Piata de fuziuni si achizitii 2021

Piaţa de fuziuni şi achiziţii în 2021: Ce evoluţie se va înregistra?

05.01.2021

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Activitatea globală de fuziuni și achiziții a fost rezistentă la șocuri în 2020, iar în următorii ani se așteaptă o intensificare a activității în anii următori. Astfel, un studiul EY arată că se raportează o revenire puternică a valorii tranzacțiilor M&A globale din iulie 2020 va continua și în 2021.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Optimizarea activităţilor

După un an cu fluctuații mari ale activității de fuziuni și achiziții (M&A), în 2021 se estimează o continuare a creșterii valorii tranzacțiilor începută în trimestrul al treilea 2020, în condițiile în care companiile sunt interesate să-și optimizeze activitatea și să-și regândească viitorul în era post-pandemie, potrivit concluziilor studiului EY privind tendințele globale în domeniul M&A în 2020 și perspectivele tranzacțiilor în 2021.

2,8 trilioane de dolari

Având o valoare totală de 2,9 trilioane de USD, activitatea globală de fuziuni și achiziții din 2020 se situează sub valoarea de 3,3 trilioane de USD din 2019, dar pe locul al cincilea în topul anilor cu cea mai mare valoare a tranzacțiilor din perioada de după criza financiară globală.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Variaţii de la o regiune la alta

Piaţa de fuziuni şi achiziţii a avut variații de la o regiune la alta. Valorile din Asia-Pacific au scăzut dramatic în primele două luni ale anului 2020, dar au marcat o creștere de 19% și un total de 805 miliarde de USD la sfârșitul anului. În America de Nord și de Sud, valorile tranzacțiilor M&A s-au diminuat cu 29% la 1,27 miliarde de USD, piața din SUA înregistrând o contracție de 80% la apogeul măsurilor de carantină față de 2019. În regiunea EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India și Africa), scăderea valorii tranzacțiilor a fost mai mică (de 3%), până la 815 miliarde de USD, regiunea recâștigând cea mai mare parte a terenului pierdut în prima parte a anului.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Cele mai active sectoare au fost:

  • tehnologia, media și divertisment și telecomunicații (TMT), cu 5.755 de tranzacții în valoare de 973 miliarde de USD (creștere de 6% față de anul trecut)
  • serviciile financiare, cu 901 tranzacții în valoare de 352 miliarde de USD (creștere de 8% față de anul trecut)
  • energie și utilități, cu 525 de tranzacții în valoare de 142 miliarde de USD (creștere de 34% față de anul trecut).

Sectoarele cele mai expuse la pandemie au înregistrat o scădere mai pronunțată în 2020, ca urmare a restricțiilor sanitare și a diminuării activității economice. Sectorul industrial (cu o scădere de 18% față de 2019, la 262 miliarde de USD) și cel al bunurilor de larg consum (scădere de 16% față de 2019, la 156 miliarde de USD) au fost în mod special afectate.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Ce se întâmplă în România?

„Și în România, după cum era de așteptat, piața de M&A a fost afectată de pandemia Covid-19 care a atras după sine amânări sau înghețări de tranzacții. În ciuda unei încetiniri semnificative în prima parte a anului 2020, s-a remarcat un reviriment peste așteptări în partea a doua a anului. În continuare, există apetit pentru tranzacții, în special pe partea de achiziție, cu investitori care văd oportunități în această zonă și în astfel de perioade.

Sectorul energetic a rămas cel mai atractiv pentru investitori, fiind susținut de interesul pentru energia regenerabilă, unde s-au înregistrat și cele mai mari tranzacții, precum și de sectorul IT care conduce în zona de adaptabilitate la noul mediu de afaceri. Sectoarele tradiționale precum imobiliare, agrobusiness și servicii au continuat să fie active.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Oportunităţi

Anul 2021 va aduce oportunități interesante prin prisma schimbărilor politice, a comportamentului de consum al populației și a capacității de adaptare a antreprenorilor la provocările date de incertitudinea post-pandemie. Factorul cheie pentru succesul tranzacțiilor viitoare va consta în eficiența acțiunilor luate de către companii în această perioadă și de poziționarea pentru viitor”, a declarat Florin Vasilică, Liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România.

În ceea ce privește perspectivele pentru anul 2021 și mai departe, sectoarele care au manifestat prudență în materie de tranzacții în timpul pandemiei provocate de COVID-19 vor conduce următorul val de activitate, potrivit studiului.

De exemplu, sectorul bunurilor de larg consum a înregistrat o intensificare a tranzacțiilor M&A orientate către active care s-au confruntat cu dificultăți în timpul pandemiei, realizate de concurenți mai rezistenți la șocuri din punct de vedere financiar. În același timp, s-au derulat și achiziții efectuate de companii inovatoare, cu legături puternice cu baza lor de clienți.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii 2021. Segmentul Private Equity

Firmele de investiții cu capital privat (Private Equity) au fost și ele active în 2020 și probabil vor fi și mai active, în contextul în care companiile și sectoarele se vor repoziționa în perioada de revenire anticipată în 2021 și în anii următori. Deţinând fonduri disponibile în valoare de 2,9 trilioane de USD, inclusiv aproape 1 trilion de USD dedicați preluărilor de companii, capitalul privat este bine poziționat pentru a profita de crearea de valoare preconizată în 2021. Prezența tot mai mare pe piață a societăților vehicul investițional (SPACs) ar putea aduce și alte forme de capital în ringul tranzacțiilor de anul viitor.

În plus, se estimează că intențiile în materie de tranzacții vor fi alimentate și de tendința tot mai mare de a folosi modele alternative de tranzacționare, cum ar fi consorțiile și alianțele, odată cu adoptarea unei perspective ecosistemice de către companii, precum și de cedările de active, care vor permite modificări de activitate și reinvestiții strategice.

„Companiile din sectorul bunurilor de larg consum și din cel industrial vor căuta să se asocieze pentru a profita de revirimentul preconizat. De asemenea, vor încerca să se adapteze la un nou mediu, în care comportamentele și preferințele clienților s-au modificat radical, ca urmare a pandemiei provocate de COVID-19. Există deja semne ale unor astfel de evoluții, cum ar fi trecerea accelerată la comerțul electronic în același timp cu diminuarea activităților de comerț cu amănuntul în magazine fizice, precum și reevaluarea lanțurilor de aprovizionare ale producătorilor și diminuarea expunerii la riscurile presupuse de acestea”, a declarat Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global – Strategie și Tranzacții.

Citeşte şi Când încep reducerile de iarnă 2021 în mall-urile din România?

 

 

 

Citiți și despre: