Finante

Piața de publicitate în 2019

01.02.2019

Estimările arată că valoarea pieței de publicitate va ajunge, în 2019, la jumătate de miliard de euro. Piața de publicitate din România și-a continuat creșterea în 2018 și se pare că urmează un an poate la fel de bun ca cel care tocmai s-a încheiat, în condițiile în care investițiile în promovare vor crește. Motivul este cât se poate de simplu: în 2019, în România vom avea atât alegeri europarlamentare, cât și prezidențiale. Astfel, la bugetele alocate de companii, se vor adăuga și bugetele care provin din promovarea politică a candidațiilor la alegerile din 2019.1-16-1
.

.

Dacă în anul 2017 piața de publicitate din România era de 412 milioane de euro, conform datelor din raportul MediaFactBook, în 2018 creșterea estimată a fost de 10%. Astfel, cel mai probabil s-a ajuns la valoarea de la 455 de milioane de euro.

Piața de publicitate, creștere de 10% în acest an

Un alt studiu realizat de PwC indică faptul că, în 2019, piața de publicitate din România va ajunge la jumătate de miliard de euro, ceea ce înseamnă că ar urma să avem o creștere tot de 10 procente.

Și în 2018 televiziunea a rămas canalul principal de promovare. Pe locul al doilea, cu cele mai mari investiții, a fost mediul online, urmat de publicitatea stradală.

Televiziunea este canalul principal de promovare, urmată de segmentul online

Locul al patrulea a fost urmat de radio iar, pe ultimul loc, se situează ziarele și revistele.

Online-ul, componenta cea mai activă

PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 (GEMO) indică faptul că online-ul va fi componenta cea mai activă a pieței de publicitate din România, în următorii cinci ani.

Estimările din acest studiu arată că întreaga piață de media și divertisment din România ar putea înregistra un ritm mediu anual de creștere de 7,4%, ajungând la venituri totale de 3,7 miliarde de dolari în 2022.

Un studiu realizat de gemiusAdMonitor, pentru primele șase luni ale anului trecut, arată că 2018 a adus o creștere continuă a importanței dispozitivelor mobile, trend care se va menține și în noul an.

Publicitatea pe mobil va continua să fie și în 2019 o componentă importantă în mixul de promovare

Tendințe pentru 2019

În ceea ce privește tendințele pentru 2019, Kantar Media arată că vom avea parte de mai multe echipamentele inteligente conectate și de o creștere în domeniul inteligenței artificiale.

Raportul Kantar identifică 12 tendințe care vor transforma media și piața de publicitate în 2019:

  1. Instrumentele de analiză avansată și de inteligență artificială vor rezolva problema calculării ROI (randamentului investiției) pentru campaniile care integrează mediul online cu cel offline.
  2. Tehnologia va face ca vocea să dețină un rol mult mai important în planificarea creativă și în mixul de marketing și publicitate.
  3. China va fi țara care va deveni un punct de referință în ceea ce privește utilizarea tehnologiei pe platformele de socializare.
  4. Companiile vor dezolva noi tipuri de experiențe pentru consumatori. În plus, acestea vor învăța cum să le integreze și să le evalueze impactul asupra deciziilor clienților.

Brandurile vor dezvolta noi tipuri de experiențe pentru clienții lor

  1. Brandurile vor începe să ia în serios modul în care sunt portretizate femeile în advertising.
  2. Amazon va ieși din “umbra” lumii publicității și va transforma duopolul Facebook – Google în oligopol.
  3. Imaginile video adaptate la ecranele verticale vor da naștere celor mai mari oportunități creative.
  4. TV-ul va reveni în actualitate. În plus, ecranele mari vor fi și performante decât înainte.

TV-ul, cu ecranele sale din ce în ce mai performante, va reveni în actualitate

  1. Atitudinile și modelarea predictivă vor face cumpărarea de spații publicitare și mai activă.
  2. Strategiile de marketing influencer se vor axa mai degrabă pe credibilitate.
  3. Regulamentul GDPR va genera strategii sofisticate legate de gestionarea datelor deținute de branduri.
  4. Realitatea augmentată va începe să influențeze experiența consumatorului.

GDPR-ul va aduce cu sine strategii de promovare mai complexe în ceea ce privește datele

Ce se întâmplă la nivel mondial?

La nivel mondial, estimările privind piața de publicitate în 2019 sunt optimiste, însă nu la fel ca în anul 2018. Principalele motive ale perspectivelor mai temperate sunt reprezentate de provocările geo-politice, precum și de perspectivele economice, în general.

Astfel, agenția de publicitate GroupM estimează că în 2019 creșterea pieței mondiale de publicitate va fi de 3,6%. Anterior, estimările arătau un avans de 3,9%.

GroupM este cea mai mare agenție media din lume. Compania gestionează bugete de peste 113 miliarde de dolari

Conform sursei citate, preocupările privind evoluția economică se resimt și în bugetele de publicitate. Estimările mai arată că multe companii au luat decizia, la începutul anului 2019, să nu mai majoreze bugetele alocate pentru media tradițională: TV, radio, ziare și reviste sau publicitate stradală.