lei