Piaţa românească de publicitate online a crescut anul trecut cu 15%, ajungând la o valoare de 112,9 milioane de lei, potrivit celui mai recente ediţii a studiului ROADS, realizat de către IAB România şi PwC România. Cu toate că începutul anului 2013 a adus un declin faţă de ultimele 6 luni din 2012 (-12%), însumând 45,5 milioane lei, semestrul doi a generat în schimb o creştere de 48% comparativ cu prima parte a anului, ajungând la o valoare totală de 67,4 millioane lei.
Al doilea semestru din 2013 a adus o creştere în termeni reali (like-for-like) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, valoarea raportată de grupul de referinţă, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 ediţii din 2012 şi 2013 ale studiului, avasând cu 7% faţa de cea înregistrată în semestrul doi din 2012.
Ce industrii au investiti cel mai mult în publicitate
În semestrul al doilea al anului 2013, industriile de Telecom, Servicii Financiare şi Auto au condus detaşat în topul investiţiilor în publicitatea online, acestea fiind urmate de Cosmetics and Toiletries, Food, Drinks şi Online Retail.
„Motivul pentru care piaţa de publicitate online a înregistrat această evolutie în 2013 este, într-o oarecare măsură, creşterea volumului de tranzacţii raportate prin Facebook şi Google, datorat intrării în studiu a jucătorilor din zona agenţiilor media. În plus, campaniile sunt de la an la an planificate mai responsabil, mai eficient şi mai bine orientat către îndeplinirea obiectivelor vizate”., a afirmat Ioana Anescu, Director Executiv IAB România.
Motive de optimism
De asemenea, Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România, coordonatorul studiului ROADS, a spus că evoluţia consistentă a publicităţii online în semestrul al doilea din 2013 trebuie pusă în contextul accelerării creşterii economice generale a ţării, iar avansul dă motive de optimism pentru debutul unei noi etape de creştere,
“Speram ca online-ul să reprezinte primul segment care iese din criza ce afectează de câţiva ani întreaga industrie de media şi publicitate din ţara noastră şi să stimuleze revenirea celorlalte segmente ale pieţei”, a declarat Bogdan Belciu.
Formatele digitale utilizate cel mai frecvent în 2013 sunt, în mod detașat, cele embedded, urmate de cele interruptive, respectiv de conținutul sponsorizat.