Piaţa de media din România a înregistrat o evoluţie constantă în ultimii doi ani, nivelul investiţiilor anuale situându-se la 305 milioane euro, în timp ce în acest an nivelul va fi unul similar, potrivit raportului Media Fact Book, lansat ieri de agenţia Initiative Media.
“Anul 2014 reprezintă anul schimbărilor de paradigmă în industria de media. În mediul digital pășim în era platformelor de programmatic trading, atât clienții, agențiile cât și publisherii fiind extrem de interesați de modalitatea eficientă, în real-time de tranzacționare a spațiului digital, de profilare exactă a consumatorului în mediu on-line – digitalul este mediul din care acest tip de buying se va propaga în viitor și către alte medii care ușor, ușor se digitalizează, indiferent că vorbim de televiziune (vedem acest fenomen deja în US) sau OOH. Tehnologia este din ce în ce mai importantă în viețile noastre, adopția ei în România este extrem de rapidă – marketingul nu poate și nu trebuie să rămână în afara acestui fenomen – așadar viitorul s-a întâmplat deja”, a declarat Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative Media.
Pentru acest an, agenția estimează că piaţa locală de media se va menţină la acelaşi nivel ca în anii 2012 şi 2013, iar previziunile pentru 2015 sunt mai optimiste, în condiţiile în evoluţiei mai faforabile a consumului și a creditării.
“Sunt 3 ani de stabilitate bine meritată pentru piața media din România – și dacă cumulăm semnalele pozitive care au venit în primul trimestru al acestui an din sfera consumului și a creditării populației ne putem face deja o prognoză optimistă că în 2015 vom simți mult așteptata creștere a pieței de media locale” a adăugat Alexandra Olteanu.
TV-ul a atras cele mai multe investiții
Anul trecut, nivelul volumelor de media în piața TV s-a situat în jurul valorii de 193 milioane de euro net, iar pentru 2014 estimarea Media Fact Book este că valoarea volumelor de media din TV se va menține la același nivel.
În ceea ce priveste evoluția celorlalte canale, segmentul radio a stagnat, presa scrisă a scăzut cu 10%. Specialiştii Initiative Media estimează că aceste trenduri se vor menține și în acest an.
Digitalul este singurul mediu în creștere anul trecut, când s-a consemnat un avans de 12%, iar pentru anul în curs, estimarea Media Fact Book este pozitivă, creșterea preconizată fiind de 8%.
“Începând cu 2014 se remarcă o scăderea a volumelor de display local cu aprox. 10%. Zona de performance media reprezintă motorul creșterii digitalului – cu rate de creștere în 2013 și 2014 în jurul a 25% (google display, facebook) și mai nou zona de Real Time Bidding – care pleacă de la volume relativ mici – dar înregistrează creșteri mari anual – peste 60%. Aceste creșteri în zona de performance ne arată încă odată dorința agențiilor din România de a eficientiza cât mai mult cumpărarea audienței. De altfel,Mediabrands România a lansat recent platforma Cadreon dedicată clienților noștri pentru programmatic buying ”, adaugă Alexandra Olteanu.